Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 4688 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #45 : 26.08.2016, 20:49:41 »
Jaa, jousilautasenpohja. Sehän vois ollakin sellanen! Se selittäisi tuon Serviceboxin kuvan "väkäsen" joka näkyy alapinnalla. Tosin en ole aiemmin tällaiseen rakenteeseen törmännyt. Yleensä tuossa ylälautasessa on ollut jousi kiinni/tuettuna, mutta loogistahan tuo nyt on kun sitä ehdotettiin. Nimarkista soittivat perään ja kyselivät vielä tarkemmin osien perään joita tilasin, koska oli sekaannuksen vaara. DAM numeroin jne varmisteltiin että tulee oikea osa. Hyvää asikaspalvelua sanon minä!
Kiitos foorumilaiset aktiivisesta kommentoinnista! Tämä on tosi mukavaa kun voi kysyä vähän hölmöjäkin. 
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #46 : 28.08.2016, 09:22:07 »
Varaosamuistiota itselleni. Näyttää nokeavan turboa ja DFP/KAT lämpösuojapeltiä. Joten pakopuolen "tiivistys" täytyy uusia. Selkeästikään ei ole ajantasalla kytkinrempan jälkeen.
Turbo-DP kiristin = 1713 60 "PAKOPUTKISTON KIINNITYSRENGAS DIAM 64,5" (veikkailen tämän olevan syy vuotoon)
DFP-pakoputken häntä kiristin = 1713 66 "PAKOPUTKISTON KIINNITYSRENGAS DIAM 66" (tämä osa on selkeästikin saavuttamassa ehtoopuolen)
Vähän epätodennäköisempii viallinen kohde, DFP/KAT tiivistesarja = 1797 44 "PAKOPUTKISTOSARJA" Sisältää kaksi o-rengastyyppistä tiivistettä, sulkijan sekä jonkun hevosenlängen muotoisenkappaleen.

Pitäsköhän samalla, kun kaikkea tuota tuolta avaa, putsata Kärcherillä tuo DFP. Ehkä ei menis hukkaan 152tkm +lasissa nyt. Antaa kattoo. Jos aika riittää. Nyt olis vaan hyvä aika pestä kun ei ole vielä pakkasta öisin jne.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #47 : 29.08.2016, 03:15:48 »
Joten saapi jäädä ajoon/käyttöön noi takavalot. Mistäs sitten bongais vielä vilkkuihin tuikut ja pakkivalolle. On tuossa muutama vaihtoehto tullut vastaan mutta vähän turhan hintavia. 45€kipale.  :o

Ei ne kunnon can-väyläledeillä jää palamaan, mutta se pieni virrankulutus siellä yhtälailla on sen 5 minuuttia. Itselläni tällaiset vastaavat vilkuissa polttimona sekä edessä, että takana: http://www.ebay.com/itm/161641611226 Kirkkaus vastaa hyvin alkuperäistä ja vari on riittävän oranssi. Kannattaa tarkistaa oikea kanta kuitenkin ennen tilausta.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #48 : 29.08.2016, 21:16:25 »
Juu, noi ovatkin tuttuja tuikkuja. Lipasin ne tuonne etupäähän DLR/parkki lampuiksi. En vaan oikein tykännyt noiden sävystä, tosi kylmän valkoinen - sininen - makuuni. TIlasin siis valkoiset. Noi oranssit vois olla oranssit.

Mä olin katsellut tämmöisiä, en juuri näitä kyseisiä tuikkuja... Mutta vastaavia. HIntaa vaan kun katson, mjööh. Ei lämmitä mieltä.
http://www.ebay.co.uk/itm/Philips-X-treme-Vision-LED-PY21W-Retrofit-Car-Bulbs-Twin-12764X2-/272117242355?hash=item3f5b7399f3:g:uWAAAOSwJb9WqLta

Nimittäin tuon hinta on 57€ nurkissa per pari JA tuotteen tiedoissa lukee erikseen näin:

"2 External CANbus adapters included"

Soisi 57€ hintaan saavan koko tulpan "valmiina" ilman tarvetta erilliselle vastukselle. Mutta mutta.. Koska noita vastuksia saa tuon polttimoparin kanssa, voinee vastaavasti tuohon nykyiseen "installaatioon" lisätä vastuksen samalla tapaa.

Tuossa oli juuri Venetsialaisten aikaan auto sopivasti parkissa hämärässä, pimeässä oikeastaan, ja otin kuvan tuosta "pre 5 min" kiilumisesta ja siitä mikä jää jäljelle. Tässä se 5min sisään kiiluminen:



Ja tämä jää jäljelle kun toi noin 5min on mennyt. En ihan kellon tarkasti ole sitä mitannut. Tämä kuva on otettu suoraan valon takaa jotta kiiluminen erottuisi heijastinpinnoista. Muuten katuvalot jne peilaavat sen verran ettei LG G3 ainakaan saa tuota talteen.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Eilen oli sellainen ilon ja onnen päivä, että varaosat saapuivat postin mukana! Narina olikin jo sen verran sietämätöntä korviini, että välittömästi kun toimistorotantyöpäivä ja juniorifutistreenit olivat vedetty kirjoihin ja kansiin, oli aika hypätä remonttihaalariin ja tunkata Peugeotin nokka ilmaan.
Sehän tarkoitti sitä että hämärtyvää iltaa vasten pääsi hommiin ja mietinkin että mitenkäs se sitten pimeässä sujuu tuo tekeminen.

Mutta saapuneita osia oli tarpeeksi! Ja mikä parasta illan askartelut osoittivat osat täysin sopiviksi tähän ajoneuvoon. Nimarkin tekemä jousilautasten vaihdos oli siis onnistunut. Erinomaista, että soittivat ja kysyivät autosta tarkempia tietoja. Vaihdettavat osat tässä rempassa ovat siis:
SASIC 2650035 (yläpään jousilautaset)
SASIC 0355275 (kääntölaakerit)
Monroe MK322


Alkuunsa auto tuli taiteiltua pukkien varaan. Sitten nenäpeltipystyyn ja irrottelemaan näemmä tuulilasinpyyhkijöitä. Tuossa tuulilasin etualalla oleva "suojamuovi" kun kätkee sisäänsä iskareiden yläpultit. Pyyhkijöiden asennon kuvasin itselleni talteen, jotta saan ne mahdollisimman vastaavaan asentoon myös remontin jälkeen. Scenic on opastanut tässä asiassa tarkkuuteen.


Pyyhkijänvarsien irroituksen jälkeen voi  siirtyä irroittelemaan muoviosia. Eli tuo kotelon kansi ja lisäksi pienet muoviset lisäkkeet tuosta pyyhkijänsaranatapin nurkilta. Jukopliuta että olikin muuten roskaa tuolla kotelossa! Ristus mikä lehti-imuri toi on. Syy tähän myös selvisi. sillä tuulilasin alareunaan kiinnittyvät kolme muovista "liparetta" jotka pitävät tuota isoa muoviritilää paikallaan, olivat kaikki irrallaan. Kuvassa näkyy yksi pitkä hieman paikalleen soviteltuna ja toinen lyhyt pätkä irrallisena. Kyseiset lipareet ovat sen verran kuluneet / ikääntyneet että nepä voi heittää hevon kuikkaan kun vaan löytää ehjät korvaavat osat. Mielellään sellaiset joissa on muovin pehmentimiä tallella.


Tämän jälkeen pääsi jo vähän katselemaan iskarin yläpään kiinnitystä. Täytyy sanoa, että eroaa aiemmista ajamistani autoista melkoisesti tämä tapa kiinnittää yläpää. Mutta väliäkös tuolla. Pyyhkijän vivusto on kummallakin puolella TASAN edessä - mutta molemmilla puolilla oli pitkähköt pultit pitämässä kiinni vivustoa. Pultit ovat sen verran pitkät että kun ne löysää lähes irti asti yläpäät saa avattua.

Näin :)


Tuo yläpään rakenne sai minut sen verran varovasti etenemään, että liipasin jousipurisitimilla etujousen melkolailla kasaan tässä kohtaa. Just-in-case.


Sitten vasta muistin että pitäähän ne vakaajanyhdystangon päät irroittaa vielä tuosta iskunvaimentimen korvakkeesta. Nämä olivatkin tukevassa ruosteessa. Todella tukevassa. Mutta porakone, 900rpm ja hyvin pieni teräsharjalaikka saivat ruosteet kaikkoamaan ja tämä koiranluun kappale irtosi yhtä vähällä väkivalllalla kuin myöhemmin oikean puolen vastaava kaveri.


Kun sain iskarin alapultit irti, ne lähti melko mukavasti, huomasin että toi vetoakselin termoplastinen suoja"kumi" on tosi vahvasti tyrkyllä että alumiininen teräväreunainen iskarin alapään muoto silpoo sen tässä hommassa. Joten kun koiranluu oli irti, alapäästä pultit pois ja "helppo" lukitus alakerrassa, irrotin yläpään mutterin - jätin iskarin toisen käsivarren varaan kantoon ja lopuksi poistin tämän tuurnan alhaalta ja siirsin iskarin pois paikaltaan.


Kun sain iskarin pois paikaltaan, huomasin että täällähän on yläpässä vielä toinenkin mutteri. Joten turhaan jousipuristimet viritin ja stressasin koko hommaa. No tietääpähän toisella puolella miten tää on kasattu ja toiminta on sitten siellä suoraviivaisempaa. Eli ensin koiranluu irti, alapää irti ja sitten yläpää irti - samalla kun kannattelee toisella kädellä iskaria ettei mokoma tipahda vetarinsuojakumin päälle.
No tähän kuvan mutteriin palatakseni, tämähän on syvällä iskarin ylämutterin kierreosan uumenissa. Siunasin itteeni ja aikanaan tekemäni pitkien konehylsyjen sarjaa. Niiden kanssa  tämän poisto on tehtävissä oleva juttu.

Näillä eväin irrottamaan:

Siitä läks.


Narina oli sen verran yltynyt yläpäässä, että tiesin odottaa laakerin olevan "valmis". Mutten odottanut sen menevän kahteen osaan välittömästi kun ylätukea irrottaa iskarin/jousen nokasta.

Tässä sitten uutta palaa tarjolla. Asentamista helpotti kolme kynttä, jotka löytyvät myös näistä Monroe ylätuista. Ne kun lukitsevat kepeästi kääntölaakerin paikalleen ja sitten tässä onkin vain kaksi osaa asennettavaksi paikalleen. Ylempijousilautanen ja tuo ylätuki+kääntölaakeri jotka ovat nyt yhtäpuuta.
 

Uutta osaa asentaessa, nousi mieleeni kysymys. Mistäs hitosta tiedän että iskarin ylätuen kiinnitykseen tarkoitettuleveä 21mm kannalla oleva mutteri on tarpeeksi pohjassa? Ensin mietin että no vitustako.. mutta sitten muistin että onhan tuo oikea puoli vielä "alkuperäisessä iskussa".


Kävin ottamassa mitat mutterin asennussyvyydelle  tuolta oikealta puolelta. Kun vedän mutterin yhtäsyvälle vasempaan tolppaan, se on sitten yhtä pohjassa kuin tehtaalta tullessa.
https://lh3.googleusercontent.com/dp6iABArleIDGr1XDZ1zhXDr1IrJtjna2TnD4x54Lv8utRATrw2ZTr1HTuH-zXNCAweRSsXRUo9D9w=w700-no
Tönärissä lukemat
https://lh3.googleusercontent.com/rmGUvvT5VsCpKlLwy-cZACxFxk5xqS4k0RG-MoKHNdXhSTHD8KJKrKG-w5Z77bJKxq9TymZ9PEki0A=w700-no

No mittasin jotta vedinkö sen mutterin jo ekalla yrittämällä tarpeeksi pohjaan. Ehei ei onnistunut. Hyvä että tarkistin.
https://lh3.googleusercontent.com/WyPr-YBSi6zwntCeFVsUMGQTE1ldUhLTicYbOUwKGMwQbKK4et54WW77FAgD3xCPWjgKkGt3FMOQaA=w700-no

Joten jousia nippuun ja sitten mitta täsmää.



Toisen puolen irrottamiseen pääsin jo iltahämärän merkeissä. Tuossa 2100 aikaan alkoi olla jo sen verran hämärää että piti oikein hakea työvalot pihalle. Onneksi on parit loisteputkivalot tullut tätä varten tehtyä. Joten homma etenee ja lähtee siis liikkeelle koiranluun irrottamisella ja alakerran irrottamisella. Jätin muuten alatukivarren/jarrulevyn/navan tunkin varaan ettei "valu" alas.


Yläpää oli hyvä ottaa irti viimeisenä, kun tiesin siellä olevan vielä sen 21mm kantaisen leveähattuisen mutterin.


Eipä tuossa sitten sen kummempaa kasaamisesta. Se ol lähinnä purkamista käänteisessä järjestyksessä. MUTTA sen verran hipostelin että sillä porakoneella ja teräsharjalaikalla puhdistin poorit tästä pyyhkijän vivustosta. Lisäksi liipasin näihin vähän crc:tä voiteluksi jotta vastaava hapettumien keräytyminen kuin purkaessa oli läsnä, viivästyisi edes kahdella vuodella..


Jos jotain pitäis tehdä toisin niin..
Se iskarin yläpultti 21mm kannalla ja leveällä päällä. Sellaiset ostaisin myös. Mutta noi kaikki kolme osaa jotka muuten tuli tätä varten ostettua, oli just ne mitä pitikin. Yhtään vähemmällä ei kannata lähteä tähän leikkiin.
Sen osan nimi on tuossa aiemmassa räjäytyskuvassa "Laippamutteri" ja tottelee numeroa 11. Varaosanumerona se on 5036 23

Kiitokset foorumin juttuseuralle näiden osien valinnan kanssa. Siitä oli apua! Noi osat nro "3" on muuten jotain seosmetallia ja repsikan puoleiset olivat ruosteen ryydyttämät.. Vaihtotuli tarpeeseen.

Mä olen nyt nimennyt tämän auton nimellä "PeugeotGO". Koska muut tässä talossa pelaavat PokemonGO:ta. He "batlaavat" jossain "Gymeillä" ja etsivät "nearby listalta" pokemoneja. Mä batlaan "pohjolan tallissa" ja etsin "varaosalistalta" varaosia jotta tää Peugeot on huomennakin vielä GO.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #50 : 06.09.2016, 21:36:14 »
Oikealle käännyttäessä kuuluu vielä narinaa. Örkle, minen tykkää. Joten rasvasin vasemman raidetangon pään ja koiranluun nivelet. Ei auttanu. Kai se on uskottava että iskarista tulee se ääni. Jos uskaltais siihen vielä spruutata vähä rasvaa varteen. Tosin hävitty peli se tässä 8v iässä ja 150tkm lukemassa alkaa jo olla. Ei vaan nappais sijoittaa hetkeen taas noihin varaosiin.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Ou812

  • Vieras
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #51 : 06.09.2016, 21:56:22 »
Alapallokin voi narista?
Iskariprojektin kuvista päätellen liki kaikki näyttää identtiseltä 307:aan tuota ärsyttävää tuulilasin alamuovia myöten. Kun pyyhkijöiden mekanismin käänteli huoltoasentoon niin pääsi juuri kiinni iskarin yläpulttiin.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #52 : 06.09.2016, 22:18:27 »
Se olis vaihtoehto sekin. Siis alapallo tai alatukivarren puslat. Antaa ny osan rentoutua enemmän että saa syyllisen paikallistettua. Tossa on toiseen pulkkaan just alatukivarsi tallissa odottamassa vaihtoa.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #53 : 19.09.2016, 16:48:29 »
Huh huh. Pitäisi ehkä lukea vähemmän tältäkin palstalta DV9 koneen tyyppivioista. Tuossa hiljattain sivistin itseäni jakoketjun olemassa olosta tässä moottorityypissä. Ja mä kun luulin että tää on remmikone - remmihän tähän tuli vaihdettua. Mutta tämä tarkentava tieto oli hyvä koska nyt ymmärrän miksi jakopää näytti vähintäänkin oudolta 16V jakopääksi.

Toki luin myös kiristäjän ongelmista ja tuossa yks +200tkm ajettu rallattaja tuli liikenteestä bongattua ja vinkkasin jotta jakoketjun vaihtoaika on käsillä..

Tätä jäin näemmä takaraivooni miettimään, sillä tänään olin 100% varma että omasta DV9 padasta alkaa just nyt se kiristin rentoutua. Aina 4 ruuhkassa valoista lähtiessäni kuulin infernaalisen dieselin ropinan oman kiihdytyksen tahdissa. Neljänsissä valoissa luin jo ave mariaa että kone kestäisi kotiin asti. Hölläsin kaasua mutta ääni vain yltyi. Samalla takanani VW Golf (IV) siirtyi ohittamaan minua (tottakai oikealta) ja vei kilkatuksen mennessään.

Siunasin itteeni ja Pögömoniani ja ajelin myös mielenrauhan saattelemana kotiin - vakavasti harkiten takaluukun lisä-äänenvaimennusta.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #54 : 20.09.2016, 22:04:32 »
Jahas. Osanumero itselle talteen. Turbon imuputken tiivisteen numero on 1434.C8 Sepä oli jo hyvää vauhtia menossa kohti rusettia kun huomasin öljyjä tarkistaessa että katastrofin ainekset on ihan solmun suulla..
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 245
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #55 : 21.09.2016, 02:53:03 »
Olisko tuo kone kuitenkin DV6?

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #56 : 28.09.2016, 16:56:49 »
No toki DV6. Täytyy vielä parantaa ulkomuistia :)

Mutta nyt olis kysymys. Onko huolestuttava siitä, että paineettomalla puolella turbon imuputkessa on tosissaan öljyä?  :o
Tuon tiivisteen vaihto oli lyhyt ja nopea homma.

Tässä uus tiiviste, ostin tuplana jos saan joskus innostuttua tuon turhan kireälle kiristämään...


Hieman oli päässyt vanha tiiviste "irvistämään".


Tässä kuvassa näkyy se öljy jonka putsasin tuolta putkesta viime perjantaina. Ja nyt tämän verran öljyä jo.. No ainaki turbon voitelu toimii myös ulkoisesti.


Meni ensin vähän turhan "pitkälle" tuo putki, otin tästä millin pari pakkia.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 861
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #57 : 05.10.2016, 17:13:00 »
... Uutta osaa asentaessa, nousi mieleeni kysymys. Mistäs hitosta tiedän että iskarin ylätuen kiinnitykseen tarkoitettuleveä 21mm kannalla oleva mutteri on tarpeeksi pohjassa? Ensin mietin että no vitustako.. mutta sitten muistin että onhan tuo oikea puoli vielä "alkuperäisessä iskussa". ...

Minä vaihdoin etujouset ja mittasin myös tuon alemman mutterin etäisyyden mutta totesin että se kierretään käytännössä pohjaan saakka. Eli ei siis ole tarvetta mitata.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 393
  • Jotenkuten
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #58 : 05.10.2016, 20:15:32 »
C4 kuun yks hemmo laitto huohottimeen öljynsiepparin kun oli ööliä turbolle menossa toimii kuulemma ja miksi ei. Siis on kanssa 1,6hdi
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

everton

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 160
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #59 : 06.10.2016, 06:07:42 »
Ainakin 2.0 Hdi:ssa oli yllättävän paljon (mielestäni) öljyä ahtoputkissa. Kysyin asentajalta ja sanoi sen olevan normaalia..