Kirjoittaja Aihe: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi  (Luettu 2724 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

405gr

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 615
  • Auto ei ole vanha jos se on nuorempi kuin minä
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #45 : 28.06.2014, 19:34:18 »
Ei Talbot niin kauhea auto ole.
Nyt: Peugeot 405 1.6 GLi 1991, Citroën C4 1.6 HDi BMP6 Exclusive 2007, Citroën Xsara 1.6i 16v SX Break 2001 (Huoltovastaava), Moskvitš 402-425 1.2

Ennen: Peugeot 405 1.9 GR 1989, Peugeot 405 1.9 SRi 1988, Peugeot 405 2.0 GTX Style 1995, Citroën Xantia 2.0i 16v SX 1997, Talbot 1510 1.9 GLD 1985, Talbot Horizon 1.3 GL 1985 + muita romuja

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 066
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #46 : 28.06.2014, 22:26:51 »
Ei niin. 1510 GLS:llä tuli ajettua pitkä matka, eikä siinä muistaakseni ollut nitään suuria ongelmia. Uudessakaupungissa tehty korikaan ei ollut paha ruostumaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #47 : 09.08.2014, 20:09:50 »
Koulu alkoi ja 406 ja kuljettajansa palasivat kesälomaltaan. Tähän mennessä 5800 km tullut ajoa, mikä on suorastaan yllättävän vähän. Olisin itse kuvitellut että kympin voi olla jo enemmän kelattu kesän aikana, mutta eihän ahne ehdi, kun se tekee kahta työtä. Pikkaisin laittoi ihmettelemään noita Energy Savereitä, kun pintaa on tuolla matkalla kulunut varsin reippaasti. Edessä on jäljellä 5 mm, kun uutena niissä oli 7 mm:n pintaan ja takaa on kulunut 5 mm:stä kolmeen. Arvaan, että kyse on ajotavasta, kun renkaat ovat tasaisesti kuluneet ja auto rullaa nätisti ja suoraan. Takaa kuuluu joku humina kun nopeus nousee 80 km/h tuntumaan tai siitä yli. Muuten hiljaisessa autossa tuollaisiin kiinnittää huomiota. En tiedä mistä kuuluu, mutta epäilen että ne on nuo takarenkaat kun mölyävät.

Huomenna olisi tarkoitus käydä vilkkuviiksen kimppuun, jos vaikka saataisiin se toimimaan. Jos ei onnistu suunnitelmalla A, niin sitten koitetaan suunnitelmaa B ja jos sekään ei toimi, niin käydään ostamassa uusi viiksipaketti ja vaihdetaan se. Tänään on luettu Alfamerin korjausopasta ja Peugeot-foorumia että osattaisiin tehdä kaikki asiat oikeassa järjestyksessä. Lähinnä itse kiinnostaa se ettei airbagiä mene laukaisemaan.

Vetokoukun pistorasiassa on jotain häikkää ja se pitää myös katsoa. Veikkaisin, että johdot on niin hapettuneet, että sähkö kulkee niissä vain hyppäämällä.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2014, 20:16:32, kirjoittanut Penguin »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #48 : 09.08.2014, 20:18:56 »
Takaa kuuluu joku humina kun nopeus nousee 80 km/h tuntumaan tai siitä yli. Muuten hiljaisessa autossa tuollaisiin kiinnittää huomiota. En tiedä mistä kuuluu, mutta epäilen että ne on nuo takarenkaat kun mölyävät.


Oikein epäilet, misukat ne siellä mölyää, ei sen vakavampaa. Talven tullessa kannattaa muuttaa rengastustapaa, eli paremmat gummit taakse ja kaljummat eteen ;)
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #49 : 09.08.2014, 20:25:39 »
Minä olen aina laittanut paremmat eteen ja laitan vastakin. Juniorista en tiedä. Talvirenkaista tosin kaksi on aivan loppu eli pitää uusia ja kaksi on uusia vain 1000 km ajettuja ja pintaa on kuin uusissa. Niissä on ihan se ja sama mitkä laittaa mihin.

Näistä kesärenkaista minulla oli ajatus kun uuden misukat eteen ruuvasin, että jos edessä on 7 mm ja takana 5 mm, niin nuo olisivat etuvetoisessa loppu suhteellisen samaan aikaan. Nyt näyttää siltä, että nuo takaset loppuu kyllä ennen eli niitä ei taatusti ensi keväänä alle ruuvata.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #50 : 09.08.2014, 20:29:24 »
Minä olen aina laittanut paremmat eteen ja laitan vastakin.

Talvisin kannattaa aina laittaa paremmat taakse vaikka se tuntuukin tuhlaukselta, auto on siten turvallisempi.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 105
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #51 : 10.08.2014, 07:51:27 »
Tuo paremmat taakse sääntöhän ei katso vuoden aikaa, se on ollut olemassa ties kuinka ja kauan. Jostain syystä tuo olettama lähtee siitä että renkaiden kulumisasteessa on merkittävä ero, en ymmärrä miksi näin kävisi. Oikeasti renkaita kuuluu kierrättää alla siten ettei niiden kulumisasteen ero kasva liikaa, useimmilla riittää että vaihtaa joka kausivaihdossa edessä olleen taakse jne. jos ajaa oikein runsaasti niin renkaat pitäisi vaihtaa kesken kauden akselilta toiselle. Pyörimis suuntaa ei yleensä saisi vaihtaa, varsinkaan nastarenkaissa, se tuppaa johtamaan nopeampaa renkaan kulumiseen.

Seuraava ratkaiseva virhe minkä ihmiset tuppaa yleensä tekemään on se että kun ensin ajetaan aina paremmat takana, niin sitten ostetaan vain kaksi uutta rengas koska kahdessa vanhassahan oli jo pintaa. Virhe, renkaan kumiseos kovettuu vanhemmiten, se taan heikentää pitoa ja lopputulos on erittäin vaarallinen. Renkaan kulutuspinnan sysyys ei kerro varsinkaan talvirenkaan ominaisuuksista oikeastaan juuri mitään muuta kuin vesiliirto-ominaisuuksista, ja nehän ne jos mikä on valtti ominaisuus talvella.

Itseään voi valistaa lisää lukemalla: http://www.rengasvalmistajat.fi/40
« Viimeksi muokattu: 10.08.2014, 07:57:45, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 235
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #52 : 10.08.2014, 09:33:11 »
Tuo paremmat taakse sääntöhän ei katso vuoden aikaa, se on ollut olemassa ties kuinka ja kauan.

Ei tietenkään, talvella se vaan korostuu.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #53 : 10.08.2014, 14:40:49 »
Enska ja Karpo takoi tuota jo aikoja sitten. Taakse, vaikka on Absitkin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #54 : 10.08.2014, 18:52:45 »
Kiitos, keskustellaan noita renkaiden oikeista asennuspaikoista suhteessa kulutuspinnan paksuuteen, jossain muussa aiheessa.

Vilkkuviiksi on nyt korjattu ja hintaa korjaukselle tuli pyöreät 0,10 € ja pari tuntia meni aikaa ihmettelyyn. Seuraavan korjaisi jo helposti puolessa tunnissa. Uuden viiksipaketin hinta Motonetissa olisi ollut 220 € ja eBaysta olisi saanut 185 €:lla.

Suunnitelma A piti eli vilkkupaketti osiksi ja vilkkuviiksen päässä oleva valkoinen nylonmäntä käännettiin 180 astetta ja kasattiin takaisin. Tuo 10 sentin kustannus tuli ruuvinpätkästä, joka laitettiin esijännittämään männän sisällä olevaa jousta, jolloin viiksestä saadaan hieman jäykempi.

Nyt ei viiksi ole liian herkkä, oikealta palauttaessa ei mene yli, eikä vasemmalle kääntäessä mene vilkku päälle satunnaisesti.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #55 : 15.08.2014, 23:27:25 »
Paikallisen riistokatsastuksen ranskalaisiin autoihin suvaitsevaisesti suhtautuva inssi oli ollut sitä mieltä että kuukauden sisään pitäisi vasen alapallonivel vaihtaa ja käydä näyttämässä uudelleen. Muuten oli kehunut auton kuntoa ja kironnut sitä idioottia, joka tuon toisen helman on keskeltä rutannut sisään jonkun tunkin kanssa. Pitääpä tarkistaa kumpiko alapallo siihen oli viime syyskuussa vaihdettu, vaan taisi se oikean puoleinen olla.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #56 : 16.08.2014, 06:59:57 »
Onnittelun paikka, 406 rullaa taas yli vuoden lähes huolettomasti  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #57 : 21.08.2014, 22:01:51 »
Apulaitehihnan kiristin vaihdettu, kun vanha piti niin hirveää kitinää. Samalla kun 406 oli levällään autotallissa ja juniori sen kimpussa, kävin hakemassa 4 kpl Michelinin X-Ice North -nastarenkaita autoon, kun sellaiset oli foorumilla myynnissä erittäin sopuisaan hintaan. Nyt on autoon 6 kpl nastarenkaita, joissa kaikissa pintaa yil 8 mm.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #58 : 21.08.2014, 22:07:32 »
Hyvä juttu. Nastat varmaan varmin valinta. Kurkkasitko vanhan kiristimen laakeria ja paljonko oli jo kiristellyt?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: Peugeot 406 juniorin ensimmäiseksi autoksi
« Vastaus #59 : 21.08.2014, 22:12:38 »
Vanha kiristin on jossain vaiheessa jumittanut kiinni, sen näkee kiristimen rullasta. Laakeri kyllä pyörii, mutta kuulemma ei ihan niin hyvin kuin uusi. Muuten laakerissa ei ollut mitään havaittavaa vikaa. Ei tuo nyt hirveästi pitäisi olla kiristellyt, kun apulaitehihna on vaihdettu viime tammikuussa eli sen nyt luulisi olevan kunnossa. Luotan siihen, että tuo juniori on parempi näissä asioissa.