Kirjoittaja Aihe: 406 - Yhtäkkiä ilmaantunut käynnistysongelma (HDi)  (Luettu 2061 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Backbone

  • Vieras
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2001 406 2,0 HDi.

Olen yrittänyt hieman ottaa foorumilta tietoa asiasta, mutta ei ole vielä tärpännyt. Pääasiassa täältä olen lueskellut asiasta: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=37086.0.

Selitän tapahtumasarjan alusta. Aika katsastuskonttorille aamusta, menen autolle ja kaikki toimii niinkuin aina ennenkin. Ei siis mitään syytä epäillä vikaa. Ajan katsastuskonttorin pihaan ja sammutan auton. Menen lisäämään pissapoikaan nestettä ja istun sisälle autoon varmistuakseni, että pissapoika toimii. Päätän siksi aikaa käynnistää auton, mutta tällä kertaa käynnistyminen ei onnistukkaan. Startti pyörii hienosti ja katsastaja tulee antamaan apuvirtaa. Apuvirrasta ei lainkaan apua. Auto työnnetään läheiselle korjaamolle, tarkastetaan vikakoodit, mutta mitään ei löydy. Konehuoneessa olevaa punaista nappia painellaan, mikäli syöttö katkennut, (en nyt muista mitä nappi tekee, mutta liittyi jotenkin polttoaineen syötöön) mutta ei siitäkään apua. Yhtä suutinta raotetaan, että varmistutaan polttoaineen tulosta ja polttoainetta tulee.

Myöhemmin kävin autolla ja kokeilin käynnistystä toisella avaimella eikä mitään vaikutusta. Nyt on akkukenkä otettu pois paikaltaan ja myöhemmin illasta menen kokeilemaan uudestaan, jos alkaisi toimimaan, mutta epäilen. Ajoneston merkkivalo yi myöskään pala eikä ajoteitokoneeseen tule mitään ilmoitusta.

Osa 2:

Nyt näyttäisi siltä, että vika on mahdollisesti selvinnyt. Suuttimilta tulevat metalliset polttoainepaluuputket näyttävät hörppivän ilmaa mukaansa. Kun auto saatiin käyntiin suihkuttamalla imusarjaan brake cleaneria rupesi yhdestä liittimestä vuotamaan polttoainetta. Vaikka niitä kiristettiinkin auto takaisin ajettaessa sammui kaksi kertaa ja sama työ alkoi alusta. Seuraavaksi pitää putket vaihtaa jonka jälkeen oikeastaan voi sanoa rupeaako auto toimimaan vai ei. Onko ehdotuksia mistä saisi kyseiset putket edullisesti?

Myös karat pitäisi saada jostain, varmuuden vuoksi. Eli ne, mihin polttoainepaluuputket tulevat kiinni ennen moottoria.

Ratkaisu:

Vika on selvinnyt. Sen sijaan, että vika olisi ollut polttoaineputkissa, se oli polttoaineensuodattimessa ja sen kotelossa. Kotelossa ei ollut lainkaan O-rengasta paikallaan ja suodatin oli muuttunut keltaisesta tummanpunaiseksi. O-renkaan ja suodattimen vaihdon jälkeen autossa ei ole ollut mitään ongelmia.