Kirjoittaja Aihe: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio  (Luettu 5922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #45 : 09.01.2016, 18:23:36 »
Kokemuksia pakkaskeleistä kuluneelta viikolta.

Torstai:

Peugeot oli yöllä/aamulla reilut 4h lämmityksessä (säteilyvastus+sisätilalämppäri mallia "Evolution 600/1250 W") => Eipä ongelmia vaikka -25 mittarissa. Käyntiin ja ajoon, ihan toimi kuten ennenkin. Tuosta sisätilalämppäristä ei kyllä ole näillä pakkasilla mitään iloa, tuulilasiin sulattaa juuri ja juuri pään kokoisen aukon ja sisälämpötila tuntuu olevan yhä pakkasen puolella.

Työpäivän jälkeen auton mittarissa -26, ei lämmitystolppaa käytettävissä. Käynnistyy, käy huonosti tyhjää => Pedaalilla lisää kierroksia. Käy edelleen ontuen, *piip*, "Antipollution fault", "Catalytic converter fault", MIL vilkkuu taulussa, auto sammuu. Uudestaan käyntiin - pitkä startti - lähtee käyntiin, ontuen. Alkaa muutaman minuutin päästä käydä tyhjää ja uskallan lähteä liikkeelle. Ohjaus ja vaihteensiirto todella kankeita ja muutenkin ajosta on ranskalainen pehmeys kadonnut, lienee iskareissa öljy jähmeää (erikoista sinänsä, aamulla en huomannut mitään kankeutta).

Sitten leikkimielinen testiraportti maskisuojasta: Kaupunkiajoa hetki ja kiihdytys 6-tielle, jäähdytysneste +70. Noin 10 kilometrin ajon jälkeen +80. Parinkymmenen kilometrin kohdalla käydään melkein +90 asteessa, mutta sitten kai termari avautuu ja mittari romahtaa saman tien takaisin +80:iin. Taajamapyöritystä ja päädytään hieman alle +80 asteen. Missään vaiheessa ei autoon sisälle asti tule sellaista lehmän hönkäystä kummoisempaa :-\

Taskusta Android ja Torque esille, tuloksena "P1339 Ignition system, cylinder 3 - misfire detected". Koodin nollaus ja huomenna taas kohti uusia pettymyksiä ::)

Perjantai

Otin illalla sisätilalämppärin irti ja laitoin tuon moottorilämmittimen irvikuvan eli säteilyvastuksen kärventämään öljypohjaa koko yöksi. Aamukuudelta kokeilin pistää sisätilalämppärin päälle, mutta piti sen verran pahaa ääntä että jäi kyllä sisätilat lämmittämättä. Töihinlähdön ajan koitettua oli lämpömittarissa n. -27 celsiusta, öljypannu tuntui hieman kättä lämpimämmältä ja Torque kertoi moottorinohjauksen kuvittelevan jäähdytysnesteen lämpötilaksi -1. Käynnistymisessä, kylmäkäynnissä tai ajossa en huomannut juurikaan eroa "normaaliin". Ei nyt ihan viraton ole tuo säteilyvastuskaan näköjään, vaikka kaukana on esim. entisen 626:ni oikeasta lohkolämppäristä, jolla sai koneen grillattua niin lämpimäksi että venakopan päälläkin saattoi oikein miellyttävästi lämmitellä käsiään.

Iltapäivällä oli -22 mittarissa, ja taas piti ilman lämmitystä täräyttää auto tulille. Torque kertoi jäähdytysnesteen lämpötilaksi -19. Nopeasti käynnistyi eikä herjoja tullut tällä kertaa. Vaan sammui kuitenkin hetken tyhjäkäynnin jälkeen. Uusi, hieman pidempi startti ja ontuen käyntiin, siitä se sitten alkoi lämpenemään taas pikkuhiljaa. Muutaman minuutin jälkeen liikenteeseen ja samanlaista - joskin hieman lievempää - kankeutta taas havaittavissa kuin eilenkin.

Torquella katselin imuilman ja jäähdytysnesteen lämpöjä ajon aikana. Imuilma on maantieajossa pari-kolme astetta lämpimämpää kuin ulkolämpötila auton mittarissa. Kaupungissa jopa kymmenisen astetta ulkolämpöä lämpimämpää, eli luultavasti imee enemmän lämmintä ilmaa konehuoneen puolelta kun vauhti hidastuu. Jäähdytysnesteen lämpötila teki taas parinkymmenen kilometrin maantieajon jälkeen romahduksen 86 => 79, josko tuosta voisi päätellä että 87-asteinen termari löytyy, joka jollakin tapaa jopa toimii.

Toivottavasti olis tämän talven kylmäkäynnistystestit tässä, tai eipä tätä kylmyyttä kaivattais enää ollenkaan, ikinä.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #46 : 25.01.2016, 11:57:51 »
No nyt on sit tullu pelkkiä kylmäkäynnistyksiä kun säteilylämmitin lakkasi kokonaan toimimasta. Käynnistyy helposti, kuulostaa (vain kovalla pakkasella) aivan kamalalta ja vaatii usean minuutin tyhjäkäyntiä ennenkun suostuu käymään ja vetämään kunnolla. Eräänä päivänä töistä lähtiessä en jaksanu käytellä tyhjäkäyntiä ja lähdin ajelemaan huonosti käyvällä autolla. Hetken päästä taas "Antipollution fault", "Catalytic converter fault" ja vilkkuva vikavalo taulussa. Noita se sitten näytti koko matkan, kävi röpöttämällä ja tehot oli kateissa.

Kotona luin koodit:
P1336 = "Crank / Cam Sensor Range / Performance."
P3600 = ?
P0304 = "Single cylinder misfire (cylinder not specified)"

Nuo selitykset löysin googlesta, ei takuuta täydellisestä paikkansa pitävyydestä...

Koodit pois ja koeajolle. Kaikki toimii, tehot tallessa, ei herjoja. Tällain nämä korjataan.

Mielestäni ihan turha vikatila kun ei koneessa ole mitään varsinaista vikaa. Ei kai se nyt mikään ihme ole jos -20 kylmemmällä puolella ei palaminen ihan täydellistä ole heti. Pitää olla niin ekolookista että samantien vikatilaa tarjoaa. Tai ehkä jos olis moottorinohjaus pohjolaan suunniteltu niin ei heti alkais herjaamaan (?).

Jos ei olis itellä lukijaa niin ajelisin sitten kai aina vikatilassa korjaamolle asti ja maksaisin muutaman kympin vikakoodin luvusta, eli periaatteessa ihan turhasta. Tai ehkä akun irroittamisellakin saattaisi saada vikakoodit unohtumaan (?).

Ja vielä lisää vuodatusta: Kone jos sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen niin saa hetken startata kuin tulpatonta mopoa. Mutta toistaiseksi on pärjännyt *koputtaa puuta*. Jos on akussa virtaa niin aina on (lopulta) lähtenyt.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #47 : 01.02.2016, 18:27:28 »
Pesosen talvikulutus on nyt kovemmilla pakkasilla ollut 11.5 - 12.5 litraa / sataselle. Ilman lämmitystä tosiaan mennään, kun se säteilylämppäri hajosi. Ja aika paljon on tullut tyhjäkäyntiä C:-)

31.1.2016, 234928 km. CTEK comfort indicator. 13.80 e

Tuli hommattua tuossa vähän aikaa sitten CTEK MXS 5.0 laturi. CTEK:illä on niin mukavasti noita lisävarusteita tarjolla, niin pitihän se asentaa lataamisen ja akun varauksen seuraamisen helpottamiseksi tuollainen "Comfort indicator eyelet M8" ja sille pidike.

Akku esiin vänkärin jalkatilasta:



Ovitiivistettä vähän matkaa irti, ja jalkatilan paneeli irti (lähtee repimällä):



Maadoituspiste löytyi paneelin pidikkeen takaa melko läheltä akkua, siihen miinusjohto (punamusta, näkyy myös ylemmässä kuvassa):



Plussan kytkin akun etupuolelle (punainen johto):



CTEK:in piuhoille oli pakko tehdä isohko reikä, kun ne piti saada mahtumaan sulakerasioineen päivineen läpi paneelista. Reikä jää sisätilalämmittimen pistorasian taakse piiloon 8) Kiinnitys on toteutettu CTEK:in imukuppikiinnikkeellä, josta imukuppi on korvattu läpipultilla.



Siinä vielä vähän kauempaa kuva, vihreä valo vilkuttelee kun akku on täynnä:



Kylläpä on mukava kytkeä laturi kun ei tarvitse hauenleukojen kanssa sählätä:



Speksit tuolle "liikennevaloindikaattorille:"

- Vihreä valo vilkkuu: Yli 12.65 V
- Keltainen ... : 12.4 - 12.65 V - "On aika alkaa miettiä akun latausta"
- Punainen ... : Alle 12.4 V - "On todellakin aika ladata akku"

Lainaukset CTEK:in esitteestä ;D Jonkin värinen valohan vilkkuu siis jatkuvasti (virrankulutus 1 mA = ~0.7Ah/kk), bonusominaisuutena voroja karkuttava vaikutus (?)...

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #48 : 03.02.2016, 09:45:10 »
1.2.2016, 234974 km. Polttimon vaihtelin kuskin puolelle... 5 e

Verrataanpa ihan huvin vuoksi 5 euron polttimoa (kuskin puolella Biltema H7 12V 55W) puolet kalliimpaan tekeleeseen (vänkärin puolella 12V/55W Osram Ultralife 3 vuoden takuulla). Osramilla on nyt etumatkaa 3 kk / 4 tkm, katotaan kestääkö puolet pitempään kuin Biltsun tuote.

Valotehoon en ota kantaa, se on omalta kannaltani herttaisen yhdentekevä ominaisuus :P Valaisemattomilla teillä tulee ajeltua pimeän aikaan keskimäärin vähemmän kuin kerran kuussa.

Ei tartte sit tulla kuittailemaan tässä tapauksessa nykyautojen vaikeasta polttimonvaihdosta, siihen hommaan on aivan ruhtinaallisesti tilaa varsinkin kuskinpuolella:



Vänkärin puolella on enemmän tavaraa edessä, mutta ei tuota kummempaa tuskaa sinnekään:



Tunkki löytyy näppärästi konehuoneesta (ylempi kuva), kuten myös tunkin veivin ja hylsyavaimen yhdistelmä (alempi kuva). Tämän auton kanssa ei kannata etsiä juuri mitään perinteisistä paikoista, esimerkiksi akkuhan on vänkärin jalkatilassa kuten aiemmasta viestistäkin ilmeni... Ja käsijarrukahva on penkin vasemmalla puolella - etupenkkien välissä ei ole mitään, joten siitä pääsee kätevästi kumarassa kävelemään takapenkille :) Mikä kummallisinta, vetävät pyörätkin on edessä :D

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #49 : 03.02.2016, 10:58:23 »
Polttimonvaihto olisi vielä helpompi, jos umpion jatkeeksi ei olisi laitettu sitä putkea. Ainakin C8:ssa on putken päästä n. 10cm matka itse polttimoon. Kun ostin C8:n, oli siinä polttimot (luultavasti merkkihuollossa) laitettu väärin paikoilleen.

Eikö C-tekin akkuindikaattorin vilkkuva valo häiritse pimeällä ajettaessa?
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #50 : 03.02.2016, 11:04:30 »
Tuotako tarkoitat:



En tiedä onko C8:ssa samanlainen toteutus. Tuossa ei minulla ainakaan ole minkäänlaista ongelmaa vaihtaa polttimoa, eikä minun koura ole ihan pienimmästä päästä.

CTEK:in vilkkuvalo ei häiritse tuolta jalkatilasta edes pimeällä ainakaan minua, pitää ihan katsomalla katsoa jos haluaa ylipäätään rekisteröidä valon olemassaolon saatikka minkä värinen se on.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #51 : 03.02.2016, 11:40:06 »
Joo, ihan helposti polttimon vaihto kyllä onnistuu vaikka sitä ei suoraan näekään. Näin oli kuitenkin merkkiliikkeessä onnistuttu asentamaan,kun ei peilillä tai kameralla ollut varmistettu oikeaa asennusta:


http://citroen-foorumi.com/index.php?action=dlattach;topic=12371.0;attach=5027

Parkkivalon vaihto onkin sitten ainakin C8:ssa pirullisempi homma. Toki sekin onnistui muutamassa minuutissa ennen viime katsastusta. Kädet sai tosin naarmuille.

Pitääpä harkita C-tekin indikaattoria. Ainakin tuohon webastolliseen C5:een, kun sillä tulee tällä hetkellä ajettua paljon lyhyttä ajoa.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 066
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #52 : 03.02.2016, 11:47:34 »
Indikaattoreita löytyy myös tupakinsytytinliittimeen sopivana. Ei tartte johtoja vetää.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #53 : 03.02.2016, 11:53:46 »
Niin se vain on että vain yhdessä asennossa sopiva polttimo on mahdollista laittaa väärin... Ei liene edes harvinaista :o Peilihän on liki pakollinen väline polttimon vaihdossa, toki herkällä kädelläkin tuntee oikean asennon.

C8:ssa ei taida olla parkkivalot erillisenä niinkun tässä:







Tupakansytyttimen pistokkeeseen taitaa tulla jatkuva virta aika harvassa autossa? Itse en ainakaan jättäisi virtoja päälle useiksi tunneiksi akun lataamisen takia.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 066
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #54 : 03.02.2016, 12:23:56 »
Ei siinä akkua tarvitse ladata, pikemminkin päin vastoin. Oikea akun kunto voidaan testata vain akun oltua levossa riittävän kauan. Löytyy Ctekiltä http://www.motonet.fi/fi/tuote/455570/CTEK-Akkutesteri-12V-tupsyt-uros sekä muiltakin http://www.motonet.fi/fi/tuote/476790/4Mobile-alykas-USB-autolaturi-jannite--ja-virtamittarilla
« Viimeksi muokattu: 03.02.2016, 12:37:53, kirjoittanut antsu »

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #55 : 03.02.2016, 12:56:45 »
C8:ssa ei taida olla parkkivalot erillisenä niinkun tässä:

Ei tosiaankaan, vaan ne ovat umpion yläosassa äärilaidassa. Pitää siitä lähivalon luukusta ujuttaa käsi sisään, jolloin sormenpäät juuri ylettyvät polttimoon. Näköjään pösössä astetta helpompaa :)
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #56 : 04.02.2016, 10:09:51 »
En vieläkään käsittänyt miten tuota tupakansytytinadapteria voisi käyttää jos tupakansytytinpistokkeeseen ei tule jatkuvaa virtaa?

- Akkua voi ladata vain jos pitää virtoja koko ajan päällä => ei hyvä.
- Jännitteen näkee vain kun virrat on päällä => silloinhan akku ei ole levossa vaan kuormitettuna?

Mitä ihmettä "tupakansytytinindikaattorilla" tekee autossa jossa ei tule virtaa jatkuvasti tupakansytyttimelle?

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 503
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #57 : 04.02.2016, 18:42:46 »
25.10.2015, 230500 km. Vasen etualatukivarsi. 104.75e





Upea kuva!

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #58 : 05.02.2016, 09:55:27 »
^ "Haukotteleva auto levitoi keskellä romuvarastoa" :D Tukivarsilla on kohta 5 tkm takana, hyvin ovat kyydissä kestäneet toistaiseksi... Koiranluu (todennäköisesti) sen sijaan on alkanut pitää kaameaa kolinaa, pitää vaihella kun ehtii...

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #59 : 27.02.2016, 15:47:26 »
X:llä merkatut paneelit on muovia, eivätpä ruostu... Muuten alkaa kukkaa puskea sieltä sun täältä. Mutta mitäpä tuolla on väliä tällaisessa käyttispommissa.



Mitä puuttuu kuvasta?