Kirjoittaja Aihe: 406 - Ylipaineöljykorkin käyttäytyminen huohottimen jäätyessä (EW)  (Luettu 9196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micco

  • Vieras
Äsken vaihtaessani jakohihnaa yhteen EW-moottoriseen 406:n missä on ylipainekorkki huomasin vakavan seurauksen korkin käytöstä.
Jakohihna oli öljynen vaikka kaikki stefat olivat aivan priimat. Myös vesipumpun hammaspyörä sekä ylipäätään koko alue oli tuoreen öljyn voitelema.

Syynä on ylipainekorkki mikä työntää öljyä kannen nokkien väliseen "kuiluun" missä puolayksikkökin on. Sieltä öljy pääsee sujuvasti muovisen jakohihna suojan sekä kannen välistä jakopäähän. En jaksanut hakea kameraa sisältä mutta tässä kännykällä pari otosta.



Suosittelen kaikkien tarkistamaan tuo alue, sekä laittamaan esim. letku ohjaamaan öljy pois korkilta. Sitten varmaan se letku jäätyy. :D

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Ettei vain olisi korkki toiminut niin kuin on tarkoituskin? Vai hikoilisko venakopan tiiviste myös vähän?

micco

  • Vieras
Korkkihan on toiminut kuten pitääkin mutta se työntää öljyn jakopäähän kuten jäljistä pystyi päättelemään. Kone on vielä hieman taaksepäin kallellaan että öljy pääsee juuri sopivasti tuonne koloon ja sieltä jakopäähän mitä tuo punainen nuoli osoittaakin. Venttiilikopan tiiviste ei ole syypäänä, koska öljyvana on aivan yhtenäinen korkista eteenpäin. Auto on myös vähän ajettu.

micco

  • Vieras


Tuosta näkee sen ongelman, että tuota kohtaa ei huomaa koska se öljy kulkeutuu tuolla hopeisen suojamuovin alla. Kuva ei ole kyseisestä autosta mutta vastaavanlainen.

Tuuba

  • Vieras
Tuotaniin... Tarkistas nyt ekana että onko korkin tiiviste ehjä ym. Ei nimittäin kyllä vuoda ellei jostain pääse venttiilikopan alle painetta kertymään (huohotin tukossa). Monta kertaa yyksinkeraisin selity moiselle ilmiölle on se että joku on öljyä kaataessa vähän sihdannut täydelä kannulla sivuun ja siitä puolireipas ryöpsäisy sitten.

Katselin tuota omaa projektimoottoriani, 110 tkm ajetua EW10J4S:ää juuri ja tuossa ainakaan ei ole ollut mitään viitteitä moisesta, jokapaikka puhdas ja pölytön ollut.

micco

  • Vieras
Korkin tiiviste kunnossa, katsoin sen ensimmäisenä. Tämä ei ole tosiaan oma autoni enkä minäkään ole aiemmin tällaista havainnut. Huohotinputkea en ehtinyt tarkistaa vielä, mutta joka tapauksessa öljyä on tuosta kohteesta tullut varmaankin muutama desi talven mittaan ja nyt siitä osa on jakopäässä.

Tuo ohi kaataminen on aina mahdollista ja lopputulos on sama. Jos kuitenkin tuo korkki "aktivoituu" menee öljy tuonne jakopäähän se on selvää ja tämä on seikka minkä vain halusin tuoda ilmi. Eihän se normaalisti "vuodakaan" mutta juurikin jos huohotinputki jäätyy niin tuonne se öljy menee.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Kannattaisi varmaan tuo otsikko muuttaa kun ongelma ei johdu korkista vaan ihan muualta, joko öljynkaatajan vapisevasta kädestä tahi toimimattomasta huohottimesta.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

micco

  • Vieras
Noniin muutin otsikkoa, vikahan ei tosiaan ole korkissa, se on hyvä olla olemassa vaan seurauksesta jos huohotin jäätyy.

Väännetään vielä rautalangasta. Riippumatta mistä tämä minun eteeni tullut tapaus johtuu niin JOS HUOHOTIN JÄÄTYY ja öljykorkin ylipaineventtiili aukeaa menee öljyä jakopäähän. Kun ylipaine päästetään korkista, tulee öljyä hiljalleen tuosta korkista ulos ja kun ajetaan talvi pätkäajoa niin tuolla jakopäässä saattaa olla paljonkin öljyä.

Mainitaan nyt vielä sekin, että tuo korkki ei ollut öljyinen syksyllä kun vaihdoin sinne öljyt  :)

Yksi helppo lisäturva olisi tiivistää puolakannen vierestä muovisen jakokopan sauma esim. moottorisilikoonilla.
« Viimeksi muokattu: 13.02.2014, 23:01:25 kirjoittanut micco »

micco

  • Vieras
Tässä vielä googlella löysin kuvan mistä näkyy jakopään puolelta se kohta mistä öljy valuu sisään. Siis tuo paksu punainen nuoli, siitä tulee öljy läpi mikä valuu kannen yläosaan esim. öljykorkilta sitä kun ei ole tiivistetty mitenkään. Seurauksena kiristin ja vesipumppu sekä tietysti hihna ovat öljyisiä.


MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Itse olen joskus vaihdellut tulppia EW-moottoriin, ja siinä on ollut aina öljyä ainakin 3. ja 4. sylinterin tulppakaivoissa. En muista oliko sitä tuolla muuallakin. Mistähän se sinne menee? Autossa ei käsittääkseni ole ylipainekorkkia. Ainakaan viimeisen kuuden vuoden aikana sellaista ei ole vaihdettu. Enkä tiedä, pääsisikö korkilta öljy tulppakaivoon, koska siinä on se korkea putki, jonka sisällä tulppa on. Öljy oli vanhan käytetyn öljyn näköistä. Tiedä sitten onko syyt samalla suunnalla kuin yllä mainitussa tapauksessa.

micco

  • Vieras
Tuosta ekasta kuvasta näkee miten öljyä on ylipaineventtiilin puolella vain. Voihan toki syy olla muussakin.

Mutta lähinnä vaan haen takaa että jos sitä öljyä tulee ylipaineventtiilistä niin se menee lopulta jakopäähän.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Juu, itselleni on vain ollut mysteeri, mistä se öljy menee aina sinne tulppakaivoihin.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Omistamassani ew12J koneisessa oli jakopää toistuvasti öljyn tahrima.  Syynä pidettiin kampiakselin Stefan vuotoa ja sen jo kerran ehdin vaihdattaa. Taisi olla kyse tästä ylipainekorkista,kun huohotinhan oli tämän tästä jäässä.  No jakopään laitto kerran talveen ei onneksi maksa,kun 500-600 euroa.

saraja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
Vaimon 206cc ew koneessa on käynyt useasti samanlailla. Ajosuoritteet lyhyitä ja talvella tahtoo huohotin jäätyä ( on suojattu ) ja sitten paine puskee korkista öljyä ulos. Korkki itsessään on tainnut myös jäätyä, eli tarvitaan riittävästi painetta että aukeaa, jolloin öljyä on lähes suihkunnut. Olettaisin. Niin paljon sitä on ollut. Kuivaillut useasti. Korkki on välillä ollut yöt sisällä kuivumassa ja sitä " majoneesia" on ollut siinä. Omassa 407 tuota ei ole tapahtunut. Sama moottori.
exät: 350 four, 750 four, gw1100, gw1200, vw bussi, saab 99, 405 break. 407sw-05, 308 sw bluehdi 150 -14
nyxät: 404 -63, 206cc -01, gw 1500 -95, 207cc -07, 3008 gt bluehdi 180 -17

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Näinkö on täysin sama moottori 206ssa ja 407ssa? Harvassa ovat uudemmat kuin vm2004 206:t 2 litrasella koneella. Venttiilikopan rakennetta on ainakin muutettu jossain vaiheessa kylmien olosuhteiden malleissa huohottimen jäätymisen takia.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97