Kirjoittaja Aihe: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio  (Luettu 9477 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #165 : 23.12.2018, 22:50:12 »
Kehutaan vielä kuitenkin tätä vähäsen, fiilikset ovat taas hyvät 250 km lenkin jälkeen. Vertailupohjaa ei itsellä kauheasti ole, mutta kyllä tämä saattaa olla mukavin manuaalivaihteinen, jolla olen ajanut. Kytkintuntuma on sellainen pehmeän luotettava, liike on varsin luonteva ja autolla on helppo lähteä liikkeelle. Poljintuntumat pelaavat hyvin yhteen ja kone vetää nöyrästi ja nyykähtämättä maltillisellakin kaasunkäytöllä. Vaihdekepin sijainti on luonteva, mutta liikkeet hieman turhan pitkät. Pykälät loksahtavat paikoilleen purukumimaisen pehmeästi, mutta kuitenkin äärimmäisen luotettavasti, vaihdehuteja ei pääse tulemaan. Voimalinja pelaa lähes kaikissa tilanteissa pumpulimaisen pehmeästi, teräviä nykäyksiä ei synny edes lievästi huolimattomalla kytkimen käytöllä vaihtotilanteissa.

Tehoa on isoon autoon vähänlaisesti, mutta pollet ovat nöyriä työhevosia. Ajaminen on siis helppoa, mutta ei kovin sporttista. Voisi sanoa, että kaikki hallintalaitteet noudattavat samaa pehmeän luotettavaa tuntumaa, kauneusvirheenä lähinnä raskaskäyttöinen ja tunnoton, ahtaasti kuskin penkin ja oven välissä ja turhan alhaalla sijaitseva käsijarrukahva.

Ohjaus on sopiva kompromissi keveyden ja tunnokkuuden välimaastosta, ratin pyörittäminen tuntuu kaikissa tilanteissa luontevalta. Auto kulkee luotisuoraan ilman paimentamista, sivutuuliherkkyyttä ei ole havaittavissa. Huonommissa keleissä tekee mieli ajaa lähinnä kovempaa, loskavallien ylitys ei saa aikaan oikeastaan minkäänlaista levottomuutta autossa tai kuskissa. Peräpää istuu tiessä aina ja kaikissa tilanteissa kuin tauti. Liukkaan kelin auto ilmoittaa keventämällä ohjauksen vastetta ja puskemalla sitä laajemmassa kaaressa, mitä vähemmän kitkaa on käytettävissä. Jos kuski aliarvioi liukkauden määrän, puskee 807 armotta kurvit suoriksi - näihin tilanteisiin ajonvakautusjärjestelmä olisi aivan ehdoton, ilman sitä tulee puskemista välttää viimeiseen asti. Peräluisut eivät ole tämän kanssa mielestäni laskettavissa ongelmaksi, sillä sellaisia ei meinaa saada aikaan edes yrittämällä (käsijarrun käyttöä lukuunottamatta). Kenties jäinen ja urainen tie voisi peräpään heittää vaikeaan luistoon sopivassa tilanteessa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 133
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #166 : 24.12.2018, 10:27:27 »

Valitettavasti vaatimustaso on tässä reilun viiden vuoden aikana noussut, joten tämä tulee ennemmin tai myöhemmin vaihtumaan vähän paremmin varusteltuun menopeliin. Vähimmäisvaatimukset ovat tällä hetkellä jotakuinkin seuraavat:
- Automaattivaihteisto
- Ajonvakautusjärjestelmä
- Tasaisen nopeuden säätäjä
- Liukuovet takana
- Webasto /vast kellolla, GSM-ohjaus plussaa
- Ilmastointi, automaattinen tai manuaalinen, kaikki käy
- Bensakone voisi olla järkevämpi meidän kilometreillä... En ymmärrä miksi ei vieläkään ole siirretty vuotuista dieselautoista maksettavaa veroa polttoaineen hintaan, kuten sivistyneissä maissa >:(

Väitän, että itse tulisin edelleen toimeen ilman ilmastointia. Muu perhe luultavasti ei. Noilla spekseilläni kyseeseen tulisi esim. uudempi 807... Harmi kun näissä kaikissa näyttää kuskin penkki olevan täysin lintassa...

Hyvä ostaa samanlainen, jos miellyttää ja saa uuden auton tunteen varustelusta.
Istuimeen uusi foami tuolta tai kokonainen brittipenkki apukuljettajan puolelta.

https://www.ebay.co.uk/itm/Peugeot-807-2002-2008-Seat-Cushion-Foam-Foam-Padding-Seating-Foam-Sitzker/142706737344?fits=Car+Make%3APeugeot%7CModel%3A807&hash=item2139fc00c0:g:RekAAOSw00tall-~

Tuollainen Pulmanni alle, siihen kaasukonversio ja V6 hyrräisi hienosti kera automaatin ja muidenkin herkkujen...


Rouge red sopii hyvin, makuasia.

https://www.nettiauto.com/peugeot/807/9859901

Kaikilla namuilla Saksasta (ilman moottoria), huomio mittaristoon, joka on tyylikäs.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=271297069&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=19300&makeModelVariant1.modelId=24&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&searchId=e44bbd04-dde5-4309-be90-238bb9fa86fc

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=271365204&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=19300&makeModelVariant1.modelId=24&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&transmissions=AUTOMATIC_GEAR&searchId=2bb7366d-5c18-c17b-de31-a43c9dfbe0cc
« Viimeksi muokattu: 24.12.2018, 10:31:39, kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pjotrthegreat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #167 : 03.01.2019, 13:37:28 »
Eiköhän tämä juhannusheila ole tykännyt tästä liepeiden alle kurkkimisesta. ;)

Onhan noi takajarrut sen näköiset (vanhat) että tarpeeseen tuli vaihdos! 5/5 etutolppien yläpään ruosteiden poistolle/käsittelylle. Kyllä toi kummasti pitää aisoissa hapettumista kun vanhat synnit poistaa ja mikä olisikaan parempi hetki tehdä tämä kuin juuri nyt. Ja tuo, että käytit soft-lukitetta, erinomainen valinta. Olen joskus tapellut vastaavien osien kanssa, kun on käytetty kovaa lukitetta. :P Ne aukesivat vasta kun veti sisemmän raidetangon pään kuulan koolauksensa ulkokehään kiinni kemppiliimalla, otti 2 kpl metrisiä putkipihtejä, piti toisilla vastaan kiinni ja toisilla väänsi aukipäin. Huh. Suosittelen rasvaamaan noi TRW nivelet. TRW:t on pääasiassa hyvää tavaraa, mutta nekään eivät pilalle mene kun rasvaa laittaaa joukkoon.

Ai niin, aurauksesta, mä olen paininut välillä samoissa murheissa - miten sen saisi kohdalleen niin että se olisi ok. Olen käyttänyt mm. kierretankoa mittaamiseen ja kun on omasta mielestä ollut ok/hyvä mittojen ja ajotuntuman puolesta, on saanut pehmeitä hymyjä ammattimaiselta aurauksen suuntaajalta. ;D

Mutta aina se on hyvä ollut sinne ammattilaisen suuntaukseen ajaa auto. Ennen mitat kun ovat olleet välysten jne syiden takia aina pielessä. Ja jälkeen mittoja en koskaan ole tullut mitanneeksi.

Laservatupassi (näitä saa puuilosta 7€ hinnalla) kiinni puolimetriseen alumiinivatupassiin jesarilla.

Auto maahan, ratti suoraan ja vatupassi viritelmä vannetta vasten. Katsoo edestä ja takaa mihin vatupassi osoittaa - mittaa välit.

Säätää ensin vaikka niin että haritusta tasan nolla (eli välimitta vatupassin osoittaessa pisteillä sama edessä kuin taaksepäin osoittaessa).

Sen jälkeen homma paperille, tässähän tarvitaan hiukan matikkapäätä että osaa laskea kulmat ja loppusäätö. Pääasia että
etuvetoisessa tulee pikkisen haritukselle.

Tuolla tapaa on ajeltu aika monet kilometrit jo ja renkaat kuluu tasaisesti.

Joutuuhan siinä vähän jumppaamaan, mutta jos viikonloppuna tekee remppaa ja maanantaina pitäis töihin päästä niin noin se onnistuu.

pjotrthegreat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #168 : 03.01.2019, 13:46:12 »
Talvivarustelu jatkuu...





On melko hankalaa kun ei voi autoa jättää tyhjäkäynnille itsekseen, kun käkkäri jumittaa päälle jos sitä käyttää... Nyt mennään sit redneck-patentilla (tässäkin kohtaa) >:( Viitisentoista euroa köyhdyin noista kiiloista ja narusta...

Sen verran tutkin käkkäriä, että satuloiden mekanismit liikkuvat melko herkästi, vaijeri sen sijaan on tukevasti jumissa ainakin toisella puolella. Sen siitä saa kun mokomat vaijerit tekevät lopussa ylöspäin mutkan, pääsee vesi sisään kivasti. Uudet vaijerit olis valmiina, vaihdellaan sitten viimeistään katsastukseen ensi vuoden toukokuussa niin käsijarru toivottavasti toimii edes sen katsastustapahtuman ajan :P

Pissapojan kanssa tappelin äsken varmaan tunnin verran, ei tullut nestettä vänkärin puolelta ollenkaan. Kuskin puolelta tuli nesteet pihalle teippipatentin alta, purin sen pois. Alta löytyi liitoskohta, jonka sain onneksi korjattua. Tässähän on osa letkuista tuollaista kovaa kurttumuovia:



Kumisen kartioadapterin avulla sitten kurttuletkuun liitetään kumiletku, kuvasta selvinnee periaate jotenkin. Ongelma vuotavassa kohdassa oli liian iso kumikartio, jonka korvasin oikean kokoisella. Edellisessä korjausoperaatiossa poistin takalasinpesurin ja siitä jäi pari oikeankokoista kartiota ylimääräiseksi, onneksi tuli säästettyä nekin... Kyllä pitää tehdä tarpeettoman monimutkaisesti asiat...

Ja olihan tuossa vänkärin puolen letku ja suutin vielä jäässäkin, piti purkaa ja käyttää sisällä lämpimässä niin alkoi tulla nestettä. Ulkona -4.9 astetta... Mersun lämmitetty pissapojan letku ja suuttimet ovat ehkä sittenkin ihan hyödyllinen varuste...

Keskikulutus on nyt ollut vajaata 11 litraa sataselle, varsinainen talousihme tämä liiteri ::)

Lisäksi tuossa päivänä eräänä tulin vaihtaneeksi pesoseen toisen takavalon polttimonkin, P21/5W eli "normaali malli". Ei tää onneksi nyt ihan koko ajan polttimoita p*sko niinkuin jotkut pösön mallit kuulemma tekee, tuo oli eka polttimo taakse minkä omistusaikanani vaihdan.

Mitä kautta tuohon pissipojan moottoriin pääsee käteviten käsiksi? (ostin jo uuden, maksoikin melkein 12€ -viikonloppuna pitis vaihtaa).

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #169 : 03.01.2019, 13:59:58 »
Taitaa onnistua helpoiten puskurin irroittamalla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=69568.0

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 377
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #170 : 03.01.2019, 18:52:26 »
Laservatupassi (näitä saa puuilosta 7€ hinnalla) kiinni puolimetriseen alumiinivatupassiin jesarilla.

Auto maahan, ratti suoraan ja vatupassi viritelmä vannetta vasten. Katsoo edestä ja takaa mihin vatupassi osoittaa - mittaa välit.

Säätää ensin vaikka niin että haritusta tasan nolla (eli välimitta vatupassin osoittaessa pisteillä sama edessä kuin taaksepäin osoittaessa).

Sen jälkeen homma paperille, tässähän tarvitaan hiukan matikkapäätä että osaa laskea kulmat ja loppusäätö. Pääasia että
etuvetoisessa tulee pikkisen haritukselle.

Tuolla tapaa on ajeltu aika monet kilometrit jo ja renkaat kuluu tasaisesti.

Joutuuhan siinä vähän jumppaamaan, mutta jos viikonloppuna tekee remppaa ja maanantaina pitäis töihin päästä niin noin se onnistuu.
miksi haritukselle?

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 668
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #171 : 03.01.2019, 19:11:35 »
Haritus rauhoittaa sen etupään.

pjotrthegreat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #172 : 03.01.2019, 19:41:58 »
Haritus rauhoittaa sen etupään.

Käytännössä näin, teoria tässä takana on se että kun etupyörät vetää niin puslat antaa aina hiukan myöten ja renkaat menee
suoraan veto päällä, nehän on vaan toisesta laidasta kiinni ja veto vääntää niitä auraukselle - siksi pitää olla harituksella.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 865
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #173 : 03.01.2019, 19:50:51 »
Harvassa etuvetoisessa on auraukset harituksella, itsellä ainoa auto ollut Citroen BX, jossa näin on ollut.
Vetopito esim. on paras, kun auraus on nollassa.

pjotrthegreat

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #174 : 03.01.2019, 19:55:59 »
Taitaa onnistua helpoiten puskurin irroittamalla:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=69568.0

Herrasiunaa mikä urakka pikku jutun takia, eikö sisälokarin poistamalla onnistuisi? alakautta?

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 501
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #175 : 03.01.2019, 20:10:06 »
Harvassa etuvetoisessa on auraukset harituksella, itsellä ainoa auto ollut Citroen BX, jossa näin on ollut.
Vetopito esim. on paras, kun auraus on nollassa.
Niin, onko tuoreemmissa kulmat muuttuneet, kun BX:n aikaan Escortissa, Kadetissa ym. etuvetoisissa pidettiin hieman haritusta, oliko 205, 309:kin?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 377
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #176 : 03.01.2019, 20:11:31 »
Yleensä nykyään säädetään auraukselle,jopa nekin jotka alunperin säädetään haritukselle.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 501
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #177 : 03.01.2019, 20:15:32 »
Mielenkiintoista. Miksi näin?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 377
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #178 : 03.01.2019, 20:17:55 »
Sen takia että keula ei vaeltele.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 501
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #179 : 03.01.2019, 20:55:00 »
Okei.
Hei, pitäiskö mennä pois täältä Pullan autotallista höpöttelemästä joutavia?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)