Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 16326 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #75 : 03.02.2017, 18:48:24 »
Tässä vielä uusi nahkainen käsijarrun pussukka paikallaan.



Tästä näkee yläkulmasta tuon huonon ompeleen. Toi on kyllä niin rujo että pitää korjata se. :D


Ja toiselta puolelta.


Tää Kiinalainen lemförderi tuli rasvattua. Hitto, en ihmettele jos ei laatu vastaa enää aiempaa Lemfördereiden osalta kun kiinassa kerran tekevät. Niillä on siellä sellanen seosmetalli = metalli käsitys että hirvittää. No saa ny mennä käyttöön tällä silti. Mielestäni hieman sirompi kuin alkuperäinen  :-X
Niin joo, rasvasin tämän jo uudestaan. Olikin melko vänkeäminen että sai kumin sulkijan paikalleen, piti oikein ruuvata ruuvipenkkiin tuo kappale että onnistui.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #76 : 04.02.2017, 21:25:49 »
Jee! Tänään satoi vain vähän lumen tapaista joten ennätti PögömonGo:ta pelata pohjolan tallissa. Autotallissa oli AEG odottamassa remmin vaihtoa..

Hommahan alkaa perinteisesti sillä, että auton potilaskulma ylös. No koska tänään mukana oli talouden varttikesänen sälli, jota kiinnosti livenä ropata/osallistua/opetella korjaamista, niin otettiin tää tuenta oikeen niinko viimesen päälle ja just niinkun kuuluukin.


Sen jälkeen opeteltiin miten rengas irroitetaan napakalla ristikkoavaimen nykäisyllä. MIten seistään/tehdään jaloilla/käsillä töitä ilman että rikotaan selkä. Tuntui ajatukset tarttuvan. Erittäin mukavaa :)


Kun oli saatu toi vaihdettava osa tarjolle, opeteltiin mitä pitää mitata ja mistä ja miten että saisi aurauskulmat about samaan heppiin kuin ennen osan vaihtoa. Mitattiin tönärillä kierteen paljasta osuutta ja opeteltiin tulkitsemaan millin kymppejä ja satkuja.
Lisäksi verrattiin ennen vaihtoa, jotta sopiiko uus osa paikalleen vai ei.


Sitten laskettiin montako kierrosta vanhaa kierrettiin auki paikaltaan. Kierrettiin uutta osaa yhtämonta kierrosta sisään ja huomattiin että eipä uus osa ota kiinni mutteriin samalla kierremäärällä, vaan 2 kierrosta jää vajaaksi uppoama uudella vs vanhalla. No ei annettu hämätä, tämä kuitenkin pitää suuntauttaa laserilla/ammattilaisella vielä kerran. Mä haluaisin että ratti olis suorassa, tässä se on suoraan ajettaessa aina ollut vähän vinossa. Siirtoleukapihdeillä, putkipihdeillä, on mukavan iisi laittaa toi mutteri kiinni tuonne sisempään päähän, mutta ulompi laitettiin kiinni sitten makitan iskevällä pulttivääntimellä.

 
Tämän jälkeen opeteltiin miten ja missä järjestyksessä pultit renkaisiin laitetaan kiinni, kiristetään ja vedetään momenttiin. Sitten koeajot ja vielä tuli autot pestyä kun kerran plussalla keli oli ja autot suolakurapaskassa yltä päältä.Niin ja lasitkin tuli sisältä pestyä.

Se AEG. Niin joo sepä se. Siitä kiuvausrummusta napsahti hihna poikki tuossa muutama viikko takaperin. Se vaan että AEG:llä on verkkosivuillaan varaosakauppa ja tuohon löytyi sieltä uus remmi alta 40e hintaan posteineen päivineen. Olihan sitä pakko koitaa miten vaihtuu, vai meneekö vielä enemmän pieleen kuin katkinaisella hihnalla. Sällin kanssa purettiin ja pähkäiltiin paneeleiden jne avaamisia jonnin aikaa kunnes lopulta oltiin tässä vaiheessa.


Muutaman koe kuivauksen jälkeen todettiin että konehan toimii kuten kuuluukin joten sen sain sitten kantaa takaisin tupaan. Jälkikasvu sai huolehtia lähinnä ovien aukipysymisestä jne. Oli se nyt hieman edullisempi kuivausrumpu tuolla remmin vaihdolla kuin koko laitteen uusimisella. JOs se vaika vuoden kestäis niin seki olis plussaa :) tulipa opeteltua.

308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

MatiasH

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #77 : 13.02.2017, 15:39:37 »
Hyvä että jälkikasvua kiinnostaa, se kun ei tuputtamalla tai remppakaverina pitämisellä kuitenkaan kasva.

Ja hyvän korjauksen teit, moni heittää nykyään suoraan kierrätykseen koneet, kun korjaaja maksaa helposti saman verran kuin halpa uusi.
Käyttikset:
Peugeot 607 2.2 -00, Renault Clio 1.4 -00
 
Projektit:
Renault 11 turbo -88, 11 "turbo" -84, 11 TXE -86, 5 TS -79

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 256
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #78 : 13.02.2017, 15:52:05 »

Ja hyvän korjauksen teit, moni heittää nykyään suoraan kierrätykseen koneet, kun korjaaja maksaa helposti saman verran kuin halpa uusi.

Kaveri on nimennyt sen kerskakulutukseksi. Kyllä se tällaista sodan jälkeisen pula-ajan nähnyttä ottaa päähän.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #79 : 22.02.2017, 08:16:38 »
Problems in pracite. Oli hieman ilmeessäni pitelemistä kun tänään aamulla -10' elohopeassa, 308 meinasi että sen moottori on +90' lämpöinen. Enkä mä ollut vielä muuta tehnyt, kuin liipassut koneen käyntiin ja skrapannut etulasit - oli muuten nihkeetä käynnistyminen. Lähinnä se käyntiin herääminen tuntui olevan tukskaisaa. Ihan kuin olisi vanhan poljettavan ompelukoneen polkaissut kovaan vauhtiin ja sitten se jää yksikseen siihen pyörimään..
Varmaan joku anturi paskana tästä konehuoneesta. Pitänee käydä varaosakuvaston kimppuun etsimään sitä anturia.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 951
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #80 : 22.02.2017, 08:24:59 »
Ei ollut tolpassa? 306:ssa teki tuota jos oli ollut lämpenemässä. Lämmitysvastuksen ja moottorin lämpöanturin sijoittelusta johtui.
Peugeot RCZ HDI FAP

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #81 : 22.02.2017, 08:40:31 »
Tässä ei ole lohkaria tai letkulämmitintä. Joten ei ollut lämppärissä, kiitos kuiten vinkistä.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 6 951
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #82 : 22.02.2017, 11:32:35 »
Niin, arvasin ettei ole kun eikös tuo ole korkeammalla katolla varustettu RCZ :D

Mutta ajattelin jos siellä vaikka joku oikosulku tms. ylikuumentanut säteilyelementtiä tms.
Peugeot RCZ HDI FAP

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #83 : 23.02.2017, 18:07:01 »
Tänään ei satanut ollenkaan niin paljon lunta kuin eilen! Joten mars matkaan ja avotalliin ropaamaan.  ;D
Tällaiset löytyivät paikallisen varaosaliikkeen hyllystä, suoraan. Loistavaa! Tiivisteet ja lukitsimet mukana. OIkein hyvä juttu.


Sain about luokkaisesti tuon anturin sijainnin selville netin youtube videoiden pohjalta. Osaa vaihtaessa huomasin että sen kohdalla onkin mukavasti just vesikiertojärjestelmän ilmauksen lähtö, eli helppo ilmata systeemit tämän jälkeen..


Tuolla kuvassa imuilmaputken takana vihreä mötikkä ja johtoliitin möllöttelee, siellä se anturi on.


Liittimen lukituksen avaus oli ehkä malttia vaativin osuus. Avasin sen pihdeillä keveästi lukitsinta aukipäin työntämällä ja samalla vedin käsin liitintä poispäin ja avittelin myös pihdeillä myötämatkaan tuota liitintä. Irtosi tosi nätisti.


Koska tuossa on fyysinen lukitsin, joka pitää tuon anturin paikallaan. Päätin että ennen uuden vaihtoa, kostutan tuon uuden anturin tiivisteen. Joten pikku uinti uudelle O-renkaalle ennen anturin vaihtoa.


Vanha anturi oli ryytyneen näköinen ja jotain kuonaa siihen on näemmä kertynyt. Tiivistekin on turvonnut (?) neliskanttiseksi.


Uusi anturi tuli vaihdettua lennossa tuohon paikalleen. Ei sieltä kovin valtavasti tulvinut jäähdyttimen nestettä pois.. LUkitsin paikalleen ja liitin perään. Alkaa olla paremman näköistä..


Samantien kun kierto oli kiinni, niin täytin tuon paisuntasäiliön maximiin.


Tämän jälkeen jätin paisarin korkin auki ja puristelin ylävesiletkua jotta isoimmat ilmat tulisivat pois kierrosta. Kone seuraavaksi käyntiin ja samaa jatkaen. Nopsaan tuo kyllä ilmasi itsensä. Vähän avitin tuosta ilmanpoisto putken asentoa vaihtamalla ettei jää jotain ilmalukkoa sinne tms.
Tarkistus kabiinin mittaristosta, onko +90'celsiusta samantien taulussa?


EI ollut ja 15min on auto ollut akun napa paikallaan /käynnissä. Tästä on hyvä jatkaa ilmausta/tyhjäkäyntiä. Tosin eipä tuolta nyt sitä ilmaa pulputtanut ulos.


Kipaisin yhden talon harrastajista treeneihinsä ja takaisin tullessa totesin että eipä tuo tuolla -2' asteen pakkasessa se tämän korkeammalle.


Eli enää tarttee opetella uuden anturin ns. arkivakiot ja seurata että Italo-anturi ei lähde pizzalle kesken hommien. Mukavampi seurata ns järkevästi toimivaa neulaa kuin tasan 90 jäpittävää neulaa. Tosin huomasin tuossa että aiemmin tänään, hetken liikkeelle lähdön jälkeen, vanhalla anturilla neula saattoi seilata lämpömittarin "kylmästä" laidasta +90' viivalle. Pumppasi muutaman kerran ennen kuin  asettui taas ysikymppiin. Josko toi auttais kylmäkäynnistymisiin. Ne tuossa viime pakkasilla tosiaan olivat vähään raa-an kuuloisia. Aivan kuin kone olisi käynyt kolmella tai kahdella sylinterillä alkuunsa.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 608
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #84 : 23.02.2017, 18:42:34 »
Loistava tuninki. Olisi kiinnostanut tietää resistanssiarvot noista antureista. Huonelämpötilassa, pakastimesta otettuna ja saunan ylälauteella mitattuna  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #85 : 12.03.2017, 15:29:54 »
Se on sanottava että tämän kirjoituksen tekeminen ei ollut helpoimmasta päästä. Kokonaan puhelimella tehtävä juttu, koska tietokoneella ei saa enää selaimista googledriven kuvien url osoitetta auki, kohtuu vaivalla. Mobiililla saa melko helposti, joskin peukalokirjoitus vs 10-sormijärjestelmä on murhaa allekirjoittaneelle.

Eilen oli plussa kelit, sen verran hyvät plussat että otin oven lukon käsittelyyn. Lähtökohtaisesti mielipiteeni on että tämän ajoneuvon lukko on suunniteltu etelän leveyksille. Ei pakkaseen. Ja tämän purkamisen jälkeen olen vakuuttuneempi siitä että näin on näppylät.

potilas paisteeseen..

Näiden ovipaneelien purkaminen on suht suoraviivaista. Selkeimmät näkyvät ruuvit irti, sitten piilotetut. Ja vielä kaikki irtikammettava pois niin alkaa irrota. Oven b-pilarin päässä näkyy 2 mustaa T20 kantaista ruuvia. Ne ovat ilmeiset. Sitten oven kiinnivetokahvan suojissa piilee lisää. Eka on helppo, hatun alla kurkkiva.
suojahattu pois.

Seuraavat ovat hieman enemmän piilossa. Hopeanharmaa kirjava kahvan paneeli lähtee irti nostamalla sitä tuosta vaakaosasta reippaasti ylöspäin. Kahvan ylin osa irtoaa kun tämä vaaka osa on 2-4cm irti paikaltaan ja saa käännettyä tätä vaakaosaa ylöspäin ja samalla vähän helpottaa kärkeä alaspäin.
kahvan takana 2x t20 ruuvit.

Nämä T20 kärkiset ovat vähän erimalliset kuin nuo aiemmin irroitetut 3 ruuvia. Seuraavaksi pitäisi kammeta tasaisesti pois paikaltaan oven avauskahvan kehys. Se kehys tulee paikaltaan tasaisesti ulos kampeamalla.
perus kehyksen irroitus "pry-out" tyyliin eli hiljalleen kehystä ulospäin vetämällä.

Kun tähän asti on päässyt, on aika pitkällä tämä episodi. Pääsee jo irrottelemaan oven pahvin muovinastoja pahvin kera paikaltaan. Noi nastat kannattaa kammeta pellistä irti ja sitten vain nostaa pahvin kulmasta koko paneelin pois paikaltaan. Itselläni on tuolla kaks täysin kuollutta kiinnikettä. Ehkä ovea on joskus avattu?

täysin kuollu kiinnike.

nostamalla tästä reunasta alkaa irrota.

Siinä paneelissa on sitten neljä johtoliitint kiinni. Kolme paneelissa ja yks oven valossa. Muut liittimet on ihan helpot, lukitsimen vapautus, ja pois paikaltaan. Mutta tämä isohko keltasininen liitin, sitä piti vähän miettiä. Tämä aukesi vetämällä sininen lukitsin keltaisesta kehyksestä osittain ulos. Tällöin johtoliitin vapautuu pesästään.
liittimen avaus vetämällä sininen.
Liittimet irroitettuna

Kun pahvin irrottaa, sieltä irtoaa ikkunan ja pahvin välinen sisäpuoleinen tiiviste samalla. Helppo kiinnittää takaisin, kannattaa vaan varoa ettei tallo sennpäälle. Tässä kohta kun se tipahtaa kenttään . Sisäpuoleinen oven avauskahva on vain liutettu paikalleen oveen. Se saattaa heilahtaa vaijerinsa varaan.
tiiviste irtoo pahvin mukana.

Sitten voi irrotella T30 kannan ruuvit jotka pitävät lukkoyksikköä paikallaan.
t30 kärki

Ovessa oleva kosteussuoja on helppo avata rikkomatta sitä. Se liima irtoo mukavasti pellistä.
Sieltä pääsee kurkkaamaan lukkoa. Positiivinen yllätys on, että sähköliitin on yksikön pohjassa, osoittaen alaspäin. Ei laitteen sivussa tai päällä.
johtoliitin sentään yksikön pohjassa ei päällä.

Kun johtoliittimen irrottaa., lukon saa pois paikastaan.
Annoin tälle yksilölle kunnon huuhdonnan Carbureator Cleanerilla. Koska sitä on tullut jo voideltua olan takaa. Ja nyt kun se on käsillä, syytä puhdistaa se samalla vaivalla.
puhdistus huuhdonta carbcleaner

Kun tuo CC haihtui lukosta, tarkaselin sen rakennetta. Kovin ikävän mallinen veden suhteen. Imee varmasti sisäänsä H20:ta sen minkä ehtii.
Lisäksi ulkokahvassa olevasta lukkopesästä tulee sellainen pitkä tappi tähän lukkoyksikköön. No on siinä sentään jonkin sortin tippahuuli matkalla. Mutta sen taakse varteen tuleva vesi jatkaa suoraan lukkoon. Jippii.
avainpesän tappi on siin sentääs tippahuuli.

lukon 1
lukon 2
lukon 3

Ekaksi koitin saada pussitettua tuon lukon. Samalla kun voitelin sen crc5-50:llä. Molemmat yritykset olivat turhia koska se avaimen lukkopesältä tuleva varsi ja kaks vaijeria sekä yksi johtoliitin - osoittavat kaikki neljään eri suuntaan. Niiden lisäksi alasrullautuva ikkunalasi repisi kaikki pussit veke aikaa myöden. Joten jotain muuta piti keksiä.
pussitusyritys 2 fail

Tämän takia epäilen täällä käydyn aiemmin. Tämä sisäkahvalle tulevanvaijeri pää on melko ikävästi hieman rispautunut ja taitteella. Sen verran mutkilla, että tämä on varmaankin asennettu kerran paikalleen väärin ja sittemmin korjattu paikalleen oikein.
Vaijeri jo rispautuu.

Koska rakenne on mitä on halusin jotain keksiä ettei tartte aamulla kirota oven olevan taas lukossa. Tein solumuovityyppisestä pussista suoran suikaleen jonka asettelin mahdollisimman hyvin paikaleen. Teipaten ja varmistaen että se on paikalaan häiritsemättä ikkunan kulkua.
sadesuojan asettelu
sadesuojan asettelu 2
asettelu 3

Kasaaminen nurinperin jne. Sisäpuolen kahvassa on muuten parit metalliklipsut jotka voivat irrota kahvan hopeisehkon suojakuoren irroituksessa. Tässä kuva tuosta klipsusta paikallaan ns oikein päin asetettuna. Liipasin sen siihen ensin väärin päin.  ;D
metalliklipsi.

Tämkään tekeminen ei menny ilman kämmejä. Kokosin auton jo kerran koeajolle vain huomatakseni että lukkoyksikön johtoliitin jäi laittamatta takas kiinni  ;D ;D

308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #86 : 24.05.2017, 10:43:54 »
Kuskin oven lukkon on nyt toiminut tähän asti ok. Tosin pakkasta ei remontin jälkeen monia asteita ollut, mutta jossain -7' nurkissa käytiin.

Nyt oli aika tehdä pientä kevät huoltoa ennen pikku reissua. Lueskelin uudestaan tuota auton huoltokirjaa ja tarkistin että milloinkas tähän sitä raitisilmasuodatinta on viimeksi vaihdettu. Ikkunat kun tuntuvat paskottuvan sisäpuolelta kuin röökaavalla kuskilla - taloudessa ei yhtään korsteenia ole. 2013 näemmä viimeks maistunut vaihtaa suodatin. Joten ensimmäiseksi varaosanumeron hakuun.

Muutama numero löytyikin:
6479 23 (aktiivihiili)
E146177
647941 (paperi, premium?)



Tutkailin varaosasivustoja ja mietin mistä haen tuon osan. En tajua miten tulikin Motonetin sivustokin palarattua, mutta kun kerran paikallisessa oli aktiivihiilisuodin paikalla - sitä ostamaan. Osoittautui Mann Filterin suotimeksi. Kiittelin itseäni tuosta Motonetin valinnnasta, Mann Filtereissä on hyvä asennusohje mukana - vakiona.



Suodatin sijaitsee konehuoneen takaseinustalla. Hanttarin puolella. Joten irroitellaan ensin tuosta pitkä tuulilasin alareunassa olevasta muovikaukalosta kumitiiviste, ja sitten availlaan näitä about aina käsiin hajoavia muovi nastoja.



Sen jälkeen tuon muovisen kaaren päädyn saa painettua, kahdesta vapautinvivusta, irti paikaltaan ja saa irroitettua tuon konehuoneen äänenvaimennuspahvin paikaltaan. Pahvin takaa paljastuu raitisilmasuodattimen luukku.



Luukun luukussa on keskellä kahva, josta vetämällä luukku lähtee pois paikaltaan. Istuu tiukassa. Hyvä näin. Oli ihan tarpeeksi ryytynyt suodatin vastassa. Muttei sentään hiirenpesää  ;D


No olihan sinne muutama koivu päättänyt siementää itsensä, mänty jättää jälkensä ja joku talitintti sinne oli sulkasatoaan karistanut. Helvetin hyvin suunniteltu suodatin/suodattimen paikka. Vanhan, näinkin roskaisen, suodattimen irroitus ei aiheuttanut koko puhallin järjestelmän kattavaa roskaantumista tämän huollon jälkeen.


Ilmanvirtaus pitää mennä ylhäältä alaspäin kun tuon suodattimen asentaa paikalleen. Ainakin Mann Filterin ohjeen mukaan ja aiempikin näin päin siellä pötkötti.

Koska vanha suodatin oli suht tukkoinen, sieltä meni jo ilmaa tuon luukun ja konehuoneen välistä sisään. Tämä tarkoitti sitä että luukun ympärys oli kauttaaltaan hiekkapölyssä. Ei sellainen ole ilmatiivis, suodattimen luukku oli syytä pestä käsisaippualla huolellisesti ennen takaisin laittoa. Nyt sitten seurantaan kuinka nopsaan ikkunat uudestaan likastuvat.

Seuraavaksi sitten vihdoin jarrunesteiden vaihto. Ajattelin niitä jo syksyllä vaihtaa, mutta talvi ja laiskuus yllätti. Ennen kaikkea  laiskuus.

Mutta nyt sekin on selätetty ja tartuttu toimeen. Joten autoa tukien nokkaan ja tekemään.

->


Menetelmänä perinteinen, sinä poljet, minä valutan. Tykkään että tämä menetelmä on se varmin tapa hoitaa homma. Vanha neste olikin tummempaa kuin uusi, uusi myös oli juoksevampaa kuin vanha, joten oli helppo nähdä milloin neste vaihtui uudeksi. Uudeksi nesteeksi valikoitui Brembon joku tuores malli.


Hyvä että malttia oli tunkata auto neljän kannakkeen nokkaan. Mukava tehdä tällainen remppa kun on tilaa joka nurkassa ja voi keskittyä vain oleelliseen.


Nesteiden jälkeen kävin vielä läpi joka jarrusatulan liuktapit ja jarrupalat. Tarkistin paksuudet, poistin ruoste ja jarrupölyjäämät liukupinnoista (jarruies ja jarrupala). Takimmat jarrupalat olivat eniten jumissa. Niitä sai ihan vasaralla lyödä pois paikaltaan. Ruoste oli turvottanut jarrupalojen metallisen taustakappaleen uusiin mittoihin. Takajarruista muuten tuli selkeästi eniten jarrunesteen mukana paskaa ulos. Jotain hiutaleita/hitusia.
Lopuksi enää auto alas, työkalujen siivous ja jarrujen poljentaa paikallaan ollessa. Tämän jälkeen ajolenkki ja auto oli valmis seuraavaan ajopäivään.
Jarrujen liukutappien rasva olikin kadoksissa joten tyydyin laittamaan kuparitahnaa tuonne rasvan puutteisiin. Jos syksyllä kävisi nämä vielä uudestaan läpi ja vaihtaisi asianmukaisen rasvan käyttöön. Kuparitahna välttää kyllä 6kk käyttöä ihan mukavasti.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #87 : 05.06.2017, 22:04:00 »
1300km reissu takana. Keskinopeudella 88km/h ja kulutus 4.6 ajotietokoneen mukaan. Ihan soiva peli mutta kyllä huomaa että 9 vuotta ikää alustalla kokonaisuudessaan. Jos sitä ens vuonna vaihtais sinne muutaman legon.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #88 : 26.06.2017, 08:25:00 »
Juhannuksena tuli katsottua kalenteria eteenpäin ja totesin että se puskee sen verran tapahtumaa ja ajoa jotta joutenolon ohessa voisi vaihtaa öljyt.


Koska toi sisäpanosöljysuodatin on järkyttävän sotkeva kapistus, hyj suathana, niin kokeilin josko pääsisi vähemmällä sotkulla.
Tein aiemmin Renoon kanssa tällaisen "uittimen", tuulilasinpesunesteen säiliöstä. Tämän tarkoitus oli aiemmin uittaa jarrunesteet kovin hankalasti sijaitsevaan astiaansa. Nyt tällä kertaa tämän on tarkoitus ottaa se 1-2 desiä jäteöljyä, jotka valahtavat pitkin koneen kylkeä/maata, kun sisäpanossuodattimen kotelo irroitetaan paikaltaan. Tai no näin se ainakin on tehnyt aina WIX suodattimien kanssa.


En pelkästään tuohon luottanut. Ärsyttävintä tuossa öljyn valuttamisessa on se, että siellä on joku metallinen käikäle koneen ja vaihdelaatikon välimaastossa - joka on U profiilinen ja sehän uittaa sitä öljyä tuon profiilin alimpaan, eli taimpaan, pisteeseen ja sieltä kussoo pitkin maastoa loput. Siihen ei osu edes tuollainen kohtuu iso öljynvalutusastia. Siksi alla on iso suikale vanhaa markettiuima-altaan pohjamuovia. Soveltuu tähän suojaamiseen hyvin. Paitsi että kyllä sinne laatoitukselle silti rempan jälkeen ruokalusikallinen paskaöljyä tippasi  >:(


No, koska tämä haluaa merkata reviiriäänsä näin patologisesti, on aika merkitä tätä vähän ulkoisesti yksilöllisemmäksi kulkineeksi. Räikeä ranskan lippu tartti sijoittaa tähän petoon ja sehän löysi paikkansa suoraan auton kidasta.


Näillä eväin alkavaan viikkoon. Tässä kohtaa kilometrejä muutama havainto autosta lisää kritiikillinen ja positiivinen havainto:

- Näkyvyys risteyksissä oikealle ajoittain hasardihuono. A-pilarin taa voi piilottaa helposti kokonaisen henkilöauton.
- Etupenkkien osalta otan aiemman kehun takaisin. Turhan väljät muodoiltaan, alaselän tuki puuttuu. Takapenkeissä on omituinen ominaisuus IsoFixin osalta. Kun laitat isofix kiinnikeisiin selkänojallisen korokeistuimen, menee keskipaikan istuimelta 1/3 istumatilasta pois. Miksei sitä IsoFix kiinnikkeistöä olisi voinut keskittää omalle paikalleen joko vasemmalle tai oikealle?
- Valojen polttimoita ei kulu sittenkään niin tiheään kuin oletin alkuunsa. Eihän näitä jatkuvasti tartte vaihtaa - tämä on hyvä juttu :)
- Varaosat ovat olleet tähän autoon mielestäni todella kohtuuhintaisia ja suurelta osin suht helposti saatavissa. Tästä iso plussa!
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 704
    • http://peugeot505.info
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #89 : 26.06.2017, 12:33:46 »
Koska toi sisäpanosöljysuodatin on järkyttävän sotkeva kapistus, hyj suathana, niin kokeilin josko pääsisi vähemmällä sotkulla. Tein aiemmin Renoon kanssa tällaisen "uittimen", tuulilasinpesunesteen säiliöstä. Tämän tarkoitus oli aiemmin uittaa jarrunesteet kovin hankalasti sijaitsevaan astiaansa. Nyt tällä kertaa tämän on tarkoitus ottaa se 1-2 desiä jäteöljyä, jotka valahtavat pitkin koneen kylkeä/maata, kun sisäpanossuodattimen kotelo irroitetaan paikaltaan. Tai no näin se ainakin on tehnyt aina WIX suodattimien kanssa.

Ei ole itselläni ollut kovinkaan sotkuista hommaa suodattimen vaihtaminen vastaavan auton kanssa. Muistaakseni muutama pisara öljyä saattaa suodattimesta tippua, mutta nekin jäävät rättiin. Ilmanpuhdistinkotelolle menevän putken olen toki irrottanut pois edestä ja odotellut suodattimen irrottamisen jälkeen hetken, jotta suurin osa öljystä on ehtinyt valua siitä pois.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info