Kirjoittaja Aihe: 5008 - Lämmityslaitteen puhallin käy täysillä automaatti-ilmastoinnilla  (Luettu 4874 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Temeee

  • Vieras
Auto: 2011 5008 1,6 HDi 110 Sport (86 000 km, 7-paikkainen).

Juuri käytettynä ostetussa 5008:ssa on ongelmia lämmityslaitteen toiminnan kanssa. Automaattinen ilmastointi päällä puhaltimen kierrokset ovat koko ajan "tapissa" ja se täristää kojelautaa. Ja tämä ongelma on koko ajan lämpötilan pyynnistä huolimatta, eli täydet kierrokset vaikka pyynti olisi 17 C tai 25 C. Ajomatka oli 30 min ja tuulettimen kierrokset eivät muuttuneet mihinkään, eli pyydetty lämpötila ei tietokoneen mukaan täyttynyt?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 562
Toimiiko puhaltimen nopeussäätö kuitenkin manuaalisesti?
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Temeee

  • Vieras
Kyllä manuaalinen toimii täysin oikein.

solisti

  • Vieras
Kyllähän tuo automaatti aika innokkaasti puhaltaassa myös omassa 5008:ssa. Kylläkin pitäisi rauhoittua tavoitelämmön  jälkeen. Mutta huomattavasti "agressiivisempi" tuo pujalluslogiikka on kuin esim. VW konsernin tuotteilla. Nouseeko lämmöt normaaleiksi kuitenkin?

martymcfly

  • Vieras
^Mulla on ihan sama. Voisi mielestäni periaatteessa pyöriä aina yhden pykälän hiljaisemmalla mitä oikeasti tekee, olisi vähemmän ääntä ja puhallusta, mutta lämpöä tai viileyttä riittäisi silti hyvin.

Temeee

  • Vieras
Kyllä lämmöt nousee ihan hyvin, mutta tuuletin jatkaa täysillä. Vanhempien 3008:ssa (sport 110 hdi)ei tätä tapahdu, eli automaatti on huomattavasti hiljaisempi. Onko 3. penkkirivin kohdalla kenties anturi, joka ei saavuta haluttua lämpötilaa ja automaatti yrittää saada lämmön sinnekin?

ToniA

  • Vieras
Mullakin tuo puhallin ottaa AUTO-asennossa aika lailla kierroksia, mutta vasta kun auto on lämminnyt sen verran että lämpöä tulee. Ja puhallin rauhoittuu heti kun sisätilat ovat lämmenneet. Näin kylmällä se käy kyllä aika isoilla kierroksilla pitkään.

Temeee

  • Vieras
^puoli tuntia 80km/h nopeudella ja lämmintä tulee kyllä, mutta kierrokset ei muutu.

mafura

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Tämä on tietysti tyhmä heitto, mutta eihän vain sinulla ole valittuna tuulilasin huurteenpoisto? Iselläni se jää aika ajoin kytkemättä pois päältä ja silloin lämmitin käy koko ajan täysteholla kunnes vihdoin muistan poistaa huurteenpoiston. Sehän ei poistu edes auton sammuttamisella vaan pysyy kunnes painikkeesta poistetaan.
Peugeot 308 Allure Edition 1.2L 130 Puretech EAT6 vm. 2016, ex. Peugeot 3008 Sport 1.6 HDi 2tronic vm. 2009

Temeee

  • Vieras
^huurteenpoisto on pois päältä. Automaatti päällä ja lämpötilapyyntö 22c

Temeee

  • Vieras
Päivitystä asiaan: Tuuletin todellakiin aggressiivinen, koska nyt helteiden alettua puhaltaa kylmää täysillä -> en valita. Sellainen lisäkysymys kuitenkin, että täristääkö muilla tuo tuuletus rattia täysillä kierroksilla, koska sen tuntee oikein selvästi. Tärinä poistuu, kun laskee manuaalilla tuulettimen nopeutta.

163aut

  • Vieras
Kyllä tärisee koko kojelauta. Taitaa olla puhaltimen siivet epätasapainossa? Muutoin lämmitin toimii hienosti. Puhaltimen kierrokset laskee heti kun pyydetty lämpötila alkaa olla saavutettu. Mulla oli ennen tätä 5008 autoa Citroenin C4 Grand Picasso. Onhan se futuristisen ja muovisen oloinen auto pösöön verrattuna, mutta ei siinä tällaisia v....maisia pikku harmeja ollu kuin pösössä. Kojetaulu tärisee ja nykii tasakaasulla. Pitiki vaihtaa merkkiä!  >:(

martymcfly

  • Vieras
Siis millä tavalla tärisee? Niin kuin renkaat olisivat epätasapainossa?

163aut

  • Vieras
Puhaltimesta kuuluu melkoinen jurina kun on lähes täysillä. Samalla täristää koko autoa. Kojetaulu ja ratti tärisee. Lämmityslaitteen muilla säädöillä ei ole vaikutusta tuohon ilmiöön. Ainoastaan puhaltimen nopeuden lasku poistaa tuon jurinan/tärinän. Ihan paikallaan ollessaankin on melkonen hieromalaitos.

martymcfly

  • Vieras
Meidän 5008:ssa ei tärise mikään puhaltimen ollessa täysillä (testattu tänään useaan otteeseen) eli tuo ei liene auton syntyperäinen ominaisuus. Toki tuulettimen ääni tuolloin jo kuuluu ja suhina on melkoinen, mutta tärinöitä ei ole.