Kirjoittaja Aihe: 607 - Turboahtimen irrotus (HDi)  (Luettu 964 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 494
607 - Turboahtimen irrotus (HDi)
« : 27.06.2016, 23:14:42 »
Auto: 2003 607 2,2 HDi (98 kW, automaatti).

Tuossa Juhannus sunnuntaina tuli otettua härkää sarvista ja riipaistua auto nosturille aiheena askarrella ahdin irti autosta ja vaihtaa siihen noin 200tkm ajan imusarjan puolelle öljyä tihkuneet tiivisteet. Toki tiivisteiden mukana vaihtui myös laakeriholkit jne Garretin korjaussarjan muodossa. Lyhykäisyydessään homma meni näin: (kohteisiin kannattaa heti alkuunsa suihkutella WD:tä tms..)
- Purin rintapellistä alipainesolenoiditelineen (3x 10mm mutteria) jotta pääsin ruuvaamaan taaimmaisen ahtimen pakosarjan mutterin(11mm) auki. Tämä oli turhaa, koska siihen pääsee käsiksi hyvin alakautta. (nosturilla) Ylhäältä tarvitsee irroittaa ainoastaan ahtimelle menevän imuilmaputken kiinnityspultti(10mm) ja sen joustoputki ilmamäärämittarilta.(Klemmari)
- Alasuoja irti. Hiukkas-loukun paineentunnistin letkut(merkitse järjestys) ja lämpötila-anturi(14mm) irti. Loukun taaempi sekä joustoputken V-klemmarit irti. (16mm) Poista loukku.
- Irroita pakoputken/loukun kannaketeline etupalkista. (4x10mm mutteri) Ei tarvitse poistaa kokonaan mutta löysytettävä riittävän tilan aikaansaamiseksi.
- Irroita moottorin ali kulkeva ahtimelta välijäähdyttimelle johtava putki(2x 10mm pultti + 2x klemmari) sekä ahtimen imuilmaputki (10mm pultti ahtimen runkoon + Klemmari)
- Irroita öljyn paluuputki ahtimesta (kuusio 4mm) sekä ahtimen öljyn tuloputki moottorin lohkosta (6 kulmainen öljyproppuavain, koko ei jäännyt muistiin..) Huom: banjopultin sisällä sihtisuodin. Ota talteen lattialta. Pyyhi kädet ja naama öljystä.  :-[ (suojalasit on hyvät olla auton alla rimpuillessa)
- Irroita ahtimen alakiinnike (13mm pultti 13mm mutterilla ja 2x kuusio 5mm)
- Irroita loput ahtimen pakosarjan mutterit. (yht 3x 11mm) Kaksi on lohkon ja ahtimen välissä. Pääsee hyvin käsiksi jatkovarrella alhaalta, kolmanteen pääsee käsiksi aiemmin poistetun hiukkasloukun jättämän tilan kautta.
- Nitkuta ahdin irti ja pyöräytä sitä kohti loukun jättämää tilaa, joka epäilyttävästi näyttää siltä ettei ahdin mahdu siitä millään läpi. Kyllä se mahtuu juuri ja juuri. Alipainekello edellä, pakoaukko ylöspäin kohti auton lattiaa lämpösuojapellit natisten pienellä nykäisyllä ahdin on pöydällä. Pari tuntia meni aikaa, mutta nopeammin olisi mennyt kun en olisi turhaan purkanut alipainesolenoidihässäkkää rintapellistä.

Kuvassa ahdin pöydällä. Taustalla lymyilee hiukkasloukku.



Oli sisältä yllättävänkin siisti: (ajettu 385tkm - ilmapuolen ehdin hätäpäissäni pyyhkäisemään puhtaaksi tihkuneestä öljystä. Pakopuoli oli kuiva ja yllättävänkin puhdas karstasta/noesta)



Kokoonpano vastakkaisessa järjestyksessä.

Mikään kohde ei ollut ylivoimanen tai jämähtänyt kiinni. (ehkä heti alkuun suoritettu WD käsittely auttoi) Hankalimmat pultit oli pakoputken kiinnitystelineen taaemmat pultit alapalkkiin. Siinä on ohjaustehostimen putket hieman tiellä mutta räikkälenkillä nekin sai suht ketterästi nitkutettua auki.
Auto toimii remontin jälkeen Ok. (ainakin vielä  :P ) Öljyn tihkumisen loppunen selvinnee myöhemmin.
Pari tuntia meni ahtimen pesuun, ihmettelyyn, uusien pikku nippeleiden kanssa nypräämiseen ja pintapuoliseen lasikuulapuhallushifistelyyn.
Laitan ahtimen kunnostuksesta juttua myöhemmin kun saan jäsenneltyä kuvat jne..

Jälkeenpäin ajateltuna turbon öljyputken banjoliittimen pultissa sijaitseva sihti on öljynvaihdon yhteydessä todella helppo ja nopea tarkistaa / puhdistaa. Olisi varmaan tullut vilkaistua sitä useamminkin jos olisi tiennyt miten helpossa paikassa se on. Puhdas se oli joka tapauksessa omassani eikä sieltä löytynyt karstaa ta metallihiukkasia.

TEMP_ARKISTOON