Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 4753 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Tervehdys Peugeot-Foorumin porukka!

Tässä tuli hiljattain haettua tuollainen vuoden 2008 Peugeot 308 taloon HDI koneella. Melko extremeä allekirjoittaneelta, tuossa oli vanhemmilla "hieman" haasteellisia kokemuksia 206:sta, mutta eiköhän ne autot ole yksilöitä siinä missä ihmisetkin. Ostin tämän kyseisen yksilön suoraan yksityiseltä 1.omistajaltaan. Autolla oli ostohetkellä ajettu noin 146tkm. Tarkoitukseni on kirjoitella vastaavaa jorinaa tästä autosta, kuin aiemmasta kulkineesta, vuoden 2000 Lagunasta tänne: http://renaultkeskustelu.net/foorumi/index.php?topic=7528.0

Tämä kyseinen auto on siis 1. omistajan valinnoilla höystetty Sport mallin hatchback. Ulkokuoressa on paljonkin käytön jälkiä. Osan tulen fiksaamaan, osalla ei ole itselleni suurempaa merkitystä. Käyttöauton roolissa kun tämä tulee toimimaan. Autossa on erikseen mainittavina varusteina tähän mennessä löytynyt: isofixit, 2-alueilmastointi, lasikatto, jonkinsortin päiväajovaloautomatiikka. Autosta puuttuu omiin tarpeisiini nähden vetokoukku, parkkitutkat (no joo.. ei pakollinen), lohkolämppäri/vastaava.

Huollot tässä on näemmä tehty ajallaan, jakohihnan tosin olisi saanut vaihtaa tuossa jo 2 vuotta sitten mutta sellainen tuli täytenä sarjana haettuakin jo paikallisesta varaosaliikkeestä. Asennus tehdään kun ennätetään. Toinen pian vaihtoa kaipaava asia on öljyt ja jarrunesteet. Jarrunesteet taitaa mennäkin vaihtoon jo tuossa samalla kuin jakohihnakin. Edellinen jarrunesteiden vaihto oli tehty 2011 joten tällainen 5v on omaan makuuni hieman turhan pitkä väli. Samoin vaihdelaatikosta vaihdan öljyt todennäköisesti samalla kun vaihdan moottoriöljyt.

Tutustuminen autoon on siis vielä käynnissä. Lisään tähän kuvia kunhan ehdin sellaisia ottamaan. Ylimääräistä vapaa-aikaa kun ei näytä olevan ruuhkavuosiin sinunaantunut.

Ensituntumalla kiittelen auton matalaa kulutusta, alavääntöä, vaihdelaatikon tuntumaa, penkkejä, tuulilasinpyyhkimien automatiikkaa, mahdollisuutta poistaa takalasinautomaatti pyyhintä pois ihan poppikoneen asetuksia roplaamalla. Konehuoneessa näyttää olevan kaikki "tosi tykö" aseteltuna ja ajovalonpolttimoiden vaihto näyttää ihan iisiltä hommalta  8) (olen kiinnittänyt liikenteessä huomiota vasemmansilmän pimenemiseen useammassa Peugeotissa...)

Ensituntumalla en kiittele alustaa, hieman pintakovan tuntuinen, sport malli tuo vetokoukun valintaan "hieman" twistiä, vakioradiossa ei ilmeisesti ole pre-outtia vahvistimelle (joskin harvassa vakioradiossa on).

Naputtelen tähän varmasti muutaman tarkentavan kysymyksen näiden omien pähkäilyjen tiimoilta. Melko paljon tuossa on jo tullut selville foorumia lukien, mutta osa täällä enemmän kirjoittaneille päivänselvistä asioista ovat minulle vielä ihan täysin mysteerejä :)
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 485
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #1 : 19.05.2016, 10:29:27 »
Hienoa kun joku vielä kirjoittelee Peugeoteista Peugeot-palstalla. Keep'em coming!
Peugeot RCZ HDI FAP

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #2 : 23.05.2016, 13:56:57 »
Kiitoksia Pate!

Tää kirjoittelu on suhteellisen hidasta, johtuen vapaa-ajan puutteesta. Mutta tuossa testaan, kun Picasa kerran menee pois käytöstä, Googlen kuvat-palvelua jotta saako sen kautta jaettua nämä autoihin liittyät kuvastukset. Tässä yksi näpsy tästä harmaasta 308:sta.



Muutama kysymys on tässä tullutkin auton tiimoilta mieleen. Täytyynee raapustaa ne ensin paperille ja sitten tänne foorumille. Lähinnä iisejä juttuja. Tässä pari jotka muistan:
Radio : Onko näihin mahdollista värkätä linja lähtöä? Linja tulohan tässä on jo (AUX2). Lähtökohtaisesti näyttää siltä ettei tällaista ole.
Värikoodi: Tämän auton värikoodi on ilmeisesti KTPD** Onko noilla tähdillä merkitys tuolla lopussa?
Auton malli: Tyyppikilvessä "VIN" numeron tarrassa on merkintä 4C9HZC/1 -> Ilmeisesti tämä on juurikin tuota 4C mallia.
varaosanumero PEM numero?: Ilmeisesti tämä on printattu värikoodin yläpuolelle kuskin oven pielen tarraan.. 1138589 on ilmisesti tää numero. sen alla on jokin toinen numero 10220. Alla kuva näistä.



Ymmärrän jotta nämä ovat varmaankin melkoisen "noobi" kysymyksiä, mutta pakko ihmetellä ääneen kun en ihan varmaksi ole
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 866
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #3 : 23.05.2016, 18:33:54 »
Radion kaiutinlähdot voidaan vaihtaa linjatasoisiksi merkkiliikkeen testerillä. Ohjelmaa on myös vähemmän laillisia teitä saatavilla jakelussa. Tältäkin foorumilla löytyy asiasta oma keskustelu. Ketjun nimi ei nyt muista mieleen.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #4 : 23.05.2016, 21:38:58 »
Tää selkisi:
Lainaus
Auton malli: Tyyppikilvessä "VIN" numeron tarrassa on merkintä 4C9HZC/1 -> Ilmeisesti tämä on juurikin tuota 4C mallia.

4C = tyyppimerkintä (5 ovinen hatchback sport)
9HZ = 110hp diesel pannu
-C = 5 vaihteinen manuaali vaihteisto.

Öljyä tuo syö 3,75 l vaihdossa.
Vaihdelaatikkoon uppoaa 1,9l Vo.no.973641 tavaraa. Täytyy tarkistaa mitä se on.

DAM se onkin se PEM. Ja se on liukuluku 10220, joka meinaa että mun Peugeot syö Eloys 176. Koska DAM 9492 alkaen se on tuo Vo.no. 973685 (1L)/973686(3L).

Kiitokset tuosta linjatasotiedosta. Pitääkin haeskella aiheesta lisäätietoa. Jarruneste suositus on DOT4 mutta tuohon on viimeksi vaihdettu 5.1 - jotka myös laitan sinne taas niitä uusiessani.

Kas kun en löytänyt viestien editointimahdollisuutta. Olisi voinut nämä pari kysymystä viivata tuolta ylhäältä yli. (nyt löytyi!)
« Viimeksi muokattu: 23.05.2016, 22:40:00, kirjoittanut Laguna00 »
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Ou812

  • Vieras
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #5 : 23.05.2016, 21:48:29 »
Laatikkoon menee varmaan tähänkin Total transmission bv jota löytyy esim mätänetistä kympillä litran pullo.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #6 : 26.05.2016, 12:27:24 »
--
DAM se onkin se PEM. Ja se on liukuluku 10220, joka meinaa että mun Peugeot syö Eloys 176. Koska DAM 9492 alkaen se on tuo Vo.no. 973685 (1L)/973686(3L).
--

Viestien "Edit" nappia en vielä keksinyt (se näkyy joskus tuossa viestin oikeassa alakulmassa, mutta vain harvoin), joten quotella mennään tämän editoinnin sijaan.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17643.0 täällä olikin tuohon DAM:iin liittyen tarkempaa tietoa, joten mun auton DAM on näemmä sittenkin 11385 ja tehdas jossa auto on tehty on 89 = Sochaux (Ranska). Tosin tässä kävi tuuri ja tuli tulkittua tuota numeroa DAM 9492 numeroon ja se sattuu olemaan samalla puolella tuota rajaa. Totalin BV:t lähtee ostoon ja jarrunesteet. Nykyiset ovat näköjään DOT5.1 malliset, joten samat liemet tulee nytkin laitettua. Nepä voisi vaihdella tuossa ihan perinteisin menetelmin auton seistessä pihalla. 
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #7 : 02.06.2016, 00:22:05 »
Iltaa. Se oli vihdoin sellainen ilta että ennätti huoltotoimenpiteisiin tämään ajoneuvon kanssa. Oma osaaminen ja työkalusto kun ei riitä tuon remmin vaihtoon niin suosiolla tuttavan pajalle 2 pilarinosturin nokkaan kyseisten palikoiden vaihtoon.

Hellepäivä kun oli, niin hieman kylmää märkää mukaan:


 Uusiksi osiksi valikoitui INA:n jakohihnasarja, mikä osoittautui kiristimen ja rullan osalta 1:1 vastaavaksi kuin mikä oli ranskassa konehuoneeseen jo asennettu. Remmi oli eri valmistajan leimoilla - DAICO alkuperäisenä. INA:n sarjan mukana tulikin mukavasti uudet kunkkupultti ja muutkin kilkkeet, plussaa tästä.



Vesipumppu, Airtex, vakuutti jälleen laadullaan. Aiemmin "Pastilliin" vaihdoin vastaavan kotioloissa (8v kone) jolloin kiinnitin huomiota tuotteen ok laatuun ja jotta asiat oli tehty ajatuksen kanssa..
Tässä kuvassa Airtex pumppu onkin jo paikallaan


Alkuperäinen pumppu oli pierupurkin tekemä ja vuotihan se jo akselin tiivisteestä näemmä.
(vuoto ei näy kuvassa)



Apulaitehihnalle erityismainintoja useampi kappale. En tiedä itkeäkö vaiko nauraa, joten sanotaan näin:
ÄLÄ AJA 8vuotta samalla apulaitehihnalla. Tällä oli ajettu 148tkm - alkuperäinen DAICO. Vaihda se remmi vaikka 100tkm/4v välein. Hihnan hinta 35€. Kiristimen kun vaihtaa joka 2. kerta niin vielä paree. Ainakin omasta autosta se 15mm listan mentävä kiristimen löysäys valu antoi periksi pariin kertaan ja se vaikeutti tekemistä sanotaanko ihan tarpeeksi.





Jos apulaitehihnasta oli muutama lastu kadonnut Suomen tieverkoston nieltäväksi, niin jakohihna oli kuiva kun näkkileipä. Ohjainrullista oli mehut pihalla - joskin ne vielä toimi ihan ok tasoisesti. Kuvassa vanha (vaalea) ja uusi (musta) hihna.


Uusia palikoita koneeseen ja kasaus päin vastaisessa järjestyksessä. Se vaan pääs yllättämään että alemman hihnasuojan asentamisen kanssa pitää malttaa sen verran, että ensin asentaa tämän hihnan ohjaimen, sitten vasta "kotelon kannen".


Remmien, rullien ja jäähdytinnesteiden jälkeen vielä vaihdelaatikosta öljyt vaihtoon. Sitä pitikin pieni hetki miettiä jotta missäs perhanassa täyttötulppa on, mutta se olikin naamioitu ovelasti vaihdelaatikon päätykopan pulttien joukkoon. Tokihan se erottui sieltä joukosta kun mustalammas valkoisten joukosta.. Vanhat alkuperäiset askiöljyt olivat kerrostuneet vaihdelaatikkoon niin, että pinnalla kellui kirkasta keltaista öljyä ja pohjalla oli paksua harmaata puuroa. Todella vaihtokuntoista kamaa. Total BV 75W80 Mikäs Gear800 se olikaan ny purkin nimi. OLivat nimeä vaihtaneet.. No motonetistä tuota sai 9,90e/ltr. Kiitää ja kuittaa.

Illan päätteeksi kotiin lenkki ja kulutus aika kohdillaan tuossa 19km matkalla. Siitä 12km maantietä ja loput kaupunkia.


Taas kelpaa ajella käyttöautoon kilsoja  8)
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 984
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #8 : 02.06.2016, 07:42:47 »
Hieno juttu. Tuntuu tuoreelta 308 MY2008, mutta aika kuluu.. Mukavia kilsoja Pözölle, tai oikeastaan sen kuljettajalle  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #9 : 09.06.2016, 18:23:14 »
Kirjoitanpa tähän härskisti talteen noi Totalin "Lubadvisor" sivun tiedot talteen jotta mitä mihinkin ja minkä sorttisena. Nesteitä siis.
http://www.totalnordic.com/fi/Nordic-Ajoneuvojen-voiteluaineet-homepage/fi-Lubadvisor.html Tämä sivusto siis kyseessä.

Kategoria    : Henkilöautot    
Valmiste    : Peugeot
Malli        : 308 (2007 - 2013)
Tyyppi    : 308 1.6 HDiF DPF (80 kW) (2007 - 2009)

Moottori DV6TED4
 
Tilavuus    :    Voiteluaineen tilavuus 3,75 litraa
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Välit        :    Vaihto 20000 km/ 24 kuukautta
Tuotteet    :    Quartz Ineo First 0W-30       (ACEA C1 & C2 2010) + (PSA PEUGEOT CITROEN B71 2312 & FORD WSS-M2C-934-B  )
         :    Quartz Ineo ECS 5W-30       (ACEA C2) + (PSA PEUGEOT CITROËN B71 2290
TOTAL QUARTZ INEO ECS is the only B712290 certified Low SAPS oil that is recommended by PEUGEOT and CITROËN Meets TOYOTA’s requirement)
         :    Quartz Ineo MDC 5W-30       (ACEA C2&C3 API SN/CF) + (MERCEDES - BENZ:  MB - Approval 229.52 (retro - applicability MB 229.51) )
 
Käyttöolosuhteet    :    Vaikea
Välit        :    Vaihto 15000 km/ 12 kuukautta
Tuotteet    :    Quartz Ineo First 0W-30       
         :    Quartz Ineo ECS 5W-30       
         :    Quartz Ineo MDC 5W-30       
 

Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö BE4/5 5/1 (nämä tulikin vaihdettua jo)
 
Tilavuus    :    Voiteluaineen tilavuus 1,8 litraa Huoltotäyttö
       :    Voiteluaineen tilavuus 1,9 litraa Kuivatäyttö
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Välit     :    Tarkasta 20000 km/ 24 kuukautta (kyllä Total suosittelee 20tkm/24kk vaihtoväliksi? - EI HUONO suositus)
Tuotteet    :    Transmission Gear 8 75W-80       
 
Käyttöolosuhteet    :    Vaikea
Välit     :    Tarkasta 15000 km/ 12 kuukautta
Tuotteet    :    Transmission Gear 8 75W-80       
 

Käsivalintainen vaihteisto/vetopyörästö MCM 6/1 (ei minulla, koska C aski, eli manuaali vitonen)
 
Tilavuus    :    Voiteluaineen tilavuus 2,1 litraa Huoltotäyttö
       :    Voiteluaineen tilavuus 2,2 litraa Kuivatäyttö
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Tuotteet    :    Transmission Gear 8 75W-80       
 

Vaihteisto/vetopyörästö, puoliautomaattinen MCP 6/1 (ei minulla)
 
Tilavuus    :    Voiteluaineen tilavuus 1,8 litraa Huoltotäyttö
       :    Voiteluaineen tilavuus 2 litraa Kuivatäyttö
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Välit        :    Tarkasta 20000 km/ 24 kuukautta
Tuotteet    :    Transmission Gear 8 75W-80       
 
Käyttöolosuhteet    :    Vaikea
Välit     :    Tarkasta 15000 km/ 12 kuukautta
Tuotteet    :    Transmission Gear 8 75W-80       
 

Hydraulitoiminen, MCP-vaihteisto
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Tuotteet    :    Elf Speedmatic       
 

Hydraulinen jarru-/kytkinjärjestelmä
 
Tilavuus    :    min. ja max. välillä
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Välit     :    Vaihto 24 kuukautta ("jee", edellinen vahto tehty 2011. Nyt 2016 :( )
Tuotteet    :    HBF 4       
 

Sähköhydraulinen ohjaustehostin (EHPS)
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Tuotteet    :    Fluide LDS       
         :    Fluide DA       
 

Jäähdytysjärjestelmä
 
Tilavuus    :    Voiteluaineen tilavuus 6 litraa
 
Käyttöolosuhteet    :    Normaali
Välit     :    Tarkasta 20000 km/ 24 kuukautta (Nämä tuli tuossa jakohihnan kanssa vaihdettua "punaisiin")
Tuotteet    :    Glacelf Auto Supra       
 
Käyttöolosuhteet    :    Vaikea
Välit       :    Tarkasta 15000 km/ 12 kuukautta
Tuotteet    :    Glacelf Auto Supra       
 
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #10 : 10.06.2016, 19:26:27 »
Eka palanut ajovalon polttimo  ;D osasin odottaa tätä. Joten nyt lähtee Osram HD tuikut (3vuotta* takuu) todellisiin pedon kynsiin.
Tämän verran oli siis nyt kertynyt autoon kilometrejä:


Saas nähdä kauanko nämä siellä kestävät. Mainospuhe on kova 3 vuotta. Se tarkoittaa noin 70tkm ajoa meillä...


Takaa paljastuu eka irroitettava osa - ajovalon virtaliitin. Kuvassa nähdään että tämäkin osa on mahdollista asentaa oikeinpäin ja kuten kuvassa väärinpäin. On hieman kireällä noi johtimet näin päin asennettuna. Liitin irti.


Lamppu tulee tuonne paikalleen niin että se väkäsen kanssa muotoiltu puoli tulee ylöspäin. Tästä kuvasta näkee kuinka lampunkannan pyöreä osat tulevat alaspäin. Turhan usein näkee liikenteessä autoja, joissa tätä H7 polttimon kohdistusta ei ole osattu tehdä oikein vaan polttimo on kohdistettu "sinnepäin" ja tällöin valokeila kimaltelee vastaan tulijaa silmään tai mihin nyt milloinkin. Kyllä! Olen itsekin tämän oppinut vaikeamman kautta  ;D
Kuvassa lampunpidikejousi paikallaan lukittuna. Tämä lukitus on onnistunut kohdalleen. Tässä apukuskinpuolella on enemmän tilaa tähän hommaan.

Lukitus avattuna:



Sitten lamppua vaihtoon ja lukitusjousi kiinni + johto paikalleen ja pölysuoja koko komeuden niskaan.

Vasemalla on sitten vi***seen ahtaampaa tuon lukitusjousen kanssa. Muuten sama homma siellä kuin oikeallakin puolella.. Mutta tuo lukitus oli saatu aiemminkin väännettyä tähän asentoon:

Ok. Sen kyllä tuntee jos toi menee väärin ja sitten sen kaveria ei saa paikalleen. Piti oikein allekirjoittaneen keskittyä hommaan että sen sai kohdalleen kuten kuuluu.

Nyt vaan ajellaan kestotestiä.. Onko se tuo 3 vuotta* vai jotain muuta.

* = en tiedä mitä toi tarkoittaa koska pakkauksessa lukee tää tarkenne vain kielillä joita en ymmärrä. Saa siis luvan kestää sen 3 vuotta. Prkl.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Premium

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 644
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #11 : 10.06.2016, 19:31:35 »
Polttimon vaihdossa varsinkin "ahtaammalle" puolelle auttaa teleskooppipeili. Uuden polttimon menemistä oikeaan asentoon paikalleen voi seurata myös etupuolelta.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #12 : 13.06.2016, 23:26:10 »
Kiitos vinkistä, vielä kun muistaisin näitä peilejä joskus kaupalta asti hakea. Lamppuja vaihtaessa huomasin että paisarissa oli enää helmi pohjalla. Eli järjestelmä on ilmannut itsensä remmin vaihdon jälkeen. Lantrasin eilen vihdoin lisää punaista longlifeä joukkoon - Teboilin Glygo jotakin. Mukavan karamellisen pinkkiä/oranssia nestettä. Täytyykin muistaa käydä katsomassa että ei sentään valuta ulos mistään - tuuria se on huonokin tuuri. Lämmöt on pysyneet normaalissa tasan 90' viiivassa koko ajan (paitsi kylmänä toki nollista lähtee nousemaan..)

 Tänään tuli vaihteeksi pestyä autot pihalla. Aiemmin olen huomannut että tämän ikkunapalatsin ruutujen pesu ei olekaan niin helppo homma kuin luulisi. Jos jotakin olen näihin ruutuihin jo koittanut. Aina vaan tuntuu jäävän jokin siniharmaa kalvo pintaan. Tätä silmällä pitäen olen joskus miettinyt olisko sellainen vitosen/alta kympin ikkunarättipaketti hyvä sijoitus. Tarkemmin sanottuna ArmorAll window wipes paketti, jossa 20x kertakäyttöpyyhettä. No auton pesun jälkeen ruutujen kimppuun. Tarkoituksena oli käyttää just tasan niin monta rättiä kuin se ottaa, että ruudut tulevat puhtaiksi. Ja rättejähän alkoi kulumaan.
Pesin kaikki lasit sisä- ja ulkopinnoiltaan näillä räteillä. Ensimmäinen pesukierros joka ruudussa kertoi että lasien pinnassa on jokin niljakas aine mikä ei ihan helpolla lähde pois. Kolmas pyyhintä alkoi tuottaa kirkkaan ikkunapinnan.
Kyse ei selvästikään ollut tuotteen huonoudesta. Ehei. Kyse oli liasta joka oli ilmeisesti pinttynyt pintaan tovin aikaa. Tätä en ollut saanut omilla fairy+vesi liuoksilla pois enkä turtlen ikkunanpesuvaahdolla (ponneainepullo). Sanomalehdellä kuivausta en kokeillutkaan näihin mutta froteepyhe, mikrokuitu jne rättiä tuli näytettyä + oivallinen annos "kyynärvarsirasvaa".
Lasien putsaamiseen meni 12 rättiä. Kyllä. 12. Jos suhteutat sitä siihen, että Grand Scenicin ikkunat sai käsiteltyä puhtaaksi viidellä ArmorAll pyyhkeellä, on ero melkoinen.

Mutta yhtä kaikki, nyt olen tyytyväinen ikkunoiden puhtauteen. Paskottuvathan ne taas jo viikossa, mutteivät tällaiseen ektoplasmaan jota nyt sai jynssätä irti. Eiköhän nuo jatkossa hoidu perinteisemmilläkin aineilla joita on tähän asti saanut menestyksekkäästi käytettyä.

Paisariin kävin kurkistamassa vain todetakseni sen taas tyhjäksi. Helmi pohjalla. Jälleen puolilitraa nestettä perään. Huomasin samalla että edellinen täyttö oli mennyt reisille - korkki ei ollutkaan täysin kiinni ja sieltä välistä oli sitten lämpimänä neste tulvinut yli. No siis uusi 5desin (noin) täyttö ja koe ajo. Taso pysyi vakaana. Menee seurantaan..
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 163
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #13 : 19.06.2016, 22:01:21 »
Seurantaa tehtynä tuon paisarin osalta ja siellähän näemmä ne nesteet pysyy. Ihan hyvä juttu näin  8)

Samalla mietin että kun tuo Grand Scenic tuli taloon hankittua, se oli saman ikäinen kuin tämä 308 on nyt kun tämä tuli hankittua. Melkoinen sattuma. No kuiten, Grandissa, oli takavalojen polttimot melko valmiit silloin pian hankinnan jälkeen ja nyt kun tästä pimahti etupolttimot päätin tarkistaa takapään tilanteen. Omistajan käsikirjasta/vihkosta sai vähintäänkin hämmentävän kokemuksen jotta mitä polttimoa siellä takana nyt on - joten ei muuta kun oikean puolen takavalo auki ja katsomaan.

 :o Tiedän että ranskalaiset + sähköviat on yleinen vitsi. Ja tämän korjauksen jälkeen saa nauraa minunkin korjauksilleni, jos aiheelliseksi sen näkee. Mutta täällä takanurkassa olikin käyty jo korjaamassa takavalon kontakteja. Annan kyseiselle toiminnolle 1/5 koska näky oli melko karmea. "Grändi" tarvitsi kyllä sekin aikanaan kontaktien fiksailua, muttei mitään tällaista. Siinä on sentään pinneissä pinta-alaa ja liittimissä paksuutta. Tässä 308:ssa maadoitus on vähintäänkin alimitoitettu.

Takavalon liitin on 6 pinninen liitin 6541K1 tai 6541K4 - viimeinen numero vaan vaihtaa väriä kyseiselle johtosarjanpuoleiselle liittimelle. Siinä on 1-2 paikosissa tilaa noin 1.5mm^2 johtimelle. Paikoissa 3-4 on tilaa puolestaan noin 2.5mm^2 johtimelle ja 5-6 kohdissa taas 1.5mm^2 max johdin kokona.

Nämähän on tehtaalta kytketty niin, että 1 = ajovalo, 2 = jarruvalo, 3 = pakki tai vilkku, 4 = pakki tai vilkku, 5 = maa.
Jep. Koko paketti maadoittuu ohuimmalla littimellä ja siihen on laitettu 2.5mm^2 johdin vähän niin ko väkisin. Ei voi käsittää. Miksei olisi liipastu maadoitusta pisteeseen 4 tai 3 jossa on hyvin tilaa tälle - ja vilkkua siten vaikka 5 paikkaan. Sehän on kovin hetkellistä se sen kuormittuminen. Onpahan kutonen sentään vapana, joten teen siihen lisämaadoitus liitännän kun tämä kyseinen yksilö on sen verran elämää nähnyt - ei voi mennä vikaan.

Koko hommahan tartti siis korjausta varten uuden liittimen ja pätkän johtoa maadoitusta varten. Eli sitten ekaksi selvittelin tuon varaosanumeron ja sen saatavuuden - Ebaysta ostin kaksi liitintä + uudet sielut (6541S6) noin 20€ hintaan kotiin toimitettuina. Paikallinen merkkiedustus olisi myynyt korjaussarjaa per puoli á 60€. Auts. Britti myyjä teki kyllä erinomaista asiakaspalvelua tuossa hommassa - tuotteet tulivat päivässä Suomeen!! Enkä edes pyytänyt nopeaa toimitusta  8)

Sitten potilaan kimppuun.



Ajovaloklusterin puoleisessa liittimessä oli maapinni TODELLA musta ja kyrvähtänyt. Sen vieressä "slotti 6" onkin mukavasti vapaana ja läpiasti reikä löytyypi samantien..

Samainen osa takaa kuvattuna. Tässä näkyy "slotti 6:sen" läpireiän tonen puoli.


Arvatkaas millä korjasin. Naulalla. Jep. Naulalla. Saa nauraa, mutta otin ihan perus sinkityn naulan ja ajoin siitä pois mirgelillä ylimääräiset + tietenkin poistin sinkityspinnan. Tässä kyseinen thö naula sovituksessa paikalleen tulevaan uuteen naarasliittimeen upotettuna.



Kyseinen naula sai vielä hienohiontaa, jotta pinta luistaisi sujuvasti uuteen littimeen. Ero ennen ja jälkeen hionnan oli merkittävä.

Tässä näkyykin kyseinen naula sovituksessa tulevalle paikalleen. Arvannette jo kuvasta miksi naulaan on tehty tuo 90' kulma.

Ja sama nähtynä liittimen puolelta kun naula on paikallaan.


Poistin ajovalon maadoituskiskosta sinkityksen, jotta naulan saa tinattua paikalleensa. Huolellisesti. Käytän Dremelin kaasukolvia, sillä saa mukavasti paikat kuumaksi..
Sitten tinaa sekä naulankantaan :D että maadoituskiskoon. Ja valmista tulee.


Seuraavaksi sitten kokeilin vanhalla johtosarjalla jotta toimiiko valot vielä. No toimihan ne. Mutta tosiaan oikeassa takakulmassa oli selvää "vilkuntahtiin" palamista ajovalossa. :/ prkle.
No tämä oli vain väliaikaista enää tässä kohtaa. Joten virrat pois päältä ja johtosarja purkuun. Johtosarjan liitin avataan nätisti ehjänä toisesta reunastaan talttapää ruuvarilla vääntäen. Jopa tämä rapea liitin aukesi asialliasesti.


Sitten johdot irroitetaan yksitellen avaamalla lukitusliuska johdon kohdalta ja vedetään johdin pois pesästään esim johdosta nykäisemällä.


Maadoituksen kohdalla ei ollut lukituspinniä jäljellä joten se lähti "brute force" tyyppisesti paikaltaan.


Sitten kolvi, "tinaa", kutistesukkaa ja maadoitusjohtoa peliin. Uudet sielut tuli sulateltua tinan kanssa paikalleen johtojen päihin. Johdot tuli liitoksistaan tottakai tinattua ja liimakutistesukat päälle. Vai jaa-a omat värkit loppui kesken (lasten mönkijän uusintasähköistys söi melkosesti kutistesukkaa..) joten piti kaverilta hakasta sitä mitä hyllyssä oli.


Sen jälkeen sielut sisuksiin oikeaan järjestykseen - varmistuen siitä että lukittuvat paikalleen. Maadoituksen eristeen paksuus haittasi tekemistä rajusti ja kutistesukahan piti sitten kuoria pois edestä koska ei olisi mahtunut paikalleen sen kanssa.



VIelä testaus tässä kohtaa että toimiihan ne valot - no toimii juu :)


Sitten umpiot kasaan ja vielä kerran testausta - ei *tana. Eipä vilkku lähtenytkään oikealla toimimaan - ai mutta jättikin vain ekan vilkauksen välistä ja jatkoi sitten normaalisti :) Ilmeisesti can väylä oli jotain omaa mieltään tässä kohtaa. Vaihtelin nimittäin polttimoita tuossa lennossa paikasta toiseen kun varmensin itselleni noita polttimovalintoja.. Ykslankaisella taka-ajovalolla valo palaa liian kirkkaana jos kyseessä on saman näköinen poltin kuin esim pakkivalolla ja vilkulla. Se vaan on kuin jarruvalo siinä kohtaa. Siksi tuo tuplalanka polttimo on parempi koska valot ovat yhtä kirkkaat.

Tässä oikea takavalo korjausten jälkeen:
https://photos.google.com/share/AF1QipMEXhuBCU1KCkhQv8LOZry6EugAwVRk1CzS55E4RsnDKaXTxMDwvDwYjvZ35CDX_Q/photo/AF1QipPjm2ucb99kQzqIx_PTXs_j7XGuElYDqTEApPUE?key=UWtBWFU0M1dlUm1pTzQyVUFMM2N3VGxPVGNnbGF3
Tässä vasen takavalo korjausten jälkeen:
https://photos.google.com/share/AF1QipMEXhuBCU1KCkhQv8LOZry6EugAwVRk1CzS55E4RsnDKaXTxMDwvDwYjvZ35CDX_Q/photo/AF1QipN_HdUN5152XLQYYf6MTlpZhMKhTTioQeni57qB?key=UWtBWFU0M1dlUm1pTzQyVUFMM2N3VGxPVGNnbGF3

Eiköhän tuolla nyt taas ajele.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 356
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #14 : 20.06.2016, 00:26:09 »
Olen joihinkin autoihin tehny erillisen lisömaadoitus johdon peltiliuskasta suoraan auton koriin. Jos ei härihe alkuperäisyydestä poikkeava rakenne suosittelen kyllä.