Kirjoittaja Aihe: Peugeot 404 1965 yhteenveto  (Luettu 2241 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Peugeot 404 1965 yhteenveto
« : 03.10.2013, 08:52:59 »
Auto: 1965 404 1,6 bensiini sedan.

Laitetaan tästäkin ajatuksia tänne. Tarkoituksenani on aktivoida tätä osiota ja haastaa myös muita käyttäjiä laittamaan projektinsa näytille  :)

2011 marraskuussa ostin 200€:lla tällaisen reilu 10 vuotta ulkosalla seisseen yksilön. Autosta en tiennyt mitään ja oli ihan oikeasti "sika säkissä".



Auto ei luonnollisesti ollut käyntikunnossa, kaikki polkimet olivat ruostuneet kiinni mutta vaihteet kytkeytyivät. Kuljettajan puolen etujousitus oli katkennut ja eturengas "retkotti".
Auto hinattiin vinssillä talliin takarenkaat lukossa. Edestä oli onneksi jo rummut irrotettu.

Lyhyellä tutkinnalla havaittiin, että kone pyörii laturinhihnasta ja koneessa on kaikki nesteet kirkkaina tallella.

Katkennut pyöräntuenta:


Moottiritila:


Vaihdoin moottoriöljyn ja suodattimen.
Puhdisin kaasuttimen täydelleen, niin johan lähti käyntiin jä kävi vielä nätisti, ei huohottanut eikä savuttanut kovasti. Öljynpainevaloksi laitoin väliaikaisen virityksen, niin näki että valo sammui kun kone käynnistyi.
Purin myös jarrutehostimen (hydrovac) ja vaihdoin o-renkaat sekä puhdistin muutenkin. Oli tosiaan ne jarrunesteet siellä tehostimen sisällä. Mielenkiintoinen järjestelmä. Jarrurummut purin ja purin myös jarrusylinterit osiksi. Ajattelin kokeilla sitruunahappoa kaikkien jarruosien puhdistamiseen, olin skeptinen.

Samalla ostin KTA:lta täydellisen pyöräntuennan korjaussarjan, joka piti sisällään kaikki alustan pultit ja kumipuslat. Oli muuten TODELLA tiukassa pitkät booripultit, en ole elämässäni taistellut pulttien kanssa kuten tässä autossa! Aikaa meni kymmeniä tunteja tämän sarjan vaihtamiseen.

Tuo irronneen jousen poistaminen oli myös haaste ja vaarallinen tehtävä kun jousi on n. metrin mittainen 404:ssä. Kuormaliinoilla yms. sidoin sitä samalla kun rälläkällä katkoin alustan pultteja. Tässä mallissa iskunvaimennin on kiinteänä osana muuta pyöräntuentaa, eli ei ole mitään iskarin alapulttia. Heti kun viimeinen alustan pultti katkeaa lentää jousi/iskunvaimennin jonnekin. Homma onnistui kuitenkin hienosti vaikka aikaa kului melkoisesti!

Kirjoittelen jatkoa vähän myöhemmin...
404, Expert, C3
2CV4

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #1 : 03.10.2013, 10:13:13 »
Hyvä aloitus!

Oliko tuossa edessä jousi vai iskari poikki? Olen 404:n etujoustintuen joskus purkanut ja korjannut, ja siinä on tosiaan haastetta tuon kierrejousen pituuden vuoksi. Bilteman jousipuristimet eivät muistaakseni yksin riittäneet. Vieläkö iskareihin löytyi korjaussarjoja, entä nestettä?

Kai uusit joustintuen kääntölaakerit samalla? 404:ssä on köykämiinisen alalautasen alla laakeri, joka yleensä ajan myötä ruostuu ja alkaa takeltelemaan. Toisaalta tuo irroitettava ja ruostumaton alalautanen on turvallisempi kuin 504/505-mallien joustintukeen hitsattu peltilautanen, joka ruostuu ja aikanaan pettää.

Alapallonivelen korjaussarja on kai sama kuin 504:ssä ja 204/304:ssä, noita saa vielä. Jarruosia noissa on ollut monenlaisia, edessä ainakin kahdenlaisia rumpujarruja ja uudemmissa levyjarrut, niitäkin mahdollisesti kahta mallia. Turun Jarruosassa oli vielä pari vuotta sitten uusia jarrusylintereitä eteenkin, tuossahan on kaksi valtavan suurta jarrusylinteriä puolellaan. Takana sitten tavanomaisempi ratkaisu, tosin kaikkia takajarrusylintereitäkään ei enää joka kaupasta saa. Kengistä saa uudenveroiset Kitkaliimauksessa, joka myös sorvaa rummut kuntoon.

Hydrovacilla on taipumus laskea jarrunesteet tehostajan sisään. Jarrut toimivat, mutta nestettä pitää lisätä jatkuvasti. Jossain vaiheessa nestettä on niin paljon, ettei tehostin enää toimi. Olen tuollaisenkin joskus avannut, mutta osaaminen ei riittänyt korjaamiseen, eikä liki 20 vuotta sitten voinut tuloksekkaasti googlata apua, joten hommasin käytetyn toimivan tehostajan. Se avattu lienee edelleen pahvilaatikossa osina...

Minulla oli tuollainen samanvärinen tai hieman tummemman sininen -64/65 projekti kymmenkunta vuotta sitten hetken hallussa, mutta jouduin luopumaan siitä ajanpuutteen vuoksi.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #2 : 03.10.2013, 11:37:04 »
Ei ollut jousi eikä iskunvaimennin poikki. Ylälautanen oli ruostunut ja mennyt kahtia. Iskunvaimentimet olivat molemmat hyvässä kunnossa niin en tehnyt mitään. Jos nuo ovat alkuperäiset, niin korjaussarjoja saa mutta jos tarvikemalli niin se on painettu tuonne putkeen ja on kuulemma kamala irroittaa. Kääntölaakerit uusin sekä ylälautasen, molemmat sain Rajalinnan autosta. Iskarin ylämutteri oli todella todella tiukassa!

Etujarrusylinterejä saa uutena mutta maksaa n. 150€/kpl ja niitä tarvitaan 4 kpl eteen. Korjaussarjoja saa Rajalinnan autosta muun muassa. Rasvaprässillä sain kätevästi männät pullautettua pois, olivat siis aivan umpiruosteessa. Rungot laitoin 1-2vrk sitruunahappoliuokseen. Myös pääjarrusylinterille sama suunta sekä jarrurummuille.
Tämän näköistä jälkeä tuli sitruunahapolla!



Ennen ja jälkeen hapotuksen.





Takarumpu oli haljennut, serie04:stä sain 20€:lla käytetyn.

Tässä kuva etujarrukokonaisuudesta mikä alkoi olla valmis:



Etujarrukengät sain uudet alkuperäiset, eräällä vanhalla miehellä oli varastossa  :) En ole koskaan niitannut niin piti tuo taito opetella:



Mainitsit alapallonivelestä. Tässä kuva siitä:


Toinen puoli oli väljä niin siihen hankin korjaussarjan. Tuon purkaminen oli kanssa lievä haaste. Lopputulos oli kuitenkin hyvä. Tässä autossahan on rasvanipat joka nivelessä.

Kerrotaan seuraavassa viestissä hydrovacista ja siitä miten homma tuli kuntoon!
404, Expert, C3
2CV4

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #3 : 03.10.2013, 15:20:51 »
Hyviä kuvia on kiva katsoa. Sitruunahappo ei siis syö jarrusylinterien sisäosia, mutta poistaa ruostetta? Ei ole tuotakaan tullut kokeiltua. Eikö sille käsittelylle pinnalle tarvitse tehdä mitään? Minulla on 304 S:n jarrukilkkeet tallissa odottamassa inspiraatiota, tosin taakse on uudet sylkät ja asennussarjat, mutta etusatulat täytynee kunnostaa. Kaksikurkkuisen Solexin puhdistin jo, täytynee tehdä siitä oma selostus...

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 635
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #4 : 03.10.2013, 16:45:04 »
Sitruunahappo syö ruosteen, mutta ei suojaa pintaa. Maalaus tms pintakäsittely on siis tarpeen uudelleen ruostumisen ehkäisemiseksi.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 400
  • "The drive of your life"
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #5 : 03.10.2013, 19:55:23 »
Kiva kun laitoit projektikertomuksen näkösälle, näitä on aina mukava seurailla.
Olisipa nykyautoissakin noin simppelin näköinen konehuone. Jousikuva näyttää tutulta omasta 406 pari vuotta takaperin:)
Audi A6

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #6 : 03.10.2013, 20:32:54 »
Hyviä kuvia on kiva katsoa. Sitruunahappo ei siis syö jarrusylinterien sisäosia, mutta poistaa ruostetta? Ei ole tuotakaan tullut kokeiltua. Eikö sille käsittelylle pinnalle tarvitse tehdä mitään? Minulla on 304 S:n jarrukilkkeet tallissa odottamassa inspiraatiota, tosin taakse on uudet sylkät ja asennussarjat, mutta etusatulat täytynee kunnostaa. Kaksikurkkuisen Solexin puhdistin jo, täytynee tehdä siitä oma selostus...

Ilmanmuuta teet selostuksen, kiva lukea!!!

Sitruunahappo siis syö ruosteen, sen jälkeen huuhtelu vedellä, kuivaus ja maalaus. Sitruunahappoa saa esim. agrimarketista 10L ämpärissä lääkkeenä sikojen ripulointiin ja se maksaa n. 30€. Lämpimään veteen n. 5% liuos. Ensin osa puhtaaksi mudasta yms. ja vaikka teräsharjalla irtoruoste pois.
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #7 : 03.10.2013, 22:25:03 »
Muutama kuva korihommista, mitkä alkoivat siinä sivussa...





Nuoli osoittaa panhard-tangon tukea mikä oli siis ruostunut. Tuossa kohdin oli kaksikerrosrakenne, vaikea korjata.


Koko takapalkki oli ruostunut, tein järeästä tavarasta uuden. Tässä palkkia aloiteltu tekemään.







Lisäksi molemmat helmat piti tehdä käytännössä kokonaan sekä molempien etupyöräkoteloiden kohdista monia monia paikkoja. Myös syylärin alla oleva palkki oli mätä.
Takakontti oli ehkä pahin. Bensatankin kaulus takakontissa sekä varapyöräkotelo oli hävinnyt.
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #8 : 04.10.2013, 07:56:13 »
Laitetaan myös vähän kuvia 200:n tunnin päästä  :)

Vararenkaan pohja.


Takapyöränkotelo:


Moottoritila hitsattuna, hiottuna ja maalattuna:


Panhardtuki korjattuna, ei tietty vielä valmiina:


Helmat korjattu:


Oven alareuna tehty uusiksi:


Etuvalon kaulus:
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #9 : 04.10.2013, 11:28:22 »


Auto pääsi omille jaloilleen muistaakseni n. 8 kuukauden päästä. Uudet renkaat rengas-onlinesta. Koko renkailla 165, 15".
404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #10 : 04.10.2013, 13:00:13 »
Koritöiden ohella korjailtiin myös muuta autosta.

Tässä saatiin mittaristo toimimaan ja lähinnä öljynpainevalo:


Vilkkurele oli jumissa ja aina kun vilkunviikseä väänsi täyttyi kabiini valkoisella savulla. Tarvikeliikkeestä uusi rele 3-napainen ja homma toimi. Kuitenkin oudon himmeästi toimi vilkut, niin piti käydä kaikki johtoliitokset läpi ja mittariston takana olikin yksi maapiste kamalassa kunnossa.

Takajarrun epäkeskotapit millä säädetään kenkien etäisyyttä rumpuihin katkesivat sisään. Kaveri teki M14 pultista uudet korvikkeet. Takajarrujouset olivat muistaakseni Ford Transitista ja Fiat Puntosta tjs.
Takajarrusylinteiksi laitoin Talbotin sylinterit (12€/kpl). Sylinterihalkaisija on muutaman millin suurempi kuin orkkis mistä johtuen takana on tehoa ehkä liikaa mutta käytännössä sillä ei ole mitään väliä eikä ajossa huomaa mitään outoa.



Myös jarrulinjat (putket ja kumiletkut) tietty kaikki uusiksi sekä bensalinja. Bensatankkiin piti kolvata uusi imuputki. Irtoruostetta ei saanut kaikkea pois tankista mistä on aiheutunut vähän ongelmia mutta kun imnuputkea taivutti hieman ylös pohjalta ei ruostetta enään päätynyt kiertoon juurikaan.

23.6.2012 autolla ajettiin ensimmäinen lenkki ilman ovia.


Moottori piti outoa kilinää koeajolla. Viaksi paljastui kampiakselin "mutteri" mihin kampikin kiinnittyy. Mutteri oli vain löysällä. Tuli samalla purettua jakoketjun kiristin ja puhdistettua se kunnolla.
http://404peugeot.free.fr/catalogue_de_pieces_detachees.php?h=1&v=&p=76&n=6

Myös poljinpaketti purettiin ja laitettiin uudet holkit ja maalattiin se.



404, Expert, C3
2CV4

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #11 : 04.10.2013, 13:01:15 »
Tässä autossa hiontaväri.
404, Expert, C3
2CV4

zees90

  • Vieras
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #12 : 04.10.2013, 20:00:21 »
Kuhan tuo on valmis niin voi olla komea rassi ajella. Jokos olisi 2014 kesällä valmis?

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 214
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #13 : 04.10.2013, 20:05:06 »
Eikö tuo ihan valmis jo ole ja ollut ajossa jo.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 404 1965 yhteenveto
« Vastaus #14 : 04.10.2013, 20:22:21 »
On joo valmis, tosiaan kirjoittelen vaan yhteenvetoa hiljalleen. En tiedä onko tästä kenellekään iloa, mutta jos joku saa jonkun idean/kipinän niin hyvä.

edit. tai eikai tällainen ole koskaan valmis.
404, Expert, C3
2CV4