Kirjoittaja Aihe: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi  (Luettu 2774 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 272
Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« : 14.05.2014, 22:05:14 »
Auto: Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDI -03
Rekisteröity: 4.9.2003
Ajettu: 362 tkm ja lisää tulee
Väri: Rouge Lucifer



Tuli tällainen hankittua parin-kolmen viikon päästä kortin saavalle pojalle ensimmäiseksi menopeliksi. Paljonhan tämä on jo reissannut, mutta luulen että vielä paljon tällä voi reissata. Huoltokirjassa on kaikki huollot ajallaan tehtynä 20 tkm:n välein tehty, viimeistä huoltoa lukuunottamatta, joka on mennyt 5 tkm pitkäksi. Tästä on nyt 12 tkm ajettu ja tarkoitus käydä pojan kanssa kaikki läpi eli käytännössä tehdään tässä kohtaa 360 tkm:n huolto liki ajallaan.

Jakohihna ja vesipumppu on vaihdettu 12 tkm sitten. Jarrut laitettu 324 tkm:n kohdalla ja yllättävää (ainakin itselleni), mutta tässä ei ole takajarrut jumissa eikä levyt ruosteessa. Palat ja levyt näyttävät edessä ja takana lähes uusilta. Käynnistyy ja käy hyvin, kulkupuoli kohdallaan ja vaihteetkin pelaavat mukisematta. Koska mitään tietoa ei ole tuon manuaalilaatikon öljynvaihdosta, niin se varmaan olisi hyvä tehdä tässä kun autoa käy läpi. Pakosarja ja sitä myöten katalysaattori on uusittu viime syksynä, ilmeisesti silloin kiinnitetty takapönttö huolimattomasti, kun on irronnut. Keikkuu auton alla kannattimissaan ja kun en eilen jaksanut auton alla sitä enempiä tutkia niin tuomitsin mädäksi. Tänään kotipihassa paljastui että liitos on vain auki ei taisi heti säästyä satanen.

Eteen on vaihdettu viime syksynä raidetangonpäät molemmille puolille, mutta jotain kolinaa sieltä kuuluu hiljaa ajettaessa kuuluu epätasaisella alustalla. Mitään suurempia välyksiä missään ei tunnu, mutta kai siellä joku tyyppiväljyys lymyilee jossain. Katsotaan ja kuunnellaan kun ensin saadaan irti olevat osat kiinni tai pois kolisemasta, vieläkö jostain kuuluu jotain kolinoita sen jälkeen.

Konehuoneessa riittää puhdistettavaa, sieltä ei ennen osaa sanoa mistä ja mitä vuotaa vai vuotaako. Venttiilikopan tiivisteen välistä näyttää märältä, mutta toisaalta öljyä ei auton alle jää eli nyt ainakaan hirvittävästi vuoda ja öljyn kulutus hyvin olematonta 12 tkm matkalla, kun myyjän mukaan sitä ei ole lisätty.

Ryhdytään tutkimaan mitä tämä on syönyt ja oliko ihan susi ostos ja tarkoitus olisi päivitellä tänne vähän auton vaiheita kun homma etenee.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #1 : 14.05.2014, 22:10:48 »
Hei, hyvää proosaa. Laitahan päivityksiä tähän.
Peugeot RCZ HDI FAP

Benkku

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #2 : 14.05.2014, 22:28:31 »
...yllättävää (ainakin itselleni), mutta tässä ei ole takajarrut jumissa eikä levyt ruosteessa. Palat ja levyt näyttävät edessä ja takana lähes uusilta.

Jarruja on huollettu ammattitaitoisesti ja niitä on ajossa käytetty. Jatkuva 'varpaalla jarruttaminen' tyypillisesti jumittaa takajarrusatulat.


Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 272
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #3 : 17.05.2014, 20:15:41 »
Takapöntön sain kiinni muuhun putkeen ja nyt kuulostaa paremmalta. Vähän tuo pölläytteli kun polkaisi kaasua reippaammin, mutta tuntuu tasaantuvan kun antaa vähän  reilummin kenkää. Tällaisiahan nämä FAPittomat on. Käsijarru kaipaa säätämistä, nyt se ottaa kiinni vasta aivan yläasennossa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 272
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #4 : 19.05.2014, 22:32:45 »
Tuo takapöntön kiinnitys vaati kourupuristimen investoimisen. Mätänetistä löytyi melkein sopiva hintaan 4,90 € ja sitä vähän modaamalla sai juuri oikean kokoisen. Dippasin tuon sinkkiin, kun oli niin onnettomat sähkösinkitykset pinnassa, jos vaikka kestäisi hetken pidempään.

Jostain pitäisi löytää kohtuulliseen hintaan 2 kpl asiallista kesärengasta koossa 205/55R16. Nopeusluokaksi riittää H ja pintaakin saisi olla 5-6 mm ainakin. Takana on vielä kelvolliset Michelin Energyt, mutta edessä niin kaljut, että parempi olisi ainakin sadekeleille olla vähän pintaakin. Saa vinkata, jos jollain on ylimääräinen pari jossain pääkaupunkiseudulla tai Hyvinkää-Riihimäki-suunnalla, mutta vanteita en tarvitse. Täytyy tuolla paikallisessa rengasliikkeessä käydä kyselemässä mitä sieltä löytyisi. Mitään kiinalaisia tai intialaisia renkaita ei kuitenkaan alle laiteta. Toki jos neljä hyvää rengasta löytyy ihan mielettömään hyvään hintaan, niin nekin voivat kiinnostaa.

Kuskin oviaukosta on alareunan tiiviste ikävästi irti, mutta muistelen täällä foorumilla olleen kirjoitusta siitä, että niitä muovisia kiinnitysnastoja on saatavana pientä rahallista korvausta vastaan. Pitänee etsiä moiset, kun tiiviste vielä muuten näyttää ihan hyvältä.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2014, 22:40:55, kirjoittanut Penguin »

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 073
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #5 : 20.05.2014, 07:11:24 »
On todettu myös, että polyuretaanimassa toimii loistavasti tiivisteen kiinnitykseen ;)

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #6 : 20.05.2014, 07:36:20 »
Joo sikaflexiä tiivisteeseen ja ovet kiinni niin on aamulla kiinni.

Hyvä myös tarkistaa onko jo miten paljon hiekkaa helmoissa, takalokasuojan tulpasta. Tuolta se on helpohko tyhjentäkin.
Hieno auto, sisäänajettu ja tyyliltään alkaa jo näyttämään paremmalta kuin seuraajansa  ;)
404, Expert, C3
2CV4

artsi

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #7 : 20.05.2014, 08:30:22 »
niitä muovisia kiinnitysnastoja on saatavana pientä rahallista korvausta vastaan

Koulukuntakysymys. ;D
Varaosanumero 6997.86, hinta 0,20 € / kpl.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 272
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #8 : 27.05.2014, 21:05:31 »
Juniorikin pääsi tänään jo maisemiin autoa ihmettelemään tarkemmin ja aloitti ulko- ja sisäpesulla ja vähän vahaa pintaan. Samalla katseltiin kaikkea muuta ja tehtiin seuraavia havaintoja:
  • autossa sekä kumi- että kangasmatot ja kuljettajan mattoja lukuunottamatta kaikki erittäin hyvässä kunnossa. Kuljettajan matot on sitten roskiskamaa
  • joku neropatti on laittanut alkuperäiset 16" Orion-alumiinivanteet kiinni peltivanteen kartiopulteilla. Kolmessa vanteessa vähäistä vauriota, joka kuitenkin helposti korjattavissa
  • autotallin hyllystä löytyi sarja täysin käyttämättömiä aluvanteen pultteja aluslevyllä, ja nyt vanteet luotettavammin kiinni niillä
  • alkuperäinen ja täysin käyttämättömän näköinen viimasuoja löytyi kontin pohjan alta - vain toinen kiinnityskoukku puuttuu, mutta pysyy se kiinni nippusiteelläkin
« Viimeksi muokattu: 27.05.2014, 21:10:07, kirjoittanut Penguin »

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 073
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #9 : 28.05.2014, 08:48:45 »
Olarin Automaa myi ennenvanhaan noita kiinnityskoukkuja 1 €/kpl. Nykytilanteesta en osaa sanoa.

Japa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 251
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #10 : 28.05.2014, 09:16:13 »
joku neropatti on laittanut alkuperäiset 16" Orion-alumiinivanteet kiinni peltivanteen kartiopulteilla. Kolmessa vanteessa vähäistä vauriota, joka kuitenkin helposti korjattavissa

Jos ne on kuvan vanteet, niin niiden nimi on kylläkin Tanami ;) PSA tyyliin keskireiättömät vanteet eli joka paikassa ei saa rengastöitä tehtyä.
Ajossa: 406 HDi (RHZ) -00 + C5 II Break 2,0 HDi 136 (RHR) AM6 -06
EX-PSA:t: C8 2,2 bensa (3FZ) -05 + 406 GW HDi (RHZ) -04, Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 272
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #11 : 28.05.2014, 21:51:36 »
Service Box sanoo valmistenumerolla haettaessa "JANTE ACCESSOIRE 16"ORION (5402 G6)" ja kuva täsmää noihin vanteisiin. Näköjään kun samaa vannetta katsoo hakemalla vain 406 restyl, saa suomeksi tekstin "KEVYTMETALLIVANNE TANAMI". Monet on nimet.

Keskireiättömyys ei ole ongelma, kun samalla kylällä on rengasliike, jossa niiden tasapainotus onnistuu.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 272
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #12 : 30.05.2014, 01:14:46 »
Moottoriöljy ja suodatin vaihdettu, samoin vaihdelaatikon öljyt. Laatikosta tuli ulos vain vajaa 1,9 litraa ruskeaa kuraa, joten heräsi epäilys oikeasta täyttömäärästä ML5C-laatikolle. Mitään vuotoja ei missään näy, joka vajautta selittäisi vai olisiko huohottanut hyörynä pihalle. Öljyt sai letkun ja suppilon kanssa yläkautta sisälle helposti ilman, että edes ilmansuodatinta tarvitsee purkaa päältä pois.

Benkku

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #13 : 30.05.2014, 03:20:17 »
Tyypillisesti tehdas säästänyt täytöissä pari desilitraa.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #14 : 30.05.2014, 08:44:48 »
Sinänsä merkityksetön asia tuo muutama desi, onhan (ja olisi kestänyt vielä pitkään) vaihteisto kestänyt kohtuullisen matkan vajallakin ö-määrällä.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07