Kirjoittaja Aihe: 508 - THP-moottorin ongelmat  (Luettu 46028 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 388
  • Jotenkuten
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #105 : 25.09.2016, 05:00:46 »
Taitaa toi nykykettinki olla huonompaa ainetta kun venyy kun sukkanauha.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Katto kassinen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #106 : 25.09.2016, 23:45:05 »
Näitä ketjuongelmia on käsittääkseni kaikissa moottoreissa missä on jakopää tehty ketjulla, ihan kaikissa. Enää on mitoituksesta ja vaadituista tarkkuuksista kiinni kuinka helposti oireita tulee ja lopulta teknisestä toteutuksesta ja sen aiheuttamista hankaluuksista kiinni kuinka paljon ketjun vaihto maksaa. vrt. nokkahihna, rullat ja vesipumppu vaihtuu ~400-800 €.

Tuossa pihassa on vm-95 oleva mersu, 554tkm porskuttanut alkuperäisellä ketjulla ja vielä pelaa eli ei ainakaan tuossa ole ollut kovin ongelmallinen, ja vaikka nyt hajoaisikin (jota en kyllä usko) ei sitä silti voisi kovin löyhäksi sanoa ;):

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 173
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #107 : 26.09.2016, 06:13:58 »
Isäni -83 käyttöönotettun 305 Break SRD:n XIDL (1548 cm3) -koneseen vaihdettiin ketju n. 350 tkm ajettuna, kun alkoi rällättämään. Sen jälkeen autolla ajettiin vielä yli 400 tkm ilman ketjunvaihtoa ja auto oli ajossa seuraavalla omistajalla vielä 2000-luvun puolella. Siihenkin kun vertaa, niin susia ovat nämä nykytekeleet, eikä tuokaan kone muilta ominaisuuksiltaan ollut aivan ongelmaton.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 076
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #108 : 26.09.2016, 07:14:01 »
Juu, kyllä noilla vanhoilla pääsi, uusilla ei pääse, ihan sama mikä merkki. Mutta miettikääppä miten hienosti on päästy kehityksessä eteenpäin, ennen ketju kesti 200-500 tkm, jakohihnat vaihdettiin 30-80 tkm välein. Nyt jakohihnojen vaihtovälit on 160-200 tkm ja ketjuja vaihdellaan 20-100 tkm välein.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 233
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #109 : 26.09.2016, 08:50:09 »
...ja ketjunvaihdon yhteydessä voi mennä vaihtoon koko moottori tai sen yläkerta. ;D
Mitens nämä öljyssä uivat hihnat vaihdetaan?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 076
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #110 : 26.09.2016, 08:58:07 »
Mitens nämä öljyssä uivat hihnat vaihdetaan?

Ihan samalla tavalla kuin ei öljykylpyisetkin, koppa auki, hinna ja hilut pois, uudet tilalle ja takaisin kasaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 335
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #111 : 26.09.2016, 09:18:01 »
Öljy hihnat vaihdetaan pösössä samaan tyyliin kuin thp ketju.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 233
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #112 : 26.09.2016, 11:04:00 »
Ihan samalla tavalla kuin ei öljykylpyisetkin, koppa auki, hinna ja hilut pois, uudet tilalle ja takaisin kasaan.

En ihan tarkoittanut mekaanista suoritusta, se on hallussa, vaan mikä on vaihtoväli?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 076
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #113 : 26.09.2016, 11:09:56 »
Riippuen huolto-ohjelmasta ja moottorista 140, 165, 175 tai 180 tkm / 5-vuotta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 431
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #114 : 26.09.2016, 17:27:10 »
Eihän se hihna varsinaisesti öljyssä kylve... Öljy sumussa pikemminkin.
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

masiina

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 386
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #115 : 10.02.2017, 10:55:04 »
Tarkistin kaverille yhden THP-156 moottorilla olevan 508:in tietoja Autokeskuksen huollosta. Kävi ilmi, että myös uusien THP-165 koneidenkin jakoketjuja on vaihdettu jo useita. Vaikka uusittu jakoketju on paksumpi ei se silti ole pitkäikäinen. Tiedoksi vain niille jotka haaveilevat kyseisellä moottorilla varustetun auton ostosta.
Ajossa: RXH -13
Ex: 508 sw 2.0 HDi A Allure (120kw) -12
Ex: 407 sw 2.2 120kw (EW12J4)  Executive -06

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 431
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #116 : 13.02.2017, 11:59:29 »
Noista 165 koneen ongelmista olisi kiva kuulla enemmän kun ei täällä merkkihuollossa niitä ole tullut vastaan...
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 173
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #117 : 14.02.2017, 19:01:00 »
Ihan samat tutut oireet kuin edeltävissäkin versioissa, kun ketju venyy. Esiintymistiheys ei kyllä ole enää samaa luokkaa kuin oli THP150 ja 175 koneilla.

nessu123

  • Vieras
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #118 : 16.03.2017, 16:23:29 »
Nyt on tilatu huolto ketjun "rallatuksen" vuoksi. Huoltokaveri kertoi että tässä kuussa (03/2017) on tullut ketjusta taas uusi varaosanumero eli ilmeisesti ketjuissa vieläkin ongelmia. Viimeksi autoon jakopää laitettiin uusiksi 10/2015 (77 tkm). Nyt ajettu 110 tkm. Ilmeisesti 30 tkm se ketju kestää? Kustannusarvio 1150 e. Yritetään jos tehdas tulisi vielä vastaan, 5 v takuu meni umpeen 5 kk sitten.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 431
    • CitiX Oy
Vs: 508 - THP-moottorin ongelmat
« Vastaus #119 : 17.03.2017, 09:30:22 »
Kyllä ketjuun tullut uusi numero, mutta siinä muutoksessa pyritään ainoastaan vaimentamaan ketjun ääntä, eli ketjuun lisätty voitelua parantavia "kanavia".
Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97