Kirjoittaja Aihe: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)  (Luettu 2890 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arthetzki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #45 : 11.03.2016, 16:01:56 »
Päivitystä omaan tilanteeseen, vaikkakin hieman myöhässä. Nöyrryin kun luin internetin ihmemaailmoista (tältäkin foorumilta) tarinoita solenoidijumpasta ja niiden perusteella solenoidien vaihtoväli tuntui ihmisillä vaihtelevan 75tkm ja 150tkm välillä. Vein hertsikan marmorille auton huoltoon, vaihtoivat siellä ne kaksi pääsolenoidia ja öljyt. Joutuihan siitä melkein kiloeuron köyhtymään, mutta vaihteiston käytös muuttui taas uudenveroiseksi. Mielenkiintoista on, että kaikki muutkin vikakoodit joita vaihteisto satunnaisesti syötti ulos (pyörän nopeusanturi, ratin anturi jne.) lopettivat ilmestymisen kun solenoidit vaihdettiin. Epäilen, että näitä vikakoodeja syntyi pelkästään sen seurauksena, että vaihteisto joutui välillä aika rajusti paukauttamaan kolmosta kiinteästi silmään. Aikasemmin näitä koodeja löytyi muistista tasaisin väliajoin tuon painemodulaatiovirheen seassa, mutta nyt niitä ei yli kahden kuukauden ajojen aikana ole tullut itsenäisesti kertaakaan ECU:n muistiin.

Olisi vain pitänyt uskoa vaistoa aikaisemmin, mutta jotenkin ei käynyt järkeen, että tuollaiset vaihteiston venttiilit olisivat 100tkm välein vaihdettava osa, kun ne jo kertaalleen 90tkm kohdalla omaan autoon oli vaihdettu (silloin vaihtuivat uusiin mustiin Borg Warner tyyppisiin vanhoista luunvalkoisista) ja senkin jälkeen laatikkoöljyjä oli vaihdettu kahden vuoden välein kilometrejä kertyessä vuodessa keskimäärin sen 20tkm. Noh, ainakin nuo ovat suhteellisen helposti vaihdettavissa, ettei tarvitse koko laatikkoa purkaa, niinkuin parin muun merkin luomuksessa jotka kärsivät samankaltaisista ongelmista.

Toimikoon tämä tapaukseni taas yhtenä opettavana esimerkkinä siitä, ettei öljyjen säännöllinen vaihto sekä maltilliset vuosittaiset kilometrimäärät poista tätä faktaa, ettei nuo venttiilit kestä joko ajan ja/tai suomen ilmaston hammasta. Jos vaihteiston oireina ovat tihenevään tahtiin tulevat AGF ilmoitukset, varsinkin koneen lämmetessä, tarkoittaa se hyvin suurella todennäköisyydellä, että solenoidit alkavat lyödä ohjearvoja vastaan yhä useammin aiheuttaen mitä mielenkiintoisimpa oireita koko vaihteiston toiminnalle lämpimänäkin. Käyhän se järkeen kun miettii, ettei ne pienemmätkään vaihtosolenoidit voi tehdä työtään kunnolla, jos koko venttiilipöydässä olevat paineet eivät pysy kurissa.

Älkää kiduttako itseänne tällaisten oireiden kanssa elämisellä niinkuin minä tein, vaan vaihtakaa ne solenoidit heti kun ensimmäiset vikailmoitukset alkavat ilmestymään, vaikka autolla olisi ajettu vain sunnuntaisin kirkkoon ja öljyt vaihdettu laatikkoon yhtä useasti kuin moottoriin.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 848
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #46 : 11.03.2016, 16:48:08 »
Joutuihan siitä melkein kiloeuron köyhtymään...

Et oo tosissasi? Tonni tuosta hommasta? Mulla maksoi orkkissolenoidit 130e/pari ja joku 80 euroa öljyt. Muistaakseni työhön meni noin neljä tuntia kaikkine öljynvaihtoineen ja koskaan aiemmin en ollut tuollaista tehnyt.

Kivastihan tuossa säästi itse tehden.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Jupeliz

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #47 : 26.02.2018, 23:18:25 »
Auto: 2003 307 SW 1,6 (AL4-automaattivaihteisto, n. 210 000 km).

Ostin Pösön noin vuosi sitten ja melkein heti ilmeni tuo automatic gearbox fault vika. Liike suostui korjaamaan vaihteiston ja vaihtoivat (ainakin väittivät) paineventtiilit/solenoidit keväällä. Vika hävisi mutta tuli uudelleen talvella jossain vaiheessa. Mistäköhän voisi olla kyse. Mitään kuitteja tms. En liikkeeltä korjaustöistä saanut, joten ei ole varmuutta mitä oikeasti autolle tekivät. Auto toimi koko kesän ja syksyn kylmemmilläkin keleillä. Mietin että onko autoliike jättänyt jotain tekemättä. Esim jättänyt vaihteistoöljyn vaihtamatta tms. Nyt kuitenkin liikkeelle turha enää valittaa koska tuon hintaluokan autossa ei liike enää ole vastuussa. Missäköhän voi olla vika. Onko kellään tullut ongelma uudestaan paineventtiilien vaihdon jälkeen?

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #48 : 27.02.2018, 12:09:41 »
Itse ostin 407 mallin jossa on automaattivaihteet (sama AL4 vaihteisto) vuodenvaihteessa. Pari kertaa tuli tuo Automatic Gear Fault, mutta vaihteistonöljyjen vaihdon jälkeen ongelma hävisi. Kokeile nyt ensihätään vaihtaa öljyt koska on helpoin mahdollinen työ jonka tuohon laatikoon voi tehdä.

Arde

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 462
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #49 : 27.02.2018, 12:27:36 »
Itse olen huomenna (jälleen) viemässä autoni täydelliseen öljynvaihtoon eli katsotaan miten onnistuu, suosittelen kyllä viemään jos laatikolla jo yli 200tkm ajettu.
Peugeot 407 SW 2.2 Sport -05 Automaatti

iippe

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #50 : 27.02.2018, 16:59:10 »
Jos onnistui niin mitä maksoi ja missä tehtiin. Reilu 2 vuotta sitten kyselin sellaista AL4 laatikkoon mutta huotomies sanoi ettei se siihen malliin onnistu...

Jupeliz

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #51 : 28.02.2018, 14:38:48 »
Öljyt on vaihdettu 7v sitten. Silloin ajettu 170 000

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 810
Vs: 307 - Automatic gearbox fault (AL4)
« Vastaus #52 : 28.02.2018, 15:35:21 »
Öljyn vaihtoon vaan.