Kirjoittaja Aihe: 306 - Jarrujen takapainoisuus  (Luettu 1392 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Merdique

  • Vieras
306 - Jarrujen takapainoisuus
« : 07.01.2014, 22:09:33 »
Auto: 1996 306 1,9 TD SR (XUD9TE, takana Bendix-rumpujarrut).

Auton jarruja on alkanut vaivaamaan outo takapainoisuus. Jos auto on seissyt jonkin aikaa, ajoon lähdön jälkeen ensimmäisissä jarrutuksissa toinen takapyörän jarruista nappaa todella kovaa kiinni. Auton takapää painuu alas ja pyörä lyö lukkoon asfaltillakin kohtuullisella jarrutuksella. Kuitenkin muutaman kovemman jarrutuksen jälkeen jarrujen käytös muuttuu normaaliksi, eli etupainoiseksi. Takajarruissa ei muuten ole vikaa, ei laahaa tms. Mikähän tämän ongelman aiheuttaa ja miksi muutama kovempi jarrutus poistaa sen hetkeksi, kunnes se taas palautuu auton ollessa hetken käyttämättä (n. puoli tuntia riittää)?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 484
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #1 : 10.01.2014, 17:46:46 »
Veikkaus: Ilmaa järjestelmässä?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 233
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #2 : 10.01.2014, 18:33:41 »
Väärä veikkaus.
Jarrupöly tekee tuon, ja murhe poistuu kun jarrut lämpeää ja pöly kuivuu. Rummut käteen ja puhdistus niin taas pääsee hetken murheitta. Kylmällä kostealla ilmalla aloittajan murhe on pahimmillaan, eikö vain?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 431
    • CitiX Oy
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #3 : 10.01.2014, 21:44:31 »
Mulla oli jarrusylinterit sököt. Näissä on ainakin -98 mallissa ei ole varsinaista ABL-venttiiliä vaan se on "sisään rakennettuna" sylintereissä. Pölykin voi olla varmasti syypää...
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Merdique

  • Vieras
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #4 : 12.01.2014, 23:01:13 »
Veikkaus: Ilmaa järjestelmässä?

Ei pitäisi olla ilmaa kun viimeisen jarrurempan jälkeen on ajettu yli 10000 km ilman ongelmia, kunnes nyt hiljattain alkoi vaivaamaan tämä.

Väärä veikkaus.
Jarrupöly tekee tuon, ja murhe poistuu kun jarrut lämpeää ja pöly kuivuu. Rummut käteen ja puhdistus niin taas pääsee hetken murheitta. Kylmällä kostealla ilmalla aloittajan murhe on pahimmillaan, eikö vain?

Kyllä, ongelma on alkanut esiintymään viime aikoina, kun on ollut pitkään märkää ja vain muutama plusaste. Nyt on ollut kovempia pakkasia, ja ongelmaa ei ole esiintynyt.

Basbarduu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • Pösötön
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #5 : 13.01.2014, 07:42:49 »
Eihän tuossa muu auta kun ottaa jarrut auki ja katsoa, sekä samalla putsailla ja herkistellä. Voi toki olla myös että etupään jarrupiirille ei mene tarpeeksi painetta jostain syystä, joka voisi olla vaikka littaantunut putki mutta se aiheuttaisi jatkuvasti samanlaisia oireita. Eikä tuo 10tkm ole minkään tae vaan kannattaa ilmata se systeemi ihan kaiken varalta.
If in doubt, go flat out.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 233
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #6 : 13.01.2014, 11:28:02 »
Ei johdu littaantuneista putkista tai etujarrujen heikkoudesta vaan takajarrujen pölyisyydestä, ongelma jota sumukelit pahentaa ja kuivat pakkaskelit poistaa tai ainakin vähentää. Puhdistus (pesu esim. bräkleenillä, ei pelkkä puhaltelu) on lääke tuohon, jos kengät näyttää kulahtaneilta on ne tietty viisasta vaihtaa kun rummut avaa.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Merdique

  • Vieras
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #7 : 07.02.2014, 09:49:09 »
Tuon viimeisen poirotin kirjoittaman viestin jälkeen jarrut otettiin auki, puhdistettiin ja jarrusylinteri vaihdettiin ongelmalliselle puolelle. Sen jälkeen oli pitempi pakkaskausi ja jarrut toimi hyvin, mutta nyt kun lämpötila on ollut viikon verran nollan molemmin puolin, on sama vaiva palannut.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 306 - Jarrujen takapainoisuus
« Vastaus #8 : 07.02.2014, 12:15:14 »
Lämpötilan sahaaminen nollan molemmin puolin ja kosteat kelit saavat jarrut pintaruosteeseen vuorokaudessa. Ilmiö on sama sekä rummuissa että levyissä, tosin levyissä ruostuvat pinnat ja rummuissa sekä pinnat että rumpuihin jäänyt pöly. Kyseessä on ihan normaali ilmiö, mutta siihen miksi toinen puoli on haukkavampi kuin toinen, en osaa ottaa kantaa.