Kirjoittaja Aihe: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)  (Luettu 2768 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Patonque

  • Vieras
Auto: 2008 308 1,6 THP 150.

Moikka, 308 pamautti eilen ajossa yhtäkkiä moottorin lämpötilamittarin maksimiin, isot hälytysäänet ja käskyn pysähtyä. Mittaristossa iso punainen lämpötilamittarilta näyttävä herja. Auto aloitti herjat kodin lähistöllä, avopuoliso oli antanut auton välillä jäähtyä ja ajoi taas lyhyen matkaa jne. Auto oli toki jatkanut pysähtymiskäskyn antamista.  :P

Nyt auto kotipihassa ja täysin jäähtynyt. Kun 308:n starttaa, menee moottorilämpötilamittari välittömästi maksimiin, tulee samaa herjaa mittaristoon ja tuuletin alkaa huutamaan täysillä. Kun koneen sammattaa, tuuletin huutaa vielä pari minuuttia.

Vaikuttaisi siltä, että kyseessä on jokin anturi tai termostaatti? Koska kylmänäkin moottori käynnistyy ylikuumaksi.

Mahtaako olla kallis vika korjauttaa ja miten ihmeessä tuon auton saa pajalle?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 129
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #1 : 09.08.2014, 10:54:23 »
Jos kylmällä/ yön yli seisseellä koneella tekee tuon niin kyseessä on varmaankin viallinen moottorin lämpötila-anturi. Jos termostaatti olisi jumahtanut kiinni niin kyllähän kylmä kone kuitenkin kestää "lämmetä" kuumaksi usieita minuutteja ja varsinkin paikallaan tyhjäkäynnillä, ei se heti lämpene -> tuskin vikaa termostaatissa siis.

Onnistuuko kokeilla noita ylä- ja alavesiletkuja? Tuolta nyt vähän saa vinkkiä kuinka kuumana kone käy. Vielä parempi jos omistaa jonkin siirrettävän lämpömittarin, mittaa sillä putken pinnasta lämmöt.
Jos sinne pajalle ei ole älytön matka niin itse varmaan tuossa tapauksessa ajaisin auton sinne. Toki noiden varmistelujen jälkeen tietysti.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #2 : 09.08.2014, 11:25:45 »
Palstalla on raportoitu vastaavaa ilmiötä aikaisemminkin useammankin mallin ja koneen kohdalla, ja kyseessä on mitä suurimmalla todennäköisyydellä anturivika. Tässä joitain aiheeseen liittyvia keskusteluja, mutta aihetta on sivuttu lukemattomissa muissakin ketjuissa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=62526
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=67750
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=61775

Mulla on 5008:ssa kaksi kertaa käynyt noin, ekalla kerralla mentiin lavetilla huoltoon kun en tiennyt mitä kaikkea oli rikki mutta tokalla kerralla ajoin itse herjoista huolimatta.

Patonque

  • Vieras
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #3 : 09.08.2014, 11:33:19 »
Ok, selvästi viittaa anturiongelmaan. Ehkä tuon uskaltaa ajaa muutaman kilometrin verran pajalle.

Marty McFlyn yhden linkin takana sanottiin, että vaihtoaika olisi 2h. Millainen lasku anturinvaihdosta on odotettavissa?

Itse en nähnyt tarkkaa virheilmoitusta, mutta Martyn foorumilinkin takana oli tämä virheteksti: Engine Management System Failure. Lisään sen tähän, jotta haulla löytyy.

martymcfly

  • Vieras
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #4 : 09.08.2014, 11:37:13 »
Vaihdon kustannuksista en osaa sanoa koska mun auton kohdalla kyseessä oli leasing-auto jolloin en itse koskaan nähnyt laskuja.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 069
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #5 : 09.08.2014, 11:41:20 »
Voi arvata, että 2 tuntia työtä + osat niin päästään 200€ suuruusluokkaan.

Patonque

  • Vieras
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #6 : 09.08.2014, 11:57:20 »
Selvä pyy. Maanantaina soittelen korjaamolle ja kysyn heidän arvion. Laitan ketjuun tiedon tunneista ja hinnoista sitten, niin jää tiedot foorumille löydettäväksi.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 197
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #7 : 09.08.2014, 14:57:06 »
Tuossa vanhemmassa on vaihdettava anturi. Nopea ja helppo vaihtaa. Uudemmissa taisi olla kiinteä anturi termarikotelossa?
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Patonque

  • Vieras
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #8 : 09.08.2014, 19:14:13 »
Hmmm.. Pystyisköhän itse vaihtamaan anturin? Sitten vikakoodi jäisi taas ongelmaksi...

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #9 : 09.08.2014, 19:49:23 »
Laita valmistenumero, niin katson sulle varaosan numeron ja hinnan. Ja kuvan, missä sijaitsee. Ihan varmasti on itse vaihdettavissa, hieman jäähdytysnestettä siinä tosin valuu...

sulo2604

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 95
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #10 : 10.08.2014, 20:47:15 »
Tuosta löytyy, osanumero 1338F3 ja tiiviste 1338G5. Hinta serviceboxissa 47€.

Patonque

  • Vieras
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #11 : 10.08.2014, 21:06:38 »
Kiitos kovasti tiedoista! Lähipäivinä pitää katsoa miltä tuo kohta näyttää livenä, sitten metsästän osan. Laitan viestiä miten kävi. Omat mekaanikon taidot eivät ole todellakaan vakuuttavat, mutta voin ainakin jakaa tietoa miten onnistuu (?) tällä osaamisella. :)

Nemo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 403
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #12 : 11.08.2014, 10:08:11 »
Eikös näissä ollut vaarana että jäähdytysnestettä valuu moottorin ohjausboxin päälle ja voi tulla iso remontti? Onko alkuperäiset jäähdytysnesteet eli kannattaisi silloin vaihtaa kokonaan nekin.
Peugeot 308 II SW Allure 130 EAT6 -17 Facelift
Entiset:
Peugeot 308 SW 120 VTi -09
Peugeot 307 1.6 SW -04

Patonque

  • Vieras
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #13 : 11.08.2014, 10:19:28 »
Näin mielestäni jossain ulkomaisella foorumilla jotain juttuja kastuneesta ECU:sta liittyen coolant temperature sender unit:iin. Nyt tulee mieleen myös se, että pitääkö systeemi jotenkin ilmata... Tumpelolle hankalaa, jostain syystä aiheesta ei ole edes youtube.comissa ohjevideota miten homma hoidetaan - joutuukohan sittenkin maksamaan korjauksesta. :(

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 197
Vs: 308 - Liian korkea moottorin käyntilämpötila (THP)
« Vastaus #14 : 11.08.2014, 16:33:07 »
Olen omaani vaihtanut, eikä tullut vettä ollenkaan ulos. Moottori oli kylmä.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99