Kirjoittaja Aihe: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)  (Luettu 9143 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 498
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #60 : 13.08.2017, 22:33:51 »
No tulihan se vikakoodi sieltä taas. Tytör ratissa, hurjasteli sateessa 110-115 km/h motarilla ja jälleen kerran iski vika, moottorin kierroksilla 3200. Pika"korjauksena" ostin Bilteman 30€:n OBD lukulaitteen ja sillä nollailen aina tarvittaessa...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 498
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #61 : 07.04.2019, 04:07:57 »
No niin. Tulipahan taas yritettyä asian ratkaisua kun 400tkm lähestyy, saa nyt sitten nähdä. Tilasin Englannista jo puolisen vuotta sitten käytetyn ECUn jonka alustetutin käyttämättömään kuosiin. On samaa rautaversiota kuin vanha (joka sekään ei ole alkuperäinen), mutta uudempaa softaversiota.
Tänään sain muutamien tuntien turaamisen jälkeen sen koodattua autoon ja paritettua BSIn kanssa (lopulta käsin konffaukset asettamalla vanhan mukaisiksi).
Enpä uskalla sanoa mitä nakutustunnistimen vian ilmenemiselle kävi (aika näyttää vieläkö se pompsahtaa päälle), mutta oikea tai kuviteltu tuntuma on että vastaaminen kaasun painallukseen 1000 kierroksen molemmin puolin on vanhaa ECUa parempi vikakoodit nollattunakin. Samoin tuntuu niinkuin kaasupoljinta ei tarttisi painaa yhtä syvälle kuin ennen  jotta saa pienillä vaihteilla saman kiihtyvyyden kuin vanhalla ECUlla.
Kymmenen kilsan lenkki motaria edestakaisin, 4000-5000 kiekkaan vedättämällä ei saanut vikakoodia aikaiseksi.
Jotain eroa uudemmassa softassa taitaa olla senkin perusteella että vanhalla ECUlla tullutta vikakoodia sähköisen termarin korvanneesta perinteisestä termostaatista ei ole tullut, kun taas vanhalla se tuli jo ekassa startissa.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 276
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #62 : 07.04.2019, 09:03:23 »
Hieno homma tehdä poikkitieteellistä tutkimusta. 400 tkm ajettu 407 on saavutus ja osoitus kestävästä autosta. Tuosta ecu-bsi virityksestä kuulisin lisääkin, mitä se vaatii. Virginoitu boxi liittimeen ja avainkoodi sisään ja sitten naputtelua (liitteenä bsin ohje...viisas Pözö hakee vanhan mittarilukeman mittaristolta, aina suurin tarjolla oleva tulee esille  :).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 498
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #63 : 07.04.2019, 13:39:41 »
Muistikuvieni mukaan meni periaatteessa näin (alku periaatteessa kuten mainitsit):
- virginoitu ecu autoon.
- pp2000:lla koodaus autoon (avainkortti oli tallessa). En nyt muista löytyikö valikosta kohdan ”varaosat” alta tuo uuden ecun asennus.
- Kun koodi oli syötetty kysyi paritetaanko bsi:n kanssa.
- tietämättä onko valintani varmasti oikea, valkkasin kyllä.
- jotain softa taisi tehdä mutta operaatio keskeytyi mistä tuli jokin ilmoitus ohjelman näytölle.
- tässä vaiheessa mietin että menikö puihin pahastikin ja tuliko autosta verkonpaino (kun en tiennyt että muokkaako parituksessa bsi:täkin jolloin vanha ecu ei enää ehkä toimisi...).
- kokeilin startata autoa ja käymään lähti. Tosin herjasi jotain ”depollution system” vikaa. Seuraavalla startilla sama juttu. Annoin käydä vähän aikaa.
- katsoin ecun viat. Kaksi oli: muistaakseni ”kaukopäivitys”-vika ja nopeusrajoittimeen liittyvä p1644 jos oikein muistan (autossa jälkeenpäin lisätty vakkariviiksi jossa myös rajoitustoiminta, mutta kaasupoljin ei tue rajoitinta jolloin vain vakkari oli konffattu käyttöön.
- yritin nollata vikoja mutta samat palasivat heti. BSI-puolella ei vikoja.
- tässä vaiheessa sain vinkin toiselta henkilöltä (kiitos hänelle), että on tavallista että paritus ei mene kerrasta läpi.
- yritin koodausta uudelleen mutta ohjelma sanoi että koodaus on jo onnistuneesti tehty jolloin sitä ei voi tehdä enää uudelleen.
- sitten kun arvelin että ongelman syynä on vakkarin konffaus, katsoin sen asetuksia ecun ja bsin puolelta (kunhan ensin löysin). Ecussa vakkari oli pois konffattuna. Yritin konffata mutta ei suostunut tallettamaan kaukopäivitystä.
- kuulin että kaikki parametrit täytyy olla oikein että suostuu tallettamaan.
- laitoin vanhan ecun kiinni (autokin starttasi kun kokeilin) ja otin valokuvan ecun kaukopäivitys-ikkunasta.
- uusi ecu kiinni ja kaukopäivitys-parametrit vanhan mukaisiksi kuvasta kopioiden. Nyt kaukopäivitys onnistui. Ehkä nollasin viatkin tässäkin kohtaa.
- edelleen vika p1644 päällä
- kokeilin vaihtaa bsi asetuksista toisen vakkarityypin 2.1 vaikka mielestäni oli alunperin 2.2. Tämä auttoi p1644:ään.

Tuolla siis toimi. En tiedä pitäisikö jokin sopeutus tehdä eculle vai onko tässä perusmallissa niin väliä. Ainakin eilen tuntui toimivan ihan jees. Edes vanhalla eculla ilmennyttä vikakoodia ei-sähköisestä termarista ei tullut. Bilteman obd-lukija kertoo että ei ole aktiivisia eikä vireillä olevia vikoja. Ihan outo olo kun siellä on aina vähintään tuo termarivika ollut.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2019, 13:51:43, kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 498
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #64 : 21.04.2019, 00:27:39 »
Kaksi viikkoa mennyt ilman vikaoireita ECUn vaihdon jälkeen. Yhtään vikakoodia ei ole näkynyt. Ja vastaaminen kaasupolkimen painalluksiin on edelleen hyvä eli samaa luokkaa kuin muissakin perheen autoissa. Jo olisi aikakin toimia kun tästä on enemmän tai vähemmän kärsitty 5-10 vuotta...:)
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 276
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #65 : 21.04.2019, 08:39:22 »
Hieno juttu, kun 407 pelaa ja on ohje ecun vaihtamiseksi. Sitten vielä on varaecukin. Jännä juttu, että avaimetkit toimi kerrasta. Ajonesto taitaa tosin joskus häipyä.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 498
  • Edellinen auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #66 : 26.05.2019, 13:54:30 »
Jotain autolle tuntuu tapahtuneen. Vanhalla eculla pitkän aikavälin kulutus oli 7-7,4. Jollain 150-200 km matkalla tyypillisesti karvan yli 7 l/100 1-3 hlön kuormalla. Kun ajoi maltilla, parhaimmillaan noin 6,8. Tämä siis auton tietokoneen mukaan mikä mielestäni vastannut hyvin itse laskettuja aina 0.1-0.2 l/100 tarkkuudella.

Nyt ecun vaihdon jälkeen reipasvauhtinen 1 hlön 300km matka Nurmijärvi-Jyväskylä (130 mittarissa motarilla  Hämeenlinnaan ja siitä Jämsän kautta reippaasti  Jyväskylään hyvin aikaisin aamulla) herätti jo huomion kun pääsi 6,8:lla. Takaisintulo ilman kiirettä samaa reittiä leppoisasti rajoitusten mukaan ja motarilla max 110. Kulutus 5.8. No jopas! Eilen mittasin kulutuksen leppoisalla 80..100..max 110 vauhdilla 140 km matkalta Kouvola-pääkaupunkiseutu 6,3 l/100. Tämäkin auton tietokoneen mukaan. Täytyypä seraavaksi tehdä auton tietokoneen tarkkuusvertailu, jos vaikka alkanut heittää jostain syystä.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm?), 309 GR 1.6/92hv -89 (200km), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

sulo

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: 407 - Epäpuhdas veto (EW7)
« Vastaus #67 : 26.05.2019, 14:28:50 »
Tuollainen kulutus EW7 koneelle ei ole enää ominaisuus vaan vika :)
Luultavasti moni muukin haluaisi vastaavan. (pari kuukautta vastaavalla ajelleena kulutus pyöri 8l nurkilla)
Hieno homma että pösö toimii edelleen!