Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 4691 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #30 : 21.08.2016, 23:09:28 »
Peukut tolle. Fiksua!

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #31 : 21.08.2016, 23:35:39 »
Sitten huoltovihko tuli kirjoitettua Exceliin ja siellä viimeisin öljynvaihto oli tehty 142800tkm kohdalla. Meinasin alkuunsa että 150000 kohdalla lähtee öljyt vaihtoon. Ei ihan osunut kohdalleen, 151600 rullasi lasiin ennen öljyjen vaihtoa. Eipä haitanne.

Tässä välissä kun on ennättänyt lukea mm DV6 koneiden "öljylietteestä" ja vaihtovälien lyhentämisestä 20tkm -> 15tkm tai harrastajasuosituksesta 10tkm. Joka tapauksessa olin vakaasti päättänyt, että kun tämän auton öljyt ekan kerran vaihdan, pesen öljypuolen tästäkin autosta noilla "engine flush" tyyppisillä aineilla joita vanhan öljyn joukkoon lirautetaan purkillinen.

Eli öljyt vaihtoon. Kustannuksiksi tuli 39,90€ Mobilin C2 sopivat 5W30 öljyt, M-filtersuodatin 8€ ja pesuaine 8€. 55,90€ yhteensä ja omaa aikaa aikasta paljon. Mutta kiire ei ollut koska uutta opettelemassa..

Hoidin öljynvaihdon vain tunkin nokasta, koska käytännössä tässä on maavaraa sen verran paljon että saa öljynkeruuastiat ja kaikki auton alle helpostikin.
Eli ensin auto lämpimäksi, no en 90' asti jaksanut neulaa odottaa 80' sai riittää. Tämän jälkeen "kylmänilman imuputki" irti konehuoneesta ja samoin pohjamuovi jonka olin juuri viikko aiemmin tuonne (sorry tää aika hyppy kirjoitusten kanssa) kiinnitellyt. Sitten auton nokkapelti pystyyn ja huuhteluaineet sisään.



Sen voin sanoa, että koneen sisällä ei todellakaan ole pinttynyttä öljyä yläkerran metalirakenteissa. STP huuhtasi kirkasta metallia esille yläkertaan heti kun sitä sisään kaadoin. Aiemman omistajan noin 10tkm välein tekemät öljynvaihdot näkyvät mielestäni tässä yläkerran puhtautena.


Annoin STP:n aineen vaikuttaa moottorissa purkin kyljessä olevan ohjeen mukaan. Sen verran helppoa ruotsia oli että tuli vain länsinaapurin ohje luettua.

Sen jälkeen aloin kaivella esille poistotulppaa ja siihen sopivaa avainta. Sehän on 21mm kuusikulmainen tuo poistotulppa. Mutta samalla kun löysin sen poistotulpan pohjasta, ymmärsin miksi näihin DV6 koneisiin kertyy sitä "liejua" öljypohjan pohjalle . Eihän tuo samperin poistotulppa ole öljypohjan alimmainen kohde?? Mitä hittoa. Ymmärrän kyllä että sielä on loiskelevyä ja kaikkea mutta ristusvarjele, ei se liete sieltä ylämäkeen kulje.


No olin tämän tyyppisiin ongelmiin varautunut ennalta. Öljyn täyttömäärähän tuossa autossa on 3.75 litraa. MUTTA koska DFP polttojen epäonnistumisen on todettu lisäävän öljyn määrää näissä DFP vekotteissa, ei ole mitään järkeä tipauttaa tuota suoraan MAX merkkiin, vaan laittaa se öljynpinta harkitusti puoleen mittatikun mittavälistä.
Tätä varten olin kaivellut varastosta kaks litraa 5W30 öljyjä. Toinen bensa ja diesel turboille sopivaa ja toinen "DFP"yhteensopivaa. Nämä pari litraa olivat juurikin tällaisen pohjahuuhdonnan varalle. Se joka nyt sanoo että menee ihan hukkaan koko 2 litraa, on oikeutettu mielipiteeseensä. Se vaan että näin omin silmin että vasta viimeiset 2 desilitraa toivat vähänkään ruskean sekaista öljyä ulos koneesta, tuo riitti vakuuttamaan minut siitä että tämä pohjan huuhdonta oli todellakin tarpeeseen. Toki huuhteluaineista DFP yhteensopiva hulautettiin koneeseen viimeisenä.
Huuhtelun aikana pohjaproppu oli pois paikaltaan. Vaihteistoöljyjen vaihdossa kun huomasin että kaikki "paskanen" öljy oli askin pohjalla ja pinnalla puhtaan kirkasta öljyä. Siksi toiveenani oli että alaspäin valuva huuhteluöljy vain syrjäyttäisi/ylivuotaisi lietteen pois pohjalta. Rahtusen jäi sellainen olo että näin pääsi käymään tällä kertaa.
Sellainen havainto, tuli tehtyä, että "imuvaihto" vois olla hyvä näissä DV6 koneissa kun öljyjä vaihdetaan, tulis pohjalta ne moskat ja liete pois.

Ok ok. Se tuosta pesuhommasta.

Olin varannut öljypropun tiivisteitä Relluja varten hyllyyn. Jep. Ei oo serkukset tässä kohtaa lainkaan saman leivän perään.


Nämä Peugeotin DV6 moottorin öljypropuntiivisteet ovat mitoiltaan 21mm & 10mm:
ulkohalkaisija 21mm

sisähalkaisijaltaan 10mm


Tarttee hakasta noita varastoon muutamat.
Öljynsuodatinta irrottelemaan sitten seuraavaksi. Näitä sisäpanosvekotteita ei olekaan aiemmin minulle vastaan tullut. Ainakaan tämän mallisina.
Tähän avaamiseen sopii näemmä 27mm hylsy. Kun tätä kiinnittää, se pitäs pyöräyttää max 25Nm tiukkuuteen. Lukeepi "mutterin" päässä.


Tässä vanha suodatin. Ensin meinasin että tiiviste on jääny laittamatta - mutta muistin että eihän näissä pysy öljy sisässä pisaraakaan jos ei tiiviste ole ok. Yks merkkihuolto ylikiristi tämmöisen suotimen työkaverin autosta ja nyancatin sateenkaari ilmestyi sen auton perään - märkään asfalttiin. No "sylttytehdas" oli helppo löytää sen sateenkaaren päästä. Ei löytyny aarretta kylläkään.
No tässä on tuo tiiviste tuossa "kiilamaisen" näköisenä lippana.. Pyöräytetään vaan pois paikaltaan. Iisi.


Tuosta vanhasta suodattimesta näkee tuon "pikkupiipun". Mä en aiemmin ole näitä tämmösiä kohdistellut paikalleen, joten asensin uuden suodattimen paikalleen niin että  tuon piipun kohdistin suodatin pesässä omalle paikalleen ja sitten hattu päälle ja kierre pohjaan. Sovitin myös tuon suodattimen ennen asennusta myös tuohon kansiosaan. Solahti helposti uudestaan paikalleen.

Sitten noin 3.25 litraa koneeseen uutta öljyä. Koekäyttö. 5min odottelua ja tarkistus. taso oli "pari ruutua" yli alarajan. Lisäsin hieman ja tämä oli lopputulos:



Koeajolenkille ja sain todeta että kääntölaakerit saapi tilata heti maanantaina. Ei tollasta kitinää viitti tervepäinen kuunnella. On se vähän jo ilmoitellut itsestään mutta nyt ääni on jo omaan hermoon raivostuttavan kuuluva.
« Viimeksi muokattu: 21.08.2016, 23:54:17, kirjoittanut Laguna00 »
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #32 : 22.08.2016, 08:47:25 »
Hienoa ja perusteellista elvytystä.
Peugeot RCZ HDI FAP

SamTac

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #33 : 22.08.2016, 10:43:34 »
Seuraavalla kerralla kannattaa vaihtaa ensin suodatin ja vasta tämän jälkeen laskea vanhat öljyt ulos, tai ainakin jättää tyhjennysproppu auki vielä suodattimen vaihdon ajaksi. Suodattimen kantta auki kierrättäessä tuo suodattimen tiivistetty nipukka vetäytyy porauksestaan ennen kuin kannen saa kokonaan auki, jolloin suodattimen kotelossa ja kanavistossa oleva öljy lorahtaa öljypohjaan.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #34 : 22.08.2016, 12:37:58 »
Kiitokset kommenteista! Tuo tosiaan tulikin otettua tuo suodatin irti propun ollessa vielä auki. Tuossa oli hyvä putsailla ja mittailla tiivistettä samalla kun odotti viimeisten öljyjen valuvan pihalle.
Toinen harmi, tuon kääntölaakerin lisäksi, tuntuu olevan että downpipen kohdalta taitaa vähän falskata pakokaasua ulos. Alkoi nokeamaan tuota suojapeltiä näemmä sen siitä yläpäästä. Pitänee purkaa ja perehtyä mikä siellä nostaa savumerkkejä ilmoille. Ihan kun ei olis muutakin tähän väliin tekemistä. Ja jarrunesteetkin on vielä vaihtamatta. Toki kytkimen osalta ne pistettiin jo kiertoon että melko isolla prosentilla aineet on jo vaihtuneet tuolla puolella.. mutta jarrupiirit pitää vielä huuhtaista talvea vasten kuntoon.

Jaa niin, tällä hetkellä hankintahintoineen ja varaosineen tällä autolla ajaminen maksaa noin 1.30€ per kilsa. Tuota vääristää hieman se etten vielä tiedä kytkinrempan todellista loppusummaa (työt). Ja vakuutukset sekä diiselit puuttuu tuosta. Dieselistä voi sanoa sen verran että kaikki on mennyt mitä tankkiin on kaatanut :D
« Viimeksi muokattu: 22.08.2016, 13:39:16, kirjoittanut Laguna00 »
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #35 : 25.08.2016, 20:07:10 »
Kääntölaakeriremppaan kaipaisin hieman vinkkejä. Jousilautasen meinasin vaihtaa, koska noi kumipintaiset jäi Scenicissä vaihtamatta ja vähän nariseepi toinen puoli - ajoittain. En tykkää. Mutta tämän kanssa en ota riskiä tuosta narinasta. No toki kääntölaakeri itsessään on tuttu juttu, mutta mikä hitto toi tommonen osanumero kolme on tuossa kuvastossa? Onko porukalla kokemusta noista nro 3 kappaleista, ovatko kulutustavaraa vai kestomateriaalia? Peugeot osanumero 503151

308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Ou812

  • Vieras
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #36 : 25.08.2016, 20:31:01 »
... Mutta samalla kun löysin sen poistotulpan pohjasta, ymmärsin miksi näihin DV6 koneisiin kertyy sitä "liejua" öljypohjan pohjalle . Eihän tuo samperin poistotulppa ole öljypohjan alimmainen kohde?? Mitä hittoa. Ymmärrän kyllä että sielä on loiskelevyä ja kaikkea mutta ristusvarjele, ei se liete sieltä ylämäkeen kulje.

Tätähän on monesti spekuloitu DV6 lieteongelmien yhdeksi aiheuttajaksii, vanhaa sontaa jää koneeseen useampi desi normaalin öljynvaihdon yhteydessä. Samoin jos laitat moottorinpesuainetta öljyyn niin sitäkin jää koneeseen, tuon jälkeen varmasti viisasta tehdä tuo huuhtelu.

Itsekin lorottelin öljynvaihdossa muutaman desin hiljaa koneeseen pohjaroppu auki saadakseni öljypohjasta vanhaa ulos. Tiedä sitten auttoiko.
 Joskus meinasin peräti irrottaa öljypohjan putsausta varten mutta eipä jaksanut. Ei se paha homma olisi tehdä.

Ou812

  • Vieras
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #37 : 25.08.2016, 20:38:36 »
Niin ja tuo osa 3 mitä kyselet, 307:aan kääntölaakerin korjaussarjan mukana tuli tuo ainaki 4-5 vuotta sitten, oliskohan 308 kohdalla sama homma? Osan virallista nimeä en tiedä, olisiko joku rajoitin tms? Enkä tiedä kestävyydestäkään, vaihdoin reilun 100 tkm kohdalla kun etujousi napsahti poikki.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #38 : 26.08.2016, 08:33:43 »
Olen tällaisen "sarjan" löytänyt tähän mennessä.
http://www.topautoosat.fi/skf-1363501.html Tuossa sekä jousilautaset että kääntölaakerit, mutta tuota osaa nro 3 ei ole mukana. Noi maksaa tosin 14€ tms noi osat nro 3 erillisostona, joten taidanpa ostaa ne samalla kun nuo muutkin kappaleet. En vielä ainakaan ole löytänyt 308:lle sarjaa jossa olisi mukana lautaset (5038G4) + laakerit (503527) + kolmonen (503151).
Kiitokset Ou812 omista kokemuksistasi. 307 ja 308 näyttävät olevan melkoisesti "sisaruksisa" varaosiensa suhteen.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
  • Jotenkuten
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #39 : 26.08.2016, 08:51:01 »
Ootko Autodoc.fi katsonut?
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #40 : 26.08.2016, 08:56:51 »
http://www.autodoc.fi/snr/1927607 Tällainen löytyy sieltä. Tässä on jos jotakin, muttei tuota "kolmosta". Kiitos kaselin vinkistä!
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Ou812

  • Vieras
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #41 : 26.08.2016, 09:25:29 »
307 ja 308 näyttävät olevan melkoisesti "sisaruksisa" varaosiensa suhteen.

Onhan noissa samaa tekniikka varmaan hyvinkin paljon.
Noitten osien kanssa jos mietityttää että tarviskohan tämäkin samalla vaihtaa, niin omana mielipiteenä sanoisin että kannattaa vaihtaa samaan hikeen.
Muuten jää kaivelmaan ja sitten vähän ajan päästä avaat samat paikat uudestaan ja vaihdat sen yhden osan vielä. Tätä on tullut itse harrastettua joskus paljonkin :)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #42 : 26.08.2016, 12:40:20 »
Jahas. Varaosat on tilattu. Nimarkista sitten tilasin kun siellä oli muutakin mitä piti. Grändin alatukivarsi pitää vaihtaa kun 11 vuotta ja 190tkm ovat tehneet alapallosta selvää. Mä vaihdan mieluummin (työläämmin) koko alatukivarren siihen kun pelkän alapallon. Johtuu tukivarren rakenteesta tää valinta.
Ostin samalla noi kolmoset, lautaset ja kääntölaakerit. Ja öljypropun tiivisteitä piti kans tilata samalla kun olivat kerran Rellussa erilaisia kuin Peugeotissa.  ;D
Palataan taas kun asennukset on noiduttu paikalleen.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 503
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #43 : 26.08.2016, 15:29:55 »
Eikö tuo numero 3 ole "jousikuppi"? Siis niin, että jousen pää on tuossa kupissa, ja laakeri on sitten yläpuoleisen korikiinnikkeen ja tuo jousikupin välissä. Minusta minulla oli 406:ssa vastaavanlainen rakenne.

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #44 : 26.08.2016, 18:40:45 »
Veikkaisinpa, että tuo osa nro 3. on jousilautasen pohja (tai tässä tapauksessa katto), joka on komposiittia ja jonka tarkoituksena on tasata jousen kuorma laakerille. Samantyyppinen rakenne on Relluissa ja minäkin edesmenneeseen kulkineeseen sellaiset tilasin. Aivan turhaan, koska ei ne muovisina olleet miksikään menneet.