Kirjoittaja Aihe: 206 SW 1.6 16v XS -02  (Luettu 511 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kukke

  • Vieras
206 SW 1.6 16v XS -02
« : 03.01.2016, 20:23:30 »
Tervehdys kanssapösöilijöille! Liityin joulukuun lopulla joukkoonne hankkimalla itselleni otsikon mukaisen Pösön. Melko väistämätön valintahan Peugeot minulle oli, sillä isälläni on ollut Peugeoteja jo yli 25 vuotta. Ensimmäinen autoni oli syrjähyppy toiseen ranskalaismerkkiin - Relluun - mutta Clio alkoi tuntua liian puhdittomalta ja pieneltä autolta käyttööni. Siispä Peugeotiin.

Mikäs tämä nyt on? 206, farmarimallinen ja hääppöisemmällä XS-varustetasolla. Varusteista mainittavimpana ilmastointi, joka ilmeisesti oli vielä 2002 XS:nkin kohdalla lisävaruste. Autolla on ajettu 263 tuhatta kilometriä, ja alustasta on uusittu suunnilleen kaikki mahdollinen.

Aivan viaton yksilö kyseessä ei ole, sillä tuulilasi on halki ja lämppärin etuvastus paukahti. Tämän sainkin jo fiksattua, mutta nyt alkoi laakeri ääntämään takaa. Lisäksi korissa on pieniä maalivaurioita, joiden kunnostus sijoittunee kesään.

Tavoitteena olisi siistiä hieman jo aikaa nähnyttä ulkoasua ja tehdä autosta alkuperäishengessä entistä mukavampi. Tarkoitukseni on parannella äänieristystä sekä äänentoistoa, ja myllyttää ja puunailla auton ulkopuoli kuosiinsa. Tapahtumia päivitellään tähän ketjuun.

Loppuun vielä pari ensimmäistä puhelinräpsyä biilistä. Kuvissa näyttää, että autossa olisi xenonit - tämä ei kuitenkaan (ainakaan vielä) pidä paikkaansa.




407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #1 : 03.01.2016, 20:34:36 »
Tervetuloa foorumille. Pitänee seuralla tätä projektia ;)
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 374
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #2 : 04.01.2016, 00:19:11 »
Tervetuloa. Mukava kun jaat projektin kanssamme. 
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Kukke

  • Vieras
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #3 : 08.01.2016, 19:30:10 »
Thänks. Eikös ne tuolla isossa maailmassakin ruukaa sanoa että sharing is caring.  ;)

Loppiaisaattona tuli käytettyä Pösö laakerinvaihdolla, oli kuulemma mennyt jo melkolailla viimeisillään. Nyt matka jatkuu taas tasaiseen. Samana iltana ajelin sitten Kittilästä Ouluun - pakkasta parhaimmillaan lähemmäs kolmekymmentä, mutta Pösö pelasi kuin enkeli. Tai no, kuskin puoleinen halogeeni himmeni lähes silmissä, joten taitaa olla aika sille xenon-päivitykselle... Katsella, mistä saisi laadukkaat popat hyvään hintaan.

Kukke

  • Vieras
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #4 : 09.02.2016, 19:04:01 »
Päivitellääs.

Vaihdekepinnuppi tuli vaihdettua, kun edellinen häiritsi aika pahasti jo silmää. Kuva ohessa.



Uusi löytyi Pörhöltä tilaamalla, hintaan 29,60. Ei paha.



Sitten pientä työkalukuvaa, varsin pienillä tarvikkeilla nuppi vaihtuu! Työvaiheistettuna homma menee seuraavasti:
1) irrotetaan suojuspussi keskikonsolista
2) tempaistaan nuppi irti kepistä
3) käännetään suojuspussi nurinniskoin
5) leikataan nippuside ja vaihdetaan nuppi
6) asennus Alfamer-tyyliin aiemmat vaiheet toisin päin.





Sain autolle varsin edukkaasti tallipaikan, nyt on mukava lähteä pakkasilla lämpöisestä liikkeelle. Eihän tuo iso ole, mutta kuitenkin.



Siitä innostuneena päätinkin kolhaista autoa tallin oveen, kuvassa lopputulos. No, kaaret piti uusia muutenkin johtuen maali/korrosiovaurioista, joten tilasin uudet Eestistä hintaan 65 e kpl.



Muuten on menty varsin mukavasti, seuraavaksi ohjelmassa on takakontin kahvan mikrokytkimen uusiminen.

Kukke

  • Vieras
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #5 : 18.07.2016, 21:43:23 »
Tallissa on tapahtunut taas, melkein puoli vuottahan tuosta edellisestä jo vierähtikin!

Myllyttelyt tuli myllyteltyä, eipä naarmuja ollut pahasti mutta pientä huntua kuitenkin. Vahaksi pistin pintaan Colliniten 476s.



Ajovaloihin laitoin 5000K -väriset xenonit, ja parkeiksi jenkkityylin porkkanaparkit, vaikkei Pösöjä olekaan Jenkkeihin viety sitten kasarin. Mutta näyttää mielestäni sopivalle kombolle.  8)



Konetilaan sain ostettua erittäin edullisesti brittien amazonista K&N:n vapaavirtausputken ja suotimen. Luin maailman foorumeilta, että 16-venasen 206 ilmanotto on melko ahdistava, ja että tässä vaparista on jotain hyötyäkin. Ja niinhän se on - kaasu vastaa herkemmin ja auto kulkee paremmin. Kämppiskin tuumasi koeajaessaan että onhan tässä eroa. Putkeen saa kaksi "säätöä" - kuvassa lyhyempi, joka on käytössä monsuunikelillä ja pitempi, hellekelin kylmäilmanotto. (Pitäis pestä konetila.. ::))



Peräloosterin mikrokytkinongelman ratkaisin vaihtamalla liittimen takalasin toimivaan kytkimeen, lasin kun saa auki avaimesta. Lisäksi loosteriin löysi tiensä JBLn pikkusubi, joka tuo mukavasti alataajuksille ääntä - eikä vie tilaa.



Lisäksi tuli paikattua katkennut pakoputki, uusittua koiranluut ja huomenna olisi tarkoitus vaihdattaa tuulilasi. Öljyt olen vaihtanut kerran, seuraava vaihto tulee eteen varmaan talvella. Noin 20 tkm olen autolla ajanut ja on ollut kyllä hyvä peli - 1.6 vie pientä autoa kevyesti ja auto on opiskelijajannulle juuri sopivan kokoinen. Ja ajoltaan juuri sitä, mistä pidän.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 374
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #6 : 18.07.2016, 21:48:35 »
Hyvää työtä. Miten se lokari, saitko vaihdettua?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Kukke

  • Vieras
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #7 : 18.07.2016, 22:04:54 »
Juu! Sain. Putosikin editoinnissa näemmä pois - homma oli varsin suoraviivainen, mutta erään pultin vastamutteriratkaisu oli hirveä - muovilevy, joka oli hapristunut eikä pitänyt ollenkaan paikkaansa. Sopivuus oli varsin hyvä noissa lokareissa, pitänee vaan lakata uusiksi jossain vaiheessa.  ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 109
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #8 : 18.07.2016, 22:29:56 »
Noi parkit saattaa tökötä katsastusmiehen silmään, niin vaikka joissakin jenkeissä on ton värisiä, niin välttämättä ei kelpaa jälkiasennuksena.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Kukke

  • Vieras
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #9 : 19.07.2016, 19:02:21 »
Niin todennäköisesti tökkäävätkin. Saattaapi olla että vaihtelen pois ennen leimaa, jotta voipi olla varma  :)

Kukke

  • Vieras
Vs: 206 SW 1.6 16v XS -02
« Vastaus #10 : 28.08.2016, 13:03:47 »
Leimalla tuli käytyä ja jäi kiinni raidetangon päästä. Pää vaihdettiin ja nyt kelpaa taas ajella vuoden verran siltä osin.

Konttorilla havaittiin myös, että auto ei laita flektiä päälle. Ongelmaan löytyi ratkaisu, sillä yksi flektin releen johdoista oli sulattanut sisuksensa :o Kolvailin tilalle hieman uutta johtoa sekä liittimen, ja alkoi jälleen pyöriä.

Siirsin xenonit pitkiin, koska vaikuttaa siltä ettei etupuskurin muotoilu salli Rellusta perittyjen 225-millisten Boschien asentamista nokkaan  ;D Täytyy käydä pimeällä testaamassa kuinka hyvin toimivat. Lisäksi päivitin radion bluetoothilla yhdistyvään ja DSP:llä varustettuun malliin. Lisää poppipajotuksesta myöhemmin, kun saan viimeisenkin elementin toimimaan.

Peugeot Planet -kilpukkakin tuli hommattua, ja koodattua autosta ajovalojen automaattinen syttyminen pois ja hätävilkkujen syttyminen ABS-jarrutuksessa päälle. Pitää vielä vähän tutkia, mitä kaikkea muuta sillä onkaan mahdollista tehdä. Ilmeisesti vakkari olisi mahdollista asentaa, mikäli ECU ja jarruvalokytkin ovat sopivat - ja mikäli ne ovat, tulen vakkarin autoon laittamaan.