Kirjoittaja Aihe: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio  (Luettu 14449 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #90 : 18.07.2016, 23:43:54 »
Hmm... Eipä suostunut saksan ebay-myyjä lähettämään aiemmin linkittämääni takaputkistoa Suomeen asti. Laitetaan mietintämyssy päähän mitä tehdään, ajellaan sillä välin mersulla.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #91 : 29.07.2016, 22:16:54 »
29.07.2016, 242067 km. Moottoriöljy+suodatin, ohjaustehostimen öljyt, 44.90e.

Motox FullSyn 5W-40 ~4l 16e
Öljynsuodatin PSA 99- OE-laatu (Motonet 15-0154 = Purflux LS923) 8.90e
Teboil Fluid S ~2l 20e

Tuollaisen öljynvaihtoastian ostin heräteostoksena paikallisesta halpaliikkeestä:



Ihan näppärä harrastelijan öljynvaihtoihin, voin suositella tuota mallia jos jossain törmäätte. Aiemmin olen käyttänyt motonetin kaatonokallisia öljynvaihtovateja (http://www.motonet.fi/fi/tuote/803145/Oljynvaihtoastia-o37-cm), mutta niistä ei oikein saa täytenä siististi kaadettua, nokasta huolimatta. Tuosta astiasta sai ainakin nelisen litraa siististi kaadettua poiskin ja tuo suodattimen valutusritilä on mainio lisä. (Halkaistu kanisterikin toimii öljynvaihdossa oikein hyvin, mutta kaltaisilleni "välineurheilijoille" on helppo myydä noita kaupallisia tuotteita...  8))

Keula huoltoasentoon (ei välttämätöntä, mutta tilaa tulee mukavasti lisää...):





Ensiksi havaitsin, että apulaitehihna (Bosch 1 987 947 989 = 6PK 1705) on mennyt todella huonoon kuntoon puolentoista vuoden ja n. 20 tkm aikana:



Pitäisiköhän seuraavaksi kokeilla yli puolet kalliimpaa orkkishihnaa (5750 WP Vaihtovirtalaturin hihna 34.20e)

Syyläriä väännellessäni alavesiletku tiputteli vähän vettä syylärin ja letkun liitoksesta. Uusi o-rengas irtoaa näköjään vitosella. Jos varaosadokumentaatiossa melko mielenkiintoisesti nimetty alavesiletku menee uusiksi niin hintaa tulee kolmisen kymppiä:
1343 Z4 Jäähd.järj.päätykapp.tiivist 5e
1351 SR Jäähdyttimen vedenpoistoliitin 28.80e

Alavesiletkun liitos syyläriin on siis tuollainen, letkun päässä oleva holkki menee syylärin lähdön sisälle ja tiivistyy o-renkaalla:



Ohjaustehostimen liemet vaihtelin. Ensin tulppasin säiliöstä paluupuolen:



Sitten jatkoin paluuletkun kanisteriin:



Säiliön sisällä on suodatinkin:





Olihan tuossa möhnää, putsasin jarrukliinerillä. Paluuvirtaus tulee tuon vaalean verkon läpi. Käynnistelin autoa ja annoin pumpun työntää vanhat ruskeat nesteet pihalle, samalla käännellen rattia ja lisäten Teboil Fluid S -automaattivaihteistoöljyä, jota kului noin 2 litraa (4 litran pönttö 39.90e motonetissa). Lopetin toimenpiteen kun kanisteriin alkoi tulla uutta kirkasta nestettä. Huomionarvoista lienee, että ohjaustehostimen säiliö tyhjenee täysin, kun moottori on käynnissä noin 2.5 sekuntia :o



Kerran jo tuota paikkasin parisen vuotta sitten ja toista kertaa ei taida enää tulla:



Talvella suorittamani penkkapusun seurauksena sisälokari on jo sen verran palasina, että joutunee ehkä tilailemaan alvadista uuden. (http://alvadi.ee/fi/varaosat/peugeot/807-e-2002/sisalokasuoja/)

Nyt kun auto on seisonnassa aion tehdä kaikennäköisiä muitakin huoltotoimenpiteitä, kuten uusia jarru- ja jäähdytysnesteet ja ainakin raitisilmasuodattimen. Tietty pakoputkeen pitää joku ratkaisu keksiä...

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 943
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #92 : 29.07.2016, 23:08:23 »
Asutko Vaasassa tai Oulussa? Ei ole pakko vastata mutta googlaa jakohihna mysteeri Oulu 2014 ja Vaasa 2016
Peugeot RCZ HDI FAP

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #93 : 30.07.2016, 12:38:02 »
En ole ko. seutujen lähimaillakaan käynyt tällä autolla (paikkakuntani lukee profiilissa). Aion kyllä tarkistaa jakoremminkin, kunhan pääsen auton luona seuraavan kerran käymään.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 836
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #94 : 30.07.2016, 16:51:54 »
Minusta tuossa remmissä ei ole mitään outoa. Ainahan ne tuon näköisiksi menee vanhetessaan mutta runko yleensä ihan ehjä.
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19
VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #95 : 30.07.2016, 18:35:44 »
Tuosta rupeaa jo palkeenkieliä irtoilemaan, ei viitsi kokeilla onneaan kauanko vielä kestää. Olisin toivonut pidempää kestoa tuolle, ei ole mikään mukava homma vaihtaa ahtaaseen väliin. Esim. tuossa tämänhetkisessä käyttiksessä eli väyrysmersussa on ihan hyvän näköinen hihna. Se on pitkä kuin mikä ja ollut ainakin 3 vuotta ja 20 tkm (todennäköisesti paljon pitempään) paikoillaan ja on muuten huomattavan helppo vaihtaa.

Sekin on tietty mahdollista, että on jonkun pyörän linjauksessa vikaa? Remmin kanssa samalla vaihdoin uuden laturin sekä kiristin- ja ohjurirullat.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 468
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #96 : 30.07.2016, 18:59:35 »
Ei mulla ollu 406ssa pykimiä hihnassa vaikka ajettu uudesta asti 150tkm. Nyt tarvike hihna jo sitkuttaa 40tkm ajoilla. Onneksi on vanha vielä tallella.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 409
  • Jotenkuten
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #97 : 30.07.2016, 22:28:55 »
Tarvike ja tarvike originaali remminkiristäjäkin omassa oli gates tilalle oem Gates hihna gates, tuntuis olevan matskussa eroa???
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 265
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #98 : 31.07.2016, 08:43:42 »
Kahdella edellisellä autolla (406) ajoin molemmilla n.150tkm enkä apulaitehihnoja vaihtanut, jälkimmäisessä hihna piti pienen sitkutuksen kosteilla keleillä hetkisen kun laittoi käyntiin. Nyt 607 sai uuden remmin jakohihnarempan yhteydessä, taisi olla ensimmäinen laittamani moniurahihna.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #99 : 31.07.2016, 09:18:33 »
Gatesia usein kehutaan, sellainen minulla on jakoremminä. Osaatteko sanoa minkä merkkisiä nuo teidän hyvin kestäneet moniurahihnat olivat?

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 943
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #100 : 31.07.2016, 09:25:17 »
Kolmos bemmissä samat hihnat pyöriny 300tkm. Ja tämä ei ole legendaa. Ja vuosia 10.

Niin ja kun tähän mennään niin tiedän 405:n jossa kesti hihna samat ja vähän päälle. Naisihminen ei ollut kuullutkaan, että mitään hihnoja pitää vaihtaa.
Peugeot RCZ HDI FAP

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 409
  • Jotenkuten
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #101 : 31.07.2016, 09:47:16 »
Jep jep muunmerkkisessä oli sama moniura 15 v jaappanialainen, kyllä ranskiksessa omassa 13v 175000km olis se menny vieläkin vetopinnassa pieniä halkeamia.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 326
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #102 : 31.07.2016, 10:57:02 »
Jotenkin tuntuu, että tuon moniurahihnan kesto ei ole "mikään itseisarvo" eikä tae "laadusta". Ainakin minun mielestä on aivan turhaa olla vaihtamatta jotain muutaman kympin hihnaa vain sen vuoksi "että se kestää n vuotta". Joku päivä ei enää kestäkään ja saattaa tulla ongelmia, mm. lataus loppuu - akku tyhjenee tai sitten menee riekale jakopään väliin ja tulee vähän kalliimpi remontti. Ja kaikki parinkympin hihnan takia  :o Mutta kaikki tavallaan tässäkin asiassa.
Ja kun tästä taas tulee vääntö (popparit mikroon valmiiksi ;D ) niin kysytään nyt vielä, että miten ne hihnat saksalaisissa on niin paljon parempia? Onko eri valmistajat, käytetäänkö laadukkaampaa materiaalia vai mistä tuo ero taas tulee, valmistusmaasta?

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #103 : 31.07.2016, 11:51:21 »
Itseäni kiinnostaa lähinnä sellainen hihna, jonka keston voi ennakoida niin, että saa vaihdettua ennenkuin se kävelee jakohihnakopan läpi. Onko se sitten 10 tkm vai 50 tkm, ihan sama. Mieluummin enemmän, kun tosiaan tässä on niin hyvin piilotettu tuo hihna.

Hyvä lähtökohta olisi tietysti sellainen konstruktio, missä apulaitehihna ei pääse aiheuttamaan moottorin täystuhoa. Täydellistä ratkaisua ei tosin liene olemassakaan. Tietenkin joitakin asioita voivat moottori-insinöörit suunnittelupöydällä varmistella, ja sellainen olisi ehkä jopa toivottavaa...

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 409
  • Jotenkuten
Vs: 807 "Pulla", käyttöauton huoltomuistio
« Vastaus #104 : 31.07.2016, 11:55:42 »
Vanhassa riisikupissa oli isommat taivutussäteet (rullat) ew koneessa monta taivutusta pienellä matkalla (jyrkät mutkat)
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82