Kirjoittaja Aihe: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)  (Luettu 569 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

LaRenZi

  • Vieras
Hei, tuli ostettua tuommoinen 204 pösö, vuoden 1970 ja 1.1l bensa koneella ja nyt kaipailisin kaikenlaista yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja ominaisuuksia sekä entisöinti neuvoja.

Muutamia tällä hetkellä mielen päällä olleita asioita.

Ajattelin alkaa entisöidä tuota vehjettä, hitsattavaa on mutta auto liikkuu eteen ja taakse omin voimin, eli käy ja kukkuu.
Mutta mistä ja miten tuota entisöinti hommaa kannattaisi ruveta aloittamaan? Ajattelin alkaa sisätiloista koska talvi lähestyy eikä minulla ole vielä mitään sisäpaikkaa autolle, mutta sisätilan varusteet voisin käydä kämpillä läpi.

Lisäksi:
-Löysin netistä tiivistepaketin joka sisältää koneen kaikki mahdolliset tiivisteet ja mietin että voisin ne vaihtaa sitten ensi keväänä kun auto riisutaan täysin ja viedään maalaamolle. Mutta mitä muuta kaikkea koneeseen kannattaa vaihtaa ettei sitä mahdollisesti joudu heti remontoimaan jos sen joskus kasaan saa? Esim, laturin hihna, jakopää + vesipumppu, termostaatti? Entäs mitä kaikkia mahdollisia stefoja tuosta mielenkiintoisesta moottorimallista löytyy?
http://www.franzose.de/en/Peugeot/204-304/Motordichtsaetze/

Kytkin autosta on säädetty tappiin eli sekin pitäisi vaihtaa.

Kaikkea tietoa, infoa ja neuvoja, vinkkejä, linkkejä ja ohjeita kaipailisin. Kiitoksia etukäteen  :)

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #1 : 20.08.2014, 07:55:18 »
Malli on vieras valitettavasti. Täytyy kuitenkin sanoa, että kiehtova ja olet hankkinut hienon laitteen!

Auto on siis etuvetoinen, taisi olla ensimmänen Peugeotilta. Voimansiirto on sijoitettu moottorin alle:


Miten minä etenisin:

Ostaisin korjauskäsikirjan. En omistajankäsikirjaa vaan korjauskäsikirjan.
Purkaisin ensiksi sisustan, takakontin ja kävisin alustan läpi. Sitten todennäköisesti uusisin lattiamaton koska vanha saattaa olla vaikka missä kunnossa. Pura riittävästi pois kun hitsaat ja suojaa lasit hitsaus/rälläkkä kipinöiltä. Tämän jälkeen käy alustan kumipuslat läpi.
Tarkista myös iskareiden kääntölaakerit. Varaudu, että ovat tiukassa  :)

Moottorista niin tarkkaile alkuun, ettei jäähdytysnesteet mene öljyn sekaan sylinteriputkien tiivisteestä. Eli jos jäähdytysneste häviää ja öljy lisääntyy sekä muuttuu harmaaksi. Tämän huomaat kun auto seisoo talven niin jos vuotoa on niin näin käy.

Jakopää lienee ketjulla myös tuossa kuten esim 404:ssä ja se ei ole mikään THP-mallinen polkupyörän ketju. Jos kone toimii hyvin eikä nesteet sekoitu, niin vaihda vain öljyt+suodatin+jäähdytysnesteet. Toki varmuudeksi voi vaihtaa myös termarin. Öljyksi joku 10w-40 mineraali tjs. Säädä venttiilit!

Ajele nyt auto muutaman kerran lämpimäksi, niin osatarvekin selvinnee paremmin. Myös jarrujen toimintaa tarkkaile.


Tosiaan nämä autot tehtiin kunnolla ja korjattavaksi, moni alustanosakin on varmaan vielä kunnossa ja niissä on rasvanipat niin laittele niihin rasvaa.
Kärsivällisyyttä vaan ja muista että tee aina joku kokonaisuus valmiiksi ettei käy niin että koko auto on levällään ja projekti alkaa tuntua ylivoimaiselta ja se jää siihen. Suomi on täynnä tällaisia 20-vuoden projekteja. Ihmisen mieli kaipaa nähdä aika ajoin valmista ja siitä saa taas tsemppiä siirtyä toiseen kohteeseen. Älä myöskään yritä tehdä liian hyvää, toimiva, siisti riittää. Äläkä korjaa ehjää.

Tsemppiä ja laittele ihmeessä kuvia, tämä projekti kiinnostaa kovasti!
404, Expert, C3
2CV4

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 467
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #2 : 20.08.2014, 16:42:13 »
Kone näyttää samalta (ja varmaan onkin sama kuin 305:n kerrostalokone) eli 305:n moottorin osat lienee käy tuohon.
Peugeot RCZ HDI FAP

El Capitan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 539
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #3 : 20.08.2014, 17:12:26 »
Osia sopii myös 304:sta, itse moisen omistaneena on tullut silmäiltyä myös 204:sen varaosia  :) Hankin heti alkuun korjauskäsikirjan, jollaista kyllä suosittelen kuten Micco jo mainitsikin että olisi hyödyllinen ;)
Nykyiset
807 ST & 304
Entiset:
406 SV 3.0, 305 GL, 305 GR, 309 GR, 505 GTI, 605 SLI, 605 SR 3.0, 305 Cristal, 306 XT

LaRenZi

  • Vieras
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #4 : 22.08.2014, 06:22:28 »
Hei, kiitos hyvistä vastauksista! Pitänee etsiä ja tilata se korjauskirja, moottorin kylki kyllä on öljyssä että jostain se sitä hieman vuotaa. Pitää tutkailla  tarkemmin tässä kun joutaa, puski nuo muutto hommat päälle. Minäpä käyn nappaamassa muutaman kuvan ja laittelen sitten näkösälle.  :)

LaRenZi

  • Vieras
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #5 : 27.08.2014, 20:29:39 »
Hei taas, Tilasin kyseisen korjauskirjan ja ensiviikon alussa lähettävät postissa. Lisäksi tein tuommosen blogin tyngän tuosta autosta niin siinä on muutamia kuvia ja sitten ku hommat etenee niin sitä mukaa päivittelen lisää. http://peugeot204.blogspot.fi/

Alavesiletku oli murskana tuosta autosta niin vaihdoin sen jo uuteen ja siinä ohessa huuhtelin jäähdytysjärjestelmän puhtaalla vedelle ja lopuksi laitoin oikeat nesteet sisään.

Myös kaikk vinkit ja neuvot ovat edelleen tervetulleita  :)

Mainostetaan nyt tuota toista projekti blogia mitä kans ollaan väsäilty, Sauna-auto mersu http://rojekts.blogspot.fi/2013_08_01_archive.html

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #6 : 27.08.2014, 22:33:05 »
Ihan sama moottorikonstruktio tosiaan kuin 304- ja 305-malleissa, mutta harmillisen paljon noistakin on vuosien saatossa muutettu osia = yhteensopivuus huonohko. Kulkee lempinimellä matkalaukkumoottori tai kerrostalomoottori :)

204 oli pösön ensimmäinen etuveto. 304 on oikeastaan lähes samanlainen, takakontin pituutta on vähän jatkettu ja keula muotoiltu uusiksi. Tuossa on koko moottori lohkoa myöten kevytmetallia, puolipallonmuotoiset palotilat (=hemi!) ja nokka-akseli kannen yläpuolella. Ensimmäisenä pösönä levyjarrut edessä vakiona.

Noita on Suomessa rekisterissä joitain kymmeniä, varmaan trafista saisi tarkan luvun. Veikkaan 20 kpl, 304:ää ehkä vähän enemmän? Tuskin tuo berline on muuallakaan kovin yleinen enää, harrastus painottuu avoon ja coupeen. Mobile.de:ssä aina kourallinen myynnissä.

Tee tuosta soiva laite!

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #7 : 28.08.2014, 07:26:58 »
Juu hieno projektiaihio! On ollut edistyksellinen auto aikanaan!
404, Expert, C3
2CV4

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 467
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #8 : 28.08.2014, 07:58:09 »
On ollut edistyksellinen mutta mitä suomalaiset ostivatkaan tuolloin; Mosseja ja Volgia aivan kuten Skodia ja Toyotia nykyään.
Peugeot RCZ HDI FAP

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #9 : 28.08.2014, 08:25:40 »
204 oli markkinoille tullessaan liian kallis. Samalla hinnalla sai 1,7-litraisella moottorilla varustetun Opel Rekordin. Mosse on varmaan ollut 50% halvempi ja niitä sai heti.

204 on hyvä ajettava, ulkomittoihinsa nähden tilava sisältä ja oli ajan oloon aivan riittävän suorituskykyinenkin. Varusteita ei ole kuin ratti ja polkimet, mutta ei niitä silloin ollut muissa sen enempää.

Suuret sisätilat johtuvat paljolti siitä, että moottori on edessä poikittain juuri niin pienessä tilassa kuin mahdollista. Lyhyt moottoritila, pitkä akseliväli ja lähes tasainen matkustamon lattia antavat tilaa ja avaruutta. Varjopuolena on se, että konehuoneessa mihinkään ei pääse kunnolla käsiksi. Jos aloittaja joutuu avaamaan koneen, mitä en suosittele vielä tekemään, niin harkitsisin vakavasti koneen irroittamista alakautta apurunkoineen, kuten yllä olevassa tehtaan esittelykuvassa. Kyllä se yläkauttakin lähtee, mutta vaikeasti.

Ai niin, 204 on ensimmäinen pösö, jossa oli kaikkien pyörien erillisjousitus. Tuossa on mcpherssonit joka nurkassa. Olikos 305:ssä myös?

LaRenZi

  • Vieras
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #10 : 07.09.2014, 13:36:45 »
204 on ensimmäinen pösö, jossa oli kaikkien pyörien erillisjousitus. Tuossa on mcpherssonit joka nurkassa. Olikos 305:ssä myös?

Tuohon en osaa sanoa mitään mutta sain sen korjauskirjan tuohon autoon ja eilen kun sitä hämmästeltiin siinä pihalla niin tutkin etujarrua ja siihen oli kyllä palat vast ikään vaihdettu ja myös letkut ja nuo näytti olevan kunnossa. Sitten siinä päätettiin pestä se auto ja samalla löytyi tuo kuljettajan puoleinen lista kylkeen.

Jarrupoljin jää pohjaan että senkun vielä sais kuntoon. Lisäksi kirjotin tuosta pesusta vähän juttua tuone blogiin niin siellä on paljon uusia kuvia jos kiinnostaa :)
http://peugeot204.blogspot.fi/2014/09/pesu-ja-hammastely.html

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 385
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #11 : 25.09.2014, 23:03:00 »
Mun ensimäinen pösö oli turkoosi 204, hieno auto, ajeltiin kesälomalla pitkin Suomea tyttöystävän kanssa oi niitä aikoja!  :) Yksi asia tuossa on jos tuulettimen hihna katkeaa niin on aikamoinen homma vaihtaa, hihna kiertää moottorin kulman ympäri 90 astetta monen ohjauspyörän kautta, vaihdoin kerran tullinpuomin Shellin pihalla vesisateessa muutama tunti siinä meni.  :o
PS: luulen että minulla on  jossakin viellä pölykapselit tuohon autoon.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2014, 23:13:05, kirjoittanut kilroy »

Kauppalopo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 276
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #12 : 26.09.2014, 09:51:26 »
304:ssä hihna kiertää myös kulman ympäri, 305:ssä lienee ratkaistu tuo toisin. Hihnan kulku on sinänsä selvä ja looginen, mutta kun kiristin on ahtaassa paikassa alhaalla, on tuossa kova duuni. Vaatii pienet kädet ja lehmän hermot.

Saakos tuossa käyttää hammastettua hihnaa?

LaRenZi

  • Vieras
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #13 : 28.09.2014, 12:15:44 »
Tuossa käyttelin autoa taas lämpimäksi ja otin renkaat irti jotta pääsi kattelemaan vähän paremmin nuita pyöränkoteloita. Etu lokarit näytti siltä että ne on käyty läpi tai ainakin hyvin massattu. (Mitenköhän pohjatyöt) ja sitten taka lokarit oli sisältä aivan puhkiruosteessa.
Ikävä vain ku ei ole oikein paikkaa ja työkaluja alkaa tuota nyt kunnostamaan niin pitää varmaan projekti jättää talviteloille.


Toisia vanteita koitin soodapuhaltaa puhtaaksi mutta eihän se ruostetta irroitanut, maalit kyllä.
Tankki oli sisältä ruosteessa mutta liotin sitä sitruunahapossa ja kyllähän siitä ruosteet lähti! Myös ruosteiset renkaan mutterit putsasin hapolla.

Uuden kromipeilin tarvitsisin tuohon, että jos jollain tallin perukoilla semmonen pyörii  ;)

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 175
Vs: 204 (yleistä tietoa, niksejä, vinkkejä ja entisöintiä)
« Vastaus #14 : 28.09.2014, 14:27:25 »
Tätä se on näiden vanhusten kanssa oikeastaan aina.
404, Expert, C3
2CV4