Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 4690 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ou812

  • Vieras
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #60 : 07.10.2016, 20:01:03 »
Aina sinne putkeen öljyä kertyy, eihän siitä hyötyä ole mutta käytännössä ei kait haittaakaan. Ja tuo oranssi tiiviste hajoaa jos kiristää liian tiukkaan.

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #61 : 08.10.2016, 21:31:46 »
Kysymyksiin en osaa vastata, mutta pakko todeta että jälleen kerran perusteellista työtä kunnon kuvien kera! Tästä on kenen tahansa helppo ymmärtää kysymys, tai itse korjata perässä  8)
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Morjes!

Kiitoksia kommenteista, näitä tulikin runsaasti, tämä on mukavaa notta saa vähän vuorovaikutteisuutta jutuilleen. Hyvä että toi huohotusöljyn määrä imupuolella on muissakin "hodareissa" havaittu ominaisuudeksi - nukun yöni rauhassa ja painan pedaalin pohjaan kun siihen on tarvetta. Miettimättä tekeekö kone itsestään käkikellon.

Tässä hommat on edenneet siihen pisteeseen että ilman koukkua ei tule arjesta mitään. Ei niinko vahingossakaan. Joten koukku tuli tilattua paikallisesta varaosaliikkeestä. Sieltä olisi ollut tarjolla irroitettavalla koukulla ja kiinteällä koukulla tuo "rautaisannos" ja johtosarjaksi saatiin vain yhtä sopivaa sarjaa. Koska koukkujen hinnoissa oli noin 1:2 ero, kiinteä tähän nyt tuli tilattua. Brinkin koukku ja Thulen johtosarja.



Johtosarja on näemmä LED valovalmis. Eli jos kärryssä on ledpolttimot, niiden virheilmoitukset voivat näkyä ajotietokoneella. Eli kun tässä Peugeotissa voi PP2000:lla ajaa diagnostiikan myös kärryn valosarjaan asti, niin sekin toimisi vaikka olisi ledivalot kärryssä. Muuta hyötyä tuosta nyt en äkkiseltään keksinyt.

Tässä kuvassa näkyykin tuo led-valojen tarvitsema lisäpalikka joka sisältänee jotain vastuksia jne. (moninapaliitin pystyssä)


Johtosarja oli niin tiukkaan pakattu rasiaansa, että pahvilaatikon kansi pysyi hädintuskin paikallaan. Olipa mukana ohjeet myös 3008, 5008, 307 mallisarjojen asennusta varten. Mä en tarttenut ohjeista kuin version 308 HB:lle. Lueskelin paripäivää tuosta ohjeesta eri vaiheita, että muistaisin vaikka unissanikin että missä kohtaa saa laittaa akun kengän kiinni ja silleen ettei väärään aikaan mene laittamaan johtoja kiinni ja käräytä piirejä.
[/img]https://lh3.googleusercontent.com/A1NRCsrf7sXiOjwV1vThtQZHBPnHJ52h6uJOjWZrPs2TT-juwyqTQRUWSXUloJco92UdobXryEUF=w700-no[/img]

Varsinainen asennus alkoi siitä että ihan ekana akun kenkä irti. Ohje sanoi että plussa napa irti. Ok. Ohje sanoi että miikka irti. Mutta tässä on toi plussa niin hyvin tarjolla että lähdetään sillä. Lisäksi johtosarjan suojakansi auki jotta voi ohjeiden lopulla laittaa 50A sulakkeen sulakepesään joka on tuossa johtosarjan kannen etualareunassa 2. vasemmalta. Tosin omassa tapauksessani siinä oli jo sulake.  ::)


Toinen avattava johtosarjan paikka oli kuljettajan vasemman polven edestä sulaketaulu. Otinkin sieltä jo kannen pois.

Havainto tuli tehtyä että tässä on kätevä sulakkeiden säilytysrasia tuossa sulakerasian kannessa. Otin sen tähän kuvaan auki. Hyvä innovaatio!
Mä tykkäsin.


Seuraavaksi kohti takaluukkua - ja piti tietenkin todeta että eihän se aukea kun on akun kenkä pois paikaltaan :D  Joten kenkä takas ja sitten uudestaan takaluukkua avaamaan. No minäkö innoissani asentamisesta - tottakai!
Takaluukusta pitää purkaa pois C-pilarin valkoinen muovi sekä musta "hyllyn reuna" jotta pääsee maadoituspisteeseen käsiksi. Tää on suositeltavaa, koska puskuria irroittamatta koukun asennuksessa saa ihan tarpeeksi harjoitella tuhatnivelisten käsivarsien ja sormien toimintaa... Valkoinen muovi irtoaa vetämällä se vain suoraan pois paikaltaan. Varovaisuutta suositellaan koska siinä on metallisin kiinnikkeiden avulla vahvistettuja kiinnikkeitä yläreunassa.


Se hattuhyllyn kiinnike on sitten vähän kyrvempi irroitettavaksi. Se on kiinni kolmella ruuvilla ja kahdella muovikoukulla. MUTTA lisäksi myös oven viirustaa alas tuleva muovi pitää irroittaa yläpäästään jotta kolmanteen ruuviin pääsee käsiksi. Sen ruuvi on erilainen kuin muut, ks kuva alla. Eri ruuvi on tuossa vasemmalla.

Tässä vähän raotan kädellä tuota oven vieren muovisuojan yläpäätä jotta kolmas ruuvi paljastuu.


Muovikoukut. Paskoin toisen niistä. Käytäjätason virhe. Ekan irroitin "oikein" toisen kanssa ei ollut tarpeeksi malttia matkassa ja koukku hajos käsiin. Ärsyttää oma säheltäminen mutta minkäs teet. Ehkä tollasen toisen koukun jostain löytää.


Nyt pääsee käsiksi tuohon maadoituspisteeseen..


Sitten pitäisi tehdä läpivientiin reikä johtosarjaa varten. Tässä kuvassa näkyykin naskali/temmi jonka olen tuosta kumista painanut alakautta läpi ylöspäin.


Alkoi olla ahdasta takaluukussa, koska kaikki asennusroippeet ja puretut kappaleet koitin pitää takahutlarissa. Jotta koukun asentamiseen jää tilaa auton ulkopuolelle. Pihalla tein tämän asennuksen, koska talli on räjähtänyt muista puuhista..


Johtosarja, 13 napaiselle, on melko paksu jööti. Melkein loppui usko koko johtosarjan läpisaamiseksi tuosta läpiviennistä. Ensin käytin väärää teippiä. Maalarinteippiä. Eihän se kestänyt edes läpivetämistä. Repesi aina jostain kohtaa jne eli ihan turha kampe tähän hommaan, olis pitänyt hakea se sähkömiehen teippi samantien tätä varten mutta no.. tuli opeteltua.


Kun vaihdon sähköteipin käyttöön, sain teipattua johtosarjan yksittäisjohtimien suojaksi päällelaitetun mustan muovikuoren niin suppuun, että se johto kuorineen vihdoin meni läpi tuosta läpiviennistä. Kun sain tuon "kynnyksen" menemään läpi, aloin ruiskia CRC 5-56:sta liukasteeksi. En heti aluksi halunnut kastaa kaikkia paikkoja liukasteeseen koska liukkaasta johdosta on vittumaista saada kiinni tai uudelleen teipata rasvaista johtoa. Ei oikein onnistuis.


Ai oliko piukka läpivienti? No oli. Johtosarjaan tehtaalla teipattu etiketti meinas lähtä rullautumaan enemmänkin:


Koska johtosarja oli nyt kriittisimmillä paikoillana asennettuna - ja johdon pituus riittää erinomaisesti perille, on hyvä jatkaa koukun asentamiseen.
Koukun asennuksen ohje kehoitti tarkistamaan kumman mallinen koukku on kyseessä - tarkistus tehtiin johtosarjan kilvestä. Ohje asennukselle vaihteli tämän mallimerkinnän mukaan. (sorry pystykuva)


Koukun asennus alkaa sillä että auton alta poistetaan hinauslenkit kummaltakin puolelta. No niiden seutu oli hyvin alkavassa ruosteessa, joten isoimmat ruosteet pustasin pois ja kylvetin alueen "pulttitervassa".


Kun ylimääräiset osat ovat pois edestä, pääsi asentamaan ensin näille sijoille koukun poikittaisaisan kannakeraudat. Ne tulivat kahdella M8 pultilla ja asiaan kuuluvilla prikoilla kiinni tuohon puskurin tukialumiinin alempien pulttien reikään. Siitä piti poistaa alkuperäiset pultit edestä, koska ne olivat väärän mittaiset jatko käyttöön. Sarjan mukana tuli oikean mittaiset uudet pultit. Ne näkyvätkin tässä kuvassa.
Nuo M8 pultit eivät sitten ole ne mukavimmat asennettavat, mutta ihan mun koon 10 hanskall onnistui. työkalujen käyttötila on olematon ja noin 1/5 kierrosta kerrallaan kiristämällä pikkuräikällä pitkän kierteen ruuvaaminen pohjaan asti ottaa aikaa... Kiersin nämä pultit muuten heti ykkösellä pohjaan asti ja kireälle. Kaikki muut jätin löysälle. Näitä pultteja kun ei voi mitenkään säätää niin on sama vetää nämä samantien kiinni ja piukkaan - ettei unohdu.


Sitten poikittaispalkkipaikalleen. Siinä olikin pintakäsittelyä varten laitettu suojatulpat yksiin kierteisiin. En saanut kammettua noita suojatulppia ulos paikoiltaan, joten löin ne sisään tuonne palkkiin. Tulppa vain hajosi jos sitä kampesi ulos... Kaikki muut pultit ja mutterit vedin nyt siis "hollille" ja vasta löysälle että asemointia voisi tehdä koukun asentamisen mukaan.
Poikittaispalkin löydettyä paikkansa pulttasin johtosarjan taustalevyn + koukun paikalleen. Koukun ja taustalevyn vedin heti tiukkaan. Sille kun ei ole varsinaisesti säätöjä tarjolla :)

Nyt kun johtosarjalle oli kiinnike olemassa, pääsi ruuvailemaan johtoja johtopesään. Johtopesä irtosi ihan pihdeillä vetämällä suoraan "pois" paikaltaan.

Pesä irrallaan.


Sitten alkoikin olla ulko hommat pitkälti valmiina.


Enää jäi jäljelle johtosarjojen kytkentä ohjeen mukaan. Takaluukussa piti vaihtaa yksi liitin asettimesta toiseen. Ja laittaa muut johdot lähinnä paikoilleen ja maajohdot maihin. Nämä maajohdot olikin hyvin niputettu tässä sarjassa yhteen nippuun. Hyvä niin.
Tuossa kohtaa alkoi asennus haukata hatullista. Nimittäin se yksi johto, johon tulee ilmeisesti jatkuva jännite B+/30 merkinnän mukaan olevalta johdolta haaroitettuna kuskin vasemman polven luota, olikin tässä autossa ei Pinkki vaan beige/vaalean ruskea. Ja sen pariahan ei löytynyt tuolta sulakerasian luota. JIppii. No olen tätä miettinyt tässä ja todennut, että otan homman varman päälle ja vedän itse tuohon tuon johdon tuolta sulakerasian luota 4mm^2 johdolla tuonne takaluukkuun ja sillä hyvä. Käytännössä kun tuo on vain haaroitettu tuosta kuskin polven vierestä eteenpäin, siihen tulee jo se virta mikä siihen kuuluukin tulla ja se vaan ei nyt haaroitu siitä eteenpäin.

Sitten kun tuon uskalsi myöntää itselleen, ettei tuosta johdon puuttumisesta ole haittaa, sinne vaan ei tule jatkuvaajännitettä taakse, niin koodasin PP2000:lla tuon peräkoukun johtosarjan "aktiiviseksi".


Koukun takana valot eivät luonnollisestikaan nyt vielä toimi, ennen kuin vedän sen johdon B+/30 navalta tuonne takaluukkuun, mutta se on enää pikku juttu se. Voisi samalla asentaa pientä äänentoiston päivitystä varten kaapelia tuonne takaluukkuun.. Kun kerran joutuu kynnyslistat purkamaan pois edestä jne.

Eli muuten homma hyvä mutta ei vaan valmistunut ykkösellä  ;D Nyt tarttee mennä päästämään dieselsuodattimesta vedet pihalle kun tuo on innostunut suodattimen vaihdon jälkeen hihkumaan että siellä on vettä pohjalla. eikä se ole hyvästä se vesi siellä..
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Tässä on parin kolmen viikon aikana tullut muutaman kerran satunnaisesti "tankin kuva" ja kolme pisaraa mittaritaulun keskinäyttöön. Välillä radiossakin on ehtinyt viipyä teksti jossa lukee "Presence of water in fuel filter". Dieselautossa tuo ei ole kovin haluttu ominaisuus joten muistelin että jossain vanhoissa traktoreissa on tullut aikanaan poistettua vettä polttoainepumpun lasikuupan pohjalta jonkun sortin poistoruuvin kanssa ja sitten on ilmattu niin perusteellisesti..

Tähän autoonhan tuossa just tuli vaihdettua polttoainesuodatin, joten vähän niinko meinas harmittaa että alkoi hieman sen jälkeen sitä vettä valittelemaan - mutta muistin nuo vanhat traktorit ja tässä 308:n suodattimessa tais olla joku nappula millä vedet poistetaan suodattimen pohjalta.

Googlesta nopsa haku "Peugeot HDI 308 water removal" ja löytyihän sieltä jossain kohtaa sitten aiheesta jopa video joka vahvisti aaninkini tuon veden poisto nappulan sijainnista jne. Joten pelti pystyyn ja hommiin.

Polttoainesuodatin on raittiin ilman imuputken ja turbon imuputken alla piilossa. Vedenpoistonuppi näkyy kyllä silmälle tuolta, mutta ei mun sormilla sinne mahdu mitään tekemään joten letkuja pois edestä. Ensin "cold air intake" tyyppinen putki eli ilmanputsarin syöttö..


Sitten vielä turbon imuputki johon muuten tuleekin näemmä tuo aiemmin kysymäni huohotus tollasesta hassusta mustasta kotelosta jossa on, ihan kuin korkki päällä.


Johan alkaa päästä käsiksi tuonne veden poistoon.


Näpit ruuville ja hetki lorottelua. Sen jälkeen ilmauspumpun painelua kunnes kuulostaa siltä että suodattimessa ei ole enää ilmaa.

JOS video ei suoraan toimi tässä on linkki siihen:
https://lh3.googleusercontent.com/KWoVfOL6_LAkrYKGLy_iIsCJZsitwHQfE4j4NkFTPqZT7c6K04nguzFWeE7Y7YZPpf6D0e_8ZZ2S=w1679-h944-k-no
Jees. siinäpä se. Sitten kasausta ja kone käyntiin, koeajo - ei valu diiselii mistään ja autokin käy normaalisti. Homma valmis. Helppo tapa säästää suuttimet tuholta..
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #65 : 21.10.2016, 15:24:58 »
Akku, 2008 vuoden Varta, tuli tiensäpäähän. Ei lähteny autokäyntiin tänään päivällä. Öinen pakkanen on purkanut latauksen sen verran alas että ei edes yrittänyt pyörittää. Oli tallissa sopivasti yks 3v ikäinen akku ladattuna - liipasin sen nyt pellin alle ja näemmä se ratkaisi pelin. Laakista käyntiin.
Tulipa samalla tyhjennettyä toistamiseen polttoainesuodattimen veden erottelijan. Sieltä tuli taas tippa vettä.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #66 : 21.10.2016, 21:04:51 »
 ;D Nyt hymyilyttää. Tuolla 308 ongelmapalstalla kyselinkin jeesiä sähköjen kanssa. Sain apuja ja sehän ratkaisi pelin. Kaks ongelmaa tuli siis tuossa johtosarjan asennuksessa vastaan.
1) Jatkuvan virransyötön johdot oli ohjeessa merkattu olevan pinkkejä. Eipäs ole. Ne ovat takana beige johto ja kuskin polven kulmilla valkoinen johto.

 \/ Takaluukun  beige johto kertoo seuraavaa \/:
BH39E**MM**433001**344*07
BH39A**.8.1*433001**346*07
 /\ Kuskin polven vieren valkoinen johto tämän tekstin yllä /\
Nämä vois melkeen lisätä foorumin johto-ohjeeseen http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=44130.0 voisi jollain järjellisellä tapaa fiksummat pureksia tuon mitä on nyt yhteistyössä Aksun kanssa saatu selville.

2) Takapäässä autossa, beige johto on neuvottu liittämään johtosarjan mukana tulevaan 2-johtimen asettimeen pesään 2. Väärä pesä. Olisi pitänyt tehdä kuten normaalisti ja katsoa ensin ja sitten vasta luottaa ohjeeseen. Koska olishan sitä tuon eron nähny kun olis ottanu silmän käteen ja katsonut kun ekan kerran oli sitä liitintä asentamassa.  Mutta lähtökohtaisesti tämä virhe on Thulen päässä,koska sekä uusi asetin - jonka 2 pesään johto neuvotaan laittamaan, että vastakappale, ovat heidän käsialaa.

Nyt kelpaa vetää kärryä.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #67 : 21.10.2016, 22:31:42 »
Jos ei näillä ohjeilla saa koukkua autoon kiinni, niin ei millään  8)

Noi on kyllä vaikeita setvittäviä nuo jos ohje on väärässä. Muuten kyllä kuulosti suht kivuttomalta.
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton nenätukkoon (4C)
« Vastaus #68 : 12.11.2016, 09:48:54 »
Joo no noista kuvista koukun osalta tuli melko läpikotaiset. Se on sitten itsekin helpompi jälkikäteen ihmetellä omia tekosiaan jos asiaan täytyy palata  ;D

Olipa foorumilla hyvä säie viimasuojasta tähän 308 mallistoon 2007-2011 mallisarjan osalta.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=23749.0 Kaivelin tuota esille kun omassa 308 HDI:ssä tuo moottorin lämpötila tuntuu jäävän 80-85 nurkille näin pakkaskeleillä. Kaupungissa se voi ajoittain nousta jopa normaaliin, mutta se ilo ei yleensä kauaa kestä. Lyhyellä ajolla hyvä jos 70' kerkeää neulaan nousta.

Tuon hyvän aiemman säikeen perusteella löysin tuon varaosanumeron jolla sain paikallisesta merkkiedustuksesta ostettua maan viimeisen 7429G2 viimasuojan. Tai no virallinen nimi tälle taitaa olla "Puskuriaukonsuoja". Merkkiliikkeessä oli kyllä palvelu kohdallaan, tuotteen saatavuusaikataulu piti ja hintakin oli just passeli 41.50€. Tästä ostoreissusta täytyy kyllä kehua merkkiliikettä.

Näissä viimasuojissa on väkäsiä/pidikkeitä ja lukitsimia melko tuhti sarja, sen verran tuhti sarja että uskoisin tämän pysyvän helposti paikallan.


Se mikä tässä on parasta, on mielestäni tuotteen istuvuus paikalleen puskurin kulmiin/nurkkiin. Sopivuutta vasemmasta nurkasta:


Ja oikeasta nurkasta + samalla ilkaisu rekisterkilven kehyksen sopivuuteen tähän muoviin. On se vaan just eikä melkeen.


Nyt kyllä näemmä salamavalo lävähti tuosta rekkarista tähän kuvaan, mutta saanee selvän jotta yläreuna sopii myös paikalleen ja maskiritilän ohjurit näkyy kuvassa.


Tuossa nenässä on kaksi aukkoa, tuo isompi johon tämä viimasuoja asennetaan ja pienempi siinä yläpuolella. Eli nenä ei mene kokonaan tukkoon tästä tekemisestä. Eiköhän tuo nyt vähän nosta paremmin moottorin lämpöjä matka-ajossakin. Vetokoukku on ollut melko tiiviisti käytössä, on jäänyt vähän syntejä sen osalta varastoon joita saa nyt kuitattua pois. Lähinnä kaatopaikkareissuja :D
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 475
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #69 : 12.11.2016, 10:02:37 »
Hienoa toimintaa!
Peugeot RCZ HDI FAP

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 996
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #70 : 12.11.2016, 10:31:17 »
Meillä auton mukana tuo sama maskisuoja ja kulutus möys laskee hieman heti kun sen heittää nokalle. Ikinä ollut kylmä 308 SW:ssä.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 828
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #71 : 12.11.2016, 19:28:29 »
Aina sinne putkeen öljyä kertyy, eihän siitä hyötyä ole mutta käytännössä ei kait haittaakaan. Ja tuo oranssi tiiviste hajoaa jos kiristää liian tiukkaan.

Millin reikä cooleriin niin ei ole öljyongelmia. Eikä vesiongelmia.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #72 : 22.01.2017, 11:44:22 »
10tkm edellisestä öljynvaihdosta joten tänään vaihtui öljyt. Kytkin rempan jälkeen turbon tienoo on nokeutunut ja tarkistin samalla dp putkenkiinnikkeen - jotta vaihtaisin uuden tilalle. No tota noin. -3' pakkasessa en ala vaihtamaan. Sieltähän saa purkaa koko dfp pöntön/katin pois jos sen tahtoo vaihtaa. Tosin toiveita heärttävästi se putkenklamppi ei ollut kovin kireällä...
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 162
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #73 : 02.02.2017, 13:07:43 »
Jaa, melkeinpä unohdin, kun tuli niin sutta ja sekundaa ulkonäöllisesti. Mutta laitetaan nyt tähän tarinaa tuosta käsijarrun "nahkapussin" pikkuremontista mikä tuli tehtyä. Vanhasta kun paistoi päivä läpi :o

Irrottelin tuosta käsijarrukahvan ympäriltä tuon pussukan + kehyksen johon se on liimattu/kiinnitetty. Pussin keinonnahka oli lähinnä säpäleisenä olevaa roskaa. Sen läpi olisi voinut tipahtaa jo pientä tavaraa, kolikoita, kynää jne. Joten otin tuon työnalle.
Purin pussin, tein siitä reilut kaavat uutta varten, ja silti jäi osittain vajaaksi.. No Tarpeeksi hyvä tuo nyt on omaan käyttööni.

Pussissa oli pieni yllätys, "kuminauha" kahvan tyvessä. Tämä piti ottaa huomioon jotta laittaisin samaisen kuminauhan tuohon uuteen pussiin. Uutta kuminauhaa en ollut hoksannut varata hommaa varten ja valkoista en ilennyt laittaa mustan/harmaan tilalle.


Paikoin pussi on liimattu yhteen itsensä kanssa tai jopa ommeltu. Melko ahtaaseen on ompelukone saatu laitettua, siitä täytyy antaa respektit tekijöille. Tosin eihän tuo kamelinesinahka ole järin paksua, joten sitä on helpompi työstää kuin oikeaa nahkaa.


Tässä kuva vielä noista muista kiinnityksistä. Pussissa on vain halkioita joihin nuo kehyksen leuat/hakaset upotetaan. valmis. Pysyy, jos joku kysyy.


Ok. Tuon näköinen kampe pitäisi tehdä ja tällä kertaa aidosta mustasta nahasta eikä mistään kehnosta jäljitelmästä. Purku on suht iisiä, kunhan varoo lävistämästä alkuperäistä pussia muualta kuin langan kohdalta.


Sitten vaan sabluunaa ja uutta kohdistamaan. Päädyin tekemään tuon ison osuuden kahdesta kappaleesta.



Sen jälkeen tulikin ommeltua niin apinanraivolla, että en hoksannut ottaa kuvia. Tein pitkältikin alkuperäistä toteutusta noudattaen perusompeleen nahan kappaleiden välille ja lisäksi, paikkoihin joissa ennenkin oli, tuplatikkauksen tuon perustikkauksen rinnalle.

Uuden pussin sovittaminen paikalleen meni osittain pieleen. Hieman tuon kahdesta kappaleesta toteutetun osuuden yksi helma jäi vajaaksi. Vaikka jätin ylimääräistä reunoille! Jokin kohdistus tms virhe on siinä käynyt. Kämmi ei näy tosin kovin pahasti toteutuksesta. LIsäksi kahdesta kappaleesta tehtynä, osaan tuli yksi sauma enemmän. Tuo sauma olisi pitänyt kaksoistikata. Ehkä otan vielä jokupäivä tuon työn alle sen verran että vahvistan tuota saumaa. Ehkä en.
No ongelmat ovat suurelta osin vain kosmeettisia. Kun nahkapussi on nyt istunut useamman päivän paikallaan on : kehys asettunut paikalleen ja jopa pysyy siinä ongelmitta. Lisäksi käsijarru ei jää enää vähän päälle, koska nahka on sopeutunut muotoonsa ja kahva pääsee helposti vapaa-asentoon ilman kommervenkkejä.

Loppujen lopuksi, hyvä modaus. Vaikka täydellistä lähdin hakemaan. Ehkä joskus osaan paremmin. KUN saan otettua valmiista tuotteesta paikallaan kuvan, liipasen sen tähän triidiin. Se odottaa A) aikaa B) auringon valoa. Mustassa sisustuksessa musta pussi mustassa illassa ei ole kovin otollinen valokuvien otolle.

Ainiin, katsastuksesta tuli kehoitus vaihtaa "väärän väriset" parkit oikean värisiin. Tosin ei kerrottu mikä on tämä väärä väri ja ei kerrottu mikä on oikea väri. Wtf? Ja oikea raidetangon ulompi pää pitää vaihtaa. Se ainut jota en erikseen rasvannut syksyllä. Melko varma olen, että olisi rasvauksella tullut kuntoon, mutta vaihdetaan nyt kun ei tuo kallis osa ole. Otan siitä hommasta ehkä pari kuvaa jos ennätän vaihtamisen ohessa ottaa.

Savutusarvoksi mitattiin 0,00 laitteella Avl Dix mitattuna.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2017, 13:40:40, kirjoittanut Laguna00 »
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #74 : 03.02.2017, 12:22:34 »
Ei näitä harjoittelematta opi, eli hyvä vaan kun on yritystä! Ja veikkaan että se ulkonäköongelma on pahin tekijälle itselleen, eli muut eivät huomaa sitä normaalisti. Nämä on kuitenkin niitä kivoja projekteja :) 

Aika jännä toi kommentti niistä parkeista.
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79