Kirjoittaja Aihe: 405 - Tavaratilan lukko jumissa  (Luettu 7122 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aikka

  • Vieras
405 - Tavaratilan lukko jumissa
« : 15.08.2006, 13:33:29 »
Arkistoitu ohje: 405 - Tavaratilan lukko jumissa (keskuslukituksen moottori)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 405 - Tavaratilan lukko jumissa


Ongelma:

Auto: 1993 405.

Keskuslukitus hoitaa myös takaluukun lukitsemisen. Nyt kun keskuslukitus teki tenän, en saa takaluukkua auki. Takaluukun avain on ilmeisesti aivan eri kuin virta-avain. Minulla ei tietysti ole muuta kuin virta-avain. Mikä avuksi?

Ratkaisu:

Tiedoksi vaan, jos joku tuskailee saman ongelman kanssa. Öljyä piti suihkutella lukkoon peräti kolmen viikon ajan ennen kuin lukko aukesi. Eli ei pidä lannistua liian aikaisin. Nyt lukko toimii hienosti. Tulipa kerrankin öljyttyä lukkoa kunnolla.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 054
Vs: 405 - Tavaratilan lukko jumissa
« Vastaus #1 : 15.08.2006, 15:50:45 »
Tuota noin. Minun muistini mukaan sama avain sopi kyllä kaikkiin lukkoihin. Olisikohan tuossa yksilössäsi tehty jotakin lukkoremppaa.

Joissakin autoissa on ollut käytössä "huoltoavain" jolla ei takaluukkuun pääse mutta mitä hyötyä siitä olisi keskuslukituksellisessa autossa.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 464
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 405 - Tavaratilan lukko jumissa
« Vastaus #2 : 15.08.2006, 18:36:53 »
Takaluukun lukko on todennäköisesti vain jumissa käytön puutteen vuoksi (luotettu aina keskuslukkoon). Aseöljyä avaimenreiästä pari päivää peräkkäin ja sitten avaimella kokeilua. Aseöljyn kannattaa antaa vaikuttaa...
Peugeot RCZ HDI FAP

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tavaratilan lukko jumissa
« Vastaus #3 : 07.04.2011, 23:03:45 »
Yritin itse korjata 309 kuskinoven lukkopatruunan, mutta ei onnistunut. Ainakin tuossa -92 mallissa patruuna oli alumiinia ja purkaminen ei ainakaan minulta onnistunut millään, sitä ei kertakaikkiaan rikkomatta saanut auki. Jos vika on pelkästään haittojen jumittuminen, niitä voi yrittää herätellä jollain terävällä metallipuikolla tai vastaavalla työkalulla, liikaa väkivaltaa käyttämättä, ettei haitat väänny tai katkea ja välillä CRC:tä tai vastaavaa pesään. Noin olen joskus herätellyt vastaavanlaisesta viasta kärsinyttä lukkoa. Sen kyllä tuntee, kun pikku hiljaa työntää puikkoa avaimen reikään, mikä haitoista painuu sisään ja mikä on jumissa.

Haittasysteemin saa toki purettua työstämällä haittakannen muotosulkeet jne. Haittasysteemin kantta kun ryhtyy vipuamaan irti (pyörähdyssymmetrisen akselin suuntaisesti eli kapeiden päätyjen puolilta) niin kannattaa huomioida, että haitoissa on jouset eli esimerkiksi purkaa asennelma läpinäkyvässä muovipussissa.

Lainaus käyttäjältä: Pate
Entäs jos lukkoa liottaisi öljyssä? Tai jossain ultraäänipesurissa?

Voi tietysti auttaa. Tuossa edellämainitussa tapauksessa saattaa olla kyseessä myös se, että avain on joskus katkennut ja pätkä on vielä patruunassa. Sitä pätkää ei varmaan muuten saa pois, kuin irrottamalla patruuna ja purkamalla se osiin. Tuolla aiemmin mainitsemallani konstilla selviää myös se, onko kyseessä avaimen katkeaminen. Voi myös olla, että tukkona on kulunut haitta, joka on päässyt nousemaan liian ylös ja jäänyt vinoon asentoon, jolloin avain ei pääse syvemmälle.

Kovilla pakkasilla jäätyy tavaratilan avaava keskuslukkomekanismi, joten laitoin sinne avaavaan mekanismiin kiinni sisätilaan yltävän piuhan. Tiukka nyhtäsy vaijerista takapenkiltä, niin johan aukee takaluukku.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2011, 01:58:24, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tavaratilan lukko jumissa
« Vastaus #4 : 07.04.2011, 23:32:15 »
Auto: 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).

Avain ei mene (kaverin auton) tavaratilan lukkoon kuin vähän matkaa, joten lukkoa ei pysty käyttämään muuten kuin keskuslukituksen avulla. Lukko on ollut tuollainen jo edellisen omistajan jäljiltä. Irrotusöljyä sinne on aina välillä suihkutettu, mutta eipä silti lähde toimimaan. Onko tuossa kenties joku yleinen, korjattavissa oleva vika? Pystyykö lukkopesän purkamaan ja puhdistamaan helposti?

Uusi alkuperäinen lukko maksaa 99,50 e koodattuna vanhoille avaimille (halvempi kuin Saksassa), Motonet tarjoaa uudella avaimella toimivaa hintaan 49 e ja kokonaista Valeon lukkosarjaa tilauksesta 99,50 eurolla (virtalukko, ovilukot, tavaratilan lukko ja avaimet). Autoon ei kaivata mitään "ylimääräisiä" avaimia, joten vaihtoehtoina ovat siis vanhan korjaaminen, uuden tilaaminen merkkiliikkeestä koodattuna vanhoille avaimille tai kokonaisen Valeon valmistaman lukkosarjan tilaaminen Motonetista samaan hintaan. Valeon lukot taitavat olla alkuperäislaatua toisin kuin muut Motonetin hiukan surkeilta vaikuttavat halpavalmistajien tekeleet.

Oikeastaan tuo kokonaisen uuden lukkosarjan ostaminen voisi sinänsä olla järkevintä, että samalla saisi uusittua kaikki lukot (tietää toki lisätyötä). Mutta vanhan korjaamista pitäisi kuitenkin yrittää ensin.

Eipä ole kaverin auton tavaratilan lukko alkanut toimia, vaikka jo muutaman vuoden ajan sinne on suihkuteltu joitakin kertoja irrotusöljyä ja yritetty herkistellä. Irrotin lukon kokonaan ja annoin olla mm. yön yli "irrotusöljykylvyssä", mutta ei auttanut. Avain ei edelleenkään mene sisälle kuin n. 10 mm ja lukkopesä tuntuu olevan täysin jumissa. Näytti lisäksi sen verran kiinteältä paketilta, etten viitsinyt edes yrittää purkamista.

Autoon on ostettu asennusta odottamaan alkuperäinen lukkosarja 4162 N0 (148,00 e, mutta alennuksen jälkeen n. 133 e). Sarjan sisältö: virtalukko, ovilukot, tavaratilakannen lukko, lukollinen polttoainesäiliön korkki, hansikaslokeron lukko, kaksi avainta ja kaksi irtonaista avaimen päätä kauko-ohjaimiin. Tuleepahan uusittua kaikki lukot (ennakoiden virtalukon ja ovilukkojen todennäköistä hajoamista) ja yksiavainjärjestelmä säilyy. Lukon uusimisen jälkeen ei tarvitse enää pelätä, että keskuslukituskin lopettaa toimintansa, jonka jälkeen tavaratilan kantta ei saa enää auki.

405 (2. mallisarja), tavaratilan lukko

Lukko on 2. mallisarjan autoissa erilainen kuin vanhemmissa. Jotta siihen pääsisi käsiksi, on ensin irrotettava koko takalaidan kattava muovinen suojapaneeli (tiiviste nostettava pois päältä, avattava neljä kiinnitysruuvia ja poistettava/taitettava sivuverhoilulevyjä pois edestä). Lukko on kiinnitetty kahdella Torx-kantaisella ruuvilla mustaan muoviseen kehikkoon. Ruuvien kannat saattavat olla pahoin ruostuneet, joten ne on syytä puhdistaa huolellisesti ennen ensimmäistä avausyritystä, jonka on onnistuttava, koska muuten kannat pyöristyvät ja hankalasta sijainnista johtuen ruuveja ei pääse avamaan esim. lukkopihtien avulla tai kantoihin saa viilattua uria. Jollei muu auta, pitää ruuvit porata pois, mutta tällöin lukko saattaa vaurioitua.

Ennen kuin lukon saa irrotettua, on irrotettava lukon ympärillä oleva musta muovikehikko, johon lukkomekanismista ja keskuslukituksen moottorista tulevat tangot kiinnittyvät ja jonka vivusto liikuttaa lukon takaosasan vipua. Toisen tangon saa irti, kun irrottaa kahdella pultilla kiinnitetyn lukkomekanismin (osa, johon kannen vastakappale lukittuu), jonka jälkeen keskuslukitusmoottorin tangon saa irrotettua. Muovikehikko on alapuolelta löysästi kiinni auton korissa kumitulpalla (pellissä reikä, jonka läpi kumin tappi menee) ja irtoaa paikaltaan kevyesti vetämällä. Kun muovikehikko on irrotettu, lähtee lukko irti painamalla sitä ulospäin (voi olla tiukassa ja vaatia siten kevyen napautuksen).

Asennus tapahtuu päinvastaisessa järjestyksessä. Uusi lukko (tai vanha puhdistuksen jälkeen) on syytä voidella kevyesti. Lukon ja pellin väliin tulevan tiivisteen kunto tulee tarkistaa (kovettuu ja haurastuu vanhetessaan) ja pinnat puhdistaa. Lisäksi lukon ympäristö auton sisäpuolelta ja uusien kiinnitysruuvien kannat on hyvä suojata kevyesti kotelosuoja-aineella. Lukon aukon ympärillä voi olla vaurioita maalipinnassa.

Jos tavaratilan lukko jumittuu niin, ettei kantta saa auki, ovat vaihtoehdot vähissä. Tavaratilaan ei auton sisäpuolelta pääse käsiksi kuin kapean suksiluukun kautta ja lukon edessä on koko takalaidan kattava muovisuoja, jonka irrottaminen ei onnistu suksiluukun kautta (jos sinne asti edes yltää). Periaatteessa muoviin olisi kai mahdollista tehdä suksiluukun kautta aukko, jonka kautta pääsisi liikuttamaan lukon avausvipua. Ulkopuolelta voisi ehkä yrittää saada lukkoa avautumaan poraamalla (ei kokemusta).
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013, 19:54:45, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tavaratilan lukko jumissa
« Vastaus #5 : 21.10.2011, 01:43:28 »
Eipä ehditty kaverin autoon vaihtaa ajoissa toimivaa tavaratilan lukkoa ja nyt se ei avaudu enää keskuslukituksellakaan (ilmeisesti keskuslukitus kuitenkin muuten toimii). Tätä tilannetta olen jo pitkään odotellut tapahtuvaksi... Hyvällä onnella voisi lukitus vielä kerran avautua, kun tarpeeksi monta kertaa kokeilee keskuslukituksella.

Saan auton viikonloppuna tutkittavaksi, jolloin yritän kuuntelemalla selvittää, yrittääkö moottori edes avata lukkoa. Jollei moottori inahdakaan, niin sitten pitää etsiä jostain moottorille menevät johdot (keskuslukituksen ohjausyksiköltä tai lähempää lukon moottoria) ja syöttää niihin suoraan virtaa ja toivoa, ettei moottori ole rikki.

Sen paikallaan olevan jumittuneen lukkopesän voisi porata rikki, jolloin saisi varmaan ruuvimeisselillä käännettyä lukon auki? Toimiiko tuo keino ja onko poraamisessa jotain huomioitavaa, kun en ole tuollaista ennen kokeillut? Mikä on sopiva teräkoko (avain näyttää olevan leveimmillään n. 7 mm)?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Tavaratilan lukko jumissa
« Vastaus #6 : 23.10.2011, 23:43:33 »
Kokeilin lukon poraamista, vaikka siihen ei mistään sen ihmeellisempiä neuvoja löytynytkään. Porasin ensin 6 mm:n terällä 28 mm:n syvyyteen (jonka verran avain menee toimivaan lukkoon) ja jatkoin 8 mm:n terällä. Käytin apuna poraus/leikkuutahnaa. Materiaali tuntui olevan todella pehmeää, vaikka joissakin yleisissä ohjeissa oli peloteltu ainakin edessä olevan levyn olevan erityisen kovaa.

Poraamisen jälkeen yritin ruuvimeisselillä ja sen varteen kiinnitetyllä kiintoavaimella vääntää lukkoa auki, mutta se ei suostunut kääntymään muutamaa milliä enempää. Vaihdoin ruuvimeisselin hieman isompaan ja koska se oli hieman tiukka, napautin sitä varovasti vasaralla pari kertaa. Varovaisuudesta huolimatta lukon ulkopuolella oleva muutaman millimetrin levyinen kehys hajosi ja lukko painui sisälle autoon avaten samalla tavaratilan kannen. :-) Mitään vaurioita ei syntynyt myöskään auton sisäpuolella olevaan lukon kehikkoon, joka on autossa kiinni ainoastaan pohjassa olevan vedenpoistoreiän läpivientikumin avulla (kehikko pysyy paikallaan koripeltiä vasten, kun lukko kiristetään siihen ruuveilla).

Lukon muovikehys on siis aika heikko. Jatkossa vastaavassa tilanteessa rikkoisin vain kehyksen, koska se vaikutti olevan toimiva tapa. Jäi siis tällä kertaa selvittämättä, olisiko pelkkä poraaminen auttanut avaamaan lukon.

Jos joku haluaa yrittää avata tavaratilaa suksiluukun tai (kiinteän) hattuhyllyn aukkojen kautta, niin avaamalla ja irrottamalla takapaneelissa olevan tunkkikotelon kannen pääsee käsiksi vipuun, josta lukon saa auki. Siihen voi kuitenkin olla mahdotonta päästä käsiksi tavaratilan kannen ollessa suljettuna.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.







Kuvat ovat autosta 1996 405 2,0 GTX Style (XU10J2C, RFX, MM 8P, ABS, DAM 6906/06.10.1995).
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013, 19:53:08, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info