Kirjoittaja Aihe: 407 - Ajoittainen käynnistysongelma ja useita vikakoodeja (EGR-venttiili) (HDi)  (Luettu 9175 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kono

  • Vieras
Onko kellään tietoa, mikä startti ko. autossa on? Onko 1,7kW, kuten jostain katsoin. Mittasin käynnistysvirran pihtimittarilla ja se oli n. 260A eli aika paljon. Jos startin teho olisi vaikka 2,5kW, niin 12V starttausjännitteella virta olisi alle 210A. Jännite varmaan laski lähelle 10V, joten silloin virta olisi pitänyt olla 250A. Kuinka alhainen jännite saa olla, että auto vielä käynnistyy (ohjaa ruiskuja auki)? Auto kylläkin käynnistyi muutaman kerran, mitä se ei ole tehnyt aiemmin. Sää oli lähellä nollaa. Luin mahdollisia vikoja saiteilta ja niissä mainittiin EGR:n väärä asento ja moottorin viallinen lämpötila-anturi esteenä käynnistymiselle. EGR on uusittu aika äsken, mutta voiko se silti olla jumissa, kun antoi jossain välissä vikakoodin väärästä asennosta? Ostin STS:n moottorinpuhdistusainetta ja CRC:n ruiskujenpuhdistusainetta, jos vaikka ohivuotoja ruiskuissa olisi. Pitänee testata viikonloppuna.

Purin startin, puhdistin hiilenpölyt, pesin ja voitelin laakerit ja muut voitelua tarvivat osat. Hiilet olivat levenneet siten, että ottivat useampaan kollektorin lamelliin. Poistin liiat roippeet veitsellä. Neulalaakerit olivat hiukkasen väljät, muttei varmaan niin paljon, että vaikuttaa startin toimintaan. Puhdistin myös kollektorin lamellien välit. Tyhjänäkäynnillä startti otti virtaa noin 100A ja kuormitettuna alle 300A (aiemmin jopa yli 300A) Startin teho on 1,9kW. Mittasin jännitteen ja virran startatessa ennen startin puhdistusta. Virta oli 307A ja jännite 10,4V. Puhdistuksen jälkeen virta oli piemempi ja jännite vähän korkeampi. Kun akku oli ladattu, niin auto lähti kolmekin kertaa peräkkäin käyntiin, mitä se ei ole ennen tehnyt. Olen pitänyt ylläpitolaturia käytössä. Onkohan sillä vaikutusta auton tietokoneeseen, jos on startannut laturin ollessa paikoillaan? Silloin kylläkin käynnistyi useammin kuin kerran. Vaikka olen testannut useampaa akkua, niin onkohan sittenkin akussa vika, kun jännite lakee niin paljon? Testilaitteella auton tietokoeelta katsottuna akun jännite mielestäni eroaa napajännitteestä. Yritin kyllä sopeuttaa tietokoneen akun vaihdon/irrotuksen jälkeen foorumista katsotuilla ohjeilla. Testaan vielä uudella akulla ja jos sekään ei auta, niin alan tutkimaan moottoritilan johtoja, jos vaikka korkeapainepumpun tai common rail -antureiden johdoissa/liittimissä olisi vikaa.

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 484
Kunnossa olevalla akulla pitäisi pystyä starttaamaan 20-30 kertaa peräkkäin...