Kirjoittaja Aihe: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)  (Luettu 5235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jatomatig

  • Vieras
607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« : 04.11.2013, 19:29:33 »
Auto: 2006 607 3,0 V6 (automaatti).

Olen aikeissa ostaa 607 3.0 aut -06 ja siihen on jakopää remppa tehty -10 92tkm. Nyt ajettu 130tkm eli eikös ainakin aika ole täynnä vaikka kilometrit ei hihnan vaihtoon? Entä mikä mahtaa olla hinta vaihdolle jos teettä merkkiliikkeessä  ::) Ja tuleeko muita kustannuksia esim.vesi pummppu ym.ym.!

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 736
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #1 : 04.11.2013, 20:36:35 »
On hieman/paljonkin ennenaikaista ryhtyä toimenpiteisiin, sillä vaihtoväliksi on (nykyisin) ilmoitettu 6 vuotta tai 160000 km. Aiemmin on saattanut olla tuo 4 vuotta Peugeotin moottoreille (vastaavalle Citroenin tuotteelle jopa 10 vuotta tai 160000 km). Foorumilla on laajasti tietoa aiheesta, hakua peliin.
Noilla kilometreillä en investoisi 1000 euroa ja vesipumppukin kestää 200000 km.

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

jatomatig

  • Vieras
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #2 : 04.11.2013, 22:19:28 »
Kiitos tiedoista,täytyy vielä tuumailla pösön ostoa,kun ei ole aikaisempaa kokemusta Ranskalaisista muuten kuin gillillä ;D olen vaan lueskellu ,että niissä on ollut kaiken laisia vikoja etenkin sähkö puolella,mutta onpa niitä muissakin merkeissä !

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 182
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #3 : 10.12.2016, 17:31:21 »
Ilmeisen ilmeisesti vesipumppu alkaa olemaan vaihtokunnossa (tai  jotain sille huvialueelle kuuluvaa). Onko tuhon vaihtoon liittyen olemassa työkalusarjaa, millä mitä käytetään jakohinanvaihdossa? Lukitustapit tai jokin millä nokat ja kampiakselin saa lukittua?
Onko hyviä ja huonoja vaihtoehtoja? Vai pelkästään hyvin huonoja?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 995
Nykyiset: 508 RXH HYbrid4 17’, 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 182
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #5 : 10.12.2016, 21:57:58 »
Tämä on parasta näissä foorumeissa ;) Yksi kyssäri ja vastaukset tulee. Säästyy turhalta ihmettelyltä.

Kiitokset!

Tietty se työkin pitää tehdä, mutta se onkin vain harrastus ja vastoinkäymset on elämän suola. Ei mitään kohtuudella.
Teti, kun "tallissa tarkenee", niin sitten hommiin.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 710
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #6 : 11.12.2016, 01:38:50 »
On tuo remmin vaihto kuutoseen aika työläs homma, mutta ei sinällään kuitenkaan mitenkään erikoista. Lukitustappien ei tarvitse olla edes noita ohjeessa mainittuja T-muotoisia. Kahva auttaa vain pois otossa.  ;)

Tapin mainittu 8mm halkaisija saattaa olla liian tiukka. 406.n hihnan vaihdossa minulla oli aluksi 8mm vedettyä tankoa kohdistustappeja varten, mutta ne ei oikein tahtonut asettua nokkiin. Lopulta käytin perus M8 pultteja yläpäässä. Niissä kierteen halkaisija on sopivasti vähän alta 8mm.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 182
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #7 : 11.12.2016, 09:25:18 »
Onko siinä moottorilla jokin asento x, missä tapit menee paikoilleen? Siis on varmaan, mutta voisiko noita asentoja olla useampikin?

Lukitseeko tapit vain nuo hammashihnapyörät mennen niistä läpi, johonkin poraukseen? Tämä on oletus?

4 x nokka-akseleiden lukitus ja 1 x kampiakselin lukitus => oletettavasti  kampiakselilla tappi reikään ja silloin nokka-akselitkin ovat kohdillaan?

Onko JYK tai YKK yms. ajoitusmerkkejä nähtävillä missään kohtuudella => Ikään kuin varmistukseksi tai kampiakselin kohdistusmerkkejä?

Ylipäätään missä kohtaa on vaarana sotkea jako? Äkkiä ajatellen ei pitäisi mennä pieleen ihan helposti?

Oletteko uusineet kiristimen ja ohjaimet samalla?
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 710
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #8 : 11.12.2016, 10:28:49 »
Tapit menee paikoilleen vain oikeissa kohdissaan. Niille on poraukset kansissa ja lohkossa. Tuosta kuvasta tarkkaan katsomalla näkee tuon alahihnapyörän kohdistuksen lohkoon. Erillisiä merkkejä ei ole.

Kaikki jakopään osat kannattaa uusia samalla, jo ihan pelkän työmäärän takia. Taisin ostaa Sparetolta täyden SKF hihnasarjan. Hintaa kaikille rullille ja vesipumpulle tuli n. 350€.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 344
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #9 : 11.12.2016, 11:00:02 »
Kampiakselin lukitustappi kun on kohdillaan niin nokkapyörätkin pitäisi olla. Mielestäni / muistaakseni noi lukituspaikat on niin ettei mitään erehtymisen mahdollisuutta ole. Sellainen muistikuva itselle jäi, että nuo lukitustappien paikat ovat todella tarkat, ts. ajoitustapit menevät paikalleen vain jos noi pyörissä olevat reiät ja moottorissa olevat poraukset on juuri linjassa.

Yksi haaste tuossa jakohihnan vaihdossa on tuo oikean kireyden asetus. Tarkka kireyshän noihin (ainakin aiemmin) annettiin SEEM-arvona mutta tiedä sitten miten tarkkaa tuo loppujen lopuksi on. Itse laitoin kireyden Rellun vastaavan moottorin ohjeen mukaan (soveltaen...) koska Rellun koneelle kireys annettiin Hz:nä. Tuosta löytyy lisää keskustelua foorumilta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 736
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #10 : 11.12.2016, 11:31:05 »
Aikamoinen työ on ja tehtävä huolellisesti, myös kiristysmomentit huomioon. Säätöpyörien löysäys ja niiden varmistus, etteivät pohjaa säätöalueen reunaan. Erilaisia ohjeita löytyy Youtubesta ja oheisena linkki 406:n vastaavasta moottorista.
Suosittelen V6 rempan teon kokemusta omaavalle Citixille ja juoda sillä aikaa kahvia  ;).

http://www.406coupeclub.org/Files/HowToGuides/Cam%20Belt%20-%20Change%20on%20an%20ES9J4S%20V6%20engine.pdf

Youtuben video kohdasta 9 min eteenpäin antaa vinkkiä säätöpyöristä.

https://youtu.be/sw19s_WW_4E
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 506
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #11 : 11.12.2016, 12:01:06 »
Vaatiiko tuo muuttuvan ajoituksen hihnapyörä jotain erityistä? Rellun yhteydessä (eri moottori) luin joskus jotain, että pyörä pitäisi kääntää ja lukita johonkin ääriasentoon tms.?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 344
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #12 : 11.12.2016, 12:09:30 »
Hihnapyörien päässä olevat 10mm pultit pitää löysätä jolloin hihnapyörät päästävät hihnan kiristymään. Hihnapyöriä ei tarvitse kääntää mihinkään eivätkä ne lukkiudu.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 506
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #13 : 11.12.2016, 12:15:02 »
Onko se säätövara sitten vapaana ollessaan jousivoimalla jossain ääripäässä, ja siten asettuu oikein, kun hihna kiristetään pultit löysättynä?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 344
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 607 - Jakohihnan vaihto (V6)
« Vastaus #14 : 11.12.2016, 12:21:26 »
Ei ole mitään jousivoimaa vaan liikkuvat vapaasti säätövaran puitteisa omassa hahlossaan.