Kirjoittaja Aihe: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)  (Luettu 2999 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

163aut

  • Vieras
5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« : 21.07.2014, 09:36:16 »
Auto: 2010 5008 2,0 HDi 163 (automaatti, automaatti-ilmastointi, 91 000 km).

Etupyörän laakerit huutaa. Kyllä ei laakerit nykyään kauaa kestä. No tämä nyt murheista pienin.

Auto nykii todella voimakkaasti kun ajaa 100 km/h. Nykiminen alkaa kun moottori saavuttaa 90 asteen lämpötilan ja nykiminen on todella terävää ja voimakasta. Auto ei vastaa kaasuun kunnolla. Kaasussa on kuollut kohta. Kun sitten lisää kaasua auto ryykää kiihtymään. Kaasua kun hiukan löysää alkaa todella kova nykiminen. Tätä kestää noin viisi minuuttia ja oire häviää.

Mikään häiriövalo ei syty. Vakkarilla ajaessa nopeus humppasee kovasti. Kiihtyy-laskee-kiihtyy jne. Joka kerta kun liikkeelle lähtee niin tuo sama ilmiö 90 asteen lämpöön tultua. Ei ole hiukkaspolttoon liittyvä millään lailla. Auto on menossa Pösölle vian selvitykseen.

Olettekos huomanneet ilmiötä outoa tässä HDi-moottorissa? Kun sammutat auton niin vasemman puoleinen ahtoputki menee aivan ruttuun. Joku imasee siitä ilmat pois. Eli se ahtoputki joka tulee imusarjaan liittyviin venttiileihin ja joka ohittaa coolerin. Liekö normaalia?

martymcfly

  • Vieras
Vs: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« Vastaus #1 : 23.07.2014, 13:14:04 »
Nykimisestä tasakaasulla löytyy palstalta jonkun verran juttua, toki koskien muita malleja mutta mallista riippuen tekniikkahan on osin tai kokonaan samaa. Mm. tästä 407-ketjusta voi saada osviittaa mikä voisi olla vialla, ja kuten ketjusta voi päätellä niin vikakohdemahdollisuuksia on monia: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=34389.0

Itse aloittaisin selvittämällä herjaako auto vikaakoodeilla, ts. mars merkkihuoltoon luetettavaksi. Riippuen vian laadusta on varsinaisen huoltopaikan valinta sitten sitäkin tärkeämpää, koska oman kokemukseni mukaan kokemattomat ja osaamatomat Pösö-huollot lähtevät korjaamaan vähänkään epäselvää vikaa trial-and-error periaatteella, vaihdetaan osia niin kauan kunnes vika poistuu. Kallista, aikaa vievää ja kallista. Sanoinko jo kallista? Vastaavasti osaava huolto pystyy oireiden ja/tai vikakoodin perusteella jo kokemuksesta aloittaa oikeasta tai todennäköisimmästä paikasta.

163aut

  • Vieras
Vs: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« Vastaus #2 : 24.07.2014, 09:33:16 »
Autolle on varattu aika Peugeot huollosta. Saas nähdä löytyykö mitään. Huollossa varmaan päivittävät ohjelmat. Tämän jälkeen käytän auton ohjelmoinnissa jossa tekevät tehonlisäyksen ja poistavat egr venttiilin käytöstä ohjelmallisesti. Tuon FAP:inkin saisi poistettua samassa operaatiossa. Pitää vielä harkita sitä.

hdi tapio

  • Vieras
Vs: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« Vastaus #3 : 29.07.2014, 17:59:46 »
Voisi olla solenoidiventtiili joka ohjaa tuota välijäähdyttimen ohitusta. Kun kone lämpenee, poltto käynnistyy, toinen solenoidiventtiili sulkee välijäähyn ja toinen avaa välijäähdyttimen ohituksen. Jos tuo välijäähdyttimen ohituksessa oleva solenoidi venttiili on rikki, tekee auto juuri tuon kuvaamasi voimakkaan nykimisen.
itselläni tapahtui sama, silloin kun jäi vahingossa pistoke ohituksen solenoidiventtiilistä irti, kun hiukkaspoltto alkoi, auto hyppi kuin kenguru muutaman minuutin. 307:ssa nuo solenoidiventtiilit on ilmastoinnin kompuran päällä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 474
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« Vastaus #4 : 30.07.2014, 06:27:51 »
EGR:än poisto Euro5 koneesta voi olla haastava, sillä siinä on asentoanturi. Mutta koska kaasussa on selkeä tyhjä kohta niin se kertoo mun mielestä mekaanisesta jumitukseta, eli esimerkiksi EGR jumittaa. Saako kaasun painaminen aikaan sekunniksi sellaisen olon että laite hyytyy ja sitten lähtee vasta kiihtymään?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

163aut

  • Vieras
Vs: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« Vastaus #5 : 30.07.2014, 09:00:39 »
Kyllä auto käyttäytyy juurikin kuvailemallasi tavalla. Tuntuu kuin auto hyytyisi ja sitten lähtee kiihtymään. Itsekkin olen miettinyt vian johtuvan juurikin EGR viasta. Vikahan häviää kyllä ajallaan. Kestää yleensä kymmenkunta kilometriä. Mikäli vaihteen pakottaa esim. vitoselle. Nykimistä ei tapahdu. Näyttää tuo kierrosalue 1800-2000 olevan se pahin. Hiukkaspolttoon tällä ei ole tekemistä. Sen huomaan käyntiäänestä sitten kun polttaa hiukkasia.
Kovasti toi optimoiautosi.fi lupailee, että EGR voidaan ohjelmallisesti poistaa ilman ongelmia. Ovat näitä pösöjä ohjelmoineet ilman ongelmia. Tänään mennään pösön huoltoon selvittämään tuota nykimistä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 474
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« Vastaus #6 : 30.07.2014, 14:22:41 »
Mulla oli 307 EGR hajalla kun tolleen oireili että kaasussa oli tyhjä kohta ennen kuin lähti 1-2 sekunnin päästä kiihtymään, kilsoja oli jotain 120 tkm kun hajosi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

163aut

  • Vieras
Vs: 5008 - Nykiminen lämpimänä (HDi)
« Vastaus #7 : 31.07.2014, 09:35:50 »
Huolto suoritettu. Ohjelmistopäivitys moottoriin. Oli päivitystiedote jossa oli tuo viankuvaus (Lämpenemisvaiheessa aiheuttaa nykimistä). Uusi softa korjaa nykimisongelman. Kyllähän auton luonne muuttui. Samalla kytkettiin päiväajovalot toimintaan. Onnistui hienosti.