Kirjoittaja Aihe: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio  (Luettu 5923 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #15 : 05.08.2015, 17:44:15 »
29.11.2014, 220800 km. Sytytystulpat. 23.6 e



Tulppien vaihto olikin mielenkiintoinen projekti, johtuen konehuoneen sijainnista tuulilasin alapuolella :idiot2:

30.11.2014, 220842 km. Vaihteisto + moottoriöljyt/suodin. 42.70 e.



Motonet: TOTAL (BV) 75W-80 vaihteistoöljy 2l 17.80 e



Motonet: 15-0154 Öljynsuodin PSA Purflux (LS923) 8.90 e. Öljyä kanisterista nelisen litraa (Motox FullSynth 5W-40).

Edellinen suodatin oli Purflux LS867B. Ulkoisesti nuo on ihan samanlaiset, mitä lie eroa niillä on. Öljynvaihtoväliksi tuli tällä kertaa näköjään 6 tkm ja 7 kk.

Sekalaiset kulut 2014:
Ebay: PP2000 n. 70 e
Motonet: 47-1793 Konepellin kiinnike 10553 8.2mm reikään 12kpl 6.90 e
Motonet: 47-1742 Muoviniitti 9703 PSA 8kpl 4.90 e
Ebay: Flektin vastus "Citroen Peugeot Résistance de chauffage 206 306 406 307 807 106 1267E3 1267.63" 16 e

Tilinpäätös 31.12.2014

Hankintahinta 7095 e

1.8.2013-31.12.2013 (5 kk):
207707 - 210988 km => 3281 km, 656.2 km/kk
- Viranomaiskulut 280 e
- Polttoaine 572.58 e
- Huollot/erikoistyökalut 32.85 e
Huoltoihin ei juuri panostettu ensimmäisinä omistuskuukausina. Hankintahinnan lisäksi rahaa käytetty 885.43 euroa eli n. 0.27 e/km.

1.1.2014-31.12.2014:
210988 - 221921 km => 10933 km, 911.1 km/kk
- Viranomaiskulut 709.22
- Polttoaine 1742.21 e
- Huollot/erikoistyökalut/rengaskulut 1025.05 e
Ajomäärä lisääntyi hieman ja huoltoihin/renkaisiin oli pakko panostaa enemmän kuin vähän. Rahaa kului 3476.48 euroa eli n. 0.32 e/km.

Rahoituskuvio kun otetaan mukaan laskuihin, niin n. 465 e/kk maksaa tämän auton pito tällä hetkellä. Jäännösarvoa en laskenut mukaan kun ei tästä kuitenkaan enää mitään saa, ajetaan paaliin vaan suoraan. 8)

Asennusta odottamassa ainakin tuollaisia tuotteita:
Motonet: 59-0215 MOBIL ATF 1l synteettinen 16.90 e
RajaMarket: TB DIAMOND 5w-40 4l + 1l 27.90 + 8.90 e
Topautoosat: 8847018 Korjaussarja, jarrusatula x2 16.72 e
Topautoosat: CUK 4179 Suodatin, sisäilma 11.72 e
Alvadi AL84938 Moottorin pohjamuovi (PEUGEOT 807 (E_), year: 07.2002 - 44.18 e
Ebay: Tarrat "Peugeot wheel centre decal stickers X 4 Chrome 205 206 207 306 307 406 107 GTI
( 191262310242 )" 9.65 e
Ebay: Lämpöanturi "Bosch 0986280404 ,0 986 280 404 Coolant Temperature Sensor M12x1.5 9636777180 (191346564205)" 28.43 e
Spareto:
BDA595 - Carrier, brake caliper 14.47 e
BDA596 - Carrier, brake caliper 14.47 e
BDA588 - Carrier, brake caliper 11.66 e x2
D02519 - Piston, brake caliper 4.14 e x2
D41104C - Repair Kit, brake caliper 8.49 x2
1 457 432 200 - Air Filter 5.26 e
813.036 - Seal, oil drain plug; Seal 0.14 e x10
331.550 - Gasket, rocker cover 5.16 e
09.8003.10 - Brake Disc 37.07 e x2
PFK425 - Accessory Kit, disc brake pads 7.40 e
0 986 424 789 - Brake Pad Set, disc brake 39.73 e
PHB444 - Brake Hose 8.36 e x2
PHA319 - Brake Hose 6.72 e x2
BHS266 - Brake Caliper 30.39 e
BHS265 - Brake Caliper 30.39 e
532 0439 10 - Deflection/Guide Pulley, v-ribbed... 10.02 e
534 0022 10 - Tensioner Lever, v-ribbed belt 31.56 e
1 987 947 989 - V-Ribbed Belts 11.98 e
« Viimeksi muokattu: 05.08.2015, 17:48:48, kirjoittanut dneproshin »

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #16 : 11.08.2015, 21:36:17 »
Päivitetäänpä kertarysäyksellä huoltokirja nykyhetkeen:

8.1.2015, 222659 km. Laturi, flektin vastus, moniurahihna+kiristin+ohjuri. 203.46 e



Mikä olisikaan sopivampi paikka laturin lakata lataamasta kuin vrcf-miitti Lappeenrannan Prismalla. Saatoin kyseisessä tilaisuudessa mainita jotain vähemmän painokelpoista ranskalaisista autosähköistä - mutta come on, eikö yli 200k laturille ole ihan ok suoritus. Kerron kyllä sitten kun tähän rapeaan ranskalaiseen tulee muita sähkövikoja tai ruostuu puhki, koska näissähän on kaikissa hirveästi sähkövikoja. Ja ruostuvat puhki ;) Kyllä pitäisi oppia ostamaan ranskalaisensa vain grilliltä, tai myös Hesburger käy jos on Lappeenrannan Prismalla käymässä. Niin, autohan käynnistyi vielä ja ihan hyvin pääsin kotiinkin, kaikki valot vaan pimeäksi ja puhallin seis. Mikäs siinä kylmässä ja pimeässä oli ajellessa. Baskeri vaan syvemmälle päähän ja kotona sitten punaviiniä lasiin lämmikkeeksi :)

Ennen kuin eksyn aiheesta lisää: Laturin lisäksi samalla kertaa sain aikaiseksi vaihtaa jo aiemmin hommaamani flektin vastuksen. Paljastui vialliseksi, kun aikaisemmin ajoin testejä PP2000:lla - flektin hidas nopeus ei toiminut. Nyt saattaa toimia, en ole varma, en osannut enää ajaa samoja testejä uudestaan... Eipähän ole kone keittänyt ja flektikin todistettavasti pyörii ainakin jollakin nopeudella joskus.

Motonet 13-2356 Laturi PSA 1,4->2,0-16V 90A 149,90e
Spareto:
532 0439 10 - Deflection/Guide Pulley, v-ribbed... 10.02 e
534 0022 10 - Tensioner Lever, v-ribbed belt 31.56 e
1 987 947 989 - V-Ribbed Belts 11.98 e

28.1.2015. Talvivarustuksessa.



No olihan tuon pakkasen kanssa ongelmia. Kaksi kertaa kahtena eri päivänä auto sammahti 6-tien rampissa moottorijarrun jälkeen. Laitoin jätesäkkituuninkia keulaan 8). Komean ulkonäön lisäksi viritelmä estää jokseenkin täydellisesti ajoviiman menemisen konehuoneeseen. Eipä tuon tempun jälkeen enää sammuillut, mitä lie mahtoi kiukutella.

4.5.2015, 225600 km. Vasen raidetangon pää. 38 e



Ei oikein kulkenut suoraan. Ostin motonetista Moogin tekemän osan, maksoi 16 euroa. Olikin väärä, tuli kiire => AD-varaosasta samalla Moogin koodilla oikeanlainen osa, 22 euroa. Eli motonetin laatikkoon oli eksynyt väärä osa, koodi täsmäsi kyllä. Otin tuon ylimääräisen kustannuksen omalle kontolleni koska rikoin kumin yrittäessäni asentaa väärää osaa. Se vaan ei kiristynyt, ja kun tajusin lopulta asian oli kumi rikki. Jos sitä keplottelisi uuden kumin ja palauttaisi - ei kyllä toisaalta enää viitsisi moiseen ryhtyä... Pyöränsuuntaus voisi olla paikallaan, mutta eipä tuota osan vaihtumista toisaalta ajossa huomaa mitenkään, saman verran kierteitä jätin näkyviin mitä olikin...

Jossain välissä tässä kevään aikana ennen tuota ^ remonttia jouduin kesken työpäivän pelastustehtäviin kun auto meinasi jättää rouvan ja lapset tien päälle. Vikana oli kaasuvaijerin päästä irronnut sokka, eihän se auto oikein kulkenut tyhjäkäynnillä. Oli tippunut venttiilikoppien väliin, eikun takaisin paikoilleen ja matka jatkui.



2.6.2015, 226495 km. Katsastus. 50 e

Läpi meni ilman huomautuksia, ja hyvä oli palvelu Autokatsastus Lappeenranta Oy:ssä Paalukadulla. Tollaiset piti kyllä tehdä ennenkuin kehtasi katastukseen viedä:





Kuten viime vuonnakin, pakoputki vaati paikkomista. Ja käsijarru mokoma ei selvinnyt edes yhdestä talvesta, syksyllä laitoin upouudet satulat ja nyt jo jumitti käkkäri päälle. Uitin monitoimiöljyissä ja vaseliineissa, on tuon käsittelyn jälkeen pelannut toistaiseksi... Tässä on sama homma kuin vanhassa 626 Mazdassa, talvella on turha käsijarrua tarjota jos haluaa jonnekin liikkuakin autolla... Kuriositeettina mainittakoon, että katsastus tapahtui parin päivän tarkkuudella tasan vuosi edellisestä leimaamisesta, ja kilometrejä oli tullut parikymmentä päälle kymppitonnin.

Jossakin välissä kesän korvilla kokeilin kehuttua Bilt-Hamberin Auto-Foamia, AutoDuden Foam Lancella levitettynä:







Talven suolakura-pinttymäkin lähti aika hyvin näkymättömiin. Ei kokonaan pois, mutta siten että kamera ei oikein enää sitä suostunut "näkemään". Totean, että tällaiseen käyttispeliin saa meidän perheessä riittää pelkkä Auto-Foam pesu ilman mitään kinnasteluja, savetteluja tai vahaamisia. Ja alustan sekä konehuoneen pesu Solmaster AS40:llä silloin tällöin.

1.8.2015, 227500 km. Uusi syyläri. 89.89e.





Alvadin tuote AL53913 JÄÄHDYTYSELEMENTTI (PEUGEOT 807 (E_)... 63.13 e + toimituskulut 26.76 e. Polcarin tekele siis tuli.

Lisätäänpä vaikka tähän väliin öljynlisäykset:
29.1.2015, 223400. 1/2 litraa. 2 e.
5.5.2015, 225600. 1/2 litraa. 2 e.
29.6.2015, 227039. 1/2 litraa. 2 e.
Olen aina pyrkinyt täyttämään n. puoleenväliin asti. Öljynkulutus ollut n. litra 3600 km ajomatkalla, vastaa siis jotakuinkin kunnossa olevaa Volvo 850:n bensa-vitoskonetta. ;)

Vuonna 2015 siis tähän mennessä rahaa mennyt huoltoihin ja katsastukseen 387.35 euroa. Polttoaineeseen 771 euroa. Jos loppuvuosi sujuu samaan tahtiin niin viime vuoteen verrattuna huoltokulut laskevat 85 => 55 e / kk ja polttoainekulut 145 => 110 e / kk. Tosin kesällä tällä on ajettu todella vähän, polttoainetta ainakin tulee menemään loppuvuonna enemmän.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 503
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #17 : 12.08.2015, 23:52:40 »
Öljynsuodin PSA Purflux (LS923) 8.90 e....
Edellinen suodatin oli Purflux LS867B. Ulkoisesti nuo on ihan samanlaiset, mitä lie eroa niillä on.

Taisi olla niin, että 923 oli tarkoitettu pitkille huoltoväleille ja 867B tavalliselle 15 000 km huoltovälille. Eli suodatinpaperin pinta-ala olisi siten 923:ssa suurempi.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #18 : 14.08.2015, 18:32:27 »
Ok, kiva tietää, voi olla levollisin mielin taas :). Öljyt vaihdan kerran vuodessa eli eipä oikein yli kymppitonnia saa ajettua samoilla öljyillä. Motonetista öljyt ja Purfluxin suodatin kustantavat sen n. 25 euroa laaki, joten tällainen huoltovälin lyhentäminen ei kovin suurta taloudellista paniikkia aiheuta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #19 : 27.09.2015, 19:06:14 »
20.9.2015, 229022 km. Etujarrut, moottoriöljyt+suodin, huohottimen putsaus, jäähdytysnesteen lämpöanturi. Moottorin+kabiinin ilmansuotimet. 307.22 e.

Irroitin ja pesin taaemman venttiilikopan, jossa on myös huohotin. Koneen takakylki on aika öljyinen, ilmeisesti tämän tiiviste on vuotanut.









Nokka-akselin asentoanturi menee tuolleen hassusti kopan "läpi":


Öljyt ja öljynsuodin vaihtuivat ohessa. Edellisestä vaihdosta lipsahti jopa 10 kk ja yli 8000 km. Vaihteistoöljyt tarkistin, 10 kk vaihdon jälkeen väri oli kirkas ja öljyä oli tarpeeksi.

Lämpöanturin löysin kannen kuskin puoleisessa päädyssä olevasta termostaatti -ym. romujen kotelosta, tuo vihreän värinen osa:


Anturin vaihdoin uuteen hakuammuntana kylmäkäyntiongelmien vuoksi. Ensikoeajon perusteella uudellakin anturilla on kylmänä puutuminen yhä tallella, mitähän sitä seuraavaksi keksisi...

Eteen molemmille puolille uudet levyt, palat, satulat, satulan kannakkeet ja letkut:


Ja tosiaan, samalla kun konehuone oli noinkin tyhjä, tuli vaihdettua moottorin ilmansuodin sekä sisäilmansuodatin:


Vielä en saanut selville mikä montuissa kolisee. Kaikki vaikutti timmiltä, ainoastaan alatukivarsien apurunkoon kiinnittyvät helat olivat hieman epäilyttävän näköisiä. En kyllä niitäkään saanut sen kummemmin liikkumaan sorkkaraudalla kääntämälläkään.

Tuollaisia kustannuksia remontille laskin:

Motonet:
Motox FullSynth 5W-40 n. 4l, 16 e
Motox jarruneste DOT4 n. 0.5l, 3.90 e
15-0154 Öljynsuodin PSA "Purflux" (LS923) 8.90 e

Spareto:
331.550 - Gasket, rocker cover (Elring) 5.16 e
BDA595 - Carrier, brake caliper (TRW/Lucas) 14.47 e
BDA596 - Carrier, brake caliper (TRW/Lucas) 14.47 e
1 457 432 200 - Air Filter (Bosch) 5.26 e
813.036 - Seal, oil drain plug; Seal 0.14 e
09.8003.10 - Brake Disc (Brembo) 37.07 e x2
PFK425 - Accessory Kit, disc brake pads 7.40 e
0 986 424 789 - Brake Pad Set, disc brake (Bosch) 39.73 e
PHB444 - Brake Hose (TRW) 8.36 e x2
BHS266 - Brake Caliper (TRW/Lucas) 30.39 e
BHS265 - Brake Caliper (TRW/Lucas) 30.39 e

Topautoosat:
CUK 4179 Suodatin, sisäilma (Mann-Filter) 11.72 e

Ebay:
Lämpöanturi "Bosch 0986280404 ,0 986 280 404 Coolant Temperature Sensor M12x1.5 9636777180 (191346564205)" 28.43 e

Yhteensä 307.22 e.

Tosiaan eteen uudet TRW jarrusatulat 30 e/kpl, eikä tarvinnut edes panttia maksaa. Ei paljoa kannata vanhoja ruveta elvyttelemään jos tuohon hintaan saa uudet...

Hyllyyn jäi vielä asennusta odottelemaan tuollaisia:
Spareto: BDA588 - Carrier, brake caliper 11.66 e x2
Spareto: D02519 - Piston, brake caliper 4.14 e x2
Spareto: D41104C - Repair Kit, brake caliper 8.49 x2
Spareto: PHA319 - Brake Hose 6.72 e x2
Motonet: 59-0215 MOBIL ATF 1l synteettinen 16.90 e
Topautoosat: 8847018 Korjaussarja, jarrusatula x2 16.72 e
Alvadi: AL84938 Moottorin pohjamuovi (PEUGEOT 807 (E_), year: 07.2002 - 44.18 e
Ebay: Tarrat "Peugeot wheel centre decal stickers X 4 Chrome 205 206 207 306 307 406 107 GTI
( 191262310242 )" 9.65 e

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #20 : 27.09.2015, 19:23:44 »
Tänään paneuduin kylmäkäyntiongelmaan. Mittasin antureita, vaikka en ohjearvoja löytänytkään. Laitetaan nyt kuitenkin tähän tulokset vastaisuuden varalle:

Imuilman lämpöanturi (harmaa mokkula kaasuläppäkotelossa, liitin 90 asteen kulmassa anturin runkoon nähden): 3.4 kΩ
Vanha jäähdytysnesteen lämpöanturi: 8 - 8.7 kΩ
Uusi jäähdytysnesteen lämpöanturi: 8.9 kΩ

Ulkolämpötila oli 12.9 °C. Torque näytti ELM327 BT-mokkulan avulla mm.
Coolant 12 °C
Intake 13 °C / 100 kPa
Kaasupolkimen asentoanturin "alue" n. 17% - 88 %. Ihmettelen miksi ei ole 0-100 %, mutta kai tuo noillakin toimii...
Em. arvot kylmästä koneesta ennen käynnistystä.

Konehuoneen sulake nro 16 (Lisäilmapumppu, 30 A) oli jostakin syystä palanut - vaihdoin ehjän ja kylmäkäynti muuttui dramaattisesti. Pumppu heräsi pitkiltä uniltaan ja alkoi puhisemaan, jolloin tyhjäkäynti oli nyt reilusti koholla ennenkuin kone lämpeni. Ennen sulakkeen vaihtoa tyhjäkäynti oli heti kylmiltäänkin alhaalla ja kaasun painallus aiheutti nykimistä kunnes kone lämpeni hieman. Käyntiongelmia en saanut enää esiintymään, jos ei hetkittäistä kierrosten leijailua lasketa. Ehkä se kuuluu asiaan, seurataan tilannetta. Niin, tyhjäkäynti myös on kylmiltään vähän nytkyttelevää, mutta sehän on tunnettu EW10-koneen tyyppivika (ne jumittelevat venttiilinnostimet?)

Lisäilmapumpun toimimattomuus antoi aina silloin tällöin vikakoodin "P0410 Intermittent fault. Injection of air to the exhaust Malfunction", mikä näkyy mittaristossa moottorin vikavalona ja infonäytöllä "Antipollution fault":ina. Eli ilmeisesti moottorinohjaus ei tunnista suoraan pyörimätöntä lisäilmapumppua, mutta saattaa huomata asian epäsuorasti, käsittääkseni lambda-anturien näyttämistä arvoista.

Ennen jarruremonttia en saanut kulutusta alle kympin edes kovasti yrittämällä :( Ajo pääasiassa samaa 20 km työmatkaa edestakaisin kuin aina ennenkin, nopeus isolla tiellä 80-100 km/h ja kaupunkipyörittelyt päälle. Rengaspaineetkin nostin 1.7 => 2.5 (olivat renkaat menneet vähän vajaiksi kun edellisestä tarkastuksesta pääsi vierähtämään tovi), vaikutti ehkä vähän (10.39 => 10.19 l/100km). Vertailun vuoksi vanha Volvoni 744 B230f+AisinWarner menee samalla ajolla helposti 9.5 litraan. Josko nyt uusilla jarruosilla alkaisi tämänkin möhkön kulutuslukemat painua samoihin kuin parikymmentä vuotta vanhemman virkaveljensä. Onhan tässä tietysti omamassaa n. 470 kg enemmän, korkeutta reilut 34 cm ja leveyttäkin vajaat 10 cm enemmän kuin tuossa mainitussa Volvossa...

Ajotieturi on sentään pesosessa melko tarkka, n. 8000 km keskikulutus sen mukaan 10.2, kun vastaavalta ajalta tankkauksista mittaamani arvo olisi vähän reilu 10.4.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #21 : 28.09.2015, 10:52:59 »
Vaihdettiin näköjään samanlaiset raitisilma- ja ilmansuodattimet ja vielä samana päivänä :) Oliko sulla yhtään vettynyt se sisäilmansuodattimen huopakotelo? Minulla oli jopa muutama desi vettä siinä ja kotelon etureunan kiinnikekin oli painosta irronnut. Piti kuivatella kotelo kuumailmapuhaltimella, että sai sen vähän kevyemmäksi. Ihmeellisesti suunniteltu tuo kokonaisuus...

Ilmansuodattimesta huomasin, että kannattaa pysytellä laatuosissa. Bosch sopi paikoilleen todella hyvin, kun edellinen, muistaakseni Motonetin Wix, piti väkisin survoa sinne ja silti tiivisteet jäi kannen väliin.

PS. kun nyt mittailun makuun olet päässyt, niin tsekkaa flektin etuvastukset. Meillä ainakin tahtoo noista polttaa vastusten ns.lämpösulakkeet, jolloin flekti ei toimi puoliteholla.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2015, 11:00:06, kirjoittanut Japa »
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #22 : 28.09.2015, 18:24:49 »
Onhan se huopakotelo aika surullinen esitys kieltämättä. Jonkin verran kostea se on joskus ollut, mutta ei ole sentään tulvinut koskaan. Onhan siinä vedenpoistoreikä pohjassa, tässä ainakin löytyy. Sade näyttäisi pääsevän suoraan siihen koteloon, ei mikään ihme jos on märkänä. Moottorin lämmöllä lienee suunniteltu kuivavan?

Muissa autoissa on Motonetin WIX:itkin sujahtaneet ihan hyvin paikoilleen, tähän malliin en kylläkään ole kokeillut.

Flektin toisen vastuksen vaihdoinkin jo viime vuonna, kun puolinopeus lakkasi toimimasta. Ebaysta löysin, "Citroen Peugeot Résistance de chauffage 206 306 406 307 807 106 1267E3 1267.63" 16 euroa, toivottavasti tämä nyt ei rupea noita syömään kuin leipää.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #23 : 28.09.2015, 20:16:41 »
Joo, auto oli jonkun viikon seissyt, kun ajelin C5:llä  ja täällä Oulussa satoi koko kesän sateet tuossa jokun aika sitten. Vedenpoistoreikä on kotelon takaosassa kyllä, mutta auto ei ollut ihan vaaterissa.

Niihin vastuksiin voi tosiaan vaihtaa pelkän lämpösulakkeen (n. 2€), mutta itsekin ostin merkkiliikkeestä kokonaan uudet vastukset pari vuotta sitten. Maksoi 20€ ja 22€, että ei kovin kalliita. Nyt pari viikkoa sitten vaihdoin toiseen pelkän lämpösulakkeen.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #24 : 01.10.2015, 21:39:02 »
Euromaster laittoi vanteille 2 kpl BFGoodrich G-Force Stud 205/65 R15 94Q -nastarenkaita hintaan 188.90 euroa.



Pullakumit ja peltivanteet, voiko sitä parempaa ollakaan :P Sen verran piti tuuninkia harrastaa, että virittelin Bilteman 10 mm teipin kuvan mukaisesti. (En erityisemmin välitä käyttää pölykapseleita, kuten joku on jo saattanutkin päätellä).



Sehän on heijastavaa, liekö edes tieliikenteessä sallittu tuollainen...



Tosiaan nuo pari vannetta vielä pitää maalata, sen verran laiskottaa että taidan sutia pelkän ulkosivun niin pääsee helpommalla ja saa silti samannäköiset kaikista vanteista. Hapotus on käynnissä, vielä pari kierrosta niin pääsee pensselöimään maalia pintaan.

Kylmäkäynti meni tänään uudelleen  huonoksi. Tarkistin lisäilmapumpun sulakkeen, oli taas palanut. Täytynee avata mokoma kapistus ja kattoa onko siellä vettä sisällä. (Keskustelua aiheesta toisaalla: Vs: 807 - Vikailmoitus "Antipollution fault" ja 406 - Lisäilmapumppu). Sinänsä vaikea ymmärtää, miksi pakoputkeen ilmaa puhaltava pumppu noin kovin vaikuttaa kylmäkäyntiin, mutta niin se vain tässä näyttää olevan. Videollekin sain ilmiön napattua: Peugeot 807 EW10 hesitates when cold

Laitetaan tähän vielä projektikuvat vanteiden maalailusta. Lähtötilanne:





Muutama kierros fosforihappoa (Annitrol, löytyy esim. Motonetista) ja teräsharjalaikkaa:





Tinnerilla puhtaaksi:



Pohjalle 2K epoksi:



Pintaan 2K polyuretaani:


Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 789
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #25 : 02.10.2015, 08:59:37 »
Aika edulliset renkaat ja vielä 'michelinit'. Tuo on sama koko kuin C5:ssa, eikä läheskään aina edullisimmasta päästä.

Harmi ettei noita C5:n alupeltivanteita (á 4,5kg) saa viisireikäisinä, säätyisi ruosteilta.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #26 : 03.10.2015, 10:04:02 »
Tässähän olisi alkuperäinen koko 215/65 R15, mutta nastarenkaita tuntuu löytyvän huonosti tuossa koossa. Eihän nuo G-Forcet mitkään testivoittajat ole, mutta askel eteenpäin jokatapauksessa, verrattuna entisiin eli Nordman nelosiin. Sen verran hyvän alennuksen noista saan, että hinta-laatu-suhde pitäisi olla kyllä kohdallaan (siis n. 380 euroa/sarja asennettuna irtopyörille). Alumiini on hyvä aine, mutta ei kai sekään suolakylpyä loputtomasti kestä? Työkaveri ainakin valitteli että autostaan piti vaihtaa jokin alumiininen pyöräntuentaan liittyvä osa, kun oli niin pahasti syöpynyt.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #27 : 10.10.2015, 17:17:00 »
Peugeot sai taas osakseen huomiota.

10.7.2015, 229900 km. Vakionopeudensäädin 52.40 e











Viiksi ebaysta, vähän puukkoa suojamuoville ja PP2000-softalla moottorinohjaukseen Cruise control -rasti ruutuun. Helppoa ja halpaa, kerrankin. Kirjoitin aiheesta jonkinlaiset ohjeetkin, pystynee soveltamaan muissakin aikakauden Peugeot-malleissa.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #28 : 08.11.2015, 23:42:28 »
18.10.2015, 230242 km. PowerFlow-roiskeläpät, lisäilmapumpun poisto. 44 e





Kaunis syyspäivä, mikäs sen parempaa kuin viettää se auton alla :) Tutkailin etupäätä ja revin lisäilmapumpun pois. Tuntui hölskyvän vesi sen kotelossa, ei mikään ihme jos polttelee sulaketta. Pumpun letkun jätin paikoilleen polkupyörän sisäkumilla tukittuna. Tukkiminen saattoi auttaa hieman kylmäkäyntiongelmaan, ei kuitenkaan poistanut sitä kokonaan. Uutenahan tuommoinen pumppu on käsittääkseni useamman satasen paukku, olisi kauhean kiva jos auton saisi toimimaan kunnolla ilman sitä.

Lainaus Volvo 740-topikistani toisella foorumilla:
Lainaus
toivottavasti ei käyttis-pesonen porsi hirveästi niin jäisi aikaa ja rahaa tällekin.

Niinpä...  On sitten vähän hiljaisempaa harrasteautorintamalla taas >:(

Syyllinen aiemmin ihmettelemiini kolinoihin löytyi: kuskin puolen alatukivarren puslat ovat nyt antautuneet totaalisesti. Tätä nykyä tuntuu melkein joka kerta oikein kunnon kolahdus liikkeelle lähtiessä, ja joskus kiihdyttäessä/moottorijarrulle siirryttäessä ja sopivissa kuopissakin. Nyt asiaa uudelleen tutkiessani sain sorkkaraudalla vääntämälläkin koko alatukivarren heilumaan ihan reippaasti joka suuntaan :(

Lisäksi ohjausvaihde näyttää vuotavan:



Myös öljynsuodatin ja vaihdelaatikon alapinta kostuvat, eli vuotojahan tässä saisi metsästellä ja tilkitä niin paljon kuin jaksaisi ::) Ja sitten vielä kelien viilennyttyä kytkin (painelaakeri?) on taas alkanut mekkaloimaan, polkimen kun painaa pohjaan niin hiljenee.

Positiivisena asiana olen tyytyväinen roiskeläppien asennussuoritukseeni:





En saanut aikaiseksi maalata helmoja, laitoin vaan kotelosuojat roiskeläpän alle, menköön nyt noin toistaiseksi.

Yksi niitti pitänee vielä lisätä puolelleen, jotta saa tuon kiinni myös sivusta helmakoteloon. Nyt on kiinni yhdellä niitillä etulokarissa ja kahdella helmakotelon päässä, vähän pääsee elämään turhan paljon minun makuuni.

Motonet 40-1281 PowerFlow roiskeläpät Malli 1 36e
Biltema 12920 Alumiini/muoviniitti 12/4,5 mm 20 kpl 7.99e

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #29 : 12.11.2015, 18:05:58 »
25.10.2015, 230500 km. Vasen etualatukivarsi. 104.75e



Kolinoiden vähentämisprojekti suoritettu onnistuneesti. Tai tulihan tuota lootaöljyä laskettua maahan vähäsen, kun vetari lipsahti ulos laatikosta ::) Varmuuden vuoksi ostin sitten litran laatikkoöljyä, siitä tosin vain pari desiä tarvitsi lisätä että sain pinnan takaisin täyttöaukon korkeudelle. Laatikkohan tässä vinkuu 1-2-3-vaihteilla enemmän tai vähemmän, mutta sekin ilmeisesti ominaisuus, ei vika...



Etupää ei kuulostaisi enää kolisevan, käyn tässä vääntöä itseni kanssa jaksanko vaihtaa "varmuuden vuoksi" vänkärin puoleisen alatukivarren vai lykkäänkö kunnes sekin alkaa ääntämään. Pyöränsuuntaus pitäisi joka tapauksessa teettää, on tuo ratti vähän vinossa suoraan ajettaessa ja auto haluaisi kovasti mennä ojaan jos antaisi sen itse päättää :P

Spareto 26645 Track Control Arm (Front Axle Left, Febi Bilstein) 76.85e, toim.kulut 18e
Motonet 59-0013 Total BV 75W-80 vaihteistoöljy GL-4+ 1l 9.90e

(boîte de vitesses manuelle 8))

3.11.2015, 230886 km. Polttimoa ja lasinpyyhkijän sulkaa. 21.88 e



Motonet 43-1397 H7-polttimo 12V/55W Osram Ultralife 9.90e
Biltema 580660 Pyyhkijänsulka 650 mm / 26" 5.99e x2

Tällaista perushuoltoa. Vänkärin puolen pyyhkijänsulka alkoi olla jo heikossa hapessa. Kokeilin Championin sulkia (suuttimella varustetut AW65:t), en ollut tyytyväinen: Vänkärin puolella suutin jää väärälle puolelle sulkaa ellei virittele letkuun pidennystä. Myös viuhka on huonompi kuin entisissä eli Valeon suuttimissa. Jätin Championit kuitenkin itselle odottelemaan asennusta, ei ne nyt aivan toivottomatkaan kuitenkaan ole.

Biltsu myy näköjään vieläkin ilman suutinta olevaa sulkaa muka tähän sopivana >:( Ei se mitään, otin Bilteman pyyhkijöistä kumiosat irti ja vaihdoin ne vanhoihin Valeon runkoihin (vaati "käpälöiden" leventämistä, Biltsun kumit oli hieman paksumpia) - nyt on hyvä sulat hyvillä suuttimilla. Takaisku pitänee vielä viritellä johonkin sopivaan kohtaan.

Megalite sammui, tilalle Osram 3 vuoden takuulla. Katotaan lunastaako lupauksensa, noin kalliskin vielä :)

Etsi kuvasta virhe... Siis muu kuin se että olen käyttänyt vänkärin puolella kelvotonta pyyhkijänsulkaa ties kuinka kauan kun en ole saanut aikaiseksi ostaa uutta... ::)

9.11.2015, 231185 km. Oikea etualatukivarsi. 80e.



Alkohan se kolina vänkärin puoleltakin, vaihdoin alatukivarren sinnekin sitten. Pitää kattoa kestääkö koiranluut talven yli, pientä välystä olin nyt havaitsevinani ainakin vänkärin puoleisessa. On valmiina hyllyssä uudet TRW:n valmisteet, vaihellaan sit viimeistään keväällä katsastusta varten jos ei antaudu ennen sitä.

Spareto 26646 Track Control Arm (Front Axle Right, Febi Bilstein) 76.22e
Biltemasta n. 5 eurolla A4 haponkestävää tavaraa alapallon kiinnitystä varten: Ruuvi M10x50 mm + M10 mutterit + aluslevyt.

9.11.2015, 231236 km. Pyöränsuuntaus, 75e.

Etupää:



Takapää:



Käytinpä viimeiset pennoseni pyöränsuuntaukseen. Nyt on ratti suorassa taas ja voi hyvin mielin sovitella talvirenkaatkin alle. Eipä tuossa muuta säädetty kuin etupään auraus. Kuskin puolellehan vaihdoin raidetangonpään, jolloin sinne luultavasti tuli tuo haritus. Jätin kyllä raidetankoon täsmälleen saman määrän kierteitä näkyviin kuin vanhan osan kanssa oli, mutta nähtävästi olisi pitänyt mitata uusi osa ja ottaa se huomioon. Elikkä uusi raidetangonpää on kaikesta päätellen lyhyempi kuin mitä vanha oli.

Eturenkaat saattoivat ottaa vähän "damagea" kesän aikana tuosta asentovirheestä, mutta aika lopussahan nuo olisivat olleet muutenkin => vaihtoon ne olisi menneet joka tapauksessa ensi kesäksi.

Takapäässä on oikealla puolella ohjearvoa enemmän aurausta, ja tässähän takapäätä ei pysty säätämään. En tiedä onko tuo vielä merkittävä ero, tuskin näkyy käytännössä missään (?) Niin, myöskään caster ei ole ohjearvoissa, mutta sehän nyt ei vaikuttane muuhun kuin ohjaustuntumaan (?).

Varastossa odottaa asennusta:

Spareto:
BDA588 - Carrier, brake caliper 14e x2
D02519 - Piston, brake caliper 4.97e x2
D41104C - Repair Kit, brake caliper 10.19e x2
PHA319 - Brake Hose 8.06e x2
JTS427 - Rod/Strut, stabiliser (koiranluu, TRW) 10.66e x2
1 457 432 200 - Air Filter (moottorin ilmansuodatin, Bosch) 6.68e
216.500 - Gasket, intake manifold (imusarjan tiiviste, Elring) 1.74e x4
136.690 - Gasket, exhaust manifold (pakosarjan tiiviste, Elring) 4.22e
135.400 - Gasket, thermostat (termostaatin tiiviste, Elring) 1.46e x2
22058 - Thermostat, coolant (termostaatti, Febi Bilstein) 12.52e
22082 - Cap, radiator (paisuntasäiliön korkki, Febi Bilsten) 2.99e
504.581 - Shaft Seal, differential; Seal (vas. vetarin stefa, Elring 40x58x10 mm) 5.12e
505.090 - Shaft Seal, differential; Seal (oik. vetarin stefa, Elring 29,9x47x11,3 mm) 7.06e

Motonet: 59-0215 MOBIL ATF 1l synteettinen 16.90e
Motonet: 47-1839 1/4-kiinnikenasta 10465 PeugCitr 6+6+6 kpl 9.90e
Motonet: 12-2965 Pyyhkimensulka Champion (AW65 = 650 mm suuttimella) 22.90e x2
Topautoosat: 8847018 Korjaussarja, jarrusatula 9.95e x2
Alvadi: AL84938 Moottorin pohjamuovi (PEUGEOT 807 (E_), year: 07.2002 - 44.18e+ toim.kulut 26.76e
Ebay: Tarrat "Peugeot wheel centre decal stickers X 4 Chrome 205 206 207 306 307 406 107 GTI
( 191262310242 )" 9.65e

TODO-lista:
- Ohjaustehostimen liemet
- Bensasuodatin
- Kytkimen liemet
- Lisäilmapumppu?