Kirjoittaja Aihe: 607 - Rallattava ääni moottorista huohottimen jäätymisen jälkeen (EW)  (Luettu 2485 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juba80

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Auto: 2001 607 2,2 (EW12J4).

Tänä aamuna kun käynnistin auton pakkasen ollessa -22 niin yhdestä huohotin letkusta pukkasi öljyä ulos, sekä öljytikusta. Sammutin auton ja hetken tutkisteltuani totesin että joihinkin huohotin putkiin on laitettu lämmittimet, muttei siihen mikä on keulaan päin ja josta vuoti öljyä. Todennäköisesti on huohotin jäässä, jotenka laitoin kaksi auton sisätilan lämmitintä sulattamaan huohotin putkia muutamaksi tunniksi.

Tarkistin samalla myös öljyt ja tikku ei kastunut kuin juuri vähän, täytin öljyn minimin ja maksimin puoleen väliin. Öljyntäyttöaukossa oli jäätynyttä sitä harmaata mönjää mitä nämä keräävät pakkasella.

Sitten tämän episodin seurauksen varsinainen vika. Nyt kun käynnistää auton niin öljyt pysyvät sisällä, mutta kannesta kuuluu rallattava ääni, aivan kuin ei voitelisi kunnolla yläkertaa. Ei uskalla kaasuun koskea eikä käyttää kauaa aikaa. Mitähän pösö rukasta hajosi? Autoon on n. 1000 km sitten vaihdettu öljyt+suodatin.

ATS

  • Vieras
Taitaa yläkerta eli venttiilinnostimetkin olla vielä jäässä , anna lämmetä koneen jokapuolelta eli "kokonaan" ennenkuin käynnistät uudelleen. Ehkä kuitenkin on jo "sulanut" kun vähän aikaa oottelet sen käynnistymisen jälkeen?

juba80

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Ei oikein uskalla antaa olla kovin kauaa käynnissä kun kuuluu niin paha ääni, aivan ko ois yläpää kuivana. Kaksi sisätilalämmitintä lämmittänyt jo n.3,5 tuntia yläpäätä ja auton oma säteily lämmitin ollut päällä jo 10 tuntia. Voiko se kannen päällä oleva  tunnistin hajota yhtäkkiä?

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 544
  • Motion&Emotion
Laite ne puhaltimet kone huoneeseen sisälle ja peitto auton kone pellin päälle jotta lämpö ei karkaa.  :)
Peugeot 406 2.0 HDI 540tkm

juba80

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Puhaltimet ovat olleet kohta sen viisi tuntia konehuoneessa sisällä ja peitto päällä.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 544
  • Motion&Emotion
Lisää öljyt max merkkiin ja varovasti kierroksia. Meinaan vaan että kuulet loppuuko nostinten kolina.
Peugeot 406 2.0 HDI 540tkm

juba80

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Konetta käytetty jonkin aikaa ja rallatus jatkuu,kierroksia nostin vähesen niin rallatus nousi kierrosten mukaan. Ja nyt kun käytin vähän enemmän aikaa niin putkesta tuli selaista öljyn käryn hajua. Vilkaisin pakosarjaan niin näyttää että öljyä olisi mennyt pakoputkeen, kun siitä putken haitari liitoksesta näky että olis öljyä. Olisikahan pösö rukasta mennyt kiertokanki solmuun tai laakerit. Tuntuu kummalliselta että näinkin voi auto hajota. Kun auto kerran lähti normaalisti käyntiin, kävi jonkun aikaa ja kun huomasin öljy vuodon niin sammutin heti. Paikallistin öljy vuodon ja laitoin uudestaan käymään siinä toivossa ettei vuotaisi enää, niin heti toisella käynnistyksellä alkoi kuulumaan tämä rallatus. Ei kait auta kuin alkaa kattoon vaihto konetta, taitaa tulla halvemmaksi kun alkaa korjaamaan tätä. ::)

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 049
EW-moottorissa ihan tyypillistä, että huohottimen jäätyessä työntää öljyt imusarjaan ja pahimmassa tapauksessa kiertokanki taipuu öljyn päästessä männän päälle. Näissä kannattaakin huolehtia, että keula hyvin tukittu pakkasilla ja huohottimen lämmittimet kunnossa ja huohotinletkut hyvin eristettynä.

juba80

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Tänään aukastiin pösöstä alakerta ja tällaista jälkeä oli. Kuva on ykkös pytystä. Ei taida kannattaa alkaa korjaamaan, vaan laittaa vaihto kone. Mistähän saisi vaihto koneen?

Osku407

  • Vieras
Hajottamot, avk, suomen vaihto osa, viron maalta? esimerkiksi, jos jollain foorumilaisella olisi purussa?

Näppärästi menny tuo veivi, onko tehnyt jälkeä sylinteriin, kampuran kauloihin? Missä kunnossa muut olivat? Tietysti tuon korjaaminen tulisi varmaa maksamaan vähintään samanverran kuin käytetyn moottorin hankkiminen. Riippuen vaurioiden laajuudesta. Muutaman erimerkkisen koneen oon korjannut, mutta niiden varaosien saatavuus ja hinta taitaa olla eriluokkaa kun pösöön. Mutta käytetty on aina käytetty ja kunnostettu on kunnostettu. Rahaa jokatapauksessa menee.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Ottaa kannen pois ja mittaa mäntien ylitykset ja nostaa männät pois. Jos siihen saa käytetynmännän kankineen niin varmaan voi saada vielä edullisesti kunroon.

Osku407

  • Vieras
Niinno en edullisesta silti tiedä. Kampuran kaulojen hionta/kiillotus ja tarkastus, kannen tarkastus ja koneistus, hyvä olis hoonauttaa samalla sylinterit ja kanget puhdistushoonata, uudet männänrenkaat, uudet lakrut kampuraan ja kankiin, uudet tiivisteet, kannenpultit vaihtoon, jakopää uusiks tai vähintään hihna jos on hiljattain tehty, kytkimenkin voi vaihtaa samaan syssyyn ku kerran esillä on, jos tarvetta. Ja muut hommelit esim öljyt pariin kertaan+työ. Kyl satasia menee monta. Siinä voi säästää monta penniä jos pystyy itse purkamaan ja kasaamaan. Voi sen tietty tehdä niinkin et vaihtaa vaa kangen uuteen käytettyyn ja laittaa auto kiertoon.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Jos siinä ei oo muuta vikaa kun kanki niin etsisin siihen käytetyn kangen ja männän kun auto on muutenkin vanha niin miks uutta tekemään,seuraavaa huohittimen jäätymistä vaan odottelee.

Osku407

  • Vieras
Voihan senki ehkäistä niinkuin mainittu.

Näissä kannattaakin huolehtia, että keula hyvin tukittu pakkasilla ja huohottimen lämmittimet kunnossa ja huohotinletkut hyvin eristettynä.

Tosi on, että vaihtomoottori tai kunnostus tai mitä ikinä tekeekään ei sen auton arvoa juurikaan muuta. Käyttöarvo on ja pysyy ja hyvä auto ymmärtääkseni muuten on, mitä muutamalta tuollaisen omistajalta kuullut.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 492
Itsellä on 406 ew7 1,8 2003 siinä ei ole huohottimessa lämmitystä,missä malleissa sellainen on?