Kirjoittaja Aihe: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85  (Luettu 4315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TeURaS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Hei vain kaikille Peugeotfoorumilaisillekkin. Olen tuolla Citroen foorumin puolella kirjoitellutkin tähän mennessä onnistuneesta Flexfuel conversiostani. Elikkä muutin oman autoni Citroen C5 II 2005 3.0 V6 (ES9A) Exclusiven käypäiseksi E85 polttoaineelle käyttäen eFlexFuel etanolimuuntosarjaa. Liitän tähän alkutarinan suoraan itse kirjoittamanani tuolta Citroen foorumin puolelta:

Lainaus
No niin! Lupasin tuolla muilla palstoilla aloittaa kertomaan tänne omaa tarinaani ja kokemustani otsikossa mainitun ympäristöystävällisen V6 moottorilla varustetun C5 muuntamisesta FlexFueliksi.
Ajatus etanolin käyttämisestä kiehtoi monessakin mielessä, taloudellinen hyöty itselle sekä toki ympäristöystävällisyys...No rehellisesti se, että auto liikahtaa hieman halvemmalla ja mittarilla pyörii litrat euroja nopeammin, ainakin tällä hetkellä. E85 käytöstä toki on ympäristöhyötyä mittauksien mukaan CO2 päästöt vähenee 80% ja suomessa E85 tehdään elintarviketeollisuuden jätteistä joten ei lähde leipä keltään suusta, kun etanolilla ajaa. Kaikki suomessa myytävä E85 on myöskin tehty suomessa joten "osta 10€ suomalaista kuukaudessa, niin tuet suomalaista työllisyyttä" tulee hoidettua ihan autolla ajamalla. =) Säästöä tietenkin tulee myös, kun tankkaan ABC asemalta ja kerään vielä S-Bonukset talteen jota minulle aiemmin ei tullut tankkaamisesta pätkääkään, koska pääsääntöisesti ABC:n polttoaineet olivat muita halvempia, niin kalliita, että olisin käytännössä maksanut itse itselleni boonusta.

Tutustuin E85 käyttöön bensiini autossa sekä noihin muunnossarjoihin viikkoja ja lueskelin läpi kaikki mahdolliset ja mahdottomat lähtees viralliset sekä epävirallisemmat =). Tuli huomattua, että aika paljon on myyttejä liikkeellä sekä ihan korkeiden herrojen lietsomaa kauhua. No toisaalta ymmärrän, että jokainen joka on auton valmistajiin tai myyjiin kallellaan on toki harmissaan, ettei uudet FlexFuel autot myy jos simppelillä muuntosarjalla voidaan se perheen bensiiniauto muuntaa käyttämään etanolia.

Vertailin erilaisia muuntosarjan valmistajia ja hyvin pian kävi selväksi, että suomalaiselta SteoOneTeciltä minä ostan eFlexFuel muuntosarjan. Valintakriteerinä oli ominaisuudet, mitä muiden valmistajien boxeissa ei ollut, eli etanolianturi sekä lämpötila-anturi ja bluetooth yhteys jolla saat kännykkään näkymään boxilta dataa. Sitten valintaan vaikutti myös suurelta osalta, SUOMALAISUUS ja sen mukanaan tuoma erittäin asiallinen tekninen tuki sekä asiakaspalvelu. Päädyin asentamaan sarjan itse ja se onnistui kyllä yhdellä teknisellä neuvonpitopuhelulla Pirkkalaan sekä tältä foorumilta saatujen vinkkien pohjalta.


Minulla oli jo tankissa pojalla laskelmieni mukaan 50% etanoliseos jolla kokeilin auton toimivuutta ihan alkuperäisellä kokoonpanolla ja sehän toimi ihan mainiosti. Sarjan asennuksen jälkeen etanolianturi näytti kuitenkin 45% joten hieman oli tullut heittoa laskelmissa =). Kävin tankkaamassa autoon heti asennuksen jälkeen E85 niin paljon kuin mahtui ja nyt on menossa tämä ensimmäinen tankillinen ja etanolianturi näyttää lukemaa 63%. Kylmäkäynnistys edellisinä aamuina +5 ja +1 asteen lämmöstä ja tänään iltapäivällä -1 pakkasesta on ollut nykyisellä seoksella ihan kuin bensalla, ei mitään eroa.

Mitä auton kulutukseen tulee, se onkin nyt hieman kinkkinen juttu, koska käytin auton maamantaina ohjainlaitepäivityksessä ja sieltä löytyi moottorinohjauksen ja vaihdelaatikon päivitykset. Näiden päivitysten jälkeen autosta tuli ihan täysin erilainen peli! Ennen kun lähti liikkeelle sai kaasua painaa hieman enemmänkin ja auto liikkui sellaiseen herrasmiesmäiseen rauhalliseen tapaan joka toki lähti sitten kun sitä kaasua kunnolla tarjosi. Päivityksen jälkeen meinasi laite lähteä lapasesta heti korjaamon pihalla, kun polkaisin kaasua vanhaan tottuneeseen tapaan. Päivityksen jälkeen autosta tuli paljon ärhäkkäämpi ja se reagoi kaasuun terävämmin ja vaihtaa vaihteita paljon sulavammin sekä KULUTUS TIPPUI IHAN REILUSTI! Eniten kiinnitin huomiota siihen, kun ennen mentäessä alamäkeen ja kaasu nostettuna ylös näytti kulutusmittari silti jotain 3-5L/100km eli syöttöä oli edelleen. Nyt kulutusmittari menee alamäessä nollaan, kun kaasu on pois nostettuna. Samoin suoralla tasaisella ajettaessa 100km/h vakkarilla ennen kulutus pyöri 9-12L/100km ja nyt se näyttää 5-10l/100km. Joten te joilla on V6 ja ette ole näitä päivityksiä teettäneet, niin teettäkää ne! Itsellä oli ainakin sopimus merkkiliikkeen kanssa, että jos päivityksiä on ne tehdään ja homma maksaa 100€ ja mikäli niitä ei ole he veloittavat vain sen parin kympin testeri maksun.

Mutta nyt on peli avattu tälle tarinalle ja pyrin raportoimaan tänne kokemuksiani, kun tästä kokemusta lisää karttuu.

Nyt on tullut ajeltua tuolla C5 eFlexfuel järjestelmällä jo 10tkm ja vain kahdesti on noilla hemmetin kovilla pakkasilla joutunut starttaamaan enemmän kuin kerran. Toki täytyy olla tyytyväinen, että oma etanoli mobiili lähtee parilla startill käyntiin, kun monen bensa ja diesel autot jätti lähtemättä tai jätti tielle =).

Tuohon eFlexfuelin boxin valintaan jo toisen kerran vaikutti myös sen laillistuminen. Eli Trafi ja Steponetech ja St1 sekä K-1 katsastajat ovat pitäneet pitkää kädenvääntöä aiheesta, että eFlexFuel saataisiin simppelillä muutoskatsastuksella lailliseksi ja nyt se sitten viime marraskuussa mahdollisui ja olen melko varma, että minulla on suomen ainut Flexfuel V6 Citroen tai ylipäätään suomen ainut virallinen Flexfuel Citroen, ennen kuin muut kerkiää rekisteröidä lisää.

Postin seurantatietojen mukaan minulle olisi tänään saapumassa pirkkalasta lähetys jossa on sitten eFlexFuel sarja tuota Peugeot 407 SW:tä varten ja sitten alkaa tämänkin auton matka Etanolilla kulkien.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

TeURaS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #1 : 15.01.2016, 18:15:15 »
No niin nythän se on sitten päivän aherruksen jälkeen Peugeot myös FlexFuel. Samalla tuli vaihdettua vuotavat VVT solenoidit ja putsailtua niistä johtuneita öljyvuotoja. Tankissa oli jo valmiiksi ns. 50/50 suhde E85 ja 95E10 jonka lopputulema oli 45% etanolipitoisuus jolla auton oma ECU pärjäsi hienosti näillä kovemmillakin pakkasilla. Sitten piti käydä tankkaamassa vajaa tankki täyteen E85 ja nyt siellä on vähän vajaa 60% etanoli tankissa. Jännä oli huomata taas nitä pieniä Peugeot vs Citroen eroja, mm. Peugeotilla herätevirralla eFlexFuel boxi heräsi hienosti ja oli valmiiksi päällä odottamassa starttia. Toisin taas C5 kohdalla jossa boxi saa virran vasta kun starttaus aloitetaan. Jännää tulee seurata, että vaikuttaako tämä nyt käytännössä mitenkään esim. siihen kylmäkäynnistysten oppimiseen. Sattuipa paikalle yksi työkaveri joka omistaa myös Peugeot 407, toki vain 2.0 koneella. Hän totesi, että hälle heti nyt tuo eFlexFuel järjestelmä, kun kilometrejä tulee 70tkm vuoteen. Sehän maksaa itsensä takaisin alle ½ vuoden...
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #2 : 15.01.2016, 20:11:47 »
Mites polttoaine putket kestää r85?
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

TeURaS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #3 : 15.01.2016, 21:14:56 »
Polttoaineputkethan kestää erinomaisesti. Ihan liikaa on tuosta etanolista huhuja liikkeilla, että kone syöpyy ja a auto käytännössä huuhtoutuu etanolin mukana viemäriin. Ranskattarien letkut ovat sitä kiiltäväpintaista "muovikumi seosta" joka on paljon kestävämpää kemikaaleja kohtaan, kun sellainen perinteisempi mattapintainen kumiletku. Vaikkakin sarjan mukana tuleva etanolin kestävä letku on juuri tätä jälkimmäistä, mutta huomasimpa sellaisen, että ranskattarien letkun ulkopinnasta ei jää käsiin mitään vaikka vähän bensan kanssa turaat, mutta ihan virallisesta etanolin kestävästä letkusta jää mustaa tuhrua käsiin ulkopinnasta, jos hieman bensiinin kanssa hölvää.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 518
  • Motion&Emotion
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #4 : 15.01.2016, 21:51:45 »
Hieno. Onnea projektille. Tietenkin olis mielenkiintoista nähdä pidemmän ajan jakson koulutuksia verrattuna 95e10.. :)
Peugeot 406 2.0 Hdi 2000 522tkm

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #5 : 15.01.2016, 22:12:18 »
Hyvä juttu kaikin puolin. Kotimaista polttoainetta tankissa ja vieläpä ympäristöteko.
Annas kuulua, kuinka "entinen bensakrematorio imee viinaa". Pari fotoa asennuksesta toki ovat tervetulleita, varsinkin kun samanlaisella moottorilla varustettu kiesi on tallissa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

TeURaS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #6 : 15.01.2016, 23:15:32 »
Pitää napata kuvia asennuksesta, kunhan sen olen saanut viimeisteltyä sen kunnolla. Kestoista voin taas lainata eFlexFuelin FaceBook keskusteluista heidän omaa vastausta eräälle kyselijälle:
Lainaus
eFlexFuel Tommi: Ainakaan kolmen vuoden ja 400 000 testikilometrin aikana seitsemällä eri testiautolla emme ole saaneet auton kumiosia hajoamaan. Testiautot ovat vuosimallia 1995-2004 vanhasta -95 vm. Nissanista -04 vm. Volvoon.

Itsellä tosiaan C5 takana se 10tkm tuota viinalla ajelua, mutta onhan noita ranskalaisia foorumeita missä porukka raportoi ajaneensa jo vaikka kuinka etanolilla.

Tässä sitten muutamia linkkejä:

Kaara otti testatakseen yhden eFlexFuel sarjan ja raportoivat siitä tässä vuodenmittaan.

https://www.youtube.com/watch?v=eesApkdZ4mI Tässä asennuttavat Volvoonsa moottorinlämmittimen.(Defan maksettu mainos.) https://www.youtube.com/watch?v=1wmRZhrHb5w

Tässä sitten yksinkertaisemmallekkin demostraatiota, että mitenkä ne eri polttoaineet palaa: https://www.youtube.com/watch?v=WOAyoCo3xXA

Ja tässä amerikkalaisten tekemä testi missä etanolilla on ajeltu yli 100000 mailia ja sitten kone puretaan ja verrataan vastaavaan pelkällä bensalla ajettuun. Tulokset on aika mielenkiintoisia, kun etanolin jäljiltä paikat on paremmassa kunnossa kun benziinin. https://www.youtube.com/watch?v=HuOs1yap8mU

C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

TeURaS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #7 : 17.01.2016, 11:24:26 »
Hieno. Onnea projektille. Tietenkin olis mielenkiintoista nähdä pidemmän ajan jakson koulutuksia verrattuna 95e10.. :)

Minulla on nyt tuota dataa tuosta C5:sta jossa siis sama kokoonpano ja autojen massat ja muut aika samat. Matka ajossa kulutus on E85 talvilaadulla, eli 76% etanolia sellainen 12-13L/100 Km. Mulla tahtoo olla aika raskas kaasujalka. Tuossa kaupunkiajossa se kulutus on vaihdellut 16,8-20L/ 100km Riippuen siitä, että montako "liikennevalo tilannetta" tuiee noiden teini Bemareiden ja muiden pullistelijoiden kanssa =)
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 133
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #8 : 17.01.2016, 11:54:34 »
Noissa etanolimuutoksissa vaan ei tunnu olevan taloudellisesti mitään järkeä, kuten noista kulutuslukemista voi päätellä. Jos etanolia kuluu se noin 30% enemmän on ihan sama ajaako bensalla vai etanolilla. Ainakaan nykyiselle bensan hintatasolla.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #9 : 17.01.2016, 20:19:06 »
Hetkellinen halpa bensa ei ole tilastodataa, plus päästöjen vähentyminen. Ecoteko  :)
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

plagu

  • Vieras
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #10 : 17.01.2016, 20:43:01 »
Ecoilu noissa se ainoa plussa on muuten aika nollapeliä viinalla läträtessä kun pitää huoltoväliäkin tihentää.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #11 : 17.01.2016, 22:45:01 »
Ecoilu ja kauppatase.
Peugeot RCZ HDI FAP

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #12 : 18.01.2016, 08:01:03 »
Kotimaisuus myös hyvä pointti. ST1 tekee RE85 polttoaineen biojätteestä. Öljyn kysynnän väheneminen alentaa hintaa, se kauppatase-puolelle huomioon  ;). Itämeri pitää pelastaa!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #13 : 18.01.2016, 16:33:00 »
Kyllä ja meidän täytyy viedä ulkomaille runsaasti tavaraa, jotta sillä katettaisi maahantuotavan öljyn hinta. Tällä hetkellähän vienti ja tuonti ovat epätasapainossa ja eurot karkaa ulkomaille.
Kotimainen biodiesel, etanoli ja sähkö vaan verohelpotusten/vähennysten avulla hallitsemaan Suomen polttoainemarkkinoita niin monta pulmaa ratkeaisi.
Peugeot RCZ HDI FAP

TeURaS

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 94
  • Hydractivella pehmeästi ;)
Vs: Peugeot 407 SW 2005 3.0 V6 (ES9A) eFlexFuel E85
« Vastaus #14 : 18.01.2016, 21:05:48 »
Noissa etanolimuutoksissa vaan ei tunnu olevan taloudellisesti mitään järkeä, kuten noista kulutuslukemista voi päätellä. Jos etanolia kuluu se noin 30% enemmän on ihan sama ajaako bensalla vai etanolilla. Ainakaan nykyiselle bensan hintatasolla.

Kannattaa hieman perehtyä, ennen kuin menee lausumaan. Olen aika tarkkaan tämän asian laskenut ja kannattaa sinunkin nyt aloittaa tästä laskurista http://eflexfuel.fi/saastolaskuri Laskurissa on huomioiotu Etanolin kulutuksen tuoma 28% lisäys minkä VTT:n laboratorioissa laitetta testatessaan saivat selville. Mikäli selville ei ole käynyt, niin autoni on V6 koneella varustettu 407 SW samoin kun tuo toinen pihassa seisova on C5 V6  ja kummassakin autossa tuo keskikulutus on valmistajan ilmoittamana bensiinillä noin 10L / 100km joten näpytelläämpä nämä lukemat tuohon laskuriin.
Ajokilometrit 20tkm vuodessa
Keskikulutus:10L/100
Bensiini maksaa meidän kylällä 1,33 €/L joka oli päivän hinta
E85 maksaa 0,91 L/100km
Laskuri huomioi tuon 28% lisäyksen joten saamme tulokseksi säästöä 330 euroa vähemmän polttoainekuluja vuodessa. 1650 euroa 5v. Ja tähän tulee vielä S-Bonukset päälle joita en ennen kerännyt autoilusta, koska ABC:n polttoaineen hinnat ovat olleet muutoin muita halvempia sen verran kalliimmat, että maksat itse itsellesi bonukset. E85 on ollut jatkuvasti valtakunnan hinnoissa.
Ja osaahan nyt tyhmempikin laskea jos polttoainetta kuluisikin se 30% enemmän, mutta 1,33/0,91 =1,461 Eli polttoaineiden hintaero on kuitenkin 46,1% -30% = 16,1% Säästöä hinnassa ja vielä ne S-Bonukset päälle joita on alkanut tulemaan entisen 5-10€ /kk tahdin sijaan sellainen 20-30€ /kk. En minä tyhmä ole, kun lähden kyseistä järjestelmää testaamaan ja laittamaan vielä kahteen talouden autoon. Mikäli tämä olisi osoittautunut paskaksi ideaksi ton C5 kohdalla, niin en minä tänne sisarmerkin foorumille kirjoittelisi.
Oliko muuta tähän säästöön nähden?

Lainaus
Ecoilu noissa se ainoa plussa on muuten aika nollapeliä viinalla läträtessä kun pitää huoltoväliäkin tihentää.

Tihentää ken tihentää. Minä olen aina teettänyt bensiiniautoihin öljynvaihdon 10tkm  välein muutenkin koska se on ehkä halvinta huoltoa mitä voi tehdä. Joten minulla ei mene yhtään pennin jeniä enempää siihen huoltamiseen. Jos V6 kone vie öljyä 5L jota satun saamaan 19,90€ 5L ja suodatin 5-10€ aina vähän ostopaikasta riippuen, niin on se niin halpa kustanne 10tkm välein tehdä. Välillä vielä Forten motor flush, niin irtoaa niitä kuona-aineita sieltä koneesta.
C5 2006 2,0i Exclusive Break, C5 2007 2,0i Exclusive Break
Ex: C5 2008 HDi 136 Comfort Tourer, C3 2006 1.4i SX, C5 2005 V6 3.0 Exclusive, Peugeot 407 SW V6 3.0, C4 2005 2.0 VTS, C5 2007 HDi 136 Exclusive Break