Kirjoittaja Aihe: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti  (Luettu 1197 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« : 06.10.2013, 17:56:25 »
Juu elikkä ajattelin kirjoittella tänne jos jotakuta kiinnostaa seurailla miten tälläaisen kapistuksen kunnostaminen onnistuu. Tarkotuksena olis että autoon saataisiin leima. Lähtötilanne on seuraavanlainen. Ostin auton Tojo autosta Keminmaasta. Kauppa hinta oli 900€. Koeajo lenkillä auto toimi ihan kohtuullisesti. Ei mitään isompia välyksiä ohjauksessa. Jousitus pelasi oikein hienosti. Vikoja huomasin koeajo lenkillä että käsi jarru ei pelannut muuta kuin aivan ylimmäisessä asennossa. Pakoputki vuosi runsaanlaisesti. Nyt viikonlopun koittaessa aloin selvittelemään auton vikoja perusteellisesti. Tosiaan pako putki oli ihan ruosteessa takapöntön kohdalta ja etuosasta myös. Korjasin putken kaverin kanssa. Seuraavaksi alettiin jarruja säätelemään kun luultiin että jarrujen säädöt on pielessä. Noh ei ollut. Takajarru kengät käsijarrulta ihan lopussa. Takapaloissa todella heikosti pintaa. Etujarrulevyt alarajassa. Seuraavana hauskana yllätyksenä paljastui että auton helmat on molemmin puolin joistan kohti mädät. Pohjassa on pientä pinta ruostetta. Auton muu kori on kohtuullisen siisti ei mitään isompia klommoja. Ainut miinus on että auton maali pinta on nii pahasti kärsinyt että lakka on irronnut jostain kohti. Moottoriin vaihdettiin öljyt ja suodatin ja ilman suodatin. Kone ja vaihteisto toimii moitteitta vaikka mittarissa onkin 453tkm. Auton sisusta on säilynyt hyvin muutamaa kohtaa lukuun ottamatta. Kuten kuskin puolen penkki ja ratti on hieman haalistunut.  Sähkövikojakin on seuraavanlaisia takajarruvalot jäävät palamaan jatkuvasti, kuskin puolen sähkö lasi kettuilee. Abs system faulty ilmoituksia. Muuten kohtuu kuntoinen peli. Kuvia tulossa
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #1 : 06.10.2013, 18:40:09 »
Hienoa lukea projekteja!

Tyypillisessä kunnossa oleva HDi, jolla ajettu niin kauan kuin liikkuu juurikaan huoltamatta.
Onneksi kaikkien noiden vikojen korjaaminen on halpaa.
Olisiko jarruvalokytkin viallinen jarrupolkimen luona.

Laita käsijarrukengät sitten pulteilla kiinni ja heitä vesilintuja niillä omilla kiinnitystapeilla.
404, Expert, C3
2CV4

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #2 : 06.10.2013, 18:43:17 »
Laita joku kuva myös. Käytä vaikka photobucketia siihen.
Peugeot RCZ HDI FAP

Benkku

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #3 : 06.10.2013, 18:54:26 »
Olisiko jarruvalokytkin viallinen jarrupolkimen luona.

Tyypillisesti on. Kustannus alle parikymppiä.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 833
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #4 : 06.10.2013, 19:32:26 »
Mikä kone ja vm? Edit: hdi -99 1999?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #5 : 06.10.2013, 20:54:51 »
Juu eli koneena on 2.0 Hodari ja 60kw eli 90hv. Vuosi malli on 2000 eli facelifht on kyseessä. En usko että vika on jarruvalo kytkimessä. Nimittäin se toimii taas mutta nyt ei pala vasemman puolen takavalo eikä myöskään kilpivalot. Juu onneksi varaosat ei ole hinnan kiroissa. Ostin tämän auton siksi koska 407 on korikorjaamolla kun sattui pieni tapaturma :D mutta se siitä. Itseä hieman pelotti ostaa tälläinen vanhempi auto mutta otin sen pienenä haasteena. Tosin viat onneksi on sen verran pieniä että ne saa kaikki korjatuksi. Mutta millähän voisi korjata maali pinnan lakkavauriot? Ainut ikävä asia tässä hankinnassa on se että ajo aika loppuu 8.11.2013 siihen mennessä pitäisi saada viat korjatuksi että saisi leiman jotta projektia voisi jatkaa eteen päin. Sitten onko kellään tietoa että miten saa nuo helmat korjata onko jotain tiettyjä sääntöjä/ rajoituksia jota katsastuksessa valitettaisiin. Sitten oisko jollain vinkkiä millä sais ton tukkoisuuden veke tosta autosta kun on nii mahottoman laiska kiihtyyn?? Laiskuus tuli sen jälkeen kun putki korjattiin? Kuvia vosin ottaa huomenissa. Ainiin ja tää tekee myös sitä että tyhjenee akku yön aikana. Nyt kahtena pvänä pelannu normaalisti mutta tänään taas tyhjeni...
« Viimeksi muokattu: 06.10.2013, 21:05:25, kirjoittanut 407 sw 1.6 Hdi »
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 833
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #6 : 07.10.2013, 01:26:58 »
Eihän takapönttö ole tukossa?

zees90

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #7 : 07.10.2013, 02:04:46 »
Jos pakoputki on ollut etuosasta ruosteessa, autossa mahdollisesti oleva välipönttö voi olla tukossa. Voi tosin olla tukos muuallakin, tai jotakin rajoittamassa virtausta.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #8 : 07.10.2013, 07:26:36 »
Eikä tuossa helmojen hitsaamisessa mitään ihmeellistä ole. Katsastusmiehelle kelpaa vaikka mikä, itse päättää miten hyvin haluaa tehdä.
404, Expert, C3
2CV4

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #9 : 07.10.2013, 16:17:07 »




Siinäpä niitä kuvia olisi. En usko että putkisto on tukossa koska kaasut tulevat hienosti ja tehokkaan oloisesti pois. Mutta voisiko koneen sisus kalut muuten olla tukossa?  Okei hyvä tietää ton katsastuksen suhteen miten saa korjata. Kiitoksia neuvoista tähän asti. Auton oikean puolen etusumuvalon lasi on myös rikki jos jollain tarjota edullista ehjää nii yvllä viestiä. Tuli laitettua ksenonit noihin kaukovaloihin kun auton omat kaukovalot on aika heikon oloiset. Niin myös lähivalot mutta niiihin en laita ksenoneita koska vastaan tulijat sokaistuu. Oisko tietoa mikä noissa pirtanan takavaloissa on vikana kun ei toimi kuin oikealla puolella valot, myös kilpivalot pimeänä. Ja lamput on ehjät ei ole vika siinä. Kuvia tullee lissää kun muutoksia tapahtuu  :)
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #10 : 07.10.2013, 16:34:22 »
Sulakkeet, viallinen vetokoukun pistorasia on polttanut sulakkeet.
Peugeot RCZ HDI FAP

zees90

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #11 : 08.10.2013, 13:23:57 »
Tai sitten valon takana oleva liitin on hapettunut. Lähdet sulkkeilta seuraamaan johtoja ja tarkistat joka liittimen, kunnes löytyy vika.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #12 : 08.10.2013, 22:29:49 »
Pitänee tutkia sähkö viat jahka saan jarrut eka pelaan... PRKLE en ole koskaan nähnyt että jarrut on noin ruosteessa... Enkä myöskään tajua millä prkleen konstilla ne jarru palat saa pois kun ne tapikat on ihan ruostuneet jumiin. Käsijarrukengän toista sitä pitempää jousta en saa paikalleen myöskään en tajua miksei mene paikalleen äskettäin koitin 2h sitä laittaa eikä mene millään. Kaikki kiristykset löysytetty jne jne kokeilin myös vanhalla jousella eikä mene silläkään. Mikä neuvoksi? Sitten millä ne saakelin jumittuneet tapikat aukasee että sais jarrupalat vaihdetuks? Kokeilin jo breakkliinerä mutta ei aukea ainakaan sillä. Lämmittäminen? Tosin kumit hajoaa? Tai sitte joku pirtanan tehokas puhdistus/ aukaisu aine? Vaikeaks meni luulin että oli ihan helppo nakki mutta ei näköjää :DD
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #13 : 08.10.2013, 23:21:34 »
Tuo takajarru on "haastava"  :D

Käyttöjarruntapit lähtee yleensä tuurnalla ja kunnon lekalla tai viimeisessä skenaariossa poraamalla.

Sen toisen jousen käsijarruun saa paremmin kun laittaa ruuvipuristimen puristamaan kenkiä yhteen. Myös tietty säätö ihan minimille, että jousen matka on lyhyin mahdollinen. Millään peruspihdeillä sitä ei saa vaan pitää olla tuohon tarkoitetut pihdit tai vaihtoehtoisesti itse tehty työkalu isosta suorapäisestä ruuvimeisselistä mihin on rälläkällä ajettu keskelle ura ja sitten päätä taivutettu hieman n. 30 astetta  8)
404, Expert, C3
2CV4

ATS

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 -käyttöautoprojekti
« Vastaus #14 : 09.10.2013, 11:27:30 »
Joo , minä olen kyllä ne saanut aina paikoilleen käyttämällä isoa ruuvimeisseliä jolla olen vääntänyt sen jarrukengän paikoilleen jousten , kenkien ja säädön ollessaan yhdessä nipussa toinen kenkä paikoillaan.