Kirjoittaja Aihe: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 45912 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #45 : 04.11.2011, 22:20:16 »
Kuulostaa varmaan aika tyhmälle, mutta ku ei noitten litistyvien tiivisterikkojen kans oo joutunu pellaamaan ennen, niin kummin päin se rikka tuloo siihen roppuun? se prikan liitos-sauma(urantapanen toisella puolen prikkaa) roppuunpäin vai askin lohkoo vasten?

Eipä sillä väliä taida olla. Itse olen luultavasti laittanut sen uran tulppaa vasten.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Late

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #46 : 17.12.2011, 16:56:56 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi 110 ST (80 kW, 2. mallisarja).

Eipä ollut pösössä täyttöroppu eturenkaan takana, vaikka muoveja repi. Tunkilla nostin auton ja eikä tuota tyhjennysroppuakaan näkyny. Taitaa olla pohjapanssarien alla? Auton alle en lähe kovin ryömiin pahan selän vuoksi, joten laitampa ammattimiesten hommaksi tuon...

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #47 : 19.12.2011, 15:08:37 »
Siellä on kaksi proppua (kummassakin erilainen kanta) laatikon takapuolella hankalassa paikassa. Helpoin on laskea vanhat pois alemmasta propusta ja proppu kiinni ja se ylempi auki ja sitten lootan päältä pakkivalokytkin irti ja uutta sisään kunnes tulee yli sieltä täyttöpropun reiästä. Sitten vain kaikki reiät umpeen ja ajoon.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #48 : 19.12.2011, 15:23:31 »
90hp ja 110hp HDI moottoreissa on erilaiset vaihdelaatikot, siksi kaksi ohjetta. 90hp:ssa on BE4 laatikko, ja siinä täyttöproppu on sivussa sisälokasuojan takana. 110hp:ssa ML laatikko, ja siinä tosiaan täyttöproppu takana vaikeassa paikassa.
404, Expert, C3
2CV4

Late

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #49 : 19.12.2011, 15:31:03 »
Kiitoksia selvennyksistä! Eipä tuota ite kannata tölskätä, kun tosiaan tuolla alla molemmat proput ja yks hallitunkki käytösä, niin menee kumminki ilta tuon homman kanssa. Parempi ku ammattimiehet nostaa nosturilla pirssin ja vaihtaa ölpät pikasesti. Yhteen vm-98 1,9 litraseen pösön dieseliin vaihoin ölpät laatikkoon ja se oli helppo tosiaan ku molemmat proput oli ihan tyrkyllä, että ei menny kauaa siinä vaihossa.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #50 : 19.12.2011, 17:10:34 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi 110 ST (80 kW, 2. mallisarja).

Eipä ollut pösössä täyttöroppu eturenkaan takana, vaikka muoveja repi. Tunkilla nostin auton ja eikä tuota tyhjennysroppuakaan näkyny. Taitaa olla pohjapanssarien alla? Auton alle en lähe kovin ryömiin pahan selän vuoksi, joten laitampa ammattimiesten hommaksi tuon...

406 (1. mallisarja), käsivalintaiset vaihteistot
406 (2. mallisarja), käsivalintaiset vaihteistot

Autosi DW10ATED-moottorissa on joko ML5T- tai ML5C-vaihteisto:

406 (2. mallisarja), DW10ATED TURBO DIESEL AND BVM ML5T OR DW10ATED TURBO DIESEL PARTICLE FILTER AND BVM ML5T
406 (2. mallisarja), DW10ATED TURBO DIESEL AND ML5C MANUAL GEARBOX OR DW10ATED TURBO DIESEL PARTICLE FILTER AND ML5C MANUAL GEARBOX
« Viimeksi muokattu: 03.02.2012, 20:58:53, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 392
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #51 : 10.08.2012, 15:41:10 »
Auto: 1996 406 2,0 ST (16-ventt., BE3-vaihteisto).

Eilen piti tarkistaa vaihteistoöljyn määrä ja tunkkasin auton ylös, irrotin renkaan ja avasin täyttöpropun vaihteistokotelon päästä. Olen ymmärtänyt että auto pitäisi olla tasaisella (suorassa) silloin kun öljyjä tarkistetaan. Nyt kuitenkin öljyä lirahti heti maahan vaikka auto oli reilusti kallellaan oikealle. Olisikohan edellinen omistaja laittanut liikaa öljyä kun näin pääsi tapahtumaan? Kuinka tarkkaa se on jos öljyä on liikaa? Pitäisköhän valuttaa kaikki ulos ja vaihtaa uudet tilalle kun en tiedä koska on edellisen kerran vaihdettu. Mitä öljyä suosittelette kyseiseen vaihteistoon?
Audi A6

Loikkari

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #52 : 27.02.2013, 14:55:18 »
Savonhumu tuossa jo mainitsikin että ainakin toiseen proppuun sopii 14mm tiiviste. Minkäs muun kokosia sieltä löytyy? Olis hyvä ku olis ne tiivisteet valmiina siinä vaiheessa ku öljyt on pihalla.
Entäs onko tietoa näistä Motonetin myymistä: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=88-2027 että ovatko kiristettäessä littaantuvia vai ihan sileitä? Jos ovat sileitä, niin ovatko sileät parempi vaihtoehto kuin vanhan tiivisteen takaisin laittaminen?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #53 : 01.03.2013, 21:44:39 »
Jos ovat sileitä, niin kyllä kohtuullisesti pitävät.

En ole huomannut isoja vuotoja propuista, vähän hikoilua. Sensijaan vetoakselien stefat voi vanhemmiten oikeasti vuotaa, siellä voidaan jo puhua desilitroista. (En nyt tarkoita välttämättä Peugeotteja, vaan yleisesti)
« Viimeksi muokattu: 01.03.2013, 21:47:42, kirjoittanut purflux »

supervesku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #54 : 12.07.2013, 04:05:05 »
Auto: 1999/2000 406 2,0 (RFR, EW10J4, 99 kW, 177 000 km).

En löytänyt tästä ketjusta, enkä muualtakaan kuvia tai selityksiä, missä noissa EW-koneissa ne proput sijaitsee. Otin kuvia. Eli Itsellä se sama ongelma, että vaihteistoöljyä oli valunut pallonivelen vaihdon yhteydessä maahan, enkä tiedä kuinka paljon. Auton käyttöohjeessa ei lue, mikä vaihteisto siinä on, vain että on 5 vaihdetta. Lukee että öljyä pitää olla 1,9 litraa.

Eli kyseessä on 19mm pultti joka osoittaa rengasta kohti. Se Olisi helmpommassa paikassa kuin tuo takana oleva, mahtaako siitä voida kanssa tarkistaa tason? Tuo kuva (003) on siitä propun näköisestä 16mm pultista, joka on vetoakselin takana, eli osoittaa kuljettajan varpaita kohti. On hankalassa paikassa, mutta olettaisin että tuo on se oikea? Sitten tuo kuva (007) on huohottajan hatusta. Voikohan tässä vaihdelaatikossa öljyä  lisätä siitä? Olisi helpompi.

[ylläpito on poistanut liitteen]

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 499
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #55 : 12.07.2013, 10:40:19 »
Kuvassa 003 ei mielestäni ole BE-vaihteiston tyhjennystulppa. Tulpan pitäisi olla vetopyörästön pohjassa takaviistoon. Kuvassa 004 on täyttö/tasontarkastustulppa. Jotkut laittavat öljyn huohottimen aukosta, toisen peruutusvalokytkimen aukosta ja kolmannet tuosta täyttöaukosta. Sillä ei liene mitään väliä mistä sen sinne vaihteistoon kaataa, kunhan taso on tuon tarkastustulpan tasalla auton ollessa suorassa. Silikonipatruunan suutionsasta, sopivasta läpinäkyvästä letkusta ja suppilosta saa kätevän apuvälineen täyttöä varten.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #56 : 12.07.2013, 11:10:46 »
Tyhjennysproppu on tässä varaosakuvassa #13: linkki.
Peugeot 607 3.0 manual '01

supervesku

  • Vieras
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #57 : 12.07.2013, 11:14:03 »
Joo siitä tyhjennystulpasta en ottanu kuvaa. Se on siellä alimmaisesssa kohdassa. Noi kaikki kuvat on pulteista vetoakselia korkeammalta.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #58 : 12.07.2013, 11:52:25 »
Öljyn laittaminen on helppoa tuosta huohottimen kautta, kun ottaa valkoisen suojatulpan pois (kuva 007). Ja kuten MJ kertoi, öljyä alkaa valumaan tarkastustulpasta tason ollessa oikea, kunhan auto on vaakasuorassa.
Peugeot 607 3.0 manual '01

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 385
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
« Vastaus #59 : 13.07.2013, 13:35:34 »
Kaikissa ei edes ole tuota tarkastusproppua vaan lasketaan öljyt ulos ja laitetaa oikea määrä öljyä huohottimen propusta.