Kirjoittaja Aihe: 308 - Polttoainevuoto moottorista (polttoainesuutin) (DV6)  (Luettu 4927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Leksu

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2008 308 SW 1,6 HDi.

Keväällä vaihtoautona hankittu ja takuun omaavassa autossa oli imusarjan suojamuovi märkä ja ruiskusuuttimien juuressa näkyi öljyä. Vein auton takuutarkastukseen, jossa tuomio oli, että venttiilikopan tiiviste vuotaa, mutta takuu ei kata.

Ratkaisu:

Osa 1:

Viimeinen diagnoosi oli, että kyseessä onkin polttoaine. 1. sylinterin ruiskusuuttimen juuresta vuoti polttoainetta. Nyt on kantta koneistettu tuosta ja toustaiseksi näyttää kuivalta.

Osa 2:

Nyt on aikaa mennyt runsas vuosi ja kilometrejä n. 40 000 edellisestä. Kansi on kuiva suuttimien ympäriltä, joten viimeinen diagnoosi ja korjaus oli oikea. Kansi koneistettiin suuttiminen paikoilta.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
  • 307
Vs: 308 - Polttoainevuoto moottorista (polttoainesuutin) (DV6)
« Vastaus #1 : 13.09.2014, 07:21:06 »
Ruiskutussuuttimen läheltä löytyvä öljy voisi viitata myös ruiskutussuuttimen alkavaan vuotoon.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 854
  • 307
Vs: 308 - Polttoainevuoto moottorista (polttoainesuutin) (DV6)
« Vastaus #2 : 13.09.2014, 10:25:11 »
Ei se ruiskusuutin kyllä öljyä vuoda, polttoainetta voi kylläkin tai suuttimen pohjatiivisteet todennäköisesti.

Ruiskutussuuttimen juuritiivisteen vuoto pitkälle kehittyessään pikeää moottoriöljyn. Siitä seuraa taas ketjureaktiona muita ongelmia, jos siis pitkään antaa vuotaa. Ruiskutussuuttimen läheltä löytyvä "öljymäinen aine" on 1,6 HDi:ssä huolta-aiheuttava havainto.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 453
    • CitiX Oy
Vs: 308 - Polttoainevuoto moottorista (polttoainesuutin) (DV6)
« Vastaus #3 : 14.10.2014, 20:20:29 »
Onko tuollainen ruiskutussuuttimen juuritiivisteen vaihto iso operaatio? Vähän vaikuttaisi, kun ongelma olisikin tosiaan siellä.

Kaikki neljä pohjatiivistettä vaihtaa n. 1-1,5 tuntiin. Riippuu pitkälti, miten kovassa ovat kiinni. Kone pitää ajaa ainakin niin kuumaksi kuin ikinä vain mahdollista. Kannattaa käyttää näytillä huollossa, aika nopeasti sen näkee, mistä vuotaa. Itsekin näkee, kun ottaa moottorin suojamuovin koneen päältä irti ja katsoo, onko suuttimien ympäristö märkä. Pahaksi kun tuo vaiva pääsee, niin suutin alkaa "tsuputtamaan".
« Viimeksi muokattu: 10.03.2017, 01:27:04, kirjoittanut ToniL »
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97