Kirjoittaja Aihe: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)  (Luettu 4414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

spyykko

  • Vieras
307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« : 24.01.2011, 15:57:48 »
Arkistoitu ohje: 307 - Automatic gearbox fault (AL4) (modulaatioventtiili)


Ongelma:

Auto: 2003 307 SW 2,0 (automaatti).

Ehjäsin viikonlopun silloin tällöin kiukutellutta AL4:sta. Homma ei mennyt ihan kuin Strömsössä...

Avasin venttiilikoneiston kannen ja vaihdoin solenoidit. Sinänsä ihan simppeli homma. Kansi kiinni, uudet öljyt sisälle ja kone käyntiin. Vaihde D:lle, mitään ei tapahdu. Vaihde R:lle, sama homma.

Soitto Automaalle joka ihme kyllä on nykyään lauantaina veljään auki. Kaveri ei tiennyt puhelimen toisessa päässä juuri mistään mitään, mutta katsoi ettei laatikon softaa ole ainakaan Automaalla päivitetty. Auton minulle myynyt väitti että olisi, mutta joko päivitys on tehty jossain muualla, tai myyjä valehteli... Seuraava ajatus: josko vehje toimisi vanhoilla solenoidieilla. Koppa auki, solenoidit vaihtoon ja kootessa huomasin mistä homma ekalla yrittämällä kiikasti. Venttiilikoneiston päällää oleva manuaaliventtiilin kara ei ollut ensimmäisen kasausyrityksen jälkeen paikoillaan ja paineen kulku tyssäsi siihen.

Öljyt sisään ja koeajolle, jossa kaikki toimii kuten pitää. Kaartaessani koeajolenkiltä pihalle tuli sitten bling bling ja aski meni fault-tilaan. Ja nyt se menee sinne joka kerta heti moottorin käynnistyksen jälkeen.

Luetutin vikakoodit Tampereen Käyttöautossa, herjasi solenoidiventtiili 5 oikosulusta B+:n ja syötöstä solenoidiventtiileille ja säätölaitteille avoin piiri. Tuo viitosventtiili on ilmeisesti se lohkon pohjalla oleva venttiili, jonka johto kiertää siitä venttiililohkon päältä? Olenko onnistunut telomaan ko. venttiilin piuhan tai liittimen laittaessani venttiilikoneiston kantta ahtaasta välistä paikoilleen (en keksinyt mistä imuilmakotelon alaosa olisi tullut askin ja syylärin välistä pois joten tilaa oli aika vähän).

Softapäivitykselle on varattu aika ensi viikolle. Sattuuko joku tietämään varmasti mitä tapahtuu jos kuitenkin otan tuon nyt auki ja läjään sen uusilla solenoideilla, mutta vanhalla softalla?

Ratkaisu:

Osa 1:

Ankara internetin selaaminen taisi tuoda vastauksen. Ihan itse rikoin, viitossolenoidille menevä sähköjohto on tuon venttiililohkon päällä olevan pellin alla jumissa ja poikki / eristeet rikki. Sisarfoorumilla on paikasta hyvä kuva http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6061.0.html. Milläköhän piuhan luotettavasti korjaa? Ja tietäisikö kukaan miten imuilmakotelon alin osa lähtee irti, saisi enemmän tilaa remontin tekoon?

Osa 2:

Kolmannella pura-ja kokoa -kierroksella homma loksahti kohdilleen. Solenoidiremppa on näemmä varsin simppeli tehtävä, kunhan katsoo kootessaan kaksi asiaa (jotka minä munasin molemmat): 1. hydrauliyksikön pääliosassa on manuaaliventtilin kara mikä pitää läjätessä laittaa käyttövivun tappiin ja 2. alareunan solenoidin piuha EI mene hydrauliyksikön päällä olevan ohuen suojapellin alle, vaan sen päälle, varsinaisen suojakopan alle. Ilmeisesti kolmas mahdollinen munauskohde on käyttövivun jousen säätö, josta kannattanee purkuvaiheessa katsoa asemointi talteen ja kootessa koittaa saada paikka jotakuinkin samaksi, jostain syystä tämän onnistuin tekemään oikein.

Asian harjoitellut kaveri tekee homman öljynvaihtoineen kolmessa tunnissa. Imuilmakotelon alaosan poistamiseen taidetaan tarvita pyörän ja sisälokasuojan irrotus.

TEMP_ARKISTOON

teemuK

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #1 : 02.06.2011, 19:21:45 »
Auto: 2001 307 1,6.

Tuli tänään kahdesti itsellä tämä ilmoitus, eka kerran aamulla töistä kotiin ajellessa, ja sitten myöhemmin tänään, molemmilla kerroilla ihan tasasella ajaessa. Sammutus, käynnistys ja matka jatkui...Tuli mieleen kun vaihdoin kesärenkaat alle niin n. 120 vauhdissa meinannut täryyttää jonkin verran, niin ajattelin että varmaan tällä on voinut olla vaikutusta asiaan. Tätä lueskellessani tuli esille ABS-anturi, etupyörän laakerit ja muita kivoja vinkkejä, mutta tällä hetkellä olen hukkua töihin niin ajattelin kysäistä osaisko kukaan heittää vinkkiä mitä voisin helposti nopeasti itse tarkistaa, vai soitanko vaan liikeeseen ja tilaan vianluvun?

heimosaari

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #2 : 13.10.2012, 16:58:04 »
Auto: 20xx 307 x,x (automaatti).

Nonniin, jälleen onnistunut AL4 vaihteiston paineventtileiden vaihto, tällä kertaa kaverin 307 pösöön joka heitti aamuisin vikailmoituksen  "Automatic gearbox fault" ja kytkeytyi kiinteälle kakkosvaihteelle äänekkäästi paukahtaen. Vielä olis yksi pari alkuperäisiä venttiileitä jos jollain on tarve ja halu säästää euroja itse vaihtaen ne. ;)

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #3 : 13.10.2012, 17:18:55 »
Irrotitko vain nuo kaksi ylintä venttiiliä laatikosta vai otitko irti koko sielun puhdistusta varten? Mielenkiinnosta vaan kyselen kun vaihtelin omaan AL4:seen nuo kaksi venttiiliä ja tehtaan oppaassa kerrotaan, että laatikosta tulee 1,5 litraa öljyä pois. Itse en saanut kuin vajaan kahvikupillisen yhteensä öljyjä ulos.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

heimosaari

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #4 : 14.10.2012, 07:34:05 »
En alkanut purkaan, viimeksi tein sen toiseen posöön niin lika mikä siittä irtosi oli aikas vähäistä, siellähän ne pysyy mihin ovat piintyneet. Kun laskit öljyt, niin huomasitko poistoreiässa muoviputken joka kierretään auki kuusiokulma-avaimella..? Tää sitikka porukka on viisaampaa kuin me pösömiehet ;) joten linkki sinne: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,2671.0.html

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #5 : 14.10.2012, 10:43:34 »
Tiedän kyllä tuon tasontarkistuspropun irrotuksen öljynvaihdon yhteydessä sekä muutenkin miten öljynvaihto tehdään oikeaoppisesti. En vaihtanut omaani öljyjä venttiilien vaihdon yhteydessä, koska eiköhän se riitä, että öljyt on vaihdettu neljä kertaa viimeisen 10k km aikana.

Alunperin tarkoitin kysymykselläni, että paljonko sait öljyjä ulos pelkällä venttiileiden irrotuksella? Tuliko sieltä 1,5 litraa vai kahvikupillinen?
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Benkku

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #6 : 14.10.2012, 11:31:05 »
...paljonko sait öljyjä ulos pelkällä venttiileiden irrotuksella? Tuliko sieltä 1,5 litraa vai kahvikupillinen?

Jos venttiilirunkoa ei irroiteta, niin öljyä tulee vain muutama desi.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #7 : 14.10.2012, 16:36:57 »
Juuri tuota kahvikupillisen määrää ihmettelinkin kun tehtaan manuaalissa käskettiin varaamaan öljyä 1,5 litraa kun tehdään venttiilijumppa. Se varmaankin oli ohjeistus, jos kaikki otetaan irti.
Siinä sitten työn tehtyäni päättelinkin, että ehkäpä tuo 1,5 litraa putkahtaa ulos, jos koko sielu irrotetaan sieltä kaikkinensa. Tosiaan nuo venttiilit voi vaihtaa ilman öljynvaihtoakin, jos öljyt on äskettäin vaihdettu.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Masi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #8 : 15.10.2012, 10:14:21 »
Auto: 2002 307 1,6 (autom.).

Itselläni on alkanut tekemään kylmällä laatikolla, kesällä ja talvella, gearbox fault:n jos kuormittaa kevyttä kiihdytystä enemmän ennenkuin laatikko on lämmennyt. Minulla kytkeytyy kolmosvaihteelle. Lämpimänä toimii sitten normaalisti.

Lisäksi kylmän laatikon vaihdot voivat olla "kovia" tai sitten luistattaa normaalia enemmän. Auttaisiko noiden venttiilien vaihto ongelmaan?

Masi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #9 : 09.11.2012, 09:32:23 »
Nyt on hieman kilometrejä takana kun on laatikon venttiilit vaihdettu ja ohjelmisto päivitetty. Ongelmista on päästy eroon tällä korjauksella. Laatikko toimii hienosti kokoajan. En ole mitannut mutta pers tuntumalla voisi sanoa että kulutus on myös hieman laskenut.

heimosaari

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #10 : 09.11.2012, 15:44:31 »
Tuossa hyvä ohje venttiilien vaihtoon jos ei pelkää työhön ryhtyä: http://petrila.net/peugeot/Service/406d9/info/sf/B2CG6SK6.HTM

Masi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #11 : 10.11.2012, 13:43:15 »
Oulun Pörhöllä työt tehtiin. Kaikkineen maksoi vajaan tonnin, eli jos on paikka ja aikaa hommaan niin kannattaa. Venttiilit oli 354€.

heimosaari

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #12 : 10.11.2012, 17:21:07 »
Eipä tuo homma kummoista parkkipaikkaa tarvitse, autokatoksessa olen kahteen autoon tuon homman onnistuneesti tehnyt ja hintaa kertyi öljyineen venttiileineen jotka tilasin Alibaba.comista parisataa euroa. http://www.alibaba.com/product-gs/354143466/AL4_DP0_DPO_EPC_solenoid.html

keke130000

  • Vieras
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #13 : 25.04.2013, 08:30:24 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 (automaatti).

On ruvennut tulemaan noita Automatic gearbox fault ilmoituksia tihenevässä määrin, öljyjen vaihdosta ja softien päivityksestä huolimatta. Eli edessä olis noitten paineventtiilien vaihdatus. Paikallinen merkkihuolto arvioi hommalle hinnaksi n. 1500 euroa mikä tuntuu aika suolaiselta hinnalta verrattuna vaikkapa tuohon Pörhön hintaan.

Eli tietääkö kukaan asiansa osaavaa korjaamoa Tampereen tai Hämeenlinnan seudulla jossa nuo paineventtilit saisi vaihdettua kohtuu hintaan?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 789
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #14 : 25.04.2013, 09:19:05 »
Hyvinkäällä joku paja mitä en nyt muista ottaisi vaihtotyöstä muistaakseni n. 5h:n veloituksen.
Ongelma tuossa on siinä että monet merkkihuollot eivät tee vaihtoa ellet osta osia heiltä. Ja nehän maksaa...
Nuo solenoidit saat vaikka tuolta foorumin kauppa paikasta ja muut osat (tiivisteet) P/C -merkkihuollosta. Öljyt saat vaikka motonetistä.
Vaihtotyö ei ole kovin erikoinen tapahtuma. http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,19463.msg133069.html#msg133069

Listasin tuon ketjun loppuun tarvittavat osat kyseiseen operaatioon.
Preesens: Citroen C5 HDi240 Tourer '10
Kronologinen imperfekti: 309-405-605-605-406-406-405-605-Xantia-C5-106-607