Kirjoittaja Aihe: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa  (Luettu 1713 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« : 11.05.2016, 09:32:53 »
Auto: 2013 508 SW 2,0 HDi 163 Allure.

508:n konehuone imuroi sisäänsä enemmän kuraa, kuin joidenkin muiden autojen - en ole siitä huolissani.

Eilen etsin palanutta sulaketta ja kurkkasin ensimmäisen kerran konetilan vasemmalla puolella olevaan sulakerasiaan. Olin ihmeissäni, kun siellä oli varsin paljon kuivunutta hiekkapölyä, joka on selvästi tullut sinne kosteana.  Kura tulee pika-arvion mukaan sisään pyöräkotelon raoista.

Onko joku jo aiemmin ratkaissut tämän minua huolestuttavan sulakekotelon kuraantumisen?  Kertokaa mielellään miten korjauksen teitte.

Ellei fixausta vielä ole, niin "tuotteistan" isommasta tuulilasinpesunestepurkista ja kaksipuolisesta teipistä saksilla leikaten ip68 luokituksen mukaisen suojauksen. :)

Pidän pulmaa melko vakavana, sillä useamman vuoden päästä kosteus saattaa hapettaa liitokset ja aiheuttaa auton aikanaan omistavalle (siis edelleen minulle) tarpeettomia ja hankalasti löydettäviä sähkövikoja.

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 078
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #1 : 11.05.2016, 10:25:23 »
En tunne 508:n ratkaisua, mutta yleisellä tasolla kostea kura on varmasti haitallista ja läsnäolevan sähköjännitteen kanssa syntyy herkästi galvaanista korroosiota. Sen verran kuitenkin varoituksen sanaa, että jos kotelo ei ole kunnolla tuulettuva, saattaa sinne kertyä kondenssikosteutta, jolloin on menty ojasta kuralammikkoon.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 870
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #2 : 11.05.2016, 12:57:19 »
Tuo että on nyt kuiva kertonee juurikin sen että alun perin tarkoituksena on ehkä ollutkin se, että rasiaan päätyvä kosteus kuivuisi sieltä myös pois.

Parempi lienee yrittää estää kuran pääsyä sulakekotelon luo kuin tiivistää itse sulakekotelo.

downtime

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 100
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #3 : 11.05.2016, 14:38:05 »
Auto: 2014 508 SW 2,0 HDi 200 RXH.

Mulle tehtiin autoon jokin konetilan sulakerasian päivitys takaisinkutsukampanjana. En tiedä liittyykö juurikin tuohon ongelmaan mikä sulla on. Kannattaa varmaankin kysellä huollosta onko avoimia kampanjoita autoosi.

Jukka P

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 127
  • 206 -07, 406 -98 ja 508sw 2.0 Hdi 163 -13
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #4 : 11.05.2016, 17:32:10 »
Heips.

Oikeastaan ensiajatukseni oli leikata -kuten ehdotettiinkin- pyöräkotelon kohdalle parin kämmenen kokoinen muovilaatta, joka estäisi roiskumisen sulakerasiaan ja muutenkin koneen suuntaan.  Pitää myös etsiä linkki siihen ketjuun, jossa oli tarinaa konehuoneen muutenkin paremmasta kurasuojauksesta.

Asiat olivat paljon paremmin, kun konehuoneen sai pestä painepesurilla, kunhan suojasi Elannon (tai Kukkurakaupan) muovikassilla laturin ja virranjakajan. 

Jukka P

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #5 : 02.07.2016, 17:34:08 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140 Allure.

Huomasin, että moottoritilaan oli tullut pyöräkotelosta kuraa, koska moottoritilasta on suora yhteys pyöräkoteloon. Olipa vielä niin pahassa paikassa kuin sulakekotelon kohdalla (kuskin puoli). Sulakekoteloonkin oli mennyt jo hivenen kuraa, mutta kuraa  oli enemmänkin ympärillä konepellin alapuolta myöden. Samoin oli myös repsikan puolella jäähdytinnestesäiliön ja iskarikotelon välissä.

Pellissä konehuonen puolella on pieni rako ja "lokarissa" myös, josta rapa pääsee roiskumaan. "Lokarin" limityksesä on rako pyöräkotelossa. Samalla kohtaa on moottoritilan puolella pyöräkotelotilaan johtava noin 30 mm kantiinsa oleva kolmion mallinen aukko. Sekin menee pyöräkotelotilaan, mutta "lokari" ei siltä kohtaa vuoda tai ole vuotanut vielä.

Pyysin huoltoa selvittämään, mutta ei ole vielä mitään kuulunut. Toistaiseksi korjasin sen teipillä, joka kyllä pidättelee ainakin raskasta kuraa ulkopuolella. Pölystä ei vielä tietoa. Autohan on thp 155 sedan.

Onkos muilla samoja havaintoja ?

Tämä yo. kopioin siis tuolta "roiskeläpät"- aiheesta.

Tuo kolmion muotoinen reikä voi olla hyvä tukkia mutta suurin osa kurasta konehuoneeseen tulee havaintoni mukaan keskeltä avausvivun kohdalta ja kulmista missä ei ole kumitiivistettä nokkapellin etureunassa. Onko kukaan lisännyt tiivistettä noihin kohtiin?
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

nessu123

  • Vieras
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #6 : 26.07.2016, 21:43:15 »
Auto: 2011 508 1,6 THP 156.

Laitoin omaan autoon kolme kumitiivisteen palasta  eli keskelle ja kulmiin kts kuva. Auttaa hyvin konehuoneen pysymiseen  puhtaana.  Tiivisteen hommasin Etolasta jossa sitä myydään metritavarana. Minulla se tiiviste on 12 mm paksu, sinne varmaan sopis paksumpikin.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 390
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #7 : 26.07.2016, 23:02:19 »
Näyttää pätevältä ratkaisulta nessu123. Miksi ihmeessä tehtaalla onkaan jätetty tuollaiset raot. Kuitenkin nähty vähän vaivaa laittamalla pari pätkää. Mutta kiitos kuvasta, täytyy viritellä itsekin kun vain kerkiäisi.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 529
Vs: 508 - Kuraa moottoritilan sulakerasiassa
« Vastaus #8 : 27.07.2016, 17:29:36 »
Minä laitoin sellaisen uratiivisteen tuonne mihin muovi loppuu. Konehuone pysyy puhtaana.
Peugeot 508 & Peugeot 607