Kirjoittaja Aihe: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot  (Luettu 3349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

-Mika-

  • Vieras
306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« : 20.10.2016, 19:08:58 »
Auto: 1997 306 1,8 (farmari).

Ostin tuollaisen just. Kävin konttorilla sen kanssa ja saasteistahan tuo pomppasi.

Sitten tutkimaan konehuonetta: Jotain on muutettu alkuperäisestä. Mitä ja miksi, en voi tietää kun en ole nähnyt alkuperäistä.
Kaasuläppäkotelossa ei ole tyhjäkäyntimoottoria, sen paikalla on letkyhde. Ja se letku menee siitä erillisen "tyhjäkäyntimoottorin" kautta ilmanputsarikoteloon.

Tämä "tyhjäkäyntimoottori" on vanha boshilainen, ilmeisimmin bi-metallitoiminen. On siinä johtoliitinkin (2 napainen) mutta siihen sopivaa piuhaa ei konehuoneesta löydy. Lisäksi tuossa letkussa on noin 2 millinen messinkiholkki, josta on kai joskus lähtenyt ohut letku johonkin? Mutta nyt se oli tulpattu. Letkut ja tämä "tyhjäkäyntimoottori" vaikuttaa sellasilta, että ne on jostain ihan muusta autosta.

Kaasuläppäkotelon luota löytyy tyhjä 4-napainen liitin, jollainen on mun 2 litrasen pösön tyhjäkäyntimoottorissa.
Löytyisikö jostain kuvaa noista letkuista? Nyt en tiedä, että miten ne kuuluisi mennä. Entä tyhjäkäyntimoottorista? Missä sen kuuluisi olla ja millainen se on? Tässä on ymmärtääkseni sagemin ruisku.

-Mika-

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #2 : 21.10.2016, 17:09:23 »
Ookkay, thanks. Osan noista linkeistä olinkin jo käynyt läpi.
Nyt on sitten käynyt niin, että joku on poistanut kyseisen karamoottorin mun autosta ja viritellyt ihan omiaan. Sinne oli tungettu rautatappi siihen reikään, jonka kautta ilma virtaa läpän ohi (yleensä karamoottorin ohjaamana) ja moottorin tilalle oli tuotu ilmaletku ilmaputsarikotelosta ja siihen väliin oli laitettu bi-metallitoiminen lisäailmaventtiili. Samanlaisen olen nähnyt viimeksi täysin mekaanisen ruiskun yhteydessä....
Noi viritykset ei kuitenkaan näytä ihan eilen tehdyiltä, miten lie leimattu noilla kamoilla Saunassa ehkä?
Nyt sitten karamoottoria romiksilta etsimään.

-Mika-


cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #3 : 21.10.2016, 20:43:31 »
Jos ilmoitat auton valmistenumeron, niin voin katsoa Service Boxista tämän varaosanumeron. Voit toki myös luoda osasta ostoilmoituksen foorumin kauppapaikkaan.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #4 : 22.10.2016, 00:43:15 »
Pelkääjänpuoleisen lokasuojan tuntumasta löytyi tällainen numero: VF37ELFYE32448062V
Noi molemmissa päissä olevat V-kirjaimet näyttää hiukka oudoilta... ikään kuin kolmion muotoisilta ennemminkin kuin V-kirjaimilta......
Tiedäs sitten tuon tarkemmin....

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #5 : 23.10.2016, 19:22:46 »
Oletettavasti tämä olisi oikea osa. Sitä vaan ei ole hyllyssä täällä pääkaupunkiseudulla....
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/281492/211321?ajoneuvo=428

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #6 : 24.10.2016, 19:31:09 »
No niin, tyhjäkäyntimoottori hankittu ja laitettu paikalleen. Nyt on luultavimmin sitten auto siinä kuosissa, missä se oli kun "joku rane" alkoi sitä "korjaamaan".
Elikkä saastepäästöt on edelleen korkeat, mutta nyt auto ei pysy kylmänä käynnissä ilman kaasua. Lämmettyään kyllä pysyy. Aivan kuin tyhjäkäyntimoottori ei toimisi ollenkaan.
Toinen seikka mikä kiinnitti huomiota, on lämpömittarin näyttämä koneen ollessa lämmin. Se on siellä 70 asteen tuntumassa, jopa vähän alle. Eli näyttää liian vähän. Kone on kuitenkin oikeassa käyntilämpötilassa. Niin päättelen lämppärin puhaltamasta kuumasta ilmasta ja siitä, että syylarin flekti käynnistyy ja puhaltaa aivan kuin mun muissa pököissä on tehnyt.
Mitenkäs nämä lämpöanturit nyt olikaan? Termarin kopassa on kaksi anturia, ylempi on sininen ja alempi on vihreä keltaisella renkaalla. Ylemmästä en saa mitään lukemaa kylmänä tai kuumana (yli megaohmin siis) mutta alemmasta löytyy parisataa ohmia koneen ollessa lämmin. Silti lämpömittari näyttää nollaa, jos sen ylemmän (sinisen) liittimen irrottaa? Epäloogista. Taidan silti seuraavaksi vaihtaa sen sinisen anturin.

Tulee mieleen, että toinen anturi olisi mittarin anturi ja toinen on/off -tyyppinen merkkivalon anturi. Silloin olisi ihan OK, että se merkkivalon anturin impedanssi on ääretön, kunnes liin korkea lämpötila saavutetaan.
Ja löytyisikö jostain kuvaa noista alipaineletkuista, että miten ne kuuluisi mennä? Tai miten ne on jollain vastaavassa toimivassa kulkineessa?

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #7 : 25.10.2016, 15:46:58 »
Jos ilmoitat auton valmistenumeron, niin voin katsoa Service Boxista tämän varaosanumeron. Voit toki myös luoda osasta ostoilmoituksen foorumin kauppapaikkaan.

En ole kiireiltäni kerennyt katsomaan tätä tarkemmin Service Boxista, josko tänään illemmalla kerkeisi. Joitain aiheeseen liittyviä ketjuja:

406 - Imuilman lämpötila-anturin sijainti (XU7JP4)
306 - Korkeat päästöarvot (MAP-anturi) (XU7JP4)
306 - MAP-anturin toiminnan tarkastaminen
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #8 : 25.10.2016, 16:55:28 »
Kiitos näistä. Osan ketjuista olinkin jo lukenut, mutta en kaikkia.
MAP-anturivikaan en tässä usko, koska mulla on ollut myös MAP-anturivika parissa pösössä ja uskon siksi tunnistavani sen oireet.
Imuilman lämpöanturi oli myös mielestäni OK, sekin oireilisi hieman eri tavalla. En tosin mitannut sitä vielä.
Sen sijaan jäähdytysjärjestelmän anturivika käyttäytyisi juuri kuten tässä nyt on oireet. Ja nuo "raneilut" oli juuri sellaisia, että niillä on "korjattu" sitä vikaa.
Nyt en saanut antureita, meni tilaustavaraksi. Saan osat parin päivän päästä.
Mikäli oikein olen muita keskusteluketjuja ja muita tietolähteitä tulkinnut, niin ylempi lämpötunnistin (sininen liitin) on ruiskun aivoille lämpötilatietoa antava. Ja se on mittaukseni mukaan rikki (impedanssi ääretön kylmänä ja lämpöisenä). Alempi olisi vain lämpömittarille?
Nyt kokeilen uusilla antureilla (kunhan ne saan) ajaa auton kuumaksi ja pakokaasumittaukseen. Jos on edelleen metsässä, niin sitten kokeillaan jotain muuta. Mutta saatan silloinkin kokeilla korvata vuoron perään molemmat lämpöanturit potikalla. Silloin voin käsin säätämällä katsoa, että miten lämpömittarin näyttämä ja/tai pakokaasupäästöt reagoi, kun potikalla simuloin kylmää tai kuumaa konetta.....
-Mika-

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #9 : 25.10.2016, 19:46:51 »
Valmistenumerolla VF37ELFYE32448062 aukesi.

Kaasuläppäkoteloa on saatavilla ilmeisesti joko alumiinisena, tai muovisena versiona. Imuilman kaasuläppäkotelo, alumiini: 1635 95 ja muovinen: 1635 P9.

Sama juttu myös joutokäynnin säätömoottorin kanssa, eli sitä on saatavilla joko alumiiniselle, tai muoviselle kotelolle. Joutokäynnin säätömoottori, alumiiniselle kotelolle: 1920 V7 ja muoviselle kotelolle: 1920 4X.

Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi sijaitsee ilmeisesti termostaattikotelossa. Nesteen lämpötila-anturi: 0242 85 (14X1,25 - 118 DEG). SB:in lisäselvityksenä kotelossa ylempänä sijaitsevan anturin kohdalla oli ilmeisen kehno suomennos "JÄÄHDYTYSNESTEEN LÄMPÖTILATIEDOT LOGOA VARTEN". ???
« Viimeksi muokattu: 25.10.2016, 20:43:57, kirjoittanut cone »
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #10 : 26.10.2016, 19:55:48 »
Hmmmjooo....
Tässä yksllössä on alumiininen läppäkotelo. Ja olettaisin tuon ostamani moottorin olevan oikeanlainen.
Lämpöanturit on termarikotelossa. Niitä on kaksi: Ylempi on sinisellä liittimellä ja sininen harmaalla renkaalla. Alempi on vihreällä liittimellä ja vihreä keltaisella renkaalla. Ylemmän imedanssi on ääretön niin kylmänä kuin käyntilämpötilassakin (liekö sitten varoitusvalon kytkin joka on on/off tyyppinen?) ja alempi on kylmänä 3,2 kilo-ohmia ja kuumana parisataa ohmia.  vaihdan nuo molemmat nyt joka tapauksessa, kun ei ne maksa paria kymppiäkään kipale. Onko sen ylemmän anturin kohdalla tuo 118deg -teksti? Se tukisi sitä oletusta, että ylikuumenemisen merkkivalo syttyy 118 asteessa tuon anturin ohjaamana ja silloin mittaamani ääretön impedanssi kylmänä/käyntilämpötilassa olisi normaali arvo.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 3 140
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #11 : 26.10.2016, 20:03:53 »
Onko sen ylemmän anturin kohdalla tuo 118deg -teksti? Se tukisi sitä oletusta, että ylikuumenemisen merkkivalo syttyy 118 asteessa tuon anturin ohjaamana ja silloin mittaamani ääretön impedanssi kylmänä/käyntilämpötilassa olisi normaali arvo.

Taisi tosiaan tuo lisäselvitys olla juurikin ylemmän anturin kohdalla. Molemmat vaan juu vaihtoon kerralla.
Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #12 : 27.10.2016, 19:38:52 »
No niin, molemmat lämpöanturit vaihdettu. Vaikutukset: Nyt lämpömittari näyttää oikein (noin 90 astetta, kun flekti käynnistyy). Ei muuta vaikutusta. Edelleen auto ei käy tyhjäkäyntiä kylmänä ja saastepäästöt on ihan mettässä.
Ideoita?
Vikakoodeja tuosta ei kai saa millään luettua kotikonstein. Konehuoneessa ei ole diagnostiikkapistoketta, sulakerasian kannen alla on OBD-pistokkeen näköinen pistoke, mutta mun lukijoilla ei siitä saa mitään ulos. (Car-prog ja pari muuta).
Tankin huohotusjärjestelmän tukkeutuminen on poissuljettu irrottamalla ja tulppaamalla letkuja (täältä löytyneiden ohjeiden mukaan).
Imuilman lämpötila-anturin toimintaa mittailtu: tuntuisi toimivan, näyttää noin 2 kilo-ohmia 17 asteessa ja lukema muuttuu, kun anturia kädellä lämmittää. Tyhjäkäyntimoottori toimii (ainakin toiseen suuntaan) koska jos sen ottaa irti läppärungosta ja kytkee liittimen kiinni ja laittaa virrat päälle, niin se ajaa itsensä "ulos" ääriasentoon välittömästi (eli kara lentää irti).
Tässä on alumiininen läppärunko, muovinen imusarja ja (ymmärtääkseni) sagemin ruisku. Vikavalo ei pala. MAP-anturi ei ole letkun päässä (kuten mun aiemmissa pösöissä) vaan suoraan imusarjassa.
Mikä on läppärungossa oleva, yhdellä ruuvilla kiinnitetty musta muovinen osa, johon tulee liittimellä 2 johtoa? Sen kun irrottaa, niin siinä on vaan messinkinen 5-sentin kolikon kokoinen pyöreä osa O-renkaalla tiivistettynä mutta paikassa, josta ei lähde mitään mihinkään.
Entä huohotinletkussa (venttiilinkopasta tuleva letku, Y-haaralla ilmanputsarille ja läppärunkoon) oleva osa, johon tulee liittimellä 2 piuhaa? Mikä on sen funktio? Se tuntuu lämpiävän voimakkaasti.
Mulla on näitä pösöjä ollut pajon, mutta tää on eka just tällä tekniikalla ja oon aika pihalla..... kokonaisuuden toimintalogiikkaa en saa mitenkään hahmotettua.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #13 : 28.10.2016, 07:47:51 »
Läppärungossa olevan musta muovinen osa lienee läppärungon lämmitysvastus. XU10:ssä se oli muistaakseni vain keltainen. Huohotinletkussa oleva osa on huohottimen lämmitin. Varsin tarpeellinen osa talvella näissä moottoreissa, kun ajoviima pääsee suoraan letkustoihin.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

-Mika-

  • Vieras
Vs: 306 - Tyhjäkäyntimoottori/ilmaletkustot
« Vastaus #14 : 28.10.2016, 19:08:20 »
Ookkei, siis niiden toimiminen tai toimimattomuus ei tähän tilanteeseen  vaikuta mitään.

Mittailin MAP-anturin antamia arvoja tänään. Ei käynnissä: 4,44 volttia. Koneen käydessä  (tyhjäkäyntiä tai "pintakaasulla") on jännite siinä voltin luokkaa. Jos painaa äkkinäisesti kaasua, käy jännite maksimissaan noin 3 voltissa, hieman päälle. Ja kierrosten laskiessa käy jännite jopa melkein nollassa. Kokeilin myös toimivan  autoni (Pösö 306 Cabrio, 2 litrasella koneella, vuosimalli 1996) MAP-anturia, vaikka se onkin letkuun liitettävää mallia.
Arvot oli aikalailla samoja myös sen kanssa. No okei, sellanen ero, että 2 tonnin vakiokierroksilla oli jännite 0,75 volttia, kun omalla anturilla se on noin yhden voltin luokkaa. Miksi "tyhjäkäyntimoottori" eli lisäilmaventtiili ei anna lisää ilmaa, vaikka alipaineet on selkeästi liian kovat normaalikäyntiä ajatellen? Vai onko? Ei tullut alipainemittaria mukaan, joten varsinaisia alipainelukemia mulla ei tänään vielä ole.

Toinen huomio tänään: Ei taida tuo tankin huohotussysteemi toimia kuitenkaan. Se solenoidi letkun välissä tuntuu olevan tukossa. Mitään ei mene läpi oli sitten piuha kiinni tai ei. Toimivan pösön vastaavaa solenoidia kun ihmettelin, niin se tuntuu päästävän ilman läpi aktiivihiilisuodattimelta imusarjaan päin oli sitten piuha kiinni tai ei. Miten tämän systeemin kuuluisi toimia? Kuuluuko sen venttiilin päästää toiseen suuntaan ilmaa aina?
Kun kokeilin koneen käyntiä siten, että imusarjasta solenoidille tuleva letku oli "ilmassa", niin kone tuntui käyvän paremmin ja MAP-anturin arvot oli välillä 1,28 - 1,40 volttia. Kone ei siis vaan saa tyhjäkäynnillä tarpeeksi ilmaa edes pysyäkseen kylmänä käynnissä, mutta miksi näin on?

-Mika-