Kirjoittaja Aihe: 308 - Lämmityslaiteongelma  (Luettu 18076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #15 : 06.01.2014, 19:56:45 »
Edelleen odottelen kennoa saapuvaksi maailmalta, huoltoaika varattu parin viikon päähän, josko ehtisi kenno siihen mennessä tulla. Kerron tulokset kun transaktio on suoritettu.

SaPeKa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 207
  • form follows function
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #16 : 06.01.2014, 20:12:39 »
Purkakaahan sitten vanha kenno, jos näkisi mikä niissä mättää.
1.8 tq ex. 607 HDi, 406 Coupe, 307 wagon

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 413
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #17 : 20.01.2014, 17:53:44 »
Juu , valokuvakin olisi kiva yllätys. Olisikohan sitten syylarinkin mahdollista mennä tukkoon jos kerran lämppärin kenno voi mennä tukkoon ?
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 413
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #18 : 21.01.2014, 07:40:24 »
Tutkinpa sitten tarkkemmin omaa 120vti 308 SW:tä kun ei sekään niin huippulämpimältä vaikuta. Ja kas, tuulilasille puhaltavasta leveästä pitkulaisesta suulakkeesta apukuskinpuoleinen puhaltaa selkeästi viileää ilmaa ja kuskinpuoleinen haaleaa. Päätysuulakkeesta ainakin kuskinpuolelta lämmintä, samoin keskisuulakkeista lämmintä ja etujalkatiloihin lämmintä mutta tosiaan harvoin ihan kuumaa. Joka aamu lämmitän autoa 1900W Defalla sisältä 2h ja päivisin auto on lämpimässä tallissa joten en lämpiämiseen joudu hirveästi perehtymään.
Yleisin asetus suuntauksessa itsellä (siis manuaali ilmastointilla) on tuulilasille ja jalkatiloihin. Olisko sittenkin joku läppävika kun kesällä ihmettelin että vaikka lämmöt oli kokonaan pois niin silti suulakkeista tuntui tulevan aavistuksen lämpimämpää kuin ulkolämpötila joka taisi olla siinä n.15c silloin..

Tai läppävika siksi että useimmilla tuntuu viileä/kylmä ilma tulevan juurikin samasta suulakkeesta..tuulilasille puhaltavasta ?
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #19 : 21.01.2014, 08:17:45 »
Onhan hanskalokerossa oleva suulake kiinni?

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 413
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #20 : 21.01.2014, 10:12:27 »
Kyllä oli hanskalokeron suulake kiinni ja kun sen avasin niin sinne puhalsi lämmintä kun suuntauksena taisi olla keskisuulakkeet eli vain pyöreille suulakkeille.
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma - Vika löytynyt ja korjattu!
« Vastaus #21 : 03.02.2014, 17:09:13 »
Auto kävi tänään pajalla ja lämppärin kenno ja jäähdytysnesteet vaihdettiin. Voilá, kyllähän taas lämmintä pukkaa! Harvinainen vaiva, mutta voi hyvinkin yleistyä C3/C4/208/308/yms. -kannan ikääntyessä.

Ensin yritin saada kennon tilattua EBayn kautta, kun merkkiliikkeen hinta oli niin suolainen, mutta joulukuussa tehdystä tilauksesta huolimatta ei kennoa onnistuttu Suomeen toimittamaan ennen kuin kärsivällisyyteni loppui. Otin kennon merkkiliikkeestä, jossa myös vaihtotyön teetin. Hinta osineen ja selvittelytöineen neljänpuolensadan luokkaa, tosin liike tuli vähän vastaan kokonaishinnassa. Kenno on valmistettu Tsekissä ja etiketissä on sekä Pösön että Citikan logot, ns. alkuperäisvaraosa siis.

Sain vanhan kennon matkaani kun pyysin ja ensimmäiset huomiot olivat, että onpas pieni ja onpas ahtaat nestekanavat. Kennoalueen koko ilman päätyjä on vain 235x170x27 mm ja kennossa poikittain olevat vesikanavat (30kpl) ovat ulkomitoiltaan 27x1,5(!)mm. Siitä voi päätellä kanavan sisähalkaisijan olevan jotain millin luokkaa. :o Eli ei kovin kummoista sakkautumista tai muuta epäpuhtautta kennoon tarvita, niin nestekierto häiriintyy. Kennon letkuliittimistä kurkistellessa ei mitään poikkeavaa näkynyt, mutta kennoon jääneen nestetilkan mukana ulos tuli kattilakiven näköistä vaaleaa ja lähes jauhemaista murua. Veikkaisin, että kyseessä on kalkki, tsuumailen vielä tarkemmin kunhan muhju on kuivahtanut; kaadoin liemen suodatinpaperiin, jotta näen onko siinä jotain kiintoainesta mukana ;) Vielä on todettava, että automaatti-ilmastoidussa autossa ei ole mitenkään helppoa havaita kennon vähittäistä tukkeutumista, kun lämpötilan säädintä ei tarvitse manuaalisesti kääntää isommalle. Vika tulee eteen vasta sitten, kun lämpöä tarvitaan enemmän kuin tukkeutunut kenno pystyy sitä luovuttamaan.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 654
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #22 : 03.02.2014, 17:15:37 »
Hmm.. löytyisiköhän tuosta syy miksi koin aikanaan 1.6hdi 308:ssa webaston olevan kovin tehoton. Joko pieni kenno on niin tehoton tai sitten se oli tukkeutumassa, ajossa tosin piisasi ihan hyvin lämpöä. Voihan sekin tosin olla, että 4kW ei vaan yksinkertaisesti riittänyt.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

asdf

  • Vieras
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #23 : 03.02.2014, 20:34:13 »
Saako kennon vaihdettua ilman kojelaudan purkamista? Hinnan perusteella voisi niin päätellä..

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #24 : 03.02.2014, 20:37:46 »
Kojelautaa ei tarvitse purkaa, vaikka huollon työohjeessa huoltoneuvojan mukaan näin ohjeistetaan.

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 413
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #25 : 03.02.2014, 22:04:52 »
Kummallista töhnää siellä sitten voi olla vaikka oli alkuperäiset jäähdytysnesteet sisällä ? Eikö asentaja kommentoinut ulosvaluttamiaan jäähdytysnesteitä mitenkään erikoisiksi ? Onnistuisiko tuon kennon putsaus jos irrottaa rintapellistä tulo- ja menoletkun ja tööttäis toisesta putkesta paineella vettä sisään  ;)

Service boxin ohjekaan ei ohjeista irrottamaan kojetaulua..kuskin puolen polviturvatyyny irti, kaasupoljin irti ja keskikonsolin alasivumuoveja irti ja kenno on siinä.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 22:08:02, kirjoittanut Nemo »
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 413
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #26 : 06.02.2014, 20:33:01 »
Ebaystä löytyi hyviä kuvia 'Heater boxista' joten linkkaan sen tähän ketjuun jos joku niistä saisi jotain apua...tosin en tiedä kauanko tuollainen ilmoitus on esillä netissä. Tuolla sisällä on se lämppärin kenno. Mistäs muuten sitten ilmastoinnin kylmä ilma tulee tuonne ?

http://www.ebay.co.uk/itm/PEUGEOT-308-HEATER-MATRIX-BOX-/331074464215?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item4d159369d7
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 313
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #27 : 06.02.2014, 22:27:15 »
Näin on sitten 308:ssa oma lämppäriongelmansa. Onhan se hyvä, että 407:n lisäksi muutkin mallit kärsivät tavalla tai toisella sudesta sisälämmitysratkaisusta.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #28 : 06.02.2014, 22:37:30 »
Eikö asentaja kommentoinut ulosvaluttamiaan jäähdytysnesteitä mitenkään erikoisiksi ?

Huollon kommentit vanhasta nesteestä olivat "kirkkaat ja ikään nähden aivan normaalia". Kyseessä siis oranssi porkkanaliemi. Kun kaadoin kennoon jääneet loppuliemet suodatinpaperiin, jäi kuivatuksen jälkeen jäännökseksi vajaa teelusikallinen hienojakoista vaaleaa muhjua, jossa oli mukana muutaman millin halkaisijaltaan olevia liuskemaisia kiteitä. Kovin oli kalkin oloista, joten olen taipuvainen kattilakiven suuntaan edelleen. Ihan samalta näyttävää kamaa, mitä olette varmasti nähneet vanhempien autojen jäähdyttäjän korkin ympärille kuivuneena. En oikein usko, että jäähdytysnesteen laadulla on mitään tekemistä tuon jäämän kanssa.

Huuhtelu voisi onnistua jollain kalkinpoistoaineella, soodalla tms. kunhan huuhtelunesteen saa pysymään kennossa tarpeeksi kauan.

Saa nähdä tuleeko tästä niin massivista ongelmaa kuin läppävikaisista, sen verran vähän näitä ongelmia oli merkkihuollon tietoon kantautunut.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 453
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Lämmityslaiteongelma
« Vastaus #29 : 07.02.2014, 08:35:29 »
No tuollaisen tukkeutumisenhan pystyy ennaltaehkäisemään, toisin kuin läppävikaa. Tai eihän tuolla ilmeisesti mitään vikaa ole ollut, vaan kenno tukossa nesteessä olevien epäpuhtauksien takia... (esim kraana vettähän ei saisi nykyautoihin laittaa, vain tislattua vettä, jos vettä pitää ylipäätänsä sinne laittaa)
PSA:n alkuperäinen neste ei ainakaan ole uutena porkkanen väristä... Eikös näissä ole alumiini lohko ja kansi, ettei kyllä ruostettakaan pitäisi sekaan pahemmin irrota?
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97