Kirjoittaja Aihe: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)  (Luettu 16324 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #90 : 27.06.2017, 07:39:49 »
Nyt on 3x tullut vaihdettua öljyt ja joka kerta suodatin on ollut sen pienen nysänsä kanssa niin tiukasti kiinni sisäpanoksen pesän pohjassa ettei se ole sieltä koteloa ruuvaamalla irronnut ja näin ollen suodatin on jäänyt täyteen sitä likaista öljyä - kunnes suodatinta on sen verran nostanut että "tulppa" aukeaa ja jäte pääsee lorahtamaan pois paikaltaan. En tiedä teenkö tuossa jotain väärin mutta näin omalta osaltani kokemukset toistavat itseään.  :o
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #91 : 15.09.2017, 10:19:50 »
Kuskin oven rajoitin on tässä autossa napsunut alusta asti. Varaosan saatavuus on ilmeisesti marmori/ebay tyyppinen ratkaisu. joten vihdoin jaksoin perehtyä Interjetin syövereihin ja kaivaa varaosan ostoslistalle asti.
Osan varaosanumero on 9181 N2. Koitin kaivella Saksasta tuota osaa esille, ensisijaisesti. Koska toimitusajat Saksasta ovat kohtuullisen nopeat. Ja jos ostan sieltä osan, jonka valmistaja on edes hivenen saksalaisen kuuloinen, on todennäköistä etten saa "kiinalaista metallia" riesakseni.


Pitkästä puuhastahan ei ole kyse. Tein homman 6 vuotiaan apulaisen kanssa, joka oli aivan innoissaan irroittaessaan vanhaa osaa oven sisältä ulos..  Hänen kanssa tehtynä 30min homma. Työläintä oli irroitella oven liimattu solumuovikalvo riittävältä alueelta jotta sai käden mahtumaan stopparille asti.

Työvaiheet kutakuinkin:
- sisäkahvan, josta kiinnipitäen vedät oven kiinni, päällisen irroitus (perästä nostamalla ylös alkaa irrota).

- Avauskahvan kehyksen irroitus. Vedetää/kammetaan paikaltaan suoraan ulos.

- ovipahvin kädensijaupotuksen pohjalta pieni muovinen hattu pois ruuvin edestä.
- T20 kannan torxeja auki 2kpl ovipahvin ulkoreunasta. Yks em. upotuksesta. Kaks tai kolme oven kahvasta..
- ikkunansulkijoiden konsoli nostetaan paikaltaan ylös/pois ja liittimet auki. Yksi liukulukitus liitin ja kaksi lukitusvivulla olevaa joista lukitsi  painetaan ns alas ja liitin irtoaa paikaltaan vetämällä ulospäin.
- oven helmoissa on muoviset nastat 5 kpl jotka tämän ikäisessä tod. näk..hajoavat irroitettessa. Motonetissä esim 15kpl paketeissa myynnissä uusia 3.90e pussi.


- kun helmat on auki, pahvia voi vähän vetää alahelmasta auki päin ja nostaa sen pois paikaltaan. Huomaa että samalla yks tiiviste irtoo helposti siitä pahvin yläreunan ja oven pellityksen saumasta. Laita samoin päin takaisin kuin se olikin siinä..
- sitten sen liimatunsolumuovin irroittelu rauhallisesti liimausta pellistä irti repien/pakottaen. Ei tartte hajottaa kosteussujana toimivaa solumuovia.


- laita oven taakse jotain mikä rajoittaa oven yliavautumista.
- irroita T40 kannalla oleva torx ruuvi a-pilarin juuresta.
- irroita 2kpl 10mm tai 11mm kannalla olevaa mutteria rajoittimen oven puoleisesta päästä.
- käsikopelolla alakautta kohti rajoitinta ja kappale pois..
Kasaus takaperin..

Sama juttu vähemmän kuvitettun täällä: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=67314.msg436735#msg436735
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #92 : 15.12.2017, 08:39:34 »
180 000 ajettu ja perushuollon aika. Muutama pikku juttu tullut tässä vastaan. Ensimmäinen mitä murehduin, oli lisäjarruvalon W5W polttimo - yksi neljästä pimeni. Tahdoin vaihtaa tähän sitten kerralla kaikki. Ehkä yhdenkin vaihto olisi riittänyt, mutta onhan koko sarjalla 9 vuotta ajoa takana. Ihan Philipsin lasikantaiset sujahtivat vanhojen tilalle.

Toinen vähän isompi huoli nousi tuossa 178tkm nurkilla mieleen, kun tasakaasulla ja pienessä kiihdytyksessä tuli 3 kertaa vastaan tilanne, jossa moottori vaikeni hetkeksi noin sekunniksi, puoleksi toista.. Aivan kuin kaasupolkimen asentoanturissa olisi vikaa. Sitten mietin tätä jotta ei se ehkä tästä johdu, koska tilanteissa kaasupolkimen käyttö oli aivan erilaista. Joten ajatus kallistui enemmän polttoaineen syötön puolelle, josko olisi ollut kuitenkin naftan saannissa murhetta. Selasin auton huoltohistoriaa läpi ja huomasin että tälle on ennenkin tehty. Näemmä 114tkm kohdalla Forte Diesel Cond. aineella ja 132tkm kohdalla Forte Diesel Cleaner aineella. Ehkä tässä on ruiskusuuttimilla tapana hieman kerätä jotain möhnää itseensä. Tällä kertaa löytyi aineeksi nykyisen omistajan toimesta Liqui Moly Pro-Line Diesel system cleaner. Tämä lorahti tankkiin tuossa 179tkm lukemassa - puolen pullon verran. Loput sitten 180tkm kohdalla - annosteluohjeen vuoksi.
Toisaalta samalla huomioin sen faktan, ettei autoni ole hetkeen ilmoitellut, noin 4kuukauteen, että olisi vettä polttoainesuodattimessa. Aiemmin tämä on kyllä noin 2-3kk välein muistanut mainita että väärää ainetta suotimen pohjalla.

180tkm huoltoon valmistautuessa mietin että eihän siitä ole kuin vuosi kun viimeksi vaihdettiin ilmansuodatin ja naftasuodatin. Tarkistin kilometrit. Tosiaan 155tkm oli silloin ajetuna, joten nyt 25tkm enemmän lasissa. Totesin, että se on sitten sama vaihtaa pois raittaria vaille täys kierros suodattimia. Huomioiden tuo ettei tällä talvikaudella kertaakaan ole polttoainesuodatin valitellut vedestä - epätavallista, ja että on tuota pientä käyntihäiriötä ajossa ollut. Tuskin kumpikaan näistä operaatioista on koneelle haitaksi. Öljypuolta pesin viimeksi 160tkm nurkilla Valvolinen Engine Flush (tms) aineella, joten tässä kohtaa otettiin sama huolto mutta nyt Forte Motor Flushin voimin.

Normaali lyhytnenäisen kanssa taistelu tilanpuutteesta pellin alla ja hommat tuli valmiiksi. Harmillisen ahtaaseen rakoon tuo ilmanputsari on laitettu. Se mikä oli huomionarvoista tässä tapauksessa, oli tuo MANN öljyn suodatin. Se oli ensimmäinen laatuaan, joka minun aikanani on jäänyt suunnitellusti kiinni öljynsuodattimen kanteen kiinni - avaten samalla poistoreiän suodatinpanoskotelon pohjalta. Aiemmin kaikki suodattimet ovat jääneet paikalleen suodatinpanoskotelon metalliseen osuuteen - tukkien poistoreiän ja sotkien öljyt pitkin koneen kylkeä. Pisteet MANN:ille 5/5. Tämän takia myös tuo polttoainesuodatin oli MANN merkkinen. Ilmanputsariin vilahti WIX:i.

Placeboa tai ei, kaiken tämän jälkeen kaasupolkimen vaste on herkempi kuin aiemmin. Veikkaukseni on, että suuttimet pisartavat polttoaineen paremmin pienemmäksi sumuksi, kuin ennen tätä kaikkea. Ja taas ajellaan menemään  8)
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 770
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #93 : 15.12.2017, 10:29:31 »
Reipasta puuhastelua! :)
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88( Paras autoni tähän mennessä) Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, (jakaa toisiksi parhaan autoni tittelin 508:n kanssa. Oli 7v. itsellä) SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona, 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04 ja
NYT: Transit -07 ja
508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11 (DW10B)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #94 : 06.02.2018, 15:46:05 »
Katsastusaika tälle laitteelle. Eka katsastus joka meni yhdellä käynnillä, sillä ensimmäisellä. Kelpaa ajaa  ;D Pakokaasun K-arvo oli 0,80 Avl Dix laitteella mitattuna. Jarruissa repsikan puoli piti 7-10% paremmin kuin oikea puoli. Eli 0,2KN vahvempi. Seuraavaksi tähän pitääkin syksyllä katsastaa opetuspoljin. Hitto mä vanhenen  ::)
Ehkä ennen sitä tosiaan pitää vielä vähän jarruja rempata pitävämpiin ja mahdollisesti iskarit vaihtaa. Vai olisko idistä pistää juniori opettelemaan hieman heikompikuntoisilla.. oppis arvostamaan kunnollisia sitten :)
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #95 : 26.02.2018, 09:13:11 »
Akku uuvahti. Auto oli viikon tallissa, yhden kauppareissun se toimi ihan ok. Toisenkin. Mutta sitten ei enää seuraavana aamuna herännyt ilman apuwirtaa. Tämä(kin) auto on sellainen että huutaa kaiken maailman tietokoneviat läpi ajonestosta lähtien kun starttiin ei riitä virtaa. "perus looginen" siis.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

MTN

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 182
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #96 : 26.02.2018, 19:59:58 »
Aika jännä, jos tässä on anturi polttoaineensuodattimen vedelle. Mulla ihan vastaava kiesi ja siinä tulee kyllä liitin suodattimelle, mutta ei siinä mitään anturia ole. Pelkkä "dummy" paikka sähköliittimelle.

Käyntihäiriöihin liittyen: mulla oli satunnaisia käyntihäiriöitä ja käynnistysongelmia. Vikana oli polttoaineen esilämmitin (suodattimen kyljessä), mikä vuoti ilmaa järjestelmään sähköliittimen kautta.
« Viimeksi muokattu: 26.02.2018, 20:03:10, kirjoittanut MTN »
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94 ja Saappi 9-3 SportCombi 2.0t Vector Aut. -06
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #97 : 06.03.2018, 14:20:47 »
Eilen oli plussa kelit, sen verran hyvät plussat että otin oven lukon käsittelyyn. Lähtökohtaisesti mielipiteeni on että tämän ajoneuvon lukko on suunniteltu etelän leveyksille. Ei pakkaseen. Ja tämän purkamisen jälkeen olen vakuuttuneempi siitä että näin on näppylät.

potilas paisteeseen..
--

Tähän palatakseni : Vaikka autoa on käytetty pesuloissa talven mittaan, tätä ongelmaa EI ole enää esiintynyt. Pidän tätä fixiä onnistuneena :)

MTN Totta! Toi taitaakin olla se lämmityselementti joka tuossa "pohjalla" on. Muistin että se olisi ollut tuo vedenerottelija (vesihän menee näissä suotimissa pohjalle ja nafta pinnalle) ja siihen liittyvä tunnistin. Tämä auto kun on osannut aiemmin ilmoitella välillä tiheästikin että "Water in fuel filter" radion näytöllä, sekä kolme pisaraa mittaristoon kera huoltsikan polttoainemittarin kuvakkeen.

Niin, ja tuo käyntihäiriö, sitä ei nyt ole sitäkään esiintynyt. Eli sekin tuli kuntoon noilla osien vaihdoilla ja liuotushoidoilla. Ehkä tuo vanhan WIX polttoainesuodattimen lisälämmittimen tienoo sitten vuoti ilmaa järjestelmään? Mene ja tiedä.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #98 : 08.04.2018, 19:41:28 »


Jurnuttaa. Pitänee vaihtaa etupyöränlaakeri. Oikea etummainen taitaa olla menossa kun vasemmalle kääntäessä helpottaa ääni. Oikealle käännettäessä kovimmillaan. 184tkm ajoa takana.
Osanumero taitaapi olla 3350 84. FAG osaumero 713630760. SKF VKBA3584. Noi osanumerot sisältää : Laakerin + napamutterin + lukitusrenkaan.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 256
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #99 : 08.04.2018, 19:55:15 »
Viallinen laakeri on vasemmalla jos sinne kääntyessä jyrinä vähenee.

Vasemman puoleisten laakereiden kuorma kevenee vasemmalle käännyttäessä.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 608
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #100 : 08.04.2018, 21:17:13 »
Kantautuva ääni on joskus yllätyksellinen. Auton kulma ylös ja renkaan pyöritystä, sitten sormella tuntuma jousen alimmaiseen kierteeseen ja pitäisi rohina tuntua. Komppaan Antsua.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #101 : 24.04.2018, 08:20:42 »
Kiitoksia kommenteista JPL ja antsu. Tuli tosi tarkkaan testattua jotta kumpi puoli sitten on vaihdon tarpeessa - mutta selvästi se oli oikean puoleinen joka pärmensi.

Laakerin vika oli kuluneessa ulkokoolissa. Laakeri vaihdettiin "in situ" eli paikallaan kierretanko-kuppi työkaluin. Napa lähti liukuvasaralla iskien pois paikaltaan.

Homman vaiheet about:
- Auto ylös (avain ratissa/rattilukko auki)
- Eturengas pois
- Jarrusatula, ies ja levy pois edestä.
  - Jarrulevy on muuten sitten saatanan tiukka sovite paikalleen. Hivenkin ruostetta väliin ja sitä saa tosissaan iskeä pois paikaltaan.
- Vetoakselille hieman "voisitko irrota" tuuppimista ettei ole jumissa.
- Napa pois paikaltaan. Jykevällä liukuvasaralla lähti mutta ei liian kepeästi.
  - Napaan jäi sisäkooli paikalleen. Sen sai laikalla siitä irrotella..
- Vetoakseli on nyt iisi irroitella pois edestä.
- ABS anturi kannattaa nyt irroitella kun vetari ei ole edessä.
Alkaa näyttää osimoilleen tältä:

- Laakeripesän C-rengas pois edestä.
- Kuppi+kierretanko tekniikalla vanha laakeri pois. Tämä ei ollut kotityökalutavaraa millä tämä onnistui, kaverin pajalla tehtiin, missä kunnon työkalut.
- Samalla tekniikalla uusi laakeri paikalleen + napa paikalleen. Lopun edestä melko iisiä perus kasaamista. Ja tuli hiljaisuus kabiiniin takaisin  8)

Katsotaan miten FAG laakerilla rullailee jatkossa. Made in Slovakia. Ei kovin kallista kyllä ollut tuo varaosapuoli.
https://www.nimark.fi/buy/fag_713630760_255/
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #102 : 05.05.2018, 10:00:20 »
Ohhoh, olinpa positiivisesti yllättynyt. Vaihdoin juuri ajovalojen polttimot. Tarkistin huoltoexcelistä milloin viimeksi näin on tullut tehtyä:

päiväys   kilometrit   tuote joka vaihdettu
2016-06-10   148617   Ajovalopolttimot - Osram 3vuoden HD:t
2018-05-02   186035   Ajovalopolttimot - Valeo bulkki. 32009 H7 Valeo

Eli noi 3 vuoden takuulla olevat kesti melkein 2 vuotta ja 37418 kilometriä. Ja mä luulin että nää autot syö polttimoita ;D
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 284
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #103 : 05.05.2018, 11:47:10 »
Kuitilla vaan hakeen uudet!

Laguna00

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 231
    • Oman 308:n osalta kuvat
Vs: 308 - 1.6 HDI Sport käyttöauton kanssa puuhastelua (4C)
« Vastaus #104 : 03.10.2018, 21:57:27 »
DV6 sielunelämään kuuluu oleellisesti muutaman tunnetun heikkouden seuraamisen tarve. Mä oon koittanut seurata suuttimien tiivisteiden antautumisen hetkeä tarkasti, jottavoisin heti puuttua siihen kun huomaan syytä huoleen.
Kesällä se sitten ilmaantui, märkä läikkä nelospytyn päälle, suuttimen nurkille. Ei pysyny pois vaikka bräkleenillä putsas. Joten tilasin heti neljään pyttyyn neljän tiivisteen sarjan jotta voimme vaihtaa koko hoidon kerralla kuntoon.
Ihan ebay ostoksena. No osat tuli parissa viikossa mutta remppaan löyty aika vasta 2000km ajamisen jälkeen  ???

Remontti meni kuitenkin mukavasti, tilatut osat sopi just paikalleen eikä melkeen. Kaverin korjaamolla tehtiin homma valmiiksi, hänellä oli sopiva työkalu kannen pinnan syöpymien tasaamiseen - kantta irroitamatta.

Pari ruiskusuutinta oli ulkoisesti ikävän ruosteisen näköisiä. Mutta suurelta osin teräsharjan kanssa sai liat putsattua. Huomasin hyvissäajoin tämän ongelman eikä suuttimet olleet edes kovasti paikallaan. Lhtivät irti ihan käsipelillä.

Itseasiassa olipa löysällä kaikkien suutinten mutterit. Ja kaikkien osalta ne vihreät ns jakotukinpän O-renkaat oli täysin vaihtokunnossa.

Pari kuvaa, jos linkit toimii. Yks suutin nopsaan kuvattuna:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/6287832625745596897#6607833141521105330

Ja se jakotukin pään tiivistys oli hirvitys nähtäksi:
https://picasaweb.google.com/114707240874147947154/6287832625745596897#6607833120871865634

Käyntiäänest lähti pois sellainen honottava kalkatus, dieselin perus pörinä palasi äänimaailmaan. Lisäksi alavääntö parani, nyt voi lähteä liikkeelle vain kytkkmen nostolla - ei stumppaa sille paikalleen konetta sammuksiin. Öljyt ja suotimet vaihtu samalla. 192tkm takana.
308 (4C) 110hv 1.6 16V HDI (9HZ) 5 vaihteinen manuaali (-C)
Renault Grand Scenic 2005 (JM0W) 2.0T (F4R-776) 6 vaihteinen manuaali (ND0-013)