Kirjoittaja Aihe: 607 - Suuntavakauden puute  (Luettu 12725 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 122
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #45 : 12.02.2017, 00:44:30 »
Paprussa lukee, että H2 143mm => kokonaisauraus 9,6mm ja toleranssin mukaan max saisi olla 8,9mm => 0,7mm ulkona toleransista

Tosin H2 aurauksen toleranssi on paperissa 1,6 enemmän, kuin linkissä. 

H2/H3 toleranssit hiukan ristissä rengasliikkeen dokumentissä (linkkiin verraten), mutta kun eivät ole itse keksineet arvoja? vaan saavat ne järjestelmästään automaattisesti niin en oikein voi reklamoida tuohon vedoten. Näin ainakin oletan.

Perinteiseen suomalaiseen tapaan ja laatuun liittyen mittalaitteesta ei ole mitään mainintaa dokumentissä.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 889
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #46 : 12.02.2017, 09:32:35 »
Lainaus
Paprussa lukee, että H2 143mm => kokonaisauraus 9,6mm ja toleranssin mukaan max saisi olla 8,9mm => 0,7mm ulkona toleransista
Onko autosi säädetty viitekorkeuteen H2 takapään suuntausta tehtäessä? Entäpä onko joustoliikkeen mukaisen aurauksen muutos tarkistettu/säädetty korkeudessa H2+50 mm tai H3?

Tuo että paperissa lukee viitekorkeus, on vain ohje missä korossa korin tulisi olla, se ei ole tae siitä että ajoneuvo olisi oikeasti säädetty viitekorkeuteen suuntausta tehtäessä?
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 871
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #47 : 12.02.2017, 12:22:44 »
Eihän tuo mittaustulos ole mitenkään toleransseissa, kun tehtaan ohjeen mukaan pyörän auraus 142 mm korkeudessa oltava välillä 1.7-2.7. Kokonaisauraus olisi oltava alle 5.4, jota käytännössä kannattaisi säätää jo reilusti pienemmäksi. Luulisi renkaiden jo kuluvan sisäreunoista, jos kokonaisauraus on lähes 10 mm.
Jos mittalaitteen ohjeessa on tehtaan mitoista poikkeavat arvot, niin tuskin mittaukseen on muutenkaan luottamista. Jos mittausta ei ole tehty ohjeen mukaisesti alasvedettynä, niin eiköhän mittalaitteiden kalibroinneistakin ole luistettu. Kalibrointeja pitäisi tehdä vähän väliä, että mittaukset pysyisivät kuosissaan. Harvassa taitaa olla Suomessa korjaamot, joissa tarkkoja mittauksia osataan/viitsitään tehdä.
Tämän takia olen itse säätänyt auraukset ja varmasti on paremmin arvot kohdallaan kuin peruskorjaamolla.

Antti3

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 889
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #48 : 12.02.2017, 17:06:57 »
Tuossa taka-akselistossa auraus kasvaa lähes lineaarisesti joustoliikkeen funktiona kun jousitusta painetaan kasaan. Tämä taas johtaa siihen että jos auraus säädetään normaalikorkeudessa ja käytetään alasvedetylle korille tarkoitettuja arvoja niin todellinen auraus on aivan liian suuri. Tuo "suuri" auraus alasvedettynä pienenee huomattavasti kun auto on normaalissa ajokorkeudessa, eli tehtaan ohjeilla kannattaa mennä.
Nykyiset: 607 2.2 HDi 04', 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
605 3.0 SV A 95' harrastus
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Pihakoneena: Valmet 803 2wd 83'

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 122
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #49 : 12.02.2017, 18:00:09 »
Kuten aiemmin arvelin, tästä riittää retosteltavaa. Yleensä tässä maassa autoihin ja rakentamiseen liittyvä on laadultaan tuhtaa ja/tai törkeästi ylihinnoiteltua. Surkeinta on, että tietyssä vaiheessa ei edes riittävät resurssit auta, kun osaaminen ja asenne on riittämätätöntä. Melkein kaikissa muissa kaupallisissa bisneksissä kilpailu hoitaa markkinat kuntoon. Öljyn vaihdoilla ja osien vaihdolla pärjää, niin miksi ryhtyisi tälläiseen jumppaan ja nykimiseen? . (Hiukan perusmärinää pohjaksi  :-X)

Ilmeisen epäselviä asioita:
Vastakkain linkin arvot vastaan rengasliikkeen pyöränsuuntauslaitteen arvot
Takakseli ei ole toleransissa kummallakaan arvolla ???
Laitteistosta ei ole mitään mainintaa
Kalibroinnista/tarkkuudesta ei mitään mainintaa (mitataan sentään asteen osia kymmenesosa millejä)eli perus tarkkuus pitäisi olla sadaosia ja kulmasekuntteja tarkempi, jos halutaan että noilla osilla on mitään merkitystä luotettavuuteen. Ylipäätän nämä tulokset eivät ole tälläisenään kovin luotettavia mihinkään suuntaan.

Toistaiseksi hyvin tai parani:
Renkaat ovat nyt tasapainossa
Etuakselin auraus on kohdallaan molemmilla arvoilla, vaikka laitteen sallima on liki kaksinkertainen linkin arvoihin verrattuna
Kulkukulma ei selvästikkään ole aivan pielessä, vaikka sen pitäisi olla 0.
Kyllä autolla ihan tyytyväisenä ajelee, vaikka takarenkaat on vinksin vonksin ja ainakin heikun keikun ;D

Tarkistettavaa
Renkaat ei kulu sisäsyrjistä. Tämän käyn kyllä vielä mittaamassa. Eturenkaat olivat takana viimetalveen asti mutta otetaan mitat kaikista. Ehkä tuo kertoo jotain.
Otan yhteyttä ko. firmaan ja kysäisen hieman toleransseista yms. Lisäksi pyydän kannanottoa tähän säätöasian toteuttamiseen ja sen vaikeuteen. Kysyn saman vielä oikeasta "merkkiliikkeestä" jostain päin suomea tai vaikka useammasta. On henkilökohtainen oletus, että tätä työtä ei tehdä kunnolla missään => joudun kärsimään tästä ominaisuudesta toistaiseksi.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 212
  • 2x Peugeot, 2x Renault
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #50 : 12.02.2017, 19:45:17 »
Tätä keskustelua sen verran hämilläni lukeneena pitää kommentoida seuraavaa (vaikkei kokemusta juuri 607:sta olekaan):

Meillä on aikojen saatossa tehty 4-6 nelipyöräsuuntausta autoihin, toki kaikista noista ei ole todellisuudessa ole voinut säätää kuin etupään aurauksen. Mutta, aina tämä työ on onnistunut ja autot ovat olleet hyviä ajaa. Esim. 407:ka jonka suuntaus on käsittääkseni hieman samantapainen kuin 607:ssa, ainakin se pitäisi tehdä viitekorkeuteen vedettynä. Tähänkin on tehty viimeisenä nelipyöräsuuntaus ilman, että autoa edes vedettiin alas mutta tästä huolimatta säätö onnistui eikä tuossa edes mennyt kovin kauaa. Saattaa vain sitten olla, että noi kaverit oli niin kovia ammattilaisia (kuten kyllä ovatkin) ja tämän johdosta hommat on aina onnistuneet. Sitä en viitsinyt kysyä ottaako korjaamon kayttämä suuntauslaite jotenkin huomioon nämä asiat ilman auton viitekorkeuteen vetoa. Jokatapauksessa, aina on homma hoitunut, paitsi kerran kun merkkiliikkeessä tarkistivat suuntauksen ja tulivat siihen tulokseen, että pielessä on ja "korjasivat"alustan säädöt pieleen. Tämän jälkeen autosta sitten menivätkin renkaat erikoisnopeaan mutta loppujen lopuksi kompensaatio työstä oli kohdallaan  ;D

Joten seuraavaa
... On henkilökohtainen oletus, että tätä työtä ei tehdä kunnolla missään => joudun kärsimään tästä ominaisuudesta toistaiseksi.
olettamusta en kyllä itse ainakaan allekirjoittaisi, enkä tosin edes ymmärrä miksi alustan säätö nyt niin tekemätön paikka voi olla. Toisaalta ymmärrän kyllä miksi asian kanssa saattaaa hieman turhautua. Toivotaan, että homma ratkeaa :)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 380
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #51 : 12.02.2017, 23:35:48 »
Ite oon säätäny ilman alasvetoa. Omasta mielestä onnistunut hyvästi. Skodisti voisi kertoa oliko tyytyväinen.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 93
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #52 : 13.02.2017, 00:33:50 »
Kyllä oon ollu tyytyväinen!  :) Kyseessä tosin 406, jossa ei joustoliikkeen mukainen kulmamuutos ole säädettävissä. Hyvin pienetkin kulmavirheet kyllä huomaa maantiellä, jossa on sulia ja jäisiä osuuksia peräjälkeen, kulkukulman muutoksena. Auto ikäänkuin tarjoaa hiuksenhienosti jompaa kumpaa kylkeä alustan mukaan. Mutta nyt ei tälläisiä oireita ole ollut. 607:n kyllä joutuisi vetää alas, että tulee kunnolla. Nehän on nyt voitu ruuvailla ihan sekaisin, ku ei oo tiedetty, miten tehdä.

JS

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 549
  • 607 3,0 V6 Titanium (automaatti).
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #53 : 13.02.2017, 11:03:27 »
2012 käytin oman 607:n nelipyöräsuuntauksessa ja lapussa luki ettei takapään aurausta ole säädetty kun ei voi säätää. No, todellakin voi, tein asiasta reklamaation ja sain rahani pois. En nyt muista liikkeen nimeä, mutta merkkiliike Helsingin alueella.

J.Stahl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #54 : 13.02.2017, 12:37:50 »
Hyvää kevät päivää. Tässä liitteenä ko. aaiheen aloittajan huollosta saama  säätö "arvopaperi". Nostamme Pösön tuttuni kanssa tällä viikolla ylös ja
tutkinta alkaa uudelleen. -Usko 607:aan ei ole mennyt ja hyvänä muistutuksena oli naapurien Kalajoelle tarjoama pyhäpäivän ateria. Heidän uudehko MB melusi
takapenkillä paljon voimakkkaammin kun Pösömme, pisteet ranskalaiselle viidenasteikolla 4-2

Jamo

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 186
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #55 : 13.02.2017, 18:17:46 »
Moro,

Mitenkäs takaiskareiden ja jousien kunto? Itse vaihdoin viime kesänä silloin 230000 tkm ajettuun 607:aan (2003 2,2, bensa) takaiskarit ja takajouset, täydellä kuormalla auto oli ennen noiden vaihtoa todella alhaalla. Iskaritestissä vanhat iskarit oli katsastuksessa ok, ja taisi leimamies niitä jopa kehuakin. Mutta kun ne otettiin pois, niin kyllähän ne oli niin paskat iskarit kuin ne voi olla. Ja noilla vanhoilla iskareilla ja jousilla varsinkin tuli jäisellä tiellä tuollaista "luikertelua" mistä en tykännyt yhtään.

Ja nyt juuri viime viikon aikana tuli heitettyä täydellä kuormalla, 4 hlöä kyydissä, takakontti aivan täynnä ja 480 litran suksiboxi kohtuupiukassa n. 1800 km. Ja voin sanoa että oli aivan erilaista ajaa noilla lapin teillä nyt kuin viime vuonna sama reissu vanhoilla iskareilla ja jousilla. Jotenkin se kuorma ei tuntunut läheskään niin paljoa ja auto oli todella vakaa ajaa :)

Autossa on samat nastarenkaat alla nyt, kuin oli viime talvenakin.
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 405 Mi16

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 122
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #56 : 16.02.2017, 12:34:13 »
Tätä iskari/jousi asiaa olen miettinyt. Sen vaikutus on myönnettävä, jos esim. toisella puolella on eri mitta tai iskari on sökö toiselta puolelta tai vaikka molemmilta.
Olen menossa konsultaatioon tästä asiasta ko. liikkeeseen. katsotaan miten käy. Lähinnä keskustellaan nyt oikeista arvoista ja siitä, onko 10mm normaali auraus.
Joudun kyllä hiukan altavastaajaksi kun näitä em. vieteri asioita en voi todistaa.

Seuraavaksi vaihdetaan sitten niitä iskareita ja jousia, eli tulee hintoihinsa tämä testi ;D
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 266
  • Ravintoketjun huipulla.
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #57 : 16.02.2017, 16:11:30 »
Jouset ja iskarit ei juurikaan vaikuta suuntavaukauteen. Itseltä oli etujousi poikki ja nesteet pihalla iskarista silti auto kulki suoraan, nuo viat tuli ilmi vasta katsastuksessa.
Ennen 405-Mi16, 605-Sri 2.0, 406-ST 2.0 16v, 406 Grw HDI-110, nyt  607 2.2 Titane Busines -07

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 122
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #58 : 16.02.2017, 19:14:02 »
Käyty palautekeskustelu palvelun tuottajan kanssa ja nyt taka-auraus säädetty joihinkin tolerasseihin. En voinut aivan pokkana väittää, että heidän laitteensa on väärässä ja sen toimittaja ei tiedä Peugeotin arvoja omassa laitteessaan. Säätömahdollisuus kyllä selvisi, ja kaikinpuolin oli tervehenkinen tapahtuma. Jäin siihen käsitykseen, että myös laitetoimittajan kanssa käydään keskustelu. Tarvittaessa säätävät mihin tahansa pyydettyyn arvoon, oli lupaus.

Periaatteessa olen tyytyväinen. Kulkukulma = 0,0, etuauraus yht 1,7mm (0,9/0,8mm). Taka-auraus on 6,1mm (3,1/3,0mm) Kaikki arvot vihreällä heidän dokumentissaan ja toleranssien sisällä.

Seuraavaksi jatkan asiaa seuraavasti jossain järjestyksessä:
a) renkaiden seurannalla, nehän ovat, etenkin takana, huonot. Siis talvirenkaat.
b) siirryn ehkä kesärengaskauteen
c) paneudun siihen, mikä näitä kulmia muuttaa? Jokin rakenteellinen osa on ulkona tehdasasetuksista => jouset,iskarit, nivelet, puslat, yms. kiinnitysosineen
d) katsastan auton => en ehkä itse tunnista kaikkea välystä, joitka leimamies osaa kaivaa?

Ylenpalttinen muutos (oletus, että on joskus ollut tehdas arvossaan) pitää johtua jostain ja säätely menee hukkaan, jos osia alustaan vaihdetaan. Pystyn ehkä elämään tällä nykyisellä tasolla, jos luiriminen muuttuu parempaan käytökseen.

Nämä foorumit on kyllä loistavia, täältä saa tarkkaa tietoa, mielipiteitä, näkymyksiä ja kokemuksia => pystyy luomaan oman "tilannekuvan". Eli voi painottaa omia mielipiteitään. Jollain oli hyvä mottokin näistä mielipiteistä. Niillä mennään. Joku komppasi, että säätö onnistuu, jos paneutuu, yritetään tätä ja laitetaan sitten lopuksi tehdasarvoihin.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 177
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Suuntavakauden puute
« Vastaus #59 : 16.02.2017, 19:47:28 »
Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kannattaa sopeutua epätäydelliseen, mutta huonoilla renkailla saa maistaa sitä itseään...Kannattaisi ajaa samanlaisella autolla sama lenkki ja tehdä johtopäätökset, sitten kurkata, mitkä renkaat on alla  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -