Kirjoittaja Aihe: 406 - Nakuttava ääni ohjaustehostimen lähistöltä (laturin vapaakytkin)  (Luettu 3164 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jojunes

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (425 000 km).

Autossa on seuraava ongelma: tyhjäkäynnillä (alle 1000 rpm) kuuluu ohjaustehostimen seudulta nakuttavaa ääntä varsinkin koneen ollessa kylmä. Korkeammilla kierroksilla nakutus loppuu. Varsinaisesti tehostin toimii ja neste on kirkasta eikä oirehti ajon aikana. Vika voi olla myös laturin vapaakytkimessä, mutta epäilen enempi ohjaustehostimen hihnapyörän laakerivikaa, koska laturi on vaihdettu noin 120000-140000 km sitten. Moniurahihna, kampiakselin hihnapyörä ja hihnankiristin on vaihettu alle 10000 km sitten. Ohjaustehostinta ei ole vaihdettu kertaakaan.

Jos vika löytyy tehostimesta, miten vaihto tapahtuu? Moniurahihna irti, tehostimen letkut pois, nesteiden tyhjennys, vanha tehostin pois ja uusi tilalle nesteet sisään? Pitääkö ilmata ja miten ilmaus tapahtuu? Ilmeisesti pelkän ohjaustehostimen laakerin vaihto ei ole kannattavaa puuhaa?

Ratkaisu:

Laturin vapaakytkin se siellä rohisi. Minulla oli onneksi käytetty laturi, jossa oli ilmeisesti jännitteentasaaja viallinen. Vaihdoin jännitteentasaajan autossani olleesta laturista ja laitoin vaihtolaturin paikalleen. Hyvin tuntu toimivan. Pelkän vapaakytkimen vaihto olisi vaatinut erikoisavaimen. Tehostin pelasi hyvin. Siihen en nyt alkanut koskemaan.

Nakuttava ääni voi tosiaan kuulua myös viallisesta hihnankiristäjästä. Nakutus muuttuu jossain vaiheessa kolinaksi. Edellinen hihnanvaihto tehtiin juuri siksi että hihnankiristin oli rikki ja kulutti hihnaa. Samalla vaihdettiin myös kampiakselin hihnapyörä.

3279

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 662
Ilma poistuu, kun kääntää käydessä ratin laidasta laitaan muutaman kerran.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
  • Ravintoketjun huipulla.
Varmista vielä ettei vika ole laturin vapaakytkimessä, ennen kuin alat tehostimen pumpun irroitukseen.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Benkku

  • Vieras
Tehostimen pumpun laakerivika olisi todella harvinainen. Laturin vapaakytkin voi noilla metreillä todennäköisemmin olla uudelleen vaihtokunnossa.

purflux

  • Vieras
Pitkällä ruuvarilla voi kuunnella pumppua, laittaa vaan kärjen runkoon kiinni ja painaa korvan kiinni ruuvariin, näin voi verrata laturin ja pumpun eroa.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Jos autossa on vaimennettu hihnapyörä kampiakselilla, niin sekin voi oireilla ylimääräisellä äänellä ennen hajoamistaan. Kannattaa selvittää tuokin vaihtoehto, koska se hihnapyörä voi hajotessaan rikkoa jakohihnan.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
  • Ravintoketjun huipulla.
Tehostimen pumpun laakerivika olisi todella harvinainen.

Mietiskelin juuri että eipä ole koskaan tullut eteen pumpun laakerivikaa, itsellä tai edes kaveripiirissä. Tehostetuilla on kuitenkin tullut ajeltua jo vuosikymmenet.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Minulle on tullut vastaan yksi tapaus 406 HDi:ssä, mutta harvinaista se kyllä on.
404, Expert, C3
2CV4

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 832
Meillä kesti vanhassa xud koneisessa 406:ssa ohjaustehostimen pumppu jopa kolarin. Hihnapyörä meni ruttuun yhdeltä kohtaa. Ei mennyt vinoon kuitenkaan, Oioin siitä viilalla terävät kulmat pois ja vielä pyöri yli satatuhatta pellin alla. Ja varmasti sai laakeritkin kyytiä siinä tällissä.

jojunes

  • Vieras
Kiitos vastauksista!
Asia pitää nyt tutkia, mikä laakeri/hihnapyörä vetelee viimisiä. Saan kohta vertailukelpoiset kappaleet sekä vapaakytkimestä, että ohjaustehostimesta ja otan asian paremmin työn alle. Kampiakselin hihnapyörä, kiristin ja rullat on vaihdettu viime tammikuussa.  Ääni kuuluu siis ohjaustehostimen, laturin tai hihnankiristimen seudulta. Ilmoittelen, kunhan saan selkoa asiaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Ehkä harvinaista, muttei lainkaan mahdotonta:

Mekaniikan vikaantuminen ei tietenkään ole mahdotonta, mutta tuo pumppusi laakerivika on kyllä todella harvinainen. Itse en ole ikinä joutunut yhteenkään Saginawiin vaihtamaan laakeria sen vikaantumisen takia, lamellien vaihdon yhteydessä toki laakerikin on aina vaihdettu. Kyseisessä kohteessa kun laakerin voitelu pelaa, eikä se käytössä tyypillisesti joudu edes kovin suurelle rasitukselle.

Tietty jos painepesurilla konehuonetta pesee, niin laakeriin saattaa akselitiivsteestä huolimatta päätyä vettä, joka aiheuttaa laakeriin korroosiovaurion. Toinen syy voi olla liiallinen hihnan kireys.

purflux

  • Vieras
  Ääni kuuluu siis ohjaustehostimen, laturin tai hihnankiristimen seudulta.

Itselläni oli sellainen "nakuttava" ääni hihnankiristimestä tyhjäkäynnillä. Jotenkin sillä kierrosluvulla tapahtuu resonanssia ja kiristimen vipuvarsi alkaa liikkua ja näin kone "säkättää". Tämä oli Dayco'n kiristin. Kun ostin M-netistä Gatesin kiristinsarjan, loppui säkätys siihen. No, aika monta vuotta ajoin Gatesilla mutta jossain vaiheessa ihmettelin miksi hihna on niin kireällä ja huomasin kiristimen saranan voitelun pettäneen ja vaihdoin takaisin Daycoon. Nyt uusi Dayco on toiminut oikein hyvin, ei häiritsevää ääntä enää ole ollut. Koneessani on muuten uudempaa mallia oleva kampiakselin hihnapyörän kumivulkanointi, eli vähemmän joustava. Siinä varmaan osasyy resonanssiin sillä vanhalla kiristäjällä.