Kirjoittaja Aihe: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)  (Luettu 3817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arthetzki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #45 : 11.03.2016, 16:01:56 »
Päivitystä omaan tilanteeseen, vaikkakin hieman myöhässä. Nöyrryin kun luin internetin ihmemaailmoista (tältäkin foorumilta) tarinoita solenoidijumpasta ja niiden perusteella solenoidien vaihtoväli tuntui ihmisillä vaihtelevan 75tkm ja 150tkm välillä. Vein hertsikan marmorille auton huoltoon, vaihtoivat siellä ne kaksi pääsolenoidia ja öljyt. Joutuihan siitä melkein kiloeuron köyhtymään, mutta vaihteiston käytös muuttui taas uudenveroiseksi. Mielenkiintoista on, että kaikki muutkin vikakoodit joita vaihteisto satunnaisesti syötti ulos (pyörän nopeusanturi, ratin anturi jne.) lopettivat ilmestymisen kun solenoidit vaihdettiin. Epäilen, että näitä vikakoodeja syntyi pelkästään sen seurauksena, että vaihteisto joutui välillä aika rajusti paukauttamaan kolmosta kiinteästi silmään. Aikasemmin näitä koodeja löytyi muistista tasaisin väliajoin tuon painemodulaatiovirheen seassa, mutta nyt niitä ei yli kahden kuukauden ajojen aikana ole tullut itsenäisesti kertaakaan ECU:n muistiin.

Olisi vain pitänyt uskoa vaistoa aikaisemmin, mutta jotenkin ei käynyt järkeen, että tuollaiset vaihteiston venttiilit olisivat 100tkm välein vaihdettava osa, kun ne jo kertaalleen 90tkm kohdalla omaan autoon oli vaihdettu (silloin vaihtuivat uusiin mustiin Borg Warner tyyppisiin vanhoista luunvalkoisista) ja senkin jälkeen laatikkoöljyjä oli vaihdettu kahden vuoden välein kilometrejä kertyessä vuodessa keskimäärin sen 20tkm. Noh, ainakin nuo ovat suhteellisen helposti vaihdettavissa, ettei tarvitse koko laatikkoa purkaa, niinkuin parin muun merkin luomuksessa jotka kärsivät samankaltaisista ongelmista.

Toimikoon tämä tapaukseni taas yhtenä opettavana esimerkkinä siitä, ettei öljyjen säännöllinen vaihto sekä maltilliset vuosittaiset kilometrimäärät poista tätä faktaa, ettei nuo venttiilit kestä joko ajan ja/tai suomen ilmaston hammasta. Jos vaihteiston oireina ovat tihenevään tahtiin tulevat AGF ilmoitukset, varsinkin koneen lämmetessä, tarkoittaa se hyvin suurella todennäköisyydellä, että solenoidit alkavat lyödä ohjearvoja vastaan yhä useammin aiheuttaen mitä mielenkiintoisimpa oireita koko vaihteiston toiminnalle lämpimänäkin. Käyhän se järkeen kun miettii, ettei ne pienemmätkään vaihtosolenoidit voi tehdä työtään kunnolla, jos koko venttiilipöydässä olevat paineet eivät pysy kurissa.

Älkää kiduttako itseänne tällaisten oireiden kanssa elämisellä niinkuin minä tein, vaan vaihtakaa ne solenoidit heti kun ensimmäiset vikailmoitukset alkavat ilmestymään, vaikka autolla olisi ajettu vain sunnuntaisin kirkkoon ja öljyt vaihdettu laatikkoon yhtä useasti kuin moottoriin.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 851
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #46 : 11.03.2016, 16:48:08 »
Joutuihan siitä melkein kiloeuron köyhtymään...

Et oo tosissasi? Tonni tuosta hommasta? Mulla maksoi orkkissolenoidit 130e/pari ja joku 80 euroa öljyt. Muistaakseni työhön meni noin neljä tuntia kaikkine öljynvaihtoineen ja koskaan aiemmin en ollut tuollaista tehnyt.

Kivastihan tuossa säästi itse tehden.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Jupeliz

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #47 : 26.02.2018, 23:18:25 »
Auto: 2003 307 SW 1,6 (AL4-automaattivaihteisto, n. 210 000 km).

Ostin Pösön noin vuosi sitten ja melkein heti ilmeni tuo automatic gearbox fault vika. Liike suostui korjaamaan vaihteiston ja vaihtoivat (ainakin väittivät) paineventtiilit/solenoidit keväällä. Vika hävisi mutta tuli uudelleen talvella jossain vaiheessa. Mistäköhän voisi olla kyse. Mitään kuitteja tms. En liikkeeltä korjaustöistä saanut, joten ei ole varmuutta mitä oikeasti autolle tekivät. Auto toimi koko kesän ja syksyn kylmemmilläkin keleillä. Mietin että onko autoliike jättänyt jotain tekemättä. Esim jättänyt vaihteistoöljyn vaihtamatta tms. Nyt kuitenkin liikkeelle turha enää valittaa koska tuon hintaluokan autossa ei liike enää ole vastuussa. Missäköhän voi olla vika. Onko kellään tullut ongelma uudestaan paineventtiilien vaihdon jälkeen?

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #48 : 27.02.2018, 12:09:41 »
Itse ostin 407 mallin jossa on automaattivaihteet (sama AL4 vaihteisto) vuodenvaihteessa. Pari kertaa tuli tuo Automatic Gear Fault, mutta vaihteistonöljyjen vaihdon jälkeen ongelma hävisi. Kokeile nyt ensihätään vaihtaa öljyt koska on helpoin mahdollinen työ jonka tuohon laatikoon voi tehdä.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 462
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #49 : 27.02.2018, 12:27:36 »
Itse olen huomenna (jälleen) viemässä autoni täydelliseen öljynvaihtoon eli katsotaan miten onnistuu, suosittelen kyllä viemään jos laatikolla jo yli 200tkm ajettu.
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #50 : 27.02.2018, 16:59:10 »
Jos onnistui niin mitä maksoi ja missä tehtiin. Reilu 2 vuotta sitten kyselin sellaista AL4 laatikkoon mutta huotomies sanoi ettei se siihen malliin onnistu...

Jupeliz

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #51 : 28.02.2018, 14:38:48 »
Öljyt on vaihdettu 7v sitten. Silloin ajettu 170 000

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 843
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #52 : 28.02.2018, 15:35:21 »
Öljyn vaihtoon vaan.

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #53 : 11.07.2018, 10:01:35 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 (EW10, automaatti).

Lainataan tätä topikkia, vaikka oire on hiukan erilainen.

Vaimon ajossa, joten en ole itse tätä livenä nähnyt. Mutta, kaksi kertaa on noin kilometrin ajon jälkeen laatikko lyönyt "vastaan", eli ikäänkuin olisi jarrua polkaistu nopeasti ja lyhyesti. Kojetaulussa vilkkuu hetken kuulemma vaikka mitä valoja ja D:n viereen jää lumihiutaleen kuva plus "kolme pistettä". Vaihteiston toiminta jatkuu tämän jälkeen kuulemma ihan entisenlaisena. Tosiaan vähemmän teknisesti orientoituneen henkilön varassa on raportointi, niin tämän täsmällisempää ongelman kuvausta ei ole. Infotauluun ei kuitenkaan tule mitään virheilmoitusta.

Teoriassa kai on mahdollista, että nykäisy tulee kuitenkin jarruista jonkin ABS:n tai luistoneston häröilyn takia, mutta aiheuttaisiko sellainen vaihdeilmaisimen näyttöön ja kojetauluun noita efektejä?
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 138
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #54 : 11.07.2018, 14:05:16 »
Vaikuttaa sähkökatkokselta. Aloittaisin kuitenkin vikojen luvulla ja öljynvaihdolla.
Saab 96 -65, Fiat 128 -75, Ford Escort Mexico -74, Toyota Crown dsl. -74, Opel Ascona dsl. -80, Renault 18 -84, Mazda 323 -87, Toyota Carina Farmari -89, Peugeot 605 -91, Peugeot 406 HDi ST GW -00, Peugeot 406 HDi ST GW -01, Peugeot 406 HDi GW Executive Automatic -04, Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #55 : 11.07.2018, 21:40:15 »
Omilla releillä pääsen vain moottorin koodeihin, pitää käydä varuiksi vaikka motomaatissa luetuttamassa koodit. Moottorista löytyi P0410, se on sitten kokonaan toinen juttu...

Mutta, tarkistin öljymäärän. Mielestäni tulpan avaamisen jälkeen ylivuoto oli minimaalisen alkulorauksen jälkeen olematonta. Täyttöproppu on aika hankalassa paikassa, niin ruuttasin alakautta isolla ruiskulla ja letkulla tavaraa lisää lootaan. Menin laskuissa sekaisin, mutta 4-5 desiä meni ja sitten lurpsahti liiat yli. Proppu kiinni ja kokeilemaan. Ihan hyvin pelaa, sen verran vähän tulee tuolla ajettua, että mahdollista muutosta on vaikea todentaa. Jos en väärin muista, niin joku vaihto taisi ennen olla vähän empivä ja samalla esiintyi tärinää/jurinaa tms. Saatan muistaa väärin, mutta nyt ainakin tuo toimi ihan jouhevasti. Seurataan. Jos meni liikaa öljyä, niin ehkä siinä on pienemmät riskit, kuin liian vähillä ajellessa.
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet