Automalli: 3008
Korimalli: Cross over
Vuosimalli: 2018
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 1,6 bluehdi 120
Mihin kokemukset perustuvat: ensimmäiset 1000km
Ajomäärä: 1000km
3008:n ensimmäinen koeajoni tapahtui heinäkuussa 2017 PT 130 koneella (automaattivaihteisto). Tuon koeajon aikana varmistui, että seuraava autoni on oleva Peugeot 3008.
Auto tilattiin syyskuun alussa, valmistui lokakuun lopulla. Tilaus kuitenkin uusittiin, ja lopullinen autoni saapui joulukuun lopulla 2017.
Moottorin valinta herätti eniten kysymysmerkkejä. PT130 (1,2 litrainen bensa turbo 130hv) oli pitkään valinta, mutta lopulliseksi valinnaksi päätyi blue hdi 120.
Vaihteisto EAT 6 automaatti. 1,6 litrainen diesel on osoittautunut vääntäväksi ja taloudelliseksi moottoriksi. Uskon, että diesel on varmempi valinta, jos autoa käytetään raskaasti lastattuna. 1,2 bensa toimii kyllä upeasti kevyesti kuormattuna. Odotan uuden auton ja moottorin tekeytyvän vielä, ja sitä kautta kulutuslukemat asettuvat kohdilleen. Nyt rauhallisessa seka-ajossa kulutus n. 5,7l/100km, mutta lukeman luotettavuutta en mainosta, sillä autolla on ajettu vasta 1000km. Nurkkapyörittelyä ja tyhjäkäyntiä on paljon. Myöhemmin lisää tietoa käytännön kulutuksesta.
Ajossa 3008 on miellyttävä. Jousitus on säädetty mukavan ja jämäkän välille, ja se hoitelee normaalit montut ja epätasaisuudet kiitettävästi. Terävät montut antavat kuvan, kuin olisi renkaissa reilusti ylipainetta, tuntuu kuin rengas ei toimisi joustavana elementtinä lainkaan. Nyt renkaina 17" nokian kitkarenkaat, paineet kaikissa 2,25bar. Jousitus toimii äänettömästi, eikä paukahduksia tms. esiinny. Auton kääntöympyrä tuntuu todella pieneltä ainakin entiseen 508 malliin verrattuna.
Mittaristo on lyhyestikuvailtuna upea. Visuaalisesti se on karkkia silmälle, ja toiminnoiltaan hyvä. Varsinkin navigoinnilla varustetulla mallilla mittaristo on erittäin informatiivinen ja mielestäni vielä helppolukuinenkin. Mittariston voit personoida tiettyyn pisteeseen asti, mutta hieno ominaisuus on tuoda yksityiskohtaiset risteysohjeet mittaristoon, vaikka navigointia ei sinne varsinaisesti olisikaan valittu näytettäväksi. Esim. risteys-ohjeet tulevat näkyviin risteyksen ajan, eikä keskinäytössä olevaa karttaa tarvitse vilkuilla. Risteyksen jälkeen mittaristo palautuu automaattisesti aimemmin valittuihin näkymiin. Mielestäni mittariston ja keskinäytön automaattiasetuksilla ei tarvitse pelätä, että näytöt olisivat liian kirkkaat. Kirkkaus asetukset voi säätää, ja lisäksi on automaattinen päivä / yö valaistus. Mittariston näkymää ohjataan ratin rullasta, mutta monipuilisempaa ohjelmointia voi tehdä kosketusnäytön kautta. Kosketusnäytön käyttö on saatu helpoksi erillisillä painonapeilla, joilla valitaan kulloinkin haluttu toiminta esille näyttöön. Toimtoja sitten ohjataan kosketusnäytön välityksellä. Toimiva systeemi.
Varusteet 3008:a ovat aika hyvät Allure -tasosta alkaen. Allure sisältää LED -ajovalot. Valot ovat hyvät, näyttäen leveälti ja riittävän pitkällekkin sekä lyhyillä, että pitkillä. Vaihtoautomatiikka toimii hyvin. Takavalot palavat päiväajovalojen ollessa aktiivisina. Tuulilasin pyyhkimet saavat etua hienosti toimivasta pissapojasta. Vesi leviää välittömästi koko sulan alueelle. Vettä kuluu erikoisen vähän.
Avaimettoman lukkojen avaamisen toivoisin toimivan joustammin. Nyt ne avautuvat vasta, kun käsi menee kahvalle. Mielestäni ne voisivat avautua jo, kun avaimet havaitaan 1 metrin päässä autosta. Samoin lukitus vaatii käden käyttämistä kahvalla. Saisi mennä lukkoon, kun avaimet siirtyvät autosta esim. 3m päässä. Takaluukun aukaiseminen jalan liikkeellä vaatii, että astut hieman luukun edestä pois jalkakomennon jälkeen. Ilmeisesti peruutustutkan antureiden välittämä info vaikuttaa luukun aukeamiseen. Ahtaassa tallissani tallin ovi jää ilmeisesti tutkan vaikutusalueelle, eikä luukku suostu avautumaan jalkapyyhkäisyllä. Avoimessa ulkotilassa jalkapyyhkäisy toimii, kunhan muistat astua hieman taakse pyyhkäisyn jälkeen. Teknisesti sähköinen takaluukun toiminta vaikuttaa olevan ok.
Peruutuskamera (mallia 360) voidaan ohjelmoida toimimaan muutamalla eri tavalla. Peruutaessa kuva on taakse, mutta peruutuksen jälkeen ajettaessa eteen päin, näytetään hetken etukameran kuvaa. Tää on ihan hyvä. Kamera on kuvanlaadultaan melko huono, mitä pahentaa varsinkin takakameran likaantuminen kurakeleillä. Puhtaana kamerat ovat kyllä ihan käyttökelpoisia, mutta vähänkään likaisina niistä ei oikein nää mitään.
Äänieristys 3008:a on onnistunut hyvin. Lisävarusteena valittava Focal hifisarja tuo mukanaan vieläkin paremman äänieristyksen. Focalilla varustettu auto on todella hiljainen. Mittaustuloksia en pysty esittämään, mutta auto on varmasti hiljaisin, minkä kyydissä olen matkustanut. kitkarenkaiden ääni sisänsä on hiljainen, mutta yleensä karkea tie saa niistäkin syntymään melua. 3008:ssa tuorengasmelu ei juurikaan muutu, vaikka siirtyisi karkeammalle pinnalle ajamaan. Hiljaisuus on ehkä 3008:n parasta antia. Focalia voi kehua kyllä äänenlaadun puolesta muutenkin. Myös BT liitäntä toimii 100% varmuudella.
Pieni ratti on osoittautunut toimivaksi. Samoin mittariston katsominen ratin yli on aivan luonnollista. Ei siihen tarvitse mitenkään opetella, eikä asennoitua. kaikki hoituu itsestään, kun otat normaalin ajoasennon. Ajoasennon löytämistä helpottaa kuljettajan sähkösäätöinen istuin. Näillä säädöillä penkki lähentelee täydellisyyttä. Apumiehen istuimeen ei saa täydellisiä sähkösäätäjä, mutta manuaalisien perussäätöjen lisäksi voit säätää etureunan kallistusta ja ristiselän tukea sähköisesti. Ilman sähkösäätöjä voi ainoastaa penkkien takareunan korkeutta säätää. Jos nostat penkin takareunan ylös, tuntuu etureuna jäävän liian alas. Suosittelen sähköpenkkiä.
3008:n takapenkkitilat menettelevät kahdelle 185cm pitkällekkin. Mikää LONG erikoismalli tämä 3008 ei ole. Suurin miinus takapenkille tulee istuintyynyn korkeudesta. ilman kattoikkunaa päätilaa ylhäällä on yllin kyllin, joten istuimen olisi voinut asentaa muutaman sentin ylemmäs, jolloin polvien kulma olisi ollut luonnollisempi istujalle. Ratkaisin ongelman ostamalla takapenkille 2 kpl tukevia irtopehmusteita. Lapsille, ja alle 175cm henkilöille takapankki on varmaan ihan ok.
Tavaratilaa en ole vielä saanut kunnolla koeponnistettua. Muoto tilalla on kuitenkin lupaava, ja takaluukku aukeaa riittävän ylös, ettei siihen lyö otsaansa, kuten 5008:ssa. Ilmeisesti hattuhyllyn voi piilottaa kovan pohjan alle, tarvii kuormata korkealle.
Enempään arvosteluun en näin pienellä kokemuksella ala, mutta suosittelen 3008:n koeajoa, jos sen tyyppinen auto on harkinnassa.