Kirjoittaja Aihe: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?  (Luettu 3511 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mica L

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« : 26.08.2016, 17:00:13 »
Auto: 2006 607 2,2 (VF39U3FYH92219435, DAM 10564/11.10.2005, 305 000 km).

Terve taas.
Autossa ei ole minulla aikaisemmin ollut  käyntihäiriöitä, mutta tänään poikettuani baariin kahville ei auto enää käynnistynytkään. Startti pyöritti iloisesti mutta ei kertaakaan edes luvannut käynnistyä. Lopulta soitin hinurin ja merkkiliikkeestä tuli arvio viasta:
Vikakoodeja löytyi pitkä liuta, mutta sanoivat kaikkien kohteiden olevan saman sulakkeen takana. Itse sulake oli ehjä, mutta epäilivät sen jälkeen olevan releen hajonneen. Ilmeiseti virta ei kulkenut tuota relettä pidemmalle. Rele ei ole kuulemma ihmeellinen mutta se on valettu sulakerasian sisälle monien muiden osien kanssa, joten pitäisi  vaihtaa koko rasia.

Uusi rasia maksaa karvan alle 500 euroa + vaihtotyö (ei kuulemma vaikea). Voivat kuulemma laittaa myös käytetyn tai muualta hommatun uuden jos jostain sattuisin löytämään. Lupasin ilmoitella maanantaina tilataanko osa liikkeen kautta vai hommaanko muualta. Jos liike hommaa osan eikä vika olekaan siinä, niin en joudu osaa ottamaan/maksamaan. Toisin on sitten jos hommaan osan muualta ja he vain asentavat.

Sanoivat, että täytyy olla kokolailla samanlaisesta autosta jossa samat varusteet jotta pelittäisi. Antoivat osanumeron joka sopii autooni. Näyttäisi olevan uusia ja vanhoja osia tarjolla ympäri maailmaa.

Kannattaako tilata jostain muualta vai suosiolla ottaa "alkuperäinen" tehdasosa?
Jos on kokemuksia joistakin hyvistä toimittajista niin otan mielelläni vinkkejä vastaan.


rallyedriver

  • Vieras
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #1 : 26.08.2016, 18:22:25 »
Käytettynä bsi-bokseja löytyy hyvin. Purkaamot ebay jne. Uuden hintaa ei kannata maksaa. Ja onhan noita bsi yksiköitä korjattukin ihan onnistuneesti.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 734
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #2 : 26.08.2016, 19:08:35 »
Ja onhan noita bsi yksiköitä korjattukin ihan onnistuneesti.

Missä ja miten? Pari boxia hyllyssä, releet raksuu mutta...Harmi, ei 607:aan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

AJH63

  • Vieras

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #4 : 26.08.2016, 21:16:53 »
Eikös kyseessä ole moottoritilassa oleva sulake-/relerasia. Bsi-boxsi taitaa olla vielä erillään kojelaudan alla. Noita konetilan rasioita jonkin verran sitikoissakin mennyt. Tosiaan ovat tehneet hankalaksi korjata kun ovat releet ja piirilevyn valaneet jonkinnäköiseen "epoksiin".

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #5 : 27.08.2016, 20:31:41 »
Minulta löytyy nuo rasiat, mutta ovat aiemmasta mallista. Taitaa faceliftissä olla eri boksit

punis

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #6 : 28.08.2016, 10:50:32 »
Eikös kyseessä ole moottoritilassa oleva sulake-/relerasia. Bsi-boxsi taitaa olla vielä erillään kojelaudan alla. Noita konetilan rasioita jonkin verran sitikoissakin mennyt. Tosiaan ovat tehneet hankalaksi korjata kun ovat releet ja piirilevyn valaneet jonkinnäköiseen "epoksiin".
Täältä tilasin sitikkaan bsm boxin.http://www.accessoires-peugeot-midiauto.com
Servicestä osan numero. Hintaa tuli posteineen vajaa pari satkua, täällä yli 400€

Mica L

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #7 : 28.08.2016, 22:09:14 »
Täältä tilasin sitikkaan bsm boxin.http://www.accessoires-peugeot-midiauto.com
Servicestä osan numero. Hintaa tuli posteineen vajaa pari satkua, täällä yli 400€

Onkohan tuo korjaamon antama 6500CK riittävä tunniste osalle. Sanoivat, että pitäisi olla kokolailla samanlaisesta autosta, mutta näyttäisi löytyvän useammista malleista samalla koodilla. Hauska huomata että suomessa osa maksaa 475 euroa ja ranskasta saisi 200 eurolla.

Muistaako punis kauanko osan tulo kesti?
Huomenna pitäisi päättää tilaanko osan itse vai otanko korjaamon alkuperäisosan...

Minulta löytyy nuo rasiat, mutta ovat aiemmasta mallista. Taitaa faceliftissä olla eri boksit
Et satu muistamaan osanueroa?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 734
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #8 : 28.08.2016, 22:12:25 »
Kyllä tuo koodi yksilöi osan. Koodi L11 on myös ohjaava boxin tiedoissa. http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-PEUGEOT-UNDER-BONNET-FUSE-BOX-TO-FIT-307-607-807-EXPERT-6500CK-/252505947584?hash=item3aca86fdc0:g:wrYAAOSwQItT~wmj

Jos vika tokenee uudella BSM:llä, niin vanhan boxin voisin ehkä korjata varalle. Releen vaihtaminen saattaakin onnistua kehittelemälläni patentilla. BSM:män voi testata parin johdon kytkennällä (plus-miinus ja miinusta nastaan x, jolloin rele naksahtaa ja plus tulee nastan x ja sulakkeen kautta eculle)... Ts. rele ohjaa yleensä virran sulakkeen F1 kautta ns. ruiskutuksen ecu-boxille ja jäähdytyksen ohjausyksikölle. Kun virtaa ei tule eculle , niin bensapumppu ei voi käynnistyä ja siksi saa sahata vaikka akun loppuun moottorin käynnistymättä  ;).


- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Mica L

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #9 : 28.08.2016, 23:10:47 »
Kiitos selventävistä vastauksista.
Ruotsista saisi muutamassa päivässä käytettyjä noin 150 eurolla:

https://www.kaikki-autonosat.fi/artikelnummer/6500ck?t=0

Kaikissa sama osanumero, mutta kun katsoo kuvia tarkemmin, niin jokaisessa sulakkeet ym pikkujutut hieman eri paikoissa. Pitäisikö kaikkien näidenkin sopia ristikkäin toistensa paikoille? Voisi tuolta tilata jos saisi hieman varmistusta sopivuuksista.

Tuo edellisen postauksen linkissä oleva uusi osa ei paljoa enempää maksaisi mutta toimitusaika saattaa olla parikin viikkoa.

Alkoi kyllä tuo JPL:n korjausjuttukin melkoisesti kiinnostamaan ;)




JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 734
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #10 : 29.08.2016, 07:28:22 »
Varminta ottaa fl-607-2.2 mallista. Onnistuuko mitata boxin pienestä johdinnavasta yleismittarilla?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 858
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #11 : 29.08.2016, 08:23:58 »
Itse jos olisin tuossa tilanteessa, niin luultavasti välttäisin käytettyjä sulakerasioita tai ainakin käytetyn rasian kilometrit saisi olla aika maltilliset ja ikä mahdollisimman tuore. Kilometritkään tosin ei takaa mitään, pätkäajossa relettä on luultavasti paukuteltu huomattavasti enemmän kuin pitkän matkan maantieajossa. Huonolla tuurilla sen käytetynkin rasian rele leipoo hetken kuluttua, hyvällä tuurilla se toki kestää niin kauan kuin on tarve. Jos on aikaa odotella, niin yrittäisin ensin korjata nykyistä rasiaa. Toki jos auton vaihto on lähiaikoina tiedossa niin halvinta käytettyä rasiaa tilalle  8)
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Mica L

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #12 : 29.08.2016, 09:02:18 »
Eli yhteenvetona, ei tuo pelkkä 6500CK riitäkkään oikean osan hankintaan?
Pitääkö vain nöyrtyä ja ostaa marmoritiskiltä? Alkaa tuo pohdinta-aikakin loppumaan...

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 846
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #13 : 29.08.2016, 13:29:56 »
Miksi se ei sopisi? Servicebox erottelee vain kahta rasiaa, ja jos autosi DAM -numerosi on alle 11346, niin osa 6500CK pitäisi sopia. Ja jos ei käy, palauta se.


SIEMENS
6500CK - SAAKKA DAM 11346
96 758 782 80 - ALKAEN DAM 11347
Citroen Cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19

Mica L

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: 607 - Sulakerasia 6500CK hajosi, mistä uusi?
« Vastaus #14 : 29.08.2016, 16:53:23 »
Ok, kiitos vastauksista.

Tuntuisi olevan vain kaikilla toimittajilla loppupeleissä vähintään 1-2 viikon toimitusaika, joten soitin vielä korjaamolle ja sain sovittua kompromissihinnan koko paketille heidän osilla. Hinta jäi selkeästi korkeammaksi kuin tilaamalla osan muualta, mutta pitkällä odottelullakin ilman autoa on oma hintansa. Lupailivat osan ja vaihtotyön kahdessa päivässä, joten maksetaan nyt sitten vaikka ripeydestä ekstraa :)

Eli vaikka joillakin nettisivuilla sanotaan, että tuotetta hyllyssä ja muutamien päivän toimitusaika, niin tilausvaiheessa kerrotaankin toimitusvaikeuksista ja pidemmästä toimitusajasta. Ja käytettyyn boksiin en uskaltanut ryhtyä.