Kirjoittaja Aihe: 508 - Akun vaihto  (Luettu 7648 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 171
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #30 : 22.02.2018, 19:54:26 »
Eikö RXH:ssa olekaan ollut AGM:ää vakiona? Ihmettelen moista, kun 2011 GT:ssäkin on AGM-akku, eikä siinä ei ole sähkömoottoria tai stop&startia kumpaakaan.

peukku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #31 : 24.02.2018, 11:44:15 »
Hain tähän 1.6 HDi -11 malliin sitten Exide EA770 -akun. Käy suoraan paikalleen vaikka esim. Motonetin sivut eivät tätä mallia tarjoa vaihtoehdoksi. Enkä käyttänyt liikkeellä koodattavana. Tosin huono liitos akun miinusnavan virtashuntissa aiheutti P0685-vian ja lataus ei onnistunut.

GeekPug

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #32 : 27.02.2018, 13:34:38 »
Eikö RXH:ssa olekaan ollut AGM:ää vakiona?

Ei, Servicebox sanoo osaksi 5600 TC eli 75Ah/800A - AGM:nä ei tuossa fyysisessä koossa ole tuollaisia tehoja eli näin maallikkona veikkaisin että tuossa on menty ampeeritunnit edellä valinnan suhteen.
Peugeot 508 RXH HYbrid4 2.0 HDi 163 FAP -12, Peugeot Boxer 2.8 HDi Aut -04 K-A

Ex: Peugeot 508 SW Allure 2.0 HDi 163 FAP Aut -11, Citroën C5 II 2.2 HDi 133 Aut -05, Peugeot 406 ST Executive 2.0 HDi -03, Peugeot 407 SW Confort 1.8 -04, Peugeot 406 GW ST 1.8 -01, Peugeot 406 GW SR 1.8 8V

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 052
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #33 : 27.02.2018, 13:40:02 »
Eikös AGM pakkaus ole tiukempi.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 171
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #34 : 27.02.2018, 20:29:02 »
Ei, Servicebox sanoo osaksi 5600 TC eli 75Ah/800A - AGM:nä ei tuossa fyysisessä koossa ole tuollaisia tehoja eli näin maallikkona veikkaisin että tuossa on menty ampeeritunnit edellä valinnan suhteen.

Toistaalta tuo Exide EA770 mahtuu samaan tilaan ja ampeeritunnit on siinä suuremmat, mutta ampeerit alhaisemmat. Kyllä se ainakin GT:ssä on hyvin toiminut sekin. Alkuperäinen ainakin omassa GT:ssäni oli AGM ja ohjeiden mukaan sellainen siihen myös kuuluu laittaa, kun akun vaihtaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 076
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #35 : 27.02.2018, 20:38:34 »
Lähteehän ihan tavallisestakin 70-80Ah lyijyakusta 650-750 A, miksi ei AGMstä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 171
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #36 : 27.02.2018, 22:19:41 »
Exide EK700 70Ah/760A, että kyllähän tuostakin lähtee, mutta onhan se hieman vähemmän kuin tuossa RXH:n "alkuperäisessä" 75Ah/800A -akussa.

Menin noissa mallimerkinnöissä sekaisin ja mullahan onkin GT:ssä tuo AK700, eikä EA770 ja juuri siitä syystä, että sen pitää olla AGM.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2018, 22:24:14, kirjoittanut Penguin »

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 233
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #37 : 28.02.2018, 08:23:41 »
Ei auto välitä onko akku agm vai muu, kunhan se saa siitä tarvitsemansa sähkön.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 171
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #38 : 28.02.2018, 21:14:30 »
Näin voi tietty kuvitella, jos ei yhtään tiedä miksi se AGM-akku siellä pitää olla. Tuohon GT:hen, kun laittaa normaaliakun, niin aika nopeasti jää autolla sähköt siitä saamatta, kun se akku ei kestä sitä lataustapaa ja virtoja, jotka tuossa on käytössä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 233
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #39 : 28.02.2018, 21:25:41 »
Miten GT.n laturi eroaa muista?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 171
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #40 : 01.03.2018, 02:36:44 »
Esim. Voimakkaasti kiihdyttäessä ei ladata lainkaan ja jarrutuksissa ladataan akun varaustilasta riippuen laturin maksimiteholla. Tämä kuormittaa akkua enemmän, verrattuna siihen että laturi tuottaa kokoajan virtaa kulutuksen mukaan. Tuo ratkaisu on mainostekstien mukaan tehty siksi, että laturi ei söisi suorituskykyä. Kyllähän se ainakin periaatteessa voi useamman kilowatin vaikuttaakin.

Stop&Start -malleissa kai RXH:ta lukuunottamatta on AGM-akku, koska niissä auto on välillä sammuksissa ja startti kuluttaa enemmän, mutta monet laitteet kuluttavat seisottaessakin virtaa. Olikohan niin että RXH:n lataukseen liittyy myös ajoasu ja startti toimii siitä saatavalla virralla, niin 12v akun ei tarvitse olla AGM.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 233
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #41 : 01.03.2018, 06:10:24 »
Esim. Voimakkaasti kiihdyttäessä ei ladata lainkaan ja jarrutuksissa ladataan akun varaustilasta riippuen laturin maksimiteholla. Tämä kuormittaa akkua enemmän, verrattuna siihen että laturi tuottaa kokoajan virtaa kulutuksen mukaan. Tuo ratkaisu on mainostekstien mukaan tehty siksi, että laturi ei söisi suorituskykyä. Kyllähän se ainakin periaatteessa voi useamman kilowatin vaikuttaakin.


kiihdytykset ja jarrutukset on aika lyhyitä tapahtumia, ne tuskin ehtii sekoittamaan akkua ihmeemmin ja siitä selvinnee perinteinenkin akku kunhan on oikein mitoitettu.

Laturi kyllä raapaisee kilowatteja moottorista kun virtaa kuluu paljon, se on kyllä viisasta pudottaa pois päältä kun nilkka suorana kiihdyttää, varsinkin pienissä moottoreissa.

Kuinkahan yleinen tämä latauksen katkaisu on nykypösöissä?
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

Tkarkka

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 198
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #42 : 01.03.2018, 09:47:08 »
...Olikohan niin että RXH:n lataukseen liittyy myös ajoasu...

Vai ajoakku? :)

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 052
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #43 : 01.03.2018, 10:43:34 »

Kuinkahan yleinen tämä latauksen katkaisu on nykypösöissä?

Käsittääkseni systeemi on varsin yleinen koska sen avulla kaunistellaan kulutuslukemia

Moykky

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: 508 - Akun vaihto
« Vastaus #44 : 01.03.2018, 18:16:17 »
Saisiko yksinkertainen käyttäjäkin nyt selvennyksen;pitääkö uusi akku koodata vai ei? Kyseessä siis vm.2012 508 sw gt (2.2Hdi FAP). Jos löytyy jostain samanlainen akku mikä nyt on kiinni, niin ei pitäisi? Jos ei löydy niin? Kysäsen nyt samalla ,  minkä verran tuo akku vaikuttaa webaston sielunelämään? Koska nyt kovilla pakkasilla webasto ei lähde päälle ja kun starttaa autoa niin tulee tuo economy mode päälle (viittaa siis elähtäneeseen akkuun). Vai onko webasto vaihtokunnossa?