Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 4689 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 844
  • 307
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #15 : 20.06.2016, 07:27:26 »
Paljonko tuo liitin pari olisi maksanut? Tuo sinkitty rautanaula menetti sinkityksensä. Tod näk tuo kärähtäminen liittimessä on johtunut kosteudesta, ruostuukohan tuo rautanaula?

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 066
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #16 : 20.06.2016, 07:56:48 »
Laitteen sisäisiä liittimiä käytetään tuotannon ja huollon helpottamiseksi. Jos joku rupeaisi juottamaan noita linjalla, tulisi se liian kalliiksi. Siksi johtovalmistajalla kone puristaa sovitut (=halvat) liittimet johtomattoon ja tuotannossa liitin napsautetaan paikallee, alle 1 sekunnissa. Tsi-korjauksessa kannattaisi harkita liittimen poistamista ja kiinteää asennusta.

Takavuosina nokialaisen matkapuhelimen valmistusmaan pystyi tunnistamaan siitä miten piirikortti oli yhdistetty muuhun elektroniikkaan. Salossa tehdyssä oli liitin kortin reunassa, Kiinassa tehdyssä oli samassa paikassa käsin juotetut johdot.

Edit: Lisäsin "käsin".
« Viimeksi muokattu: 20.06.2016, 08:26:16, kirjoittanut antsu »

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #17 : 20.06.2016, 08:16:35 »
Tuossa oli ajatuksena jotta jos tämä korjaus kestää, niin saapi olla näin. Alkuperäinen liitettävyys on mielestäni hieman mukavampi kuin ihan pelkät johtoliittimet. Jos tämä lisämaadoitus umpion puolella ei kestä, niin sitten on uusittava tuo takavalojen taustalevy kokonaisuudessaan :) . Levyn varaosanumero on "16 069 591 80". Koko umpion (sis kaikki kilkkeet) osanumero on "6351 CV".

Hox huomasin tuossa että olin näemmä tehnyt virheen viimeisen kuvalinkin kanssa. cone ystävällisesti sen korjasikin jo. Nyt näkyy loputkin tekstit :) Kiitos cone!
« Viimeksi muokattu: 20.06.2016, 08:49:41, kirjoittanut Laguna00 »
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #18 : 18.07.2016, 22:31:22 »
150tkm ja kytkimen painelaakeri ilmoittaa olevansa valmis eläkkeelle. Tässä oireet talteen muillekin jos alkaa kuulua samaa:
Ensin kuuluu ajoittaista kitinää, ihan sattumanvaraisesti. Kuin jokin metallinen rulla olisi ruosteessa ja vinkaisee pyörähtäessään.
Sitten alkaa kuulua vain kytkin poljin painettuna joko jatkuvaa rallatusta/vinkumista tai sitten ei kuulu mitään (tää on nyt tässä vaiheessa).. Poljin kertoo myös "läpi" kun ääntä kuuluu eli kytkinpoljin selkeästi välittää värinät läpi jalkapohjaan. Kun on äänetöntä, ei tunnu värinöitä.
Jatkossa varmaan tuntuu kokoajan läpi jurnutus ja ääni on aina läsnä kun kytkin on pohjassa.
Autoilu historiani lyhytikäisin ja ainut särkynyt painelaakeri.
Menee jossain välissä vaihtoon jos ei hulluksi heittäydy.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #19 : 04.08.2016, 23:42:15 »
Ja vielä yksi oire tarjolle. Ongelman pitkittyessä painelaakeri kirskuu myös vaihdevapaalla tyhjäkäynnillä.. Auto on nyt Peugeot osaajalla laitettavana. Sovittiin että jos ens viikoks sais sen ajoon. Sachs kytkinlevy+asetelma+ painelaakeri menee paikalleen. Samalla vaihtuu taas askiöljyt kun ne kuitenkin lorahtaa ulos tuolta.
Auto kun on ollut ajo-opetuskäytössä kerran tai kaks, on paree samalla laittaa levy ja asetelma uusiksi. Eipä ne liikoja maksaneet. 140€ noin luokkaa. Vaihtotyöhön voi laskee 4-6h mukaan hintaa  :P
Kuvalinkki1
Kuvalinkki2
Kuvalinkki3
Toivottavasti kuva toimii. Toi google kuvat palvelu on melkoisen syvältä k*rvänsyylästä. Ei meinaa millään antaa kuvien linkkejä näkyville :/
« Viimeksi muokattu: 04.08.2016, 23:54:53, kirjoittanut Laguna00 »
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 160
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #20 : 05.08.2016, 08:43:31 »
Mitenkä vauhtipyörä? Eikös se ole kakoismassa tuossakin? Itsellä on samalla tekniikalla oleva auto, ja katselin ettei uusi vauhtipyörä maksa Sparetossa hirveästi. Joten melkein samalla vaivalla heittäis sinne uuden vauhtipyörän?
« Viimeksi muokattu: 05.08.2016, 08:58:19, kirjoittanut everton »

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #21 : 05.08.2016, 12:24:46 »
Taitaa olla tässäkin 2-massapyörä. Voishan sihen vaihtaa myös kampiakselin tiivisteen. Mutta toi sachs kitti saa ny riittää uusien kytkinnesteiden ja askiöljyjen kera. Toiseen pulkkaan tarttee vaihtaa vetari, ohjaustangon holkki ja katsastaa se. Ilmastointi huoltaa ja jakopää tehdä. Tässä on tarpeeks menoeriä näissä käyttöautoissa parhaillaan.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #22 : 06.08.2016, 21:52:31 »
Siellä on sitten löytynyt ilmansuodatin ja polttoaineensuodatin, kun on konehuonetta raivattu vaihteiston pudotusta varten. Menevät vaihtoon tässä samalla kun kerran auki ovat - sijainti on molemmilla osilla sen verran syvällä keskellä konehuonetta että ei voi käsittää designiä...
Koska vain motonetti on huomenna auki, sinne menee 16-3283 ilmansuodattimeksi ja polttoaineelle 19-7244 koska tätä on näemmä Motonetissä olemassa ja paikallisessa toisin kuin toista mainostettua tuotetta 19-7253.
Eli noin 60€ lisää osiin. Aski irtoaa huomenna. Sorry nou pictures, koska itse olen futisturnauksessa koko viikonlopun valmentamassa. Täytyykin nakittaa joku ostamaan ja viemään osat perille.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #23 : 08.08.2016, 09:26:39 »
Olipa vanha Sachs antautunut tosissaan. Kerrasta poikki tyyliin. Vanha painelaakeri oli nippu metallisia renkaita/jämiä. Kuvassa muutamat painelaakerin riekaleet. Vanha kytkinlevy oli muuten ihan hyvä kuntoinen, ei pahaa sanottavaa siitä.


Vanha asetelma oli ottanu turpaansa sekä lämmön että fyysisen kontaktin  muodossa:


En ihan tuota 308 konehuoneen suunnittelua ymmärrä. Turbon downpipe + dfp&KAT on ripustettu pinnapultin nokkaan lohkon kylkeen.. Pinnapultin takana on yksi pultti joka kiinnittää vaihdelaatikon ja lohkon yhteen - lohkon suunnasta. Siinä on ollu purkamista että saa sen perk*leen pinnapultin pois edestä jotta saa tuon pultin pois paikaltaan. Hattua nostan tekijälle. Ahdas jobi tehtäväksi.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #24 : 10.08.2016, 09:23:25 »
Nyt muuten kytkimen poljintuntuma on henkilöautomaisempi kuin koskaan aiemmin tämän ajoneuvon kanssa. Alkuunsa raskaan tuntuinen poljintuntuma kytkimen kanssa johtui ilmeisesti tästä painelaakerista ja sen ehtoopuolelle kallistumisesta. Nyt kun poljinta painaa, polkimen vaste on köykäisempi ja tuli fiilis notta nyt se tuntuma on sellainen kuin sen pitäisikin olla.

Tuhannen pisten vinkkinä, jotta jos joku muu joutuu joskus polttoainesuodattimen näistä irroittamaan, se käsipumpppu on hyvä laite. Vaikuttaa susihuonolta ja toisaikaiselta alkuunsa - mutta vain koska polttoainesuodattimelle tulevat polttoaineletkut ovat väärinpäin. Kun letkut ovat oikein päin, alkaa aine liikkua. Joskin se vaatii useamman kymmenen pumppausta että käsipumppu alkaa kovettua ja järjestelmä on ilmautunut.

Nyt vaan ajoa ja seurantaa, vaikuttaa lupaavalta kyllä.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #25 : 17.08.2016, 22:24:46 »
Hieman alavääntö parani edellisellä rempalla. Ilmeisesti ilmanpuhdistimen vaihto 3v välein on ihan paikallaan. :)

Tää seuraava juttu on vähän tasolla "lapsettaa" - mutta tässä on vähän takana ajatusta jotta sitä takavalon, oikean, sähkökuormaa sais vähän pudotettua. Onhan siellä nyt se tuplamaadoitus ja se pelaa mukavasti. Mutta hitunen ennakointia tuskin haittaa.

Tilasin sitten tämmöiset. Ei mitään mainintaa canbus tms merkinnöistä.


Naputtelin paikalleen. Ja sitten saikin alkaa miettiä. Nämä kun jäivät "kiilumaan". Tässä kuvassa kuiten normaali valoteho ajovalot päällä asennossa. Umpioista vasemmalla hehkulankaa ja oikealla lediä. Ei huomaa eroa. Sitä haettiin.


Tässä kuvassa näkyy tuo kiiluminen josta mainitsin:


Näytti tosi harmilliselta tuo punainen kiilunta. Vähintäänkin akku tyhjänä aamulla. No annoin jonkin aikaa valoille reagoida ennen kuin luovutin. Mutta noin 60 sekuntia ei ollut tarpeeksi. Pitkä odottelu. Opin sen sisävalojen kanssa. Kokeilin sinnekin ledejä. Mutten pidä niiden sävystä, tuli ostettua käteispaskaa, mutta se oli (taas) 4€ hutikutiin. 4500k on ok sävy "valkoiselle" ledille. 4700k on sinistä ja mä en tykkää.

Sitten mietin että mistä tuo johtuu. Selvästikin CAN väylästä. Mietin että mahtaisko olla että tämän kiilumisen takia CAN väylään laitetaan niitä resistoreja tms väliin. Ja purin ledit pois ettei tartte tapella tyhjän akun kanssa. Tuossa kun vaihteisto oli irti moottorista, huomasimme että alkuperäisen akun - navan seutu on pullistunut tosissaan selkeästi havaittavan verran. Pitänee siitä vähän vaihtaa akkua ehjempään kun jäi siitä Lagunasta yks hyvä..

No annoin hautua ja mietin että niissä sisäledeissä piti olla CAN väylä yhteensopivuus. Ja ne kiiluvat samaan tapaan. Eli siellähän sitten on oltava se resistori sisällä ja näin ollen käsissäni on Philipsin non-canväylä ledit ja kinuskin canväylä ledit - jotka toimivat samaan tapaan. Järkeilin että josko se CAN pitää jotain valomuistia tms päällä, että tietyt valot (auton sisällä kattovalot eivät kuulu näihin, jalkatila valaistus taas kuuluu näihin tapauksiin) saavat pienen jännitteen joka sitten jostain X-syystä nostetaan tasolle jossa sitä oikeasti käytetään.

Joten jatkoin taas testailua  ;D onhan tämä nyt eka CAN tapaus minulle. Ja tottavieköön. Kaikki nämä aiemmin kiiluneet valot sammuvat kyllä 5min sisällä siitä kun muutoin selvästi auto on sammutettu ja valot on pois päältä.

Joten saapi jäädä ajoon/käyttöön noi takavalot. Mistäs sitten bongais vielä vilkkuihin tuikut ja pakkivalolle. On tuossa muutama vaihtoehto tullut vastaan mutta vähän turhan hintavia. 45€kipale.  :o
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

tmex

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 844
  • 307
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #26 : 18.08.2016, 00:00:06 »
Kuvat ei näy :(

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #27 : 18.08.2016, 07:21:31 »
Jälleen jäynä Googlen kuvat palvelusta. On se vaan surkea. Täytynee löytää jokin aidosti palvelevampi kuvasivusto. Olen tykännyt tuosta googlen "w" muuttujasta url-osoitteessa jolla voi asettaa kuvan leveyden tai korkeuden kohdalleen bb-kodiin. Mutta koko kuvan julkisen URL:in löytäminen on tehty tavattoman vaikeaksi.

Tällaiset polttimot tuli siis haalittua käsiin:


Tässä kyseiset polttimot paikallaan, ja "kiiluminen" näkyy kuvassa.


umpiot paikallaan - vasemmalla langat ja oikealla ledit:
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #28 : 21.08.2016, 11:43:36 »
Jopas. Taas linkki virhe noissa kuvissa. Oliskohan tämä oikein:

308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #29 : 21.08.2016, 22:50:32 »
Tuossa piti hieman askarrella moottorinalusmuovia paikalleen uudestaan. Alkuperäisistä kiinnikkeistä on ehjänä 3. Jep kaikki 3. No nekin olis toki voinut nipsaista pois mutta tuossa oli sen verran aikaa ettei ennättänyt rueta taistelemaan noita kolmea pois. Elikkä vetoniittimuttereita noitten alkuperäisten kiinnikkeiden tilalle. Tuossa kolleegan kanssa tuli kimppaostoksena tollaset pihdit hankittua keväällä. Hitokseen hyvät, kiinalaisiksi. JEP en olis uskonut sanovani tätä kirjaimin.



Sovittelin hieman noita vetoniittimuttereita paikalleen ja M8 näytti olevan erittäinkin sopiva tähän hommaan. Joten miksi väkisin pistää pienempää paikkaansa. Onhan se rehvakkaan kokoinen kun alkuunsa siellä on ollut M6 tavaraa.



Sitten vetoniittimutteri pihteihin "pesäänsä" - ruuvataan pohjaan asti ja sitten levitetään "kahvat" pihdeistä auki.



Niitti perille tulevaan paikkaansa, ja pihdit "kiinni". Avot. Valmista tulee. Tämän voi kiristää vielä hieman uudestaan jos jostain syystä ei tullut ekalla vedolla kohdalleen.


Siinäpä se. Sitten pultit mutterit ja prikat paikalleen. Liipaisin "pulttitervaa" kierteisiin niin ei heti ole jumissa ruosteesta. Koeajoa jonkin verran takana ja tää toimii ku junan vessa. Väittäisin alkuperäistä paremmaksi asennustavaksi ;)
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)