Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 6040 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #105 : 03.10.2018, 21:57:27 »
DV6 sielunelämään kuuluu oleellisesti muutaman tunnetun heikkouden seuraamisen tarve. Mä oon koittanut seurata suuttimien tiivisteiden antautumisen hetkeä tarkasti, jottavoisin heti puuttua siihen kun huomaan syytä huoleen.
Kesällä se sitten ilmaantui, märkä läikkä nelospytyn päälle, suuttimen nurkille. Ei pysyny pois vaikka bräkleenillä putsas. Joten tilasin heti neljään pyttyyn neljän tiivisteen sarjan jotta voimme vaihtaa koko hoidon kerralla kuntoon.
Ihan ebay ostoksena. No osat tuli parissa viikossa mutta remppaan löyty aika vasta 2000km ajamisen jälkeen  ???

Remontti meni kuitenkin mukavasti, tilatut osat sopi just paikalleen eikä melkeen. Kaverin korjaamolla tehtiin homma valmiiksi, hänellä oli sopiva työkalu kannen pinnan syöpymien tasaamiseen - kantta irroitamatta.

Pari ruiskusuutinta oli ulkoisesti ikävän ruosteisen näköisiä. Mutta suurelta osin teräsharjan kanssa sai liat putsattua. Huomasin hyvissäajoin tämän ongelman eikä suuttimet olleet edes kovasti paikallaan. Lhtivät irti ihan käsipelillä.

Itseasiassa olipa löysällä kaikkien suutinten mutterit. Ja kaikkien osalta ne vihreät ns jakotukinpän O-renkaat oli täysin vaihtokunnossa.

Pari kuvaa, jos linkit toimii. Yks suutin nopsaan kuvattuna:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/6287832625745596897#6607833141521105330

Ja se jakotukin pään tiivistys oli hirvitys nähtäksi:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/6287832625745596897#6607833120871865634

Käyntiäänest lähti pois sellainen honottava kalkatus, dieselin perus pörinä palasi äänimaailmaan. Lisäksi alavääntö parani, nyt voi lähteä liikkeelle vain kytkkmen nostolla - ei stumppaa sille paikalleen konetta sammuksiin. Öljyt ja suotimet vaihtu samalla. 192tkm takana.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #106 : 04.10.2018, 21:24:10 »
Jee! Akku, vanha, kiehahti ja pullahti. Se tuli tuossa vaihdettua. Tarkistin latausjännitteen 14.3 tasaseen tyhjäkäynnillä täyteen akkuun hmm.. Vois olla ok sen puolesta. 13V tipahti kun flekti lähti pyörimään.
Kun akun otin irti, vaihdoin "samalla" ilmanputsarin ja kippasin raikkarista isoimmat (oli yllättävän paljon, eli puoldesiä) roskat pois. Se ei olekaan ihan pikkuhomma toi ilmanpuhdistimien kotelon paikaltaan uittaminen. Meinaan päätin etten todellakaan ota pois sitä polttoaineensuodatinta. Enkä ottanut. Purin pois pyyhkijät, kotelon, äänieristematot (niiden kiinnikkeistä jäi 3 ehjäksi).
Melkonen työmaa. Jos se taas tällä kulkis siivun jos toisenkin eteenpäin  ;D
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #107 : 06.10.2018, 21:36:16 »
Vielä kun muistan niin tässä lontoon murteinen ohje tuohon tiivistejumppaan;

http://pmmonline.co.uk/technical/injector-removal-and-replacement-process-psa-dv6-engines/
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 161
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #108 : 07.10.2018, 07:41:53 »
Ei se ilmansuodattimen ja PA-suodattimen vaihto nyt noin paha ole. 20 min meni eilen kun rauhassa vaihdoin. Ei tarvi purkaa mitään pyyhkijöitä ym. pois. Ilmansuodattimen koteloa ei tarvitse uittaa pois paikaltaan, purkaa putket pois edestä ja kansi pois - uusi putsari paikalleen.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 394
  • Jotenkuten
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #109 : 07.10.2018, 16:55:26 »
Omassa oli suuttimet melko jumissa irti ne silti lähti ilman ulovetäjiä eivät hirveästi suosittele noita suuttimia avattavan ulosvetäjää varten hajoavat helposti. Lähtevät muutenkin toiset löystäneet kiinnitysmutterit ja kone käyntiin ja jne.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #110 : 09.12.2018, 14:18:17 »
 >:( On viimesen päälle helvetin ahdas toi kuskin poljin kombo. Täyttä paskaa asentaa opetuspoljin kiinni tulipeltiin. Työkalut ei yltä ja kädet verillä saa vääntää ja ei ole yhtään ylimääräistä tilaa. Apukuskin jalkatila ja läpi työntö kosnolista on lasten leikkiä. Kuskin pedaalin suunta ihan itsemurhaa.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #111 : 09.12.2018, 16:51:03 »
Opetuspoljin tuli asennettua paikalleen asti. Enpä olisi uskonut että vaijerin kiinnitys tulipeltiin olisi tämän homman vaikein vaihe. Mutta mutta, selkeästi haastavin pätkä.

Opetuspoljin tuli kiinnitettyä 2mm paksuun (ainakin, voi olla että oli 2,5mm tai 3mm tuo paksuus) metalliseen levyyn, jonka muotoilin apukuskin jalkotilan muotoihin. Tämä oli kohtuu helppo homma, metallin työstämistä lähinnä. Lopuksi vielä pari kieppiä 2K Epoksi mustaa pintaan niin ei lähde punastelemaan tuo metalli.

Muutaman kuvan otin valmiista kököstyksestä.

Vaijerin kuoren kiinnistys jarrupolkimeen ja vaijerin kulku jarru/kaasupolkimen etualalta kohti keskikonsolin läpivientiä. Huomatkaa että vaijeri EI tule kuljettajan eteen - jos ei satu puskemaan jalkaansa jarrupolkimen alle (tosin en ymmärrä miksi näin pitäisi tehdä)..



Sitten se ikävin kiinnitettävä. Opetuspolkimessa, jonka ostin, oli vaijerin päässä pultti prässättynä kiinni vaijeriin ja siinä 10mm avainta uskova mutteri. Tulipellissä oli käytännössä vain yksi mutteri johon tämä oli mahdollista kiinnittää. Tein kiinnikkeen "uros-uros" ongleman ratkaisemiseksi reikävanteesta täyden silmukan joka molemmat päät yhdistyvät sitten vaijerin päässä olevaan mutteri/pultti päähän. Samalla tuosta sai tavallaan säädettävän tuosta vaijerista - joskin polkimen päästä se on paras säätää oikeasti...
Koska ylimääräistä tilaa ei ole, tästä on vain pystykuva tarjolla.


Apukuskin jalkotilassa näyttää tältä. Vielä kun laitan tuohon jostain kuramaton päälle niin parempi tulee. Apukuskin penkin alle tulleesta kiinnikkeestä ei näemmä tullut kuvaa räpättyä. Se ei ihan yksinkertainen ole tehdä, koska penkin ja maton välissä on melkoinen kuoppa muodostelma johon kiinnike pitää taivutella/muotoilla eikä tuosta saa oikein kuvaa aikaiseksi josta homman hahmottaisi. Siihen kannattaa varata aikaa jos rupeaa tekemään.

308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #112 : 29.12.2018, 22:13:27 »
Jos kiinnostusta löytyy, voisin koittaa ennättää tehdä jutun subbasen asennuksesta tähän autoon. Tuossa vaihtui työpaikka ja matka-ajoa tuli sen verran lisää että päätin laittaa jouten olevat vanhat jenkkavehkeet tuomaan vähän syvyyttä ääneen. Äänenvaimennuspuoli on vielä kovin keskeneräinen, mutta isoimmat jutut on tehty, eli kotelo, johdotus, bluetoothsarja piilotettu tuhkakuppiin ja linjamuunnin laitettu vireeseen vakiosoittimen kaveriksi. Tulipeltiin piti yks reikä kairata ja tuhkakuppiin myös pitkän muotoinen reikä. Muuten pärjättiin puhkomatta sisuksia.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #113 : 11.01.2019, 18:44:08 »
Etujarruista tuli poistettua huullos, samalla kun vaihdoin katkenneen jousen eteen (kohtuu tyypillistä tuntuu olevan jousipoikki + peugeot yhdistelmä). Toki vakaajan tangot vaihdoin myös samalla kun näemmä olivat eriparia.

Taakse meni uudet jarrupalat, koska noin puoleen väliin kuluneet palat jäätyivät parkkiksella kiinni levyyn tms, ja kitkapinta irtosi yhdestä palasta lähes 100%. Tuohon 100km motaria niin homma oli valmis uusille paloille..

Tuulilasinpesunesteen säiliö tässä autossa on täysi vitsi. 2.5litraa. Väsyneet 2.5 litraa. Eihän se riitä kun 200km motaria... :-X
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

ihmes

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #114 : 11.01.2019, 21:17:43 »
Etujarruista tuli poistettua huullos, samalla kun vaihdoin katkenneen jousen eteen (kohtuu tyypillistä tuntuu olevan jousipoikki + peugeot yhdistelmä). Toki vakaajan tangot vaihdoin myös samalla kun näemmä olivat eriparia.

Taakse meni uudet jarrupalat, koska noin puoleen väliin kuluneet palat jäätyivät parkkiksella kiinni levyyn tms, ja kitkapinta irtosi yhdestä palasta lähes 100%. Tuohon 100km motaria niin homma oli valmis uusille paloille..

Tuulilasinpesunesteen säiliö tässä autossa on täysi vitsi. 2.5litraa. Väsyneet 2.5 litraa. Eihän se riitä kun 200km motaria... :-X

Ajovalojen pesurit kun ottaa testerillä pois käytöstä niin nesteenkulutus tippuu murto-osaan.

Minkä bluetooth-vermeen asensit?

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 170
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #115 : 11.01.2019, 22:32:24 »
Bluetooth palikka, tämmöinen meni sisään; https://www.logitech.com/fi-fi/product/bluetooth-audio-adapter
Tein siihen virran syötön yhdestä kännykän laturista ja ebaysta löytyneestä soveltuvasta "usb A <=> Logitech virtaliitin" johdosta. Tuo Bluetooth haluaa 5V ja 350mA virtaa, niin 5V laturi joka syöttää 0.5A on ihan sopiva tuohon hommaan. Johdot jne piilotin keskikonsoliin. Ja Logitech mahtui nippa nappa tuhkakuppiin. Sen saa vedettyä sieltä esiin parittamista varten (ja on ISO nappi keskellä purkkia mitä painaa).
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)