Kirjoittaja Aihe: 407 - Lämmityslaite ei puhalla kuumaa (säätöläpän akseli)  (Luettu 9417 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wg

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 256
Auto: 2005 407 2,2 Sport (130 000 km).

Samoin katkesivat säätöläpän akselit minunkin autostani, jolloin etumatkustajan puolelta tuli vain lämmintä. Viime viikolla läpät vaihdettiin ja nyt toimii taas. Minkäänlaista hyvitystä ei korjaukselle tullut, koska määräaikaishuoltoja ei ole hoidettu merkkiliikkeessä. Kustannukset: vianhaku 16,40 e, säätöläpän korjaussarja 97,00 e ja vaihtotyö 565,00 e.

Auto oli työpäivän verran poissa ajosta. Kaikki oli pitänyt purkaa pois etupenkistä eteenpäin ja kylmäaineet laskea ulos. Uuden käynnin huollossa aiheutti vielä löysälle jäänyt tuulettimen moottorin liitin, jonka johdosta kuljettajan puolen puhallus ei toiminut. Huollossa epäilivät rikkoutuvan läpän syyksi läppien tiivistepintoihin kerääntyvän kosteuden, joka jäädyttää läpän kiinni. Jos jotain positiivista hakee, niin nyt on sitten uusilla osilla ja työllä kahden vuoden takuu.
405 MI16 -91 // 99tkm. Matkusti jo nuorena leijonana aristokraattisessa seurassa Suomesta Ranskan Pariisiin opiskelemaan jossa asui kolme vuotta. Näki Eiffel-tornin, Champs-Élyséen ja paljon muuta. Tuli paluumuuttajana takaisin pohjolaan ja odottelee nyt säilössä parempia aikoja.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 867
  • 407 3.0 V6 Sport
Jouduitko tyhjentämään ilmastoinnin jäähdytinaineet?

Ei joudu - eikä jäähdytysnesteitäkään lämmityksen lämmönvaihtimesta.

Automaassa purkavat sitten olan takaa, kun freoneitakin täytellään yms. V6-mallissa on imusarja (kuulemma) irrotettava, jotta saa kojelautaruuvit pois.

Tekevät ohjeen mukaan. Operaatioon menee joissain merkkihuollossa 5 h ja joillakin 8 h.

Kaikki oli pitänyt purkaa pois etupenkistä eteenpäin ja kylmäaineet laskea ulos.

Korjauksen työtavassa on ollut eroavaisuuksia, sillä osa läpistä on vaihdettu ilman lämmityslaitteen irrottamista autosta. Tällöin ei tarvitse läträtä nesteiden eikä freonin kanssa. Läppien säätömoottorien uusiminen on myös ollut sattumankauppaa.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Mika407sw

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi 136 FAP (automaatti, Webasto-lisälämmitin ajastimella, 115 000 km).

Etumatkustajan puolelta ei tule viileätä ilmaa.

Ratkaisu:

Läpän akseli oli poikki ja molemmat läpät vaihdettiin uusiin. Pienemmän läpän kiinnityskohta oli haljennut ja se jouduttiin vahvistamaan, koska Pösöltä ilmoitettiin, että ei ole varaosaa olemassa, koska ne pienemmät läpät eivät hajoa. Jos haluaa uudet pienemmät läpät, niin pitää ostaa uusi ilmastointiyksikkö, jonka hinta on yli tonnin.

lareksi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2006 407 Coupe 2,7 V6 HDi (86 000 km).

Ilmastointi päällä ja molemmat puolet säädetty 19 asteeseen, kuskin puolelta tulee kylmää ja apukuskin puolelta kuumaa. Olisiko vika säätöläpissä vai mistäköhän voisi olla kyse? En huomannut kyseistä vikaa aikaisemmin koejoilla ja tänään tehty Coupesta kaupat ja heti alkoi murheilla. Auto saksan tuonti (ostettu liikkeestä).

Ratkaisu:

Säätöläpän akseli poikki, mutta onneksi autoliike lupaili hoitaa korjauksen. Säätöläpän akseli oli rikkonut samalla kiinnityskohdan, mutta onneksi asentajilla on joku korjauskonsti siihen, muuten olisi tarvittu euroja xxxx määrä lisää.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


stepe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Ongelma:

Auto: 2007 407 SW 2,0  (31 000 km).

Mukavan lämmin ajella. Apukuskin puolelle puhaltaa viileää/ kylmää mutta kuskin puolelle vain lämmintä tai haaleaa.

Ratkaisu:

Nyt on auto korjattu. Mistään ei kuulu nitinää eikä natinaa. Rahaa eivät ottaneet, ellei sitten myöhemmin.

Autolla oli ikää huollon aikaan 3 v ja 10 kk ja ajettu 31 000 km. Veljekset Laakkonen, Lahti oli korjaamo. Maahantuoja ja Laakkonen lienevät sopineet kuluista keskenään. Vielä ei ole laskua näkynyt. Jos näin menee, niin olen tyytyväinen. Asia on silloin hoidettu kuten kuuluukin ja maahantuoja vastaa tuotteessa olevasta valmistusvirheestä.

janne 406

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2005 407 SW 2,2 Sport Executive.

Lämmintä ilmaa tulee kuljettajan puolelta, mutta ei vänkärin puolelta. Aivan sama, missä lukemassa lämpötila on, niin kylmää vain puhaltaa.

Ratkaisu:

Nyt on sitten Kuopion Laakkosella säätöläpät vaihdettu ja hyvin ainakin vielä pelaa. 30 % sai hinnasta pois, kun tarpeeksi kauan asiasta jankkasi ja pari kertaa ainakin Laakkoselta ottivat yhteyttä maahantuojaan.

aaty

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2006 407 x,x (alle 60 000 km).

Tänään vein huoltoon lämmitysongelman vuoksi. Näin etukäteen kysyisin onko mahdollista että Peugeot tulee vastaan kuluissa, jos kyseessä on esim. kallis "läppävika"?

Ratkaisu:

825 e napsahti maksettavaa sisältäen ilmansuodattimen (pyysin vaihdon läppävian korjauksen lisäksi). Melko kallista sanoisin, kun osien hinta oli pikkusen yli satkun. Ei tule Peugeot vastaan kuluissa, koska autoa ei ole huollettu merkkiliikkeessä.

Aapo77

  • Vieras
Auto: 2007 407 1,8 Olympia.

Viety tänään merkkihuoltoon Kuopion laakkoselle ja lupasivat vielä iltapäivän aikana takaisin. Kustannukset 855 e. Ostin auton Kotkasta Eteläkymen autosta kesäkuussa ja vika ilmeni marraskuun lopulla, soitto liikkeeseen ja myyjä sanoi, että vie vain auto pajalle ja he maksavat kustannukset.

pösötti

  • Vieras
Auto: 2006 407 2,0 (rekisteröity 10/06, 72 000 km).

Se samainen vika, lakkasi lämmin tulemasta kuskin puolelle lokakuussa. Merkkikorjaamossa (ESS-autotalo) vika todettiin. Siitä heti työn alle ja homma hoitui erittäin pätevän asentajan tekemänä noin 3 tunnissa. Lämmityslaite oli pöydällä tunnin hajottamisen jälkeen ja tapahtumaa seurattuani läppiä tuskin on mahdollista korjata muuten kuin purkamalla koko kojelauta systeemi.

Nesteet poistettiin vain lämmönvaihtimen osalta. Freonit tyhj. ja täytettiin normaalisti. Kyseessä on kaksialueinen autom. ilmastointi, siinä on 4 säätömoottoria, jotka asentajankin mielestä ovat liian voimakkaita, aiheuttaen näitä rikkoontumisia.

Hintaa tuli n. 600 e, pakettihinnoittelu näissä töissä tietenkin on jotain 6-7 h. Maahantuoja ei tullut vastaan kustannuksissa. Uudet läpät olivat asentajan mukaan samanlaiset, mutta on nyt 2 vuotta takuu korjauksen puolesta.

Nyt taas ajellaan ja lämmintä tulee.

SnoodMaster

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 101
Auto: 2006 407 1,8 olympia (99 800 km).

Vaihdettu akseli Mäkelän Koneessa 22.12.2012, hinta 700 euroa. Maahantuojalla jatkettu takuu 4 vuotiaaksi, muuta kiinnostusta ei ko. asiaan. Hienoa Veho (ja Maan Auto). Kiitos Mäkelän Koneelle nopeasta työstä ja palvelusta.
Pösöt: 407 SW 1.8 2006 + 307 CC 2.0 A 2004

Vendange

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2006 407 SW 1,8 (EW7A, DAM 10658 CJ/13.01.2006).

Näytöllä vaihtuu puhaltimen nopeus sekä lämpötila ja puhalluksen suunta, mutta käytännössä ei.

Ratkaisu:

Avasin akun kengän ennen kuin lämmityslaitteen askelmoottorit ehtivät ajaa itsensä parkkiin. Sitten alkoi puhaltamaan vain kylmää. Uskon, että kun ne eivät olleet oletetussa paikassa, puskivat akselin poikki. Jos minä tekisin tuollaisen systeemin, laittaisin topparin moottorin puoleiseen päähän, jolloin akselia ei voisi ylikuormittaa.

Purin kojelautaa muutaman päivän ennen kuin tästä foorumista löytyi seikkaperäinen purkuohje. Sen jälkeen homma oli nopeasti tehty. En halkaissut lämmityslaitetta, vaan korjasin akselin alumiinikulman pätkällä, epoksilla ja muutamalla ruuvilla. Akselit toimivat erittäin herkästi. Ajoin askelmoottorit toiseen ääriasentoon, käänsin läpät samoin, moottorit kiinni, osat paikoilleen, ja homma toimii siltä osin loistavasti.

Havaitsin, ettei ohjeessa mainittuja kahta maajohtoa sekä sulakerasiaan meneviä kahta liitintä ole välttämätöntä irrottaa. Homma on yllättävän helppo, ja jos ei olisi alkanut purkaa turhia, suhteellisen vähässä ajassa suoritettavissa. Purkaessa kannattaa teipata samaan kohteeseen menevät liittimet yhteen nippuun, vähentää etsimistä. Sekä katsoa tarkkaan apumiehen puolella oleva radion antennien ja johdon käyrän rännin paikka.

Nyt tulee kuumaa ja viileää tai sopivaa. Oman halun mukaan, napista painellen.

Natina

  • Vieras
Auto: 2007 407 2,0 Sport (60 000 km).

Ensimmäinen talvi uudella pökötillä takana. Huomasin tuossa toukokuussa ilmojen lämmettyä, että etumatkustajan puolelle ei tule kuin vakiolämpöistä ~19 asteista ilmaa. Epäilykset kohdistuivat heti säätöläppään, joten auto pajalle tutkimuksiin. Arvaus osui oikeaan, mutta eivät ruvenneet purkamaan lämmitylaitetta heti paikan päällä, ja aika varattiin Oulun Veholle. Kuuleman mukaan tuolla noita remppoja on siellä tehty useita aikaisemminkin Sitikoihin ja Pösöihin.

Parin viikon päästä vian toteamisesta molemmat läpät vaihdettiin uusiin, vahvistettuihin. Muutama arpi oli ilmastoinnin paneeliin ja muualle muovien reunoihin tullut, joten auki se on käytetty. Sitä en hoksannut kysyä, oliko ilmastointikin tyhjennetty kylmäaineista (asiasta enemmän tietävät saa valaista). Työtä kertyi arviolta noin kolmen-neljän tunnin edestä. Kaikeksi onneksi homma meni Vehon vaihtoautotakuun (tai maahantuojan) piikkiin, kuten tällaisen käyttäjästä riippumattoman tyyppivian voi olettaa menevänkin.

mika

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 189
Oikoreitti tuon läpän avaamiseksi, kun akseli läpältä on katkennut: repäisee siitä mukavuussuuttimilta sen reikälevyn päältä pois, jolloin saadaan näköyhteys läppiin, kun puhallus on suunnattu oikeaan asentoon, muistaakseni matkustamoon päin oli tässä tapauksessa. Oma taitonsa on saada ehjänä se muovinen reikälevy kiinnitysklipseineen. Siis siinä ylempänä on edessä toiset läpät, joita ohjataan puhalluksen suuntausta muuttamalla sopivaan asentoon, jolloin näkyy alemmat läpät (taskulampun avulla ainakin).
Ennen; Mazda 323 1.5 GLX -87, Peugeot 406 2.0 SV-96, Peogeut 406 1.8 ST Grw -00
Nyt; Peugeot 407 2.0 SW Confort-06

TP

  • Vieras
Auto: 2007 407 SW 2,0 HDi Premium (automaatti, 74 000 km, DAM 11319 CJ).

Kuljettajan puolelta oli säätöläpän akseli poikki, merkkihuolto vaihtoi molemmat läpät uusiin. Työnjohtaja sanoi läppien olevan vahvistettua mallia. Koko remontti meni vaihtoautotakuun piikkiin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 867
  • 407 3.0 V6 Sport
Entä ratin akselin irrotus, ei löydy sitä alapään kiinnitysruuvia?

Kaasupolkimesta vasemmalle. Lukitsimen takana 13 mm mutteri, messinginvärinen lipsutin, eli oltava tuo varmuusnippeli, jotta rattiakseli on varmasti kiinni hammastangon akselissa. Pultti on myös spesiaali, eli tarkkaan merkkaa ja valokuvaa ennen purkua. Ratin asentoanturi oltava juuri oikeassa asennossa, muuten ESP alkaa herjaamaan.

Läpiviennistä 10 cm ylöspäin. Käännä rattia ja mutteri on lähes tarjottimella. Kiinni laittaessa oikeaan momenttiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -