Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 60336 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #105 : 16.09.2011, 07:39:50 »
MJ kommentti "välilevystä" on oikea. Edesmennyttä DAM 7053 406stani tuunattiin Automaalla (turbon jouset, kääntölaakerit). Kyseiseen malliin kuuluneet joustintukien"välilevyt" olivat jääneet asentajalta epähuomiossa pois. Tästä syystä kääntäessä jousi paukahti. Korjasivat takuuna, mutta pariin kertaan ihmettelivät, miksi joustintukitolppa oli jäykkä, ennenkuin hokasivat prikan  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #106 : 16.09.2011, 10:55:08 »
Siis nuo Servicen numerot viittaavatkin DAM-numeroon?

Kyllä. Joissakin kohdissa käytetään lyhennettä DAM ja joissakin RPO. Sarjanumeron kohdalla käytetään usein sanaa "series".
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #107 : 16.09.2011, 12:42:24 »
Se jousikuppi pitää aina vaihdon yhteydessä joko hiekka tai lasikuulapuhaltaa ja yläkumityyny lähes poikkeuksetta vaihtaa. Jos ton surkean laakerin ja kupin väliin jää vähääkään ruostetta se laakerin kuori muuttaa muotoaan ja laakeri jumittaa enemmän tai vähemmän. Sama pätee siihen yläkumiin jossa laakeri istuu, jos siinä laakerin kohdalla on ruostetta, kuten lähes aina on, ei se laakeri kestä kauaakaan kun on jumissa.

Surkea esitys on koko laakeri kaiken kaikkiaan, mokomaa ohuesta pellistä prässättyä härveliä ei oikein ilkeäisi edes laakeriksi kutsua.

Tota ensimmäistä rakennetta en ole ikinä nähnyt mutta veikkaa ettei siinä ole muuta eroa kuin tuon jousi kupin muoto.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 503
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #108 : 16.09.2011, 16:33:06 »
Tota ensimmäistä rakennetta en ole ikinä nähnyt mutta veikkaa ettei siinä ole muuta eroa kuin tuon jousi kupin muoto.

Erona oli myös kumipinta = ei ruostetta.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #109 : 16.09.2011, 18:53:02 »
Jos kääntölaakeri kestää vain 3,5 vuotta niin uskompa että väittämäni pitää hyvinkin paikkaansa. 3,5 vuotta on aika surkea ikä yläpään kääntölaakereille kun ne aikaisemmissa rakenteissa kesti helposti 20 vuotta eli käytännössä auton eliniän. Tehtaalta tullessaan noiden kesto oli luokkaa 5-7 vuotta.

makinjar406

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #110 : 17.09.2011, 19:20:12 »
Täällä menty nyt SKF-laadulla 4 vuotta ja 70tkm. Tuolloin vaihdoin pelkät laakerit ja muut osaset tosiaan vain teräsharjalla ja ruuvarilla putsaillen. Vielä pelaa hienosti ilman rutinoita/pauketta.

Coander

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #111 : 19.09.2011, 11:08:10 »
Onko käyttäjillä miten ilmennyt kolinana/ylimääräisinä ääninä nuo vialliset kääntölaakerit?

Itselläni on tietona että nuo kääntölaakerit on hyvinkin vaihdon tarpeessa, ja autoa jo pidempään vaivannut vahva etupään kolina jopa suoraan ajettaessa(siis jos tie on kuoppainen). Nuo "kolisevat" osat kun jo etupäästä vaihdettu niin olisikohan niin hyvä tuuri että saisi kaksi kärpästä samalla iskulla? :)

 

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 239
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #112 : 19.09.2011, 12:15:35 »
Kääntölaakerien ei pitäisi aiheuttaa kolinaa. Kolinan lähteitä on yleisimmin väljät pystytangot, alapallonivelet ja raidepäät.

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #113 : 10.03.2012, 16:54:22 »
Tässä kuvitettuna mitä jouduin tekemään että sain laakerit pois,Katsastusmies sen verran kateellinen että väitti yläkääntölaakereissa olevan muka vikaa  ;D

Ohessa uudet palikat mutta vanha ehjä kumi ja koiranluut vaihdan kun rälläkällä joutu tuhoamaan vanhat
« Viimeksi muokattu: 10.03.2012, 17:18:27, kirjoittanut raikka50 »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #114 : 10.03.2012, 19:53:21 »
eihän noissa ole mitään vikaa ;D

Jos olisikin ollut kunnon rasva jo tehtaalta ja korroosionesto pinnoite, niin niissä ei todellakaan olisi vielä mitään funktionaalista vikaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 970
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #115 : 10.03.2012, 22:09:16 »
Tarkkana, että samat hilut tulee uusiessa laakeria. Vanhemmissa malleissa 1996 ainakin, on erilainen välilevy. Kaverin 406:ssa menivät uudet laakerit jumiin, kun levy jäi asentamatta  ;).   
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

savonhumu

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #116 : 11.03.2012, 17:07:22 »
Helpotukseks mainittakoon, että koko tolppa tulee alas kaikkine hiluineen ilman jousipuristimiakin kun hieman kampeaa alatukivartta niin muljahtaa iskarin alapää pois pyörän-navalta.. Lattialla "hieman" helpompaa jousen lyttääminen ;)

raikka50

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #117 : 14.03.2012, 10:14:43 »
Uudet laakerit ilmeisesti jumissa kun ei menny katsastuksesta läpi,motonetin laakerit pesineen just laitettu molemmille puolille.Joku puhu jostain välilevystä,missähän semmoinen on ja miltä näyttää?vanhasta ei 4 silmällä näy mitään välilevyjä

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 685
    • http://peugeot505.info
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 147
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #119 : 14.03.2012, 12:20:32 »
Uudet laakerit ilmeisesti jumissa kun ei menny katsastuksesta läpi,motonetin laakerit pesineen just laitettu molemmille puolille.Joku puhu jostain välilevystä,missähän semmoinen on ja miltä näyttää?vanhasta ei 4 silmällä näy mitään välilevyjä

Eipä ole minulla koskaan jäänyt katsastuksessa kiinni vaikka laakeri on ollut aivan loppu niin että kääntyi nykimällä.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.