Kirjoittaja Aihe: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (5-vaihteiset BE4-manuaalivaihteistot)  (Luettu 3384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

habsintti

  • Vieras
Arkistoitu ohje: 407 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)

Auto: 2007 407 1,6 HDi FAP (manuaalivaihteisto).

Terve, selailin foorumia ja en löytänyt suoraan vastausta. Onko iso operaatio vaihtaa vaihteistoöljyt? Laatikko on viisivaihteinen manuaali. Mitä öljyä näihin suositellaan?

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Auto: 2006 407 1,8 Confort (EW7).

Tälläistä kyselisin että mitenkä manuaalilaatikon öljynvaihtoa pitäisi lähteä toteuttamaan. Minkälaista öljyä suosittelette ja mitä muuta menee vaihdon yhteydessä kuin öljyä? Esim tiivisteitä? Mahtaako missä olla tyhjennysroppu, mistä uudet öljyt tungetaan sisään ja mitenkä muutenkin tuo homma lähtisi etenemään.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 834
Tyhjennysproppu on alla ja laatikon päältä huohottimesta uudet öljyt sisään, tyhjennyspropun tiivisteen ja vetoakselien stefat voi vaihtaa samalla jos haluaa. Öljyksi Total Gear 8.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Pystyykö tuon vaihdon tehdä ihan piha-asennuksena vai kannattaako suoraan viedä korjaamolle? Onko mitenkä vaikeassa paikassa. Paljonko öljyä menee. Mahtaiskoha olla tuo propun tiiviste samanlainen kuin moottoriöljyjä vauhtaessa vai erikokoinen?
« Viimeksi muokattu: 08.08.2018, 09:44:12, kirjoittanut pompeli »

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Joutuuko noita stefojan purkua varten purkamaan jotain akselia yms? Missään muualla eivät kyllä puhu että olisivat samalla vaihtaneet stefoja. Kaikki muut osat ja öljyt löysin paitsi tuota propun tiivistettä. Jos jollakin käryä minkälainen kappale kyseessä voisi linkata tähän kyseisen mallin tai sanoa tuotekoodin.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 834
Alustanumerolla löytyy ServiceBoxista varaosanumero öljypropun tiivisteelle. Vetoakselin stefat jos vaihtaa niin vetoakselit täytyy käyttää irti. Ei niitä mikään pakko ole vaihtaa, mutta kuitenkin vanhemmuttaan jossain välissä alkavat hikoilla. Ehkä enemmän kosmeettinen juttu, mutta kyllä itse vaihtaisin jos alkaa 200tkm / 10v olla autolla ikää.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Niin kyllähän nuita osia autosta löytyy mitä voi alkaa vaihtamaan mutta eri asia on kannattaako akseleita yms alkaa purkamaan jos mitään vuotoja ei ole ja tietoa ei yhtään toimenpiteestä. Nuo öljyt nyt näillä näkymin vaikuttaisi aika helpolta hommalta vaihtaa. Tuota propun tiivistettä eisiis mistään motonetistä yms saa? En tuolta service boxistakaan löytäny etsinnän jälkeen olen aika kädetön tuon koko kapistuksen kanssa. Ebaystähän nuita varmaan saisi jos tietäisi minkö lainen tiiviste kyseessä.

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Niin ja montako litran purkkia tavaraa pitäisi mennä vaihdelaatikkoon?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 653
Tiivisteen varaosanumero on 0164 30 ja lisätiedoissa lukee mittoina "DIAM 16X22-2".
Tästä löytyy vanhakin aihe: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=80526.0
« Viimeksi muokattu: 08.08.2018, 20:35:52, kirjoittanut Aksu »
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Okei! Tuosta linkistäsi mainitaan että tarkistus ja täyttö roppu olisi 14m ja tyhjennys 16m tarkoittaneekohan tämä sitä että hylsy koko on tuo vai ropun kierre on tuo? Löysin motonetistä tuon tyhjennysropun tiivisteen ja öljyt valmiiksi vielä kun saisi selville tuon täyttöropun tiivisteen mitat niin olisi paketti kasassa. Olisko kellään tietoa minkä kokoinen seon luultavastu pienempi sillä roppukin on pienempi.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
Ei ole hylsykoko. Päättelisin Aksun antamista tiedoista että tiiviste on 2mm paksu ja sisähalkaisija 16mm ja ulko 22mm. Menikö oikein mekaanikot ja kotimekaanikot?
Jos huohotinreiästä laitetaan öljyt sisään, ei mitään tiivisteitä tarvi sieltä vaihtaa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Ja missähän tuo huohotin systeemi konepellin alla on ollakseen mitä kannattaa alkaa purkamaam ekana?

607hdi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 53
Ilmanputsari koteloineen pois niin vois jo huohotin olla näkyvissä. Ja dieselissä ainakin oli kahta eri öljytilavuutta tarjolla.
Nykyään 407sw 2,2hdi -08. Exät 607 2,2 -05, 607 2,2hdi -01 ja 406 2,0hdi(110) -01

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 653
Ilmoitetut mitat on tosiaan kierteen mittoja. Vaihdelaatikosta riippuen saatat tarvita erikoisavaimen poistopropun avaamiseen. BE4R laatikossa pitäisi olla normaalille hylsyllekin avausvaihtoehto, mutta ML6-laatikossa pelkkä pyöreä kanta ja 8 mm neliöavaimen kolo. Huohottimet näkyvät siinä em. linkin kuvissa, BE4-laatikolle osa 1 ja ML6C osa 2. Löytyvät yleensä jostain ilmansuodatinputkien alta.

En tiedä mikä on vaihteistosi kun et sitä ole maininnut, mutta kun kyselit täyttöplugin perään niin oletan kyseessä olevan BE4R. Siinä tapauksessa: https://www.youtube.com/watch?v=rzgGfE-9fU0
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

pompeli

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 72
Ilmeisemmin tarvitsen siis tuon täyttöplugin tiivisteen vielä. Ilmeisesti erikokoa kuin tyhjennysropun tiiviste joka on tuo 16x22x2? Mahtaakohan se olla minkä kokoinen? Näillä tiedoilla öljynvaihto pitäisi onnistua.