Kirjoittaja Aihe: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)  (Luettu 3055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 204
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #15 : 11.06.2014, 12:41:41 »
Epäilen että ko. moottori on uutena rallattanut kuin dieseli joten eiköhän sen hiljaisemmaksi saa ...ainakin hetkeksi.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

pele1977

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 267
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #16 : 19.06.2014, 10:49:23 »
Onko EW10-moottorissa samanlaiset säätöpyörät ? Kun harkitsen Ruotsista EW10-moottorisen 607:n ostamista, kun tuo 2,2 ei sytytä isomman kulutuksen ja noiden ongelmien takia.

Edit: Löysinpä haulla jo ettei ole kuin vasta 2005 lähtien EW10-moottoreissa säätöpyöriä. Ilmeisesti ei ole sitten dieselin käyntiääntäkään.

Jos 2,2 litrainen on pikkuisen alitehoinen 607:n niin mitähän tuo 2,0 sitten on. Itse olen jo tottunut tuohon ääneen. Se hiljenee heti ku vedet lämpenee sopivaksi. Mulle muuten vaihdettiin myös tämä pyörä eikä se mitään auttanut.
Peugeot 607 2.2 2006 Titane

Vesa

  • Vieras
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #17 : 30.08.2014, 22:30:12 »
Tuli VVT-pyörä kesällä vaihdettua, ei poistunut rallatus. Ääni pieneni kyllä mutta ei poistunut. Onkohan kaikki tehtävissä oleva tässä?
Voiskohan tuohon laittaa kiinteää pyörää? Kärsisin vaikka pienen tehohukan jos saisi koneen siedettävän kuuloiseksi....

Niin ja kiitos Benkulle vaihto-ohjeistuksesta!

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 298
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #18 : 30.08.2014, 23:00:43 »
Edit: Löysinpä haulla jo ettei ole kuin vasta 2005 lähtien EW10-moottoreissa säätöpyöriä. Ilmeisesti ei ole sitten dieselin käyntiääntäkään.

Ainakin vuoden 2005 EW10:ssä oli dieselin käyntiääni tyhjäkäynnillä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 138
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #19 : 30.08.2014, 23:06:44 »
No ei kyllä vuoden 2005 EW10A käynyt yhtään dieselmäisesti, koneessa siis säätyvä imunokkapyörä. Eikös juuri tuohon EW10A moottoriin tullut säätyvä ajoitus?

Tuuba

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 337
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #20 : 31.08.2014, 00:19:27 »
EW10J4S:ssä (markkinoille vuonna 2003) ja EW12J4:ssa (markkinoille vuonna 2002?) se oli ensin PSA -tuotteista. Perus EW10J4 (ei VVT) korvaantui sittemmin tuolla EW10A:lla joka on VVT.
Ja ei, ei ole itseisarvo että käy rumasti jos VVT. Itsellä on/on ollut 2kpl EW10J4S -moottoreita eikä kummastakaan kuulu/ole kuulunut venttiilikoneistosta mitään ylimääräistä. Paineettomana pyörittäessä konetta kammen päästä kuuluu sellainen vaimea kloksahdus pari kertaa kierroksen aikana, ei muuta.
Mutta sitten kun pyörä väliintyy, antaa se kyllä kalkatusta, Renaulteissa/Volvoissa varsin yleinen ominaisuus.
Peugeot 205 "RC" (GTi) 2.0 16V EW10J4S Tic ´87, Peugeot 407 sw 2.2 HDi 170 Sport vm. 2007
Peugeot 406 GrW 3.0 V6 A ´00
MB Sprinter 316 CDI A ´11
--------------------------------------------
Tuubax Motorsport - Pösöviritystä ja kilpureita jo vuodesta 2010!

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 298
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #21 : 31.08.2014, 00:28:09 »
No korjaan edellisen eli minun 307:ssa ollut EW10A oli kyllä sellainen dieselin kuuloinen rouskutin että moni sitä dieseliksi luulikin. Kilometrien myötä se vain paheni, mutta kyllä sillä aina eteenpäin pääsi. Ei se nyt meidän naapurin 70-luvun Valmetilta kuulostanut, mutta ei se kovin siedettävän kuuloinenkaan ollut.

T.V.T.T.

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 406 - Nokka-akselin hihnapyörä (EW12J4)
« Vastaus #22 : 26.06.2018, 19:53:46 »
Auto: 2003 406 1,8 (EW7, 6FZ, käyttöönotto 01/2003).

Tuli tästä jo kirjoitettua toiseen ketjuun, mutta tännehän mun kysymykset ois kuulunut.

Tilasin uuden taemman nokkapyörän, kun se pitää ääntä. Ilmeisesti kyse on just siitä vaimennuskumin ikääntymisestä.
Mistään mitään tietämättömällä tulee pari kysymystä mieleen.

- Voiko se kumi päästää ulkokehän siirtymään, ja jos voi, niin mitä se aiheuttaa kun pakonokka-akselin (eikö taempi ole se?) ajoitus lipsahtaa pois paikaltaan?
Autossa on sellainen ominaisuus, että matalilla kierroksilla ajellessa kun painan kytkimen pohjaan, kierrokset hyppää ensin muutaman sata ylöspäin ennen kuin tippuu tyhjäkäyntinopeudelle. Vähän niinkuin ei osais käyttää kytkintä. Jostain syystä tämä ilmenee pakilla korostetummin. Mahtaako asiat liittyä mitenkään toisiinsa?

Lueskelin ketjua ja ilmeisesti vois antaa pyörän olla ja heittää huolehtimasta, mutta mutta. Tuo mahdollinen ulkokehän liikkuminen ja ajoituksen muutos vielä jäi mietityttämään.


- Jakopään hihna ja vesipumppu on vaihdettu 03/16, ja sen jälkeen ajettu vain n. 15 tkm. Voiko nokkapyörän vaihtaa ilman että tarvii irrotella hihnaa kokonaan? Meinaan että jos voi, niin en ala nyt vaihdattamaan hihnaa. Paikallinen huolto meinasi että pyörän vaihto on parin tunnin homma, joten mitäpä sitä isompaa hommaa teettämään jos ei ole tarvis.


P.S. Tässä on muuten vähän ääninäytettä YouTubessa, puhutaanko samasta raklatuksesta?

https://youtu.be/arZxR8n_9Cw
« Viimeksi muokattu: 26.06.2018, 20:32:09, kirjoittanut T.V.T.T. »
Peugeot 406 1.8 EW7 (6FZ)

01/2003