Kirjoittaja Aihe: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi  (Luettu 2725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #15 : 30.05.2014, 10:42:16 »
Onnittelut Juniorin auton hankinnalle! Samanlainen auto (juuri oikean värinen) ilman ajorajoitusta oli minunkin pojalla, mutta tuunaus ei kiinnostanut. Jämptisti palautti auton aina bensatankki puolillaan ja muisti parkkeerata auton laitapaikalle  ;).
Hyvä tilanne sinänsä, kun iska tuunaa 406:sta, niin poika voi kaasutella silla aikaa 508 GT:llä...
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #16 : 30.05.2014, 12:52:43 »
Hyvä tilanne sinänsä, kun iska tuunaa 406:sta, niin poika voi kaasutella silla aikaa 508 GT:llä...

Siinä käy vielä niin että kun 406 alkaa liikaa miellyttää niin GeeTee jää kokonaan pojalle ;D
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #17 : 30.05.2014, 18:00:50 »
406 on pojan omistama, vaikkakin vielä toistaiseksi byrokraattis-teknisistä syistä rekisterissä minun nimissäni ja poika ei GT:llä aja. Poika myös ihan itse laittelee sitä, itse enemmänkin vain hengailen tallilla ja näpertelen jotain toisarvoista. Tänään käytiin ostoksilla AD:llä, marmoritiskillä ja Motonetissä ja reissun päätteeksi poika vaihtoi uuden ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen. Yhdessä askarreltiin takakontin verhoilu paikalleen ja kiinni, nyt se on kuin uusi. Rengasliikkeestä käytiin ohimennen varmistamassa, että edelleen on kalusto keskireiättömien vanteiden rengastöihin ja positiivinen vastaus saatiin. Parhaillaan juniori  on lähdössä talliin vaihtamaan radioantennin jalkaa, kun entinen on umpiruosteessa.

Minuahan tuolla hankintamatkalla ei olisi edes mukana tarvittu muuten, mutta kun inssi on vasta tulevana perjantaina, niin siihen asti 406 liikkuu vain talliin sisään ja tallista ulos ja tässä pihalla. Olin siis kuljettaja GT:llä, kun juniori oli ostoksilla.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #18 : 30.05.2014, 20:14:53 »
Parhaillaan juniori  on lähdössä talliin vaihtamaan radioantennin jalkaa, kun entinen on umpiruosteessa.

Vaihdoin aikoinaan tuon jalan itsekin ja vinkkinä annan että sen saa tehtyä ilman kattoverhoilun alaspudotusta vaikka joku ehkä muuta väittää. Mulla oli myös johto aivan umpiruosteessa enkä selvinnyt pelkällä jalalla vaan johtokin oli PAKKO vaihtaa. Aika nopee homma, alle tunti menee kaikkineen vaikka radiokin on vedettävä ulos.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #19 : 30.05.2014, 21:02:10 »
Eihän siitä tarvitse ottaa kuin sisävalo irti ja kaksi torx-kantaista ruuvia auki, niin saa kattokonsolin pudotettua alas (johtojen varaan). Sen jälkeen jalan sisäpuolisessa osassa oleva pelti ruuvimeisselin kärjellä kääntäen irti ja antennin jalan kiinnittävä 8 mm kuusiokannalla oleva mutteri auki. Uusi jalka tilalle ja edellä mainitut toimenpiteet päinvastaisessa järjestyksessä ja valmista. Vierestä apparin paikalta homma katselin ja vähän avitin ulkopuolelta jalasta kiinni pitäen ja uuden tilalle vaihtaen. Kaikkine ihmettelyineen 10 minuutin homma.

Sisäpuolella ei ollut minkäänlaista ruostumista tai hapettumista havaittavissa, eikä mitään jälkiä, että vesi olisi tullut joskus sisään. Piiska vielä uupuu, kun marmorilla ei ollut sitä vaan jäi tilaukseen. Jalka maksoi 9 € ja piiska 13 €. Ehkä jostain Biltemasta olisi saanut halvemmalla, mutta ei maksanut vaivaa.

Vetokoukun sähköjen kanssa ihmetellessä meni sitten vähän pidempään, eikä valmista vielä tullut. Sen verran kuitenkin todettiin että vikaa oli sekä omassa kärryssä, että auton puolella pistorasiassa ja välissä vielä adapteri. Auton pistorasia jää myöhemmin ihmeteltäväksi tai ehkä tuo juniori vaihtaa koko pistorasian uuteen ja vähemmän ruosteiseen. Niitä kun sattuu autotallissa olemaan jo talon edellisen omistajan jäljiltä riittävän monta ylimääräistä.

Hyvin tuota junioria kiinnostaa tuota laitella, mutta niin kai se on että kun itselleen tekee, niin kiinnostustakin riittää. Tämän päivän hankinnat 60 € ja suurin osa laittamisen kohteista alkaa olla tehtynä.

Eilen illalla kun päästiin vähän paremmin auton alle, niin löytyi vasemmasta helmasta ikävä yllätys, joka olisi pitänyt jo ostaessa huomata. En tiedä mikä ihme sinne on osunut ja miten, kun helman pokkaus on lyhyeltä matkalta sisässä ja pohjassa välittömästi helmakotelon vieressä on noin 5 cm halkaisijaltaan oleva pyöreä painauma. Lisäksi hieman tästä keskelle päin näkyy n. 10 cm pitkä poikittainen suora painauma, mutta vain sen verran että juuri näkyy. Vähän kuin ovessa olisi jälki naapuriauton ovesta. Tuosta runnotusta kohdasta helma on ottanut sen verran siipeen, että saattanee kaivata lähiaikana pientä korjausta ettei lähde ruoste etenemään.
« Viimeksi muokattu: 30.05.2014, 21:10:25, kirjoittanut Penguin »

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #20 : 03.06.2014, 03:21:08 »
Piiska tuli eilen merkkiliikkeeseen, samoin oviaukon kynnyksessä olevan tiivisteen hakaset. Nyt on tiivisteet kunnossa ja viranomaistiedotteet kuuluvat. Tänään päivän valjettua vien etupyörät rengasliikkeeseen ja laitetaan uutta Michelin Energy plussaa loppuun kuluneiden energyjen tilalle. Apulaitehihna alkoi kitisemään silloin tällöin.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #21 : 04.06.2014, 23:14:27 »
Kyllä nyt on nuukailtu, kun joku entinen omistaja on talvirenkaita hankkinut. Oikein on alut pitänyt saada, 15 tuumaiset tarvike sellaiset, joissa edessä jää jarrusatulan ja vanteen väliin alle 2 mm ilmaa. Jotenkin sinne on silti onnistuttu taiteilemaan liikapainot vanteeseen, niin ettei painot ota kiinni satulaan, mutta läheltä mennään.

Ei aiheuta tässä vaiheessa mitään toimenpiteitä, katsotaan nyt ensin päästäänkö tällä loppukesään ja saadaanko leima konttorilta silloin. Jo näyttää, että ajoa piisaa vielä talvella, niin sitten ihmetellään noita vanteita ja niiden sopivuutta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #22 : 05.06.2014, 22:56:35 »
Nyt on uutta mustaa laitettu eteen alle. Michelin Energy Saver Plussaa laitettiin 205/55R16 91H -koossa, paistoleima 0114. Kelpaa juniorin lähteä huomenna kartsalle tuore kortti taskussaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #23 : 06.06.2014, 01:19:24 »
Tein juuri liikennekäyttöönoton ja meinasin mennä juniorin loistoautolla huomenna töihin. Onhan siinä riski tietty, että tykästyy liikaa.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #24 : 06.06.2014, 17:42:19 »
No niin, päästää sitten aloittamaan uusien vikojen korjaaminen. Eihän tuon keksinnön vilkkuviiksi enää parhaassa mahdollisessa kunnossa ollut ostaessakaan, mutta tänään töissä käydessä se alkoi ensin palauttamaan yli oikealta vasemmalla, sitten vilkuttelemaan vasemmalle omiaan ja lopulta lopetti vasemmalle vilkuttamisen kokonaan. Tässähän tietenkin on tuo uudempi viiksipaketti (COMM 2000) eli päältä pitää irrotella ohjauspyörä turvatyynyineen, että viiksipakettiin pääsee käsiksi.

Onneksi tähän projektiin on lähdetty sillä asenteella, että heti kättelyssä on oltava toimintatonni auton pahimpien vikojen korjaamiseen.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #25 : 06.06.2014, 21:06:12 »
Onneksi tähän projektiin on lähdetty sillä asenteella, että heti kättelyssä on oltava toimintatonni auton pahimpien vikojen korjaamiseen.

Oikea asenne, tonnin autoon tonnilla osia ;)
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #26 : 06.06.2014, 21:11:52 »
Niin se tuppaa olemaan, että pitää olla vähän taskun pohjalla lisää, kun vanhan ostaa. Toki mennään todella pienen budjetin linjalla, jotta jäisi rahaa myös auton käyttämiseen.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #27 : 06.06.2014, 21:23:22 »
Niin se tuppaa olemaan, että pitää olla vähän taskun pohjalla lisää, kun vanhan ostaa. Toki mennään todella pienen budjetin linjalla, jotta jäisi rahaa myös auton käyttämiseen.

Sehän on selvä se ;). Juniori osti pari vuotta sitten talviautokseen 2003 406 1,8 harvinaisine nahkasisustuksineen. Vain 140 000 ajettu ja hinta oli 2500 €. Tonnin verran on poika vehkeeseen sijoittanut, mukaanlukien renkaat. Nyt on käyttöarvo tuhansia enemmän kuin myyntiarvo :-X

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #28 : 06.06.2014, 22:00:55 »
Nyt on käyttöarvo tuhansia enemmän kuin myyntiarvo :-X
Noinhan se yleensä on vanhoissa autoissa. Ei noita arvoja kantsi miettiä, ajellaan vaan niin pitkälle kuin pääsee, aika pitkälle näillä kuitenkin pääsee.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #29 : 06.06.2014, 22:15:10 »
Maksettiin tuosta 2200 €, mikä mielestäni oli kuitenkin ihan linjassa sen kanssa mitä ostin. Ehkä siitä olisi vielä voinut jotain tinkiä, kauppa syntyi kuitenkin varsin helposti, mutta aikahan sen näyttää kuinka hyvä tai huono kauppa tuli tehtyä.

Aika kultaa helposti muistot ja se isälläni ollut 406 SV saattaa muistoissa tuntua paremmalta kuin onkaan. Olen nyt itse ajanut tällä yksilöllä reilun 200 km erilaisia teitä ja sen perusteella on pakko sanoa, että kyllä on Peugeot tehnyt hyvän auton. Auto on edelleen hiljainen ja vaikka vertaan sitä 508 GT:hen, niin auto on hiljainen. Itseasiassa epäilen, että jokainen kolahdus ja ääni oikein korostuu siinä hiljaisuudessa.