Kirjoittaja Aihe: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio  (Luettu 5924 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #60 : 27.02.2016, 16:50:02 »
Takalasinpyyhin ja pölykapselit.
Peugeot RCZ HDI FAP

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #61 : 27.02.2016, 17:40:13 »
pakari
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #62 : 27.02.2016, 18:08:56 »
Kaikki oikein, mutta tuo on viimeisin "kevennys":



Kylläpä muriseekin leijona nyt  ;D Täytynee käydä biltemasta liitoskappale niin saa tuon takaisin kiinni.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #63 : 27.02.2016, 18:43:46 »
mitäs tuollainen pönttö maksaa? Näyttää kalliilta.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #64 : 27.02.2016, 20:34:59 »
Pitipä tarkistaa päivän hinta serviceboxista: 242 euroa. Lisää 807:n pakoputkistosta tuolla:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=56273.0

Ebaysta hakemalla "1730 N7" löytyy jonkinnäköisiä tuotoksia hintaluokassa 100-200 euroa.

Mutta minulla tuo on lähes virheetön, ainoastaan liitoskappale on ruostunut poikki. Kävinkin jo hakemassa tänään sellaisen Biltemasta, täytyy kattoa milloin tarkenee ryhtyä asennushommiin.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #65 : 23.03.2016, 22:11:17 »
Laiskuuttani olen herättänyt pahennusta ajelemalla Peugeot'lla ilman takapönttöä. Tämähän on just sellainen tyypillinen amisauto jonka voi olettaakin pörisevän :P

En ole myöskään saanut aikaiseksi vaihtaa tuota 10 euron osaa jonka vaihtaa 5 minuutissa:



Tänään sain sen verran aikaiseksi että otin vanhan osan irti.



Ja ehjähän se oli. Olin aivan varma että tuo on se joka vänkärin puolella kolisee, mutta ei. Aivan välyksetön. Sen sijaan kuskinpuoleinen tuntui nyt selvästi väljältä. Kävin koeajamassa ilman tuota, eipä käytännössä huomaa mitenkään normiajossa vakaajan puuttumista. Tai en ainakaan minä huomaa. Täytyy huomenna ottaa itseään niskasta kiinni sen verran että vaihtaa ehjät koiranluut molemmille puolille, ei ole hyvä pitemmän päälle ajella noin - jäljistä päätellen vakaaja pääsee ottamaan vetoakseliin kiinni. Ja terävissä kuopissa kolahtelee edelleen, ilman vakaajaakin siis. Olisko sitten itse iskari mennyt. No, katsastusinsinööri kertonee oman mielipiteensä parin kuukauden päästä.

Takapöntön puuttumisen myötä alkoi varsin hupaisa ilmiö, auto paukuttelee putkessa aina silloin tällöin moottorijarrutuksessa - POTS-PO-PO-POTS. Loud pipes save lives :)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #66 : 24.03.2016, 05:38:29 »
Vielä jätät muutaman osan autostasi pois niin alkaa muistuttaa Mad Max elokuvien rekvisiittaa  ;D
Peugeot RCZ HDI FAP

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 855
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #67 : 24.03.2016, 09:40:58 »
Eipä sitä perusautoilija huomaakaan mitenkään, jos koiranluut ottaa pois. Lisäksi saa talvella paremman pidon liukkaalla ilman niitä.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #68 : 24.03.2016, 10:04:48 »
Kaikista autoista tahtoo vanhemmiten tulla Mad Max -henkisiä, jos ei omistaja tai katsastusjärjestelmä asiaan puutu :) Tuossahan olisikin oiva säästökohde kun ottaisi aina talveksi koiranluut pois ja kesäksi takaisin :P (Huom: Kieli poskella) Vakaaja pitäisi vaan sitoa kiinni jotenkin ettei kolise vetoakseleihin...

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #69 : 07.04.2016, 22:31:12 »
7.4.2016, 238090 km. Koiranluu kuskinpuolelle, 10.66 e

Tuli joku inspiraatio mennä tuonne sateeseen makailemaan Peugeotin viereen. Ettei aika olisi käynyt pitkäksi niin laitoin sitten samalla takaisin irroittamani vänkärin puolen koiranluun ja kuskin puolelle vaihdoin ihan tuliterän Spareton tuotteen "JTS427 - Rod/Strut, stabiliser" eli suomeksi TRW:n tekemä koiranluu, arvoltaan 10.66e. Kuskin puoleinen vanha väljä tanko ei ollut enää tunnistettavissa minkään valmistajan tuotteeksi.

Taas leikkimielinen kilpa alkakoon, kumpi kestää pitempään:
- Vänkärin puoleinen jo x km ajettu koiranluu (kolmiologo = Lemförder?)
- Kuskin puoleinen TRW

Asennuksen/irroituksen voittaa Lemförder, siinä saa pidettyä 16 mm kiintoavaimella vastaan, TRW:ssä sama tehdään kuusiokololla. Ja sehän on aina täynnä ties mitä ja ensimmäisen irroitusyrityksen jälkeen on usein sitten pyöreä se kolo :(

8 km koeajolenkin perusteella en ylimääräisiä ääniä alustasta kuullut, lukuunottamatta yhtä "blonk"-ääntä kuskinpuolelta yhdessä kaarteessa. On myös mahdollista että alkaa harhaisuus iskemään kun on noita kolinoita kuunnellut koko talven, taikka sitten olen unohtanut konehuoneeseen vasaran tai muun hienosäätötyökalun.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #70 : 11.04.2016, 23:11:00 »
9.4.2016, 238206 km. Kesärenkaat alle ja öljynvaihto, 25.90 e

BFGoodrichit kesäksi varastoon ja Champirot alle. Etukumit on niin huonot että täytynee hankkia uudet piakkoin. Tulipa huuhdeltua myös talven kurat pois auton päältä ja poistin maskisuojuksenkin, josko jo alkaisi pärjäämään ilman...

Motonetista saa nykyään näköjään OEM-öljynsuodattimia näihin, sellaisesta sai köyhtyä 9.90 euroa. Öljyiksi laitoin Motox FullSynth 5W-40 kuten ennenkin. Kaadoin koneeseen 4 litraa, hetkeksi käyntiin ja pienen valumisajan jälkeen öljytikku näyttää puoltaväliä, hyvä. Edellisestä öljynvaihdosta vajaat 7 kk ja n. 9000 km.

Mittari näytti viikolla tyhjää tankkia, mutta sain bensaa menemään vain n. 60 litraa. Mittari on ennenkin elänyt omaa elämäänsä asteikon yläpäässä, nyt on näköjään tuo alapuolikin sitten alkanut reistailemaan. Täytynee varmuuden vuoksi alkaa nollailemaan trippiä aina tankatessa, jos vaan muistaisi...

Päivitys 11.4.2016

Kyllä sieltä jostain Peugeot'n uumenista vaan kuuluu PLONK satunnaisesti. Yleensä kaartaessa kun matkustajan puoli osuu terävään monttuun, ei kuitenkaan läheskään joka kerta. Kyllä on mielenkiintoisia nämä pyöräntuennan äänet :o

Nostin keulan ilmaan ja yritin kokeilla joka ikisen välyspaikan. Ainut selkeä havainto oli kuskinpuolen raidetangon sisäpää, jossa tuntuu pieni välys.

Servicebox antaa raidetangolle hinnaksi 117 euroa (ilmeisesti per puoli, ei sisällä ulkopäätä). Tuotteen koodi ja nimi ovat "3812 E2 OHJAUSRAIDETANKOSARJA", joka sisältää ilmeisesti tuotteen "406 670 HAMMASTANGON SUOJAKUMISARJA". Sparetolta löytyisi kuukauden toimitusajalla "JAR983 - Tie Rod Axle Joint" = TRW:n vastaava sarja hintaan 21.62e per puoli.

Muita osia joita en vielä ole vaihtanut:
5081 G3 ET.KALLISTUKSENVAIMENNINTANKO 342e (Koko kallistuksenvaimennin heloineen, äkkiseltään en löytänyt tarvikkeena :o)
4000 JF UUSI OHJAUSMEKANISMI (=koko hammastanko) 1190e :'( (Sparetolta "01.16.1700 - Steering Gear", valmistaja "LIZARTE" 259.69e)
5031 68 ETUISKUNVAIMENTIMEN KIINN.SARJ VASEN 174e (Spareto 11973 - Repair Kit, suspension strut - Febi Bilstein 39.90e)
5031 69 ... OIKEA 174e (Spareto 11972 ... 39.90e)

Nuo kaksi viimeistä ovat siis yläpään kääntölaakerit kiinnityssarjoineen.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #71 : 14.04.2016, 21:09:25 »
Edelliseen viestiin liittyen lisään listalle vielä iskarit ja jouset:

5002 VF ETUJOUSITUKSEN JOUSI 163 e / kpl (Spareto 4066771 Lesjöfors 36.28 e / kpl)
5202 PE ETUJOUSITUKSEN ISKUNVAIMENNIN (vasen) 134 e
5202 PG ETUJOUSITUKSEN ISKUNVAIMENNIN (oikea) 134 e
Sparetolta TRW:n sarja "JGM5789T - Shock Absorber" 86.83 e, vissiin sisältää molemmat

Ostin Bahcon tunkin (http://www.motonet.fi/fi/tuote/807599/Bahco-BH1EU2250-hallitunkki-225-tn) ja pitihän sitä testata:



Nostin niin ylös kuin saa ja (toisin kuin kuvasta voisi päätellä) totesin että toisenkin puolen takapyörä pyörii täysin vapaana (!) Korin nitkahdustesti tuli sitten tässä samalla (?)...

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #72 : 10.05.2016, 22:23:28 »
20.4.2016, 238734 km. GT Radial Champiro VP1 215/65 R15 96H 2kpl 168.42e



Made in China Treadwear 420. Nyt on kaikki neljä rengasta samaa merkkiä ja mallia.

http://www.rengasvertailu.fi/kesarenkaat/gt-radial-champiro-vp1
Lainaus
GT Radial Champiro VP1 tuli viimeiseksi Tuulilasin testissä, pisteitä rengas sai vain 41 ja hävisi selvästi toiseksi viimeiselle renkaalle. Renkaasta ei löytynyt juurikaan kehumisen arvoista.

Pakko kokeilla itse kun on noin kovasti kehuttu tätä rengasta. Noillahan kaiken muun hyvän lisäksi voi ajaa koko vuoden:



(Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää...)

Ja sitten päivän varsinaiseen aiheeseen: Maavara on mielestäni käyttöautossa ihan kiva ominaisuus. Stancevehkeet on kivoja katella silloin kun ei itse tarvii ajella sellaisilla :P Pahasti tontituskärpäsen pureman saaneiden ei kannata lukea tätä aihetta pitemmälle!





Tökkäsin vihdoinkin Peugeot'n takapöntön takaisin, kera Bilteman 7,5 euron liitosputken. Kaikki tämä luonnollisesti nostamatta autoa millään tapaa mistään kohdalta - maavara lienee kohdillaan kun tällainen satakiloinen äijä mahtuu kömpimään kokonaan takapuskurin alle.

Olisi ehkä sittenkin saanut olla kokoa isompi tuo putki, piti vaihtaa pitemmät pultit. Ostin samanlaisen, jolla pari vuotta sitten korjasin putken keskikannakkeen kohdalta (Biltema 98-012):



Sama kaksi vuotta sitten, eipä tuo "tilapäiskorjaus" ole tuosta mihinkään kadonnut:



Täytyy vielä käydä putkisto läpi pakoputkitahnan kanssa ja sitten sormet ristissä toivoa että menee päästöistä läpi vielä tänä vuonna ::) Putkisto alkaa kyllä olla niin hirveässä kunnossa että uuden osto on edessä joka tapauksessa, onpahan vaan periaatekysymys saada vielä kerran leimasta läpi että saa sitten taas vuoden pöristellä vuotavalla putkistolla - tällainen kapinahenkinen nuori kun olen ;)

Siinä neloskoneen viehättävää pakosoundia kera moottorijarrupaukutusten:
https://www.youtube.com/watch?v=yJ4e7kxNY6w

Laitetaan vielä huvin vuoksi putkiston hintaesimerkkejä marmoritiskillä:
Etuputki/katalysaattori 1705PE - 1325 e
Keskimmäinen vaimennin 1717Q8 - 115 e
Takimmainen vaimennin 1730N7 - 242 e

Tai sitten tavallisille kuolevaisille soveltuvaan hintaan ebaysta esim:
Keski+takapönttö Saksasta kotiovelle 152.94 e
Katti Briteistä kotiovelle 189.48 e

Jos käytän 1339.58 euroa enemmän Peugeot'n leimaamiin osiin, niin mitäköhän hiton vastinetta sille rahalle saa? :o

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 789
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #73 : 10.05.2016, 23:22:50 »
Osta takavaimennin alkuperäisenä, muut voi olla tarviketta. Tähän tulokseen olen vuosien myötä päätynyt. Toki joltain valmistajalta saanee oem tuotetta vastaavan niin äänettömyyden kuin kestävyyden suhteen?
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #74 : 20.05.2016, 12:04:31 »
20.5.2016, 240010 km. Katsastus, 66.48 e.

Katsastus päästö- ja OBD-mittauksella maksoi 55 euroa. Ennen katsastusta jouduin tukemaan Biltema-ketjua ostamalla 7.49 eurolla pakoputken liitosputken ja 3.99 eurolla korjaustahnapurkin. O2-arvoksi tulostui paperille 0.14, mistä voinee päätellä että pakoputken paikkaus onnistui hyvin.


Iso kuva

Hieman vajaan vuoden aikana tullut jopa n. 13500 km mittariin - tuokin on meikäläisen mittakaavassa normaalia enemmän, nyt kun on ajettu vain yhdellä autolla kaikki ajot. Kokonaislukema on nyt 240 tkm eli voisi ajatella todellisen ajomäärän olevan 300 tkm. Mielestäni 60 tkm puuttuu mittarista, koska testerillä katsottaessa historiatietoja km-sarake ensin tasaisesti kasvoi 260 tkm asti ja sitten lukemat hyppäsivät vajaaseen 200 tonniin. Kun ostin auton oli mittarissa n. 207 tkm.

Katsoinpa huvikseen viime vuoden tilastoja (2004 käyttöönotetut): http://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus/katsastuksen_vikatilastot_2015

807 on kolmanneksi huonoin (45,7% hylätään), huonompia ovat vain Laguna ja Opel Signum. 807:n yleisimmät hylkäyssyyt: käsijarru, OBD, etuakselisto - kuulostaa tutulta, kun miettii mitä tässä vajaan 3 vuoden omistushistorian aikana on tapahtunut ::).

Tuolla listalla näköjään erityisesti Toyota loistaa kärkipäässä muiden japsien ja parin Fordin mallin kanssa. Tila-autoista paras on äkkiseltään selattuna Mitsubishi Grandis (23,2% hylätään), sellaistakin tuli koeajettua kun isompaa autoa oltiin vaihtamassa. Pösö oli silloin n. tonnin halvempi ja muistaakseni vähemmän ajettu, lisäksi Mitsusta huoltokirja puuttui kokonaan mikä ei ainakaan lisännyt mielenkiintoa ko. yksilöä kohtaan. Ja Grandis tuntui tiloiltaankin pienemmältä, oikeastaan sellaiselta vain vähän korkeussuunnassa venytetyltä farmariautolta.